Ben jij van plan om een webshop te starten en wil je met dropshipping beginnen? Lees dan verder. Dropshipping betekent dat je een webshop runt zonder voorraad. De producten die je verkoopt hoef je niet zelf te versturen: jouw leverancier stuurt ze direct naar je klanten zodra jij een bestelling ontvangen hebt. De leveranciers bieden hun producten vaak aan voor spotprijzen, en zo blijft er een grotere winstmarge over voor jou. Dit verdienmodel klinkt voor startende ondernemers als muziek in de oren. Toch zitten er veel haken en ogen aan dropshipping.
In dit artikel geven we daarom antwoord op de volgende vragen:
- Wat is dropshipping?
- Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?
- Hoe kan ik met dropshipping beginnen?
- Hoe werkt dropshipping met Lightspeed?
Een eigen webshop starten?
Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.
Wat is dropshipping?
Zoals we hierboven al benoemen, betekent dropshipping dat je als online retailer producten via een webshop verkoopt. Die producten heb je zelf nooit in handen of in je eigen voorraad, want je verkoopt ze via groothandels of leveranciers direct door aan je klanten. Doordat je het logistieke gedeelte van je webshop uit handen geeft, heb je geen opslagruimte nodig en kom je nooit met een overschot te zitten. Ook het inpakken en versturen van pakketjes is verleden tijd. Je houdt dus meer tijd over voor je het runnen en promoten van je onderneming, waardoor je uiteindelijk ook weer meer producten kunt verkopen.
Tot zover lijkt dropshipping beginnen een aantrekkelijke optie.
Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?
Wegen de voordelen van dropshipping op tegen de nadelen? Dat is de hamvraag. Om een goede afweging te kunnen maken voordat je gaat starten met dropshipping, zetten we de pro’s en cons van dropshipping hier voor je op een rij.
De nadelen van dropshipping
De laatste jaren is het aantal dropshipping webshops in een snel tempo toegenomen. Daarmee is ook de kritiek op het populaire verdienmodel gegroeid en op de partijen die het stimuleren. Waar deze kritiek vandaan komt lees je hieronder.
1. Jij blijft aansprakelijk
Ondanks dat je jouw producten niet zelf verstuurt, blijf je wel aansprakelijk voor alles wat je verkoopt. De klant heeft het product immers via jouw webshop gekocht en dus ben jij verantwoordelijk voor een goede afronding van het hele proces, van bestellen tot afleveren. Er ontstaan al snel problemen wanneer een pakket bij ontvangst beschadigd blijkt te zijn of te laat wordt bezorgd. Je denkt wellicht dat je dit makkelijk kunt verhalen op je dropshipping leverancier, maar in de praktijk blijkt dit lastig. Zeker als deze leverancier zich in het buitenland bevindt.
2. De concurrentie is niet mals
Je bent niet de enige online ondernemer die denkt goud in handen te hebben door met dropshipping te beginnen. Er is dus veel concurrentie op de markt, waardoor de kans groot is dat andere dropshippers bij dezelfde leveranciers hun producten uitkiezen. Het wordt dus steeds moeilijker om eruit te springen als dropshipper.
3. Complexe invoerrechten en btw-regels
Doordat de webshop, de eindklant en de leverancier zich vaak niet in hetzelfde land bevinden krijg je te maken met complexe btw-constructies en invoerrechten.
Dit is niet alleen ingewikkeld voor jou als online ondernemer, maar het kan ook negatieve invloed hebben op de ervaring van je klanten. We geven een voorbeeld: stel dat een klant via jouw webshop een product voor €25 koopt. De leverancier, die zich in China bevindt, stuurt het pakket naar de klant. Op pakketten afkomstig buiten de EU moet btw betaald worden, en het postbedrijf schiet de btw van 21% dan ook voor. Maar zodra de postbode met het pakket bij de klant voor de deur staat, verhalen zij het voorgeschoten btw-bedrag op de klant. Als dit pakket een waarde van boven de €150 had gehad, had de klant naast de btw ook nog invoerkosten moeten betalen, wat allesbehalve een aangename verrassing is.
Opgelet, sinds 1 juli 2021 geldt de btw-vrijstelling niet meer voor pakketten met een waarde tot €22. Dat betekent dus dat op alle pakketten afkomstig van buiten de EU btw moet worden betaald, terwijl dit tot voor kort niet het geval was.
4. Je geeft de controle uit handen
Het is fijn dat je zelf geen pakketten meer hoeft te versturen, maar daarbij geef je de controle over de verzendingen wel volledig uit handen, en laat dit net het onderdeel in het proces zijn waar een hoop dingen mis kunnen gaan.
Tijdens het begin van de COVID-pandemie bleek dit bijvoorbeeld een probleem voor dropshippers die samenwerkten met leveranciers uit Azië. Veel cargovluchten werden geannuleerd, waardoor pakketjes nooit aankwamen bij de klant en waarvoor de verkoper wél verantwoordelijk werd geacht.
5. Garantie en retourneren is zo makkelijk nog niet
Is een koper niet tevreden met een product afkomstig uit jouw webshop? Dan heeft de klant volgens de regels van de Europese Unie de mogelijkheid om binnen 14 dagen af te zien van de aankoop. Maar waar moet de klant het pakketje naartoe sturen en wie draait er op voor de kosten? Heb jij daar een extra marge voor ingecalculeerd? Zodra de klant het product zelf moet terugsturen naar de leverancier ontstaan er problemen. Vaak is dit zelfs niet eens mogelijk of zijn er hoge kosten aan verbonden.
Bekijk ook de garantievoorwaarden, zeker als de leverancier zich buiten de EU bevindt. Hoogstwaarschijnlijk zijn deze voorwaarden anders dan de 2-jaar garantie die je krijgt op een product van een leverancier binnen de EU. Als er dus iets stuk gaat, is het maar de vraag of je deze kosten nog kunt verhalen bij de leverancier. Dit is één van de vele ‘horrorverhalen’ die rondgaan over AliExpress.
6. Het kan slecht zijn voor je merkimago
Bovenstaande nadelen en problemen leiden vaak tot boze klanten, met een negatief merkimago tot gevolg. Ook de geloofwaardigheid van je webshop komt in het gedrang als mensen lang moeten wachten op hun pakket, producten moeilijk kunnen retourneren of niemand van de klantenservice kunnen bereiken.
De voordelen van dropshipping
Dit artikel begon met voordelen: geen eigen voorraad en geen omkijken meer naar het verzenden. Deze en andere voordelen lichten we hier verder toe.
1. Je hebt minder kapitaal nodig en loopt minder risico
Ga je met dropshipping beginnen, dan heb je minder startkapitaal nodig, omdat je geen voorraad nodig hebt en dus geen geld kwijt bent aan het kopen of huren van opslagruimte. Ook loop je minder risico als je producten niet goed verkopen. Je betaalt de leverancier immers pas zodra een product is gekocht door een klant.
2. Je kunt een ruim assortiment aanbieden
U kunt een ruim assortiment aanbieden, omdat u geen producten hoeft in te kopen en u nooit met een restpartij komt te zitten. Zo kunt u uw klanten veel meer keus bieden, zonder dat u die producten fysiek op voorraad hebt. Wilt u eerst testen of een product aanslaat? Ook dat is makkelijk met dropshipping.
3. Je hebt geen extra personeel nodig door automatisering
Het verzenden van producten kost vaak veel tijd. Bij dropshipping wordt jouw e-commerce software gekoppeld aan die van de dropshipping leverancier. Zo kun je ervoor zorgen dat binnenkomende orders direct ook bij de leverancier binnenkomen. Doordat de leverancier werk uit handen neemt, kun jij je richten op ander werk, zoals marketing en klantenservice. Door deze automatisering en tijdsbesparing heb je vaak geen extra personeel nodig.
Met dropshipping beginnen in 6 stappen
1. Doe uitgebreid marktonderzoek
Wil je met dropshipping beginnen? Dan is het altijd slim om te starten met marktonderzoek, of je nu een dropshipping-business begint of een webshop mét producten op voorraad. Is er een markt voor de producten die je wilt verkopen? Wie is je doelgroep en wat doet de concurrentie? Door dit in kaart te brengen, vergroot je je kans op succes.
Een mogelijke uitkomst van je marktonderzoek is dat veel concurrenten standaard dropshipping producten aanbieden, zoals TV’s, telefoonhoesjes en horloges. Als de vraag vanuit de consument niet is toegenomen, dan kan het slimmer zijn om je te specialiseren in een andere productgroep of nichemarkt. Zo differentieer je je van de concurrentie en heb je een grotere kans op slagen.
2. Schrijf je in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
Gefeliciteerd! Je gaat met dropshipping beginnen. Zodra je dit besloten hebt, schrijf je jouw onderneming in bij de Kruispuntbank voor Onderneming (KBO). Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen moet je ook als dropshipper belasting betalen en zonder inschrijving en geldig btw-nummer kun je geen belastingaangifte indienen.
3. Regel je financiën
Bij dropshipping heb je weliswaar geen startkapitaal of lening nodig voor een winkel, maar zijn er wel andere kosten waar je rekening mee moet houden, zoals de kosten voor je webshop en marketing. Om het overzicht te bewaren, is het aan te raden om je persoonlijke en zakelijke rekeningen gescheiden te houden.
4. Kies je dropshipping leveranciers
Het kiezen van een betrouwbare leverancier is één van de belangrijkste stappen. Ga na of jouw leveranciers een stabiel bedrijf runnen dat niet snel failliet kan gaan. Daarnaast is de service van je dropshipping-leverancier ook heel belangrijk. Komen pakketten op tijd aan? Zijn de producten van goede kwaliteit? Hoe gaan ze om met garantie en retouren? Voer deze stap zorgvuldig uit.
5. Start een webshop
Je kunt nu starten met het opzetten van je webshop. Met Lightspeed eCom kun je kiezen uit een breed assortiment aan designs, zodat jouw online etalage er altijd professioneel uitziet. Je kunt deze designs naar eigen wens personaliseren, zodat jouw dropshipping webshop niet lijkt op die van een ander.
6. Richt je op marketing
Met dropshipping werk je een stuk efficiënter, omdat je je volledig kunt focussen op het vermarkten van je aanbod. Je kunt al je geld en tijd direct investeren in marketing om zo je omzet te laten groeien. Kies duidelijke productfoto’s, stuur e-mail marketingcampagnes, schrijf pakkende productbeschrijvingen en publiceer relevante blogs.
Verlies ook SEO niet uit het oog. Neem de productinformatie niet letterlijk over van je dropshipping leverancier, want de kans is groot dat andere ondernemers dezelfde informatie ontvangen. Door zorgvuldig onderzoek naar keywords te doen en zelf unieke content te schrijven, vergroot je de kans om beter gevonden te worden op zoekmachines zoals Google.
Hoe werkt dropshipping met Lightspeed?
Lightspeed begrijpt dat het bij dropshipping om volume draait en daar sluiten onze eCom-pakketten op aan. We werken samen met verschillende partners die apps ontworpen hebben speciaal voor dropshipping, om je in contact brengen met de juiste resellers. Door onze dropshipping apps te koppelen aan jouw Lightspeed webshop maak je ondernemen als dropshipper eenvoudiger.
Dropshipping, durf jij het aan?
Dropshipping is door de laagdrempeligheid en het gebrek aan risico voor veel starters de ideale manier om een bedrijf te starten. Toch moet dropshipping niet gezien worden als een manier om snel geld te verdienen. Net als bij een gewone webshop, waarbij de producten zelf ingekocht worden, heb je met een ‘dropship-webshop’ dezelfde verantwoordelijkheid voorals bij het runnen van een winkel. Dropshipping is niet een op zichzelf staande toverformule. Je outsourcet een gedeelte van de werkzaamheden, zodat jij je webwinkel tot een succes kunt maken. Wil je meer weten over hoe Lightspeed je kan helpen met het creëren van een succesvolle dropshipping business? Contacteer dan vandaag nog één van onze experts en ontdek het zelf
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.