Horeca trends in 2019: wat blijft, en wat is nieuw?

Horeca trends in 2019: wat blijft, en wat is nieuw?

Het einde van het jaar komt met de dag dichterbij. Naast eindejaarslijstjes, betekent dit ook dat het tijd is om vooruit te kijken. Wat gaat 2019 ons allemaal brengen op het gebied van horeca?

De vooruitzichten zijn in ieder geval positief! De horeca is nog steeds niet uitgegroeid, en ook komend jaar zal er weer een omzetgroei van 2% plaatsvinden. Daarnaast nemen horecagelegenheden steeds meer de rol aan van publieke woonruimte – zeker in grote steden. Deze ontwikkeling biedt een scala aan mogelijkheden, waar u als ondernemer – mits u goed bent voorbereid – de vruchten van kunt plukken. Dus: wat willen gasten op hun bord zien, wat verwachten ze van een avondje uit, en hoe kunt u als ondernemer hun ervaring zo onvergetelijk mogelijk maken?

Horeca- en food trends in 2019

Veel trends die de boventoon voeren in 2019 komen van origine uit 2018. Waar deze trends het afgelopen jaar nog vooral leefden onder influencers en de iets gewaagdere concepten, is 2019 het jaar waarin ze écht door gaan breken naar de meer mainstream locaties.

Pop-up restaurants en kleinere – op specifieke producten gerichte – concepten maken duidelijk dat persoonlijke initiatieven de trend blijven zetten. Massaproductie en -consumptie zijn uit, individualiteit en originaliteit blijven in. De invloed van duurzaamheid en het zo efficiënt mogelijk gebruiken van grondstoffen zal ook in het komende jaar steeds meer toenemen. Dit alles wordt overkoepeld door de trend van ‘een gezonde levensstijl’, die ook in 2019 relevant blijft. Hoe vertalen deze algemene trends zich naar de keuken, uitstraling en service binnen een horeca-gelegenheid?

Wilt u uw bedrijf toekomstbestendig maken? Meer gebruik maken van data inzichten?

Kom naar Data Meets Hospitality 2019

1. Meer transparantie

Back to basics

Consumenten krijgen steeds meer afkeer tegen kunstmatig of verwerkt eten. Ambachtelijke, huisgemaakte producten voeren komend jaar de boventoon. Mede door de populariteit van series als Chef’s Table en Meet the Chef, wordt koken weer gezien als een ambacht. Restaurants leggen de nadruk op de expertise van keuken en restauranthouders, het gebruik van natuurlijke en hoogwaardige ingrediënten, en een traditionele bereiding.

 Alles biologisch

Het verbouwen van agrarische producten zonder het gebruik van pesticiden of toegevoegde stoffen is niet een nieuw concept. Wat wel nieuw is, is de toegenomen vraag naar deze producten. Als gevolg hiervan zult u – hoewel deze producten een stuk duurder zijn dan hun niet-biologische tegenhangers – in het nieuwe jaar een aanzienlijk ruimer aanbod van biologische producten zien in de Nederlandse horeca.

Kan het ook zonder?

Glutenvrij, suikervrij, lactosevrij – naast dat het eetpatroon van veel consumenten is veranderd, heeft ook de mindset rondom eten een transformatie ondergaan. Mensen willen meer duidelijkheid over de ingrediënten van hun gerecht, en hoe deze verwerkt zijn in het uiteindelijke resultaat. Zorg er om die reden voor dat jijzelf, maar ook uw medewerkers, de oorsprong van de producten kennen en vragen of verzoeken van de gast kunnen beantwoorden.

2. Gezonder genieten

Zolang het maar gezond is!

Niet alleen in hun eigen keuken, maar ook buiten de deur vinden mensen het steeds belangrijker om verantwoord te genieten. Geef uw gasten de keus tussen de ‘normale’ uitvoering, en een gezonder alternatief. Denk bijvoorbeeld aan een bloemkool-pizzabodem, of courgette-spaghetti in plaats van normale pasta.

U kunt natuurlijk ook gewoon algemeen erkende superfoods op de kaart zetten. Deze hebben vaak al een bepaalde naamsbekendheid, en laten zien dat u rekening houdt met de wensen van uw gasten. Voorbeelden hiervan zijn kombucha, chiazaad, quinoa, kimchi, maar ook oer-Hollandse producten als boerenkool of zuurkool.

Alcoholvrij

En dan: alcohol. Mensen zetten met dry january hun goede voornemens kracht bij door in het nieuwe jaar een maand niet te drinken. Een zeldzame levensverbeteraar zet dit patroon ook na januari nog door. Los van deze groep, wordt het steeds normaler om niet-alcoholische drankjes te drinken buiten de deur. Zwangere vrouwen zijn die spa rood op een bepaald moment ook wel beu, en over het algemeen willen mensen zich soms ook vermaken zonder dat het dronken hoeft te eindigen. Update om die reden uw drank-menu met net even andere frisdranken, mocktails (niet-alcoholische cocktails), niet-alcoholische champagne, etc. Denk aan merken zoals Seedlip bijvoorbeeld.

Maak het plantaardig

Als zelfs fastfoodketens als McDonalds en Pizza Hut een veganistisch alternatief aanbieden voor hun hamburgers en pizza’s, is het officieel: vegan is here to stay. Dit betekent niet dat je menu nu volledig uit gestoomde groenten moet bestaan, maar wel dat het voordelig kan zijn om vegan opties aan te bieden. 2019 wordt het jaar van soja, peulvruchten, noten, paddenstoelen, en zelfs algen. Stuk voor stuk ideale vleesvervangers.

3. Alles voor “the gram”

De invloed van social media groeit ieder jaar meer, wat betekent dat u ook komend jaar het belang van een bijzonder opgediend gerecht niet mag onderschatten. Zelfs voor de meer fine dining-gelegenheden is user generated content een interessante vorm van communicatie. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, en een goede foto op de juiste accounts maakt duidelijk dat uw gelegenheid eten serveert wat er én goed uitziet, én lekker smaakt. Om u hierin te onderscheiden van eventuele concurrentie kunt u opvallende kleurcombinaties doorvoeren, of bepaalde producten extra aandacht geven in de aankleding. (Extreme) voorbeelden hiervan zijn de immens populaire freakshakes of rainbow bagels.

4. Gemak boven alles

Snel bezorgd

Bezorgen is al lang niet meer alleen voor pizza’s. Steeds meer gelegenheden bieden de mogelijkheid aan om vanaf de bank te bestellen, en komend jaar verwacht men nog meer groei in deze branche (lees hier onze 7 pro-tips voor maaltijdbezorging!) Als gevolg hiervan hebben bezorgdiensten, met name externe leveranciers zoals Thuisbezorgd.nl, Deliveroo of Uber Eats, hun service enorm uitgebreid. Bevindt uw gelegenheid zich in een hoger segment? Het is tegenwoordig alles behalve vreemd om ook bij duurdere gelegenheden de mogelijkheid tot bestellen aan te bieden.

Digitaal centraal

Consumenten gebruiken continu nieuwe technologieën om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken – dineren vormt hier geen uitzondering op. Door de juiste systemen in werking te stellen zorgt u voor een meer comfortabel en soepel verlopende ervaring voor uw gasten. Denk bij ‘de juiste systemen’ aan mogelijkheden tot mobiel betalen, maar ook aan opties voor zelf bestellen.

Of het nu gaat om het aannemen van bestellingen of het vereenvoudigen van betalingen, uw kassasysteem kan bijdragen aan een optimale ervaring voor uw gasten. In 2019 verwachten consumenten meer dan ooit duidelijkheid en een persoonlijke aanpak. Een kassasysteem wat met u meedenkt kan hierbij helpen.

Meer informatie over de voordelen van het Lightspeed-kassasysteem?

Onze experts adviseren u graag.