Terrassen open: 5 tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen

Terrassen open: 5 tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen

De zomer is in aantocht en terrassen zijn weer open! De afgelopen maanden heeft u als horeca-ondernemer meer dan genoeg tijd gehad om y voor te bereiden op het terrasseizoen, en nu ze eindelijk open zijn kunt u ook in de praktijk ondervinden of de genomen maatregelen daadwerkelijk uitpakken zoals u in gedachten had! Loopt alles direct op rolletjes of moet u hier en daar nog wat bijschaven? 

Een goede voorbereiding is het halve werk. In artikel geven we u tips en inspiratie om uw terras klaar te stomen voor de zomer of om de laatste puntjes op de i te zetten. 

Wilt u de operationele kant van uw onderneming beter organiseren en ontdekken hoe technologie u daarbij kan helpen? Bekijk dan hier onze webinar ‘De nieuwe horeca: hoe pak je het aan’ terug.

 

Wilt u meer inspiratie opdoen en informatie inwinnen over de ‘nieuwe horeca’. Schrijf u dan in voor onze tweede webinar ‘De nieuwe horeca: overwinningen en obstakels.

Corona maatregelen voor terrassen

Om te beginnen is het belangrijk om de Corona maatregelen voor de horeca scherp op het netvlies te hebben. Economie.fgov heeft de regels voor restaurants en cafe’s op een rijtje gezet. Dit zijn de regels voor de horeca (inclusief terrassen) per 8  juni:

  • Tussen de tafels moet er 1,5 meter afstand worden gehouden, tenzij deze worden gescheiden door plexiglas of een alternatief met een minimale hoogte van 1,8 meter
  • Er geldt een maximum van tien gasten per tafel 
  • Alleen zitplaatsen zijn toegestaan
  • Elke gast moet aan zijn eigen tafel blijven zitten
  • Op het terras is personeel niet verplicht een mondkapje te dragen (in de zaal en in de keuken wel)
  • Bediening aan de bar is niet toegestaan (uitzondering voor eenmanszaken die 1,5 meter afstand houden)
  • Gemeentelijke overheden kunnen extra regels opleggen voor terrassen
  • Sluitingstijd is uiterlijk om één uur ‘s nachts, tenzij de gemeentelijke overheid anders beslist

 

5x tips en inspiratie om uw terras zomerklaar te maken

1. Bekijk de (tijdelijke) herziene horecaregels van uw gemeente

Loopt het al storm op uw terras en zou u graag meer ruimte willen om meer gasten te kunnen verwelkomen? Veel gemeenten zijn bereid mee te denken met horeca-ondernemers om de schade van de afgelopen Corona periode enigszins te beperken. Nu terrassen open mogen, gedogen ze tijdelijk grotere terrasoppervlaktes. Ga bij uw eigen gemeente na wat u moet doen om de aanvraag voor een verruiming van uw terras in te dienen. 

Terrassen op pleinen of brede straten kunnen al snel gebruik maken van deze tijdelijke mogelijkheden. In Maastricht hebben horeca-ondernemers de kans gekregen om hun terrassen op het plein uit te breiden en blijft de straat die ertussen ligt voorlopig vrij van verkeer. Zo kan het horecapersoneel op een veilige manier hun werk doen en kunnen ze (bijna) evenveel gasten bedienen als voor de invoering van de 1,5 meter maatregelen. Naast het verruimen van de terrasoppervlakte denken gemeenten ook op andere manieren mee. Zo mogen in sommige steden tijdelijk weer warmteheaters opgehangen worden.

Heeft u nog geen terras, maar wilt u dit graag toevoegen aan uw restaurant om meer omzet te genereren? Vraag dan via de gebruikelijke manier een terrasvergunning aan bij uw gemeente. 

 

2. Digitaliseren op uw terras

Digitalisatie is niet meer weg te denken in de horeca. Deze investeringen kosten vaak bergen met geld, maar er zijn ook oplossingen die u voor minder geld kunt implementeren. Door Corona is hygiëne een veelbesproken thema geworden. We lichten twee digitale tools uit die hierop inspelen:

  • Digitale menukaarten
  • Billy: een alternatief voor de buzzer

Digitale menukaarten op het terras

Rent u zich rot op het terras en komt u erachter dat het desinfecteren van de menukaarten erbij inschiet? Kies dan voor digitale menukaarten.

Een QR code biedt uitkomst! Door een QR code te scannen kunnen gasten de menukaart op hun eigen smartphone bekijken en hun bestelling direct afrekenen. Via QR menu App heeft u al voor 9 euro per maand uw menu aangemaakt en in uw eigen stijl aangepast (binnenkort is betalen ook mogelijk). Jamezz gaat zelfs een stapje verder. U kunt het menu niet alleen bekijken door een QR code te scannen, maar ook door de telefoon op het plaatje te leggen, de website te bezoeken of de Jamezz app te gebruiken. U rekent ook direct af via uw telefoon. Beide tools zijn met het Lightspeed kassasysteem te integreren, waardoor bestellingen automatisch in uw kassasysteem komen. 

Billy: een alternatief voor buzzers bij self-service terrassen 

De meeste self-service terrassen werken nog met buzzers – de zwarte ronde schijfjes die oplichten en piepen zodra de bestelling klaar is. Nu is er een handig alternatief op de markt: Billy

Hoe werkt het? Gasten bestellen via een digitale menukaart en betalen met hun telefoon. Billy geeft ze een seintje als de bestelling klaar is. Er komt geen app aan te pas. Door de naadloze koppeling met het Lightspeed kassasysteem komt de bestelling direct in het kassasysteem te staan. Personeel hoeft geen tijd meer te besteden aan het schoonmaken van de buzzers en ze minimaliseren het contact met hun gasten. 

In Gent (België) maken horeca-ondernemers al gebruik van deze nieuwe tool. Jonathan Bovijn, mede-oprichter van Billy vertelde in Meet in Oost Vlaanderen het volgende over de moderne versie van de buzzer:

We zijn in de markt gedoken en hebben gemerkt dat een connectie met de witte kassa voor onze klanten van groot belang is. We zijn daarom erg trots dat we een partnership hebben met Lightspeed om alles 100% automatisch en transparant door te vertalen naar hun digitale kassasystemen. En da’s iets wat andere vergelijkbare platformen helemaal niet hebben. Daarnaast voelen we ook potentieel bij festivals en beurzen, waar we de ‘oude wereld’ van drankkaarten en bonnetjes helemaal voorbijsteken met iets dat iedereen in z’n broekzak heeft zitten.” 

 

3. Organiseer uw shifts met reserveringen

Een reservering op het terras is niet verplicht. Sommige horecazaken vinden dit prettig, anderen willen juist graag gasten binnen én buiten laten reserveren. Horecazaken die in shifts werken maken hier graag gebruik van. 

Behoort u tot de laatste groep? Dan kan een reserveringssysteem als Resengo uitkomst bieden. Door het systeem te integreren met uw kassasysteem heeft het personeel weinig omkijken naar de reserveringen en kunnen ze zich concentreren op het bieden van een uitmuntende service. Herinner uw gasten aan hun reservering, en vraag eventueel om creditcard garantie en voorschotten om no-show te voorkomen. 

In Breda vraagt een aantal restaurants om een vooruitbetaling bij het maken van de reservering. Dit wordt later verrekend op de bon. Zo zijn gasten verzekerd van een plekje en heeft de horeca-ondernemer meer garantie dat gasten ook daadwerkelijk op komen dagen. 

 

4. Bereid uw keuken voor op delivery en terras service

Tijdens corona toverden veel horecazaken hun restaurant om in een afhaal- en bezorgrestaurant. Nu de horeca weer gasten mag ontvangen, blijft delivery nog altijd een interessant verkoopkanaal. Maar hoe organiseert u dat naast uw drukke terras? 

Zorg dat de bezorgers niet naast het terras staan op de bestelling wachten. Dit komt de sfeer op het terras niet ten goede. Geef de delivery bestellingen via een aparte ingang aan de bezorgers mee of zorg dat u één plek creëert waar de bezorgers de bestellingen kunnen ophalen. 

Ook voor de bediening en de keuken moet er een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen delivery bestellingen, en bestellingen voor het terras en binnen. Met Lightspeed Delivery heeft het personeel geen omkijken naar de delivery bestellingen. Die worden automatisch vanuit de bezorgplatformen naar uw kassasysteem verzonden. De keuken heeft zo een duidelijk overzicht welke gerechten klaar gemaakt moeten worden voor het terras en welke voor delivery. 

Met een Kitchen Display wordt het houden van oververzicht nog makkelijker voor uw keukenpersoneel. Het display geeft de besteltijden weer om de doorlooptijd bij te houden en laat het personeel de inkomende bestellingen efficiënter beheren. 

 

5. Zet zomerse drankjes op uw menu

Zomerse toppers mogen niet op uw menu ontbreken. Waarschijnlijk heeft u uw menu in de afgelopen weken al onder de loep genomen, maar bent u toch nog op zoek naar dat ene drankje waarmee u de omzet wilt verhogen? Lees dan verder.

De speciaalbiertjes zijn niet meer van de menukaart weg te slaan. Ook deze zomer blijft de IPA uitermate populair. Een verrassende nieuwkomer is het biertje met een zure smaak. Bierkenners delen in Misset Horeca hun verwachting op het gebied van bier en zijn ervan overtuigd dat het fris, wijnachtig en zoet-zure biertje een opmars gaat maken. Kijk vooral hoe u deze biertjes kunt combineren met uw gerechten. Ook raden verschillende biersommeliers aan om uw eigen vruchtensap te maken, eventueel gemengd met (alcoholvrij) tapbier. Alcoholvrij bier blijft ook deze zomer uitermate populair. 

Op wijngebied ziet u vaak Italiaanse, Franse en Chileense wijnen op de kaart staan, maar houd uw ogen open voor de Oostenrijkse wijnen, witte wijnen zoals Grüner Veltliner in het bijzonder.

Vorig jaar waren de Gin tonics al niet van de terrassen weg te slaan, dit jaar zal dat niet anders zijn. Al zal de Gin tonic vaker afgewisseld worden door Rode Martini en door nieuwkomers als Pink Prosecco en Hard Seltzer (alcohol, koolzuurhoudend water met een fruitsmaak). 

Schrijf u in voor de webinar 'De nieuwe horeca: overwinningen en obstakels.’

Samen met Bavet en The Avocado Show kijken we naar welke aanpassingen zij succesvol hebben doorgevoerd én wat ze liever anders hadden gedaan. Leer van hun ervaringen, laat u inspireren door hun vooruitziende blik, en ontvang tips om uw personeel te trainen en het maximale uit uw technologie te halen.