Start uw eigen dropshipping business in 9 stappen

Start uw eigen dropshipping business in 9 stappen

Een van de eerste en belangrijkste dingen waar u aan moet denken bij het starten van een webshop is het product. Wat gaat u verkopen, waar koopt u het product in en hoe komt het bij uw klanten terecht? Wil u geen zorgen over de logistieke afhandeling van uw bestellingen of voelt u er niks voor om zelf uw voorraad in te kopen en te beheren? Dan is dropshipping de ideale oplossing voor uw webshop. In deze blogpost laten we zien hoe je in 9 stappen een dropshipping business vanaf nul kan starten.

Een winkel zonder voorraad; verkopen zonder verzenden.

Dropshipping is een verzendmethode waarbij u producten verkoopt zonder dat u deze zelf op voorraad heeft. U koopt de producten pas in bij een leverancier, nadat u deze heeft verkocht. De leverancier neemt vervolgens ook het logistieke proces over en stuurt de bestelling(en) rechtstreeks naar de klant. Zo bent u een soort van tussenpersoon tussen de bron (leverancier) en de eindbestemming (de klant).

Aan dropshipping zijn veel voordelen verbonden, maar er zijn ook valkuilen. Waar moet u opletten en wat zijn de gouden tips voor succes? In de gratis whitepaper ‘Dropshipping voor beginners, verkopen zonder voorraad‘ staat alles uitgebreid beschreven.

9 stappen voor een eigen dropship business

1. Marktonderzoek

Als u nog geen idee heeft van wat u zou willen verkopen is marktonderzoek een belangrijke eerste stap. Waar is er momenteel veel vraag naar? Maar ook als u overtuigd bent van uw product en uw idee, dan is marktonderzoek belangrijk. Is er eigenlijk wel markt voor het product/de producten dat u wilt gaan verkopen? Breng met het onderzoek de markt van uw product, de doelgroep en, heel belangrijk, de concurrentie in kaart. U wilt immers geen product verkopen in een markt die al helemaal verzadigd is.

2. Kies een productgroep

Als u echt succes wilt hebben met uw bedrijf, moet u een nichemarkt kiezen. Een niche is een klein deel van de markt waar zich weinig tot geen andere aanbieders bevinden. Door het gebrek aan concurrentie op dit deel van de markt, kan het heel rendabel zijn. Alhoewel het vaak zo is dat dropship leveranciers algemene producten, zoals TV’s, telefoonhoesjes en horloges, leveren, is het goed om te kijken of u hierin kan specialiseren.

U vindt de juiste productgroep voor u door uw ogen en oren goed open te houden: heeft u ergens veel verstand van, heeft u een speciale hobby of denkt u dat de markt waarin u zich bevindt iets mist? Het kan zomaar zijn dat u een nichemarkt ontdekt of een markt die nog niet ver ontwikkeld is. Hoe minder concurrenten, hoe beter uw shop zal lopen, mits u producten verkoopt waar vraag naar is natuurlijk.

3. Doelgroep kiezen

Tijdens uw marktonderzoek heeft u verschillende doelgroepen in kaart gebracht. U weet precies welke doelgroep geïnteresseerd is in het product/de producten die u zal aanbieden. Ook heeft u nagedacht over de markt die u kan betreden. Nu dit allemaal duidelijk is kan u een doelgroep kiezen die aansluit bij de markt. Deze kunt u vervolgens gebruiken in uw marketingstrategie.

4. Inschrijven en financiën

Nu kan u echt beginnen met ondernemen. Schrijf u in bij de KBO en zorg dat uw financiën op orde zijn. Ten laatste op uw eerste dag moeten al uw activiteiten geregistreerd zijn in de KBO. Zorg dat zakelijke en privé rekeningen gescheiden blijven. Bij dropshipping heeft u geen startkapitaal of een lening nodig om een winkel te beginnen. U hoeft namelijk vooraf geen producten in te kopen.

Wilt u weten hoe u uw bedrijf het best kan starten?

Download onze gratis Retail Startersgids

5. Start een webshop

Als u alles goed uitgedacht heeft, start dan uw webshop. Het hebben van een eigen webshop heeft veel voordelen. U kan uw eigen merk opbouwen en meerwaarde creëren. Bovendien bent u niet afhankelijk van regels, voorwaarden en het design van andere sites zoals Ebay of Marktplaats. Het is belangrijk om de juiste software te kiezen waarmee u uw webshop wilt bouwen en runnen. Elke webshophouder heeft namelijk andere wensen en noden.

Hoe kiest u de beste webshop software?

Ontdek het in onze Webshopsoftware Koopgids 2019

6. Een goed design is het halve werk

Zorg ervoor dat het design van uw webshop er professioneel uitziet. Het belang hiervan is te vergelijken met een fysieke winkel. Een winkel dat niets aan het look en de presentatie van de producten toevoegt, zal minder snel iets verkopen. Hoe beter uw webshop eruit ziet, hoe beter uw shop zal converteren. Zie hier wat de design mogelijkheden zijn met Lightspeed eCommerce.

7. Dropship leverancier(s) kiezen

Kies voor een betrouwbare leverancier. Kijk of de leverancier een stabiel bedrijf is waarbij de kans op faillissement klein is. U bent immers afhankelijk van de producten die dit bedrijf levert. Daarnaast is de service die de dropshipleverancier belangrijk. Komen pakketten op tijd aan? Hoelang duurt het voordat u de producten binnenkrijgt? Zijn de producten van goede kwaliteit? Een slechte service zorgt automatisch voor een slecht imago van uw webshop.

Het uitzoeken van een betrouwbare partner in dropshipping is veel werk. Met Lightspeed bespaart u tijd, dankzij diverse koppelingen met internationale dropshipping leveranciers. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd en moeite voor webwinkeliers die willen starten met dropshipping. Een van de grootste voordelen is dat alle producten met een klik meteen in uw webshop staan. De volgende apps bieden verschillende dropshipping mogelijkheden aan:

8. Product informatie voor SEO

Unieke content, zoals productinformatie en foto’s, zorgt ervoor dat u beter gevonden wordt in zoekresultaten. In veel gevallen wordt deze content geleverd door de dropshipleverancier. Levert de dropshipleverancier aan meerdere webwinkels? Zorg dan dat u de teksten herschrijft. Originele productomschrijving doet veel voor uw marketing en vindbaarheid. Duplicate content is funest voor uw SEO, dus zorg ervoor dat uw content niet exact lijkt op die van uw concurrenten.

9. Marketing

Met dropshipping werkt u een stuk efficiënter, omdat u volledig kunt focussen op het verkopen van de producten. U kunt al uw geld en tijd direct investeren in marketing om uw omzet te doen groeien. Maak productvideo’s, schrijf blogs en speel in op feestdagen. Biedt korting aan vaste klanten of stuur een gerichte nieuwsbrief.

Geen doel, wel een middel

Dropshipping is door de laagdrempeligheid en het gebrek aan risico voor veel starters een ideale mogelijkheid om een bedrijf te starten. Toch moet dropshipping niet gezien worden als een manier om snel geld te verdienen. Net als bij een gewone webshop, waarbij de producten zelf ingekocht worden, heeft u met een ‘dropship-webshop’ verantwoordelijkheid voor een winkel. Dropshipping is niet een op zichzelf staande toverformule. U outsourced een gedeelte van de werkzaamheden, zodat u uw webwinkel tot een succes kunt maken.

Voor meer dropshipping tips kunt u onze gratis whitepaper ‘Dropshipping voor beginners, verkopen zonder voorraad’ downloaden.