
Net zoals bij het starten van elk type onderneming, komt er ook bij een juwelierszaak starten best wat kijken. Om te voorkomen dat u de bomen door het bos niet meer ziet, bieden wij u drie belangrijke, maar cruciale stappen aan om u goed op weg te helpen.
- Stap 1 – definieer uw doelgroep en uw aanbod
- Stap 2 – zorg dat u conform de wetgeving werkt
- Stap 3 – twijfel niet langer: breng uw winkel online
Van voorraadoptimalisatie en het beheren van uw online verkopen tot speciale bestellingen en de meerwaarde van klantprofielen: ontdek vandaag hoe Lightspeed uw juwelierszaak naar een hoger niveau kan tillen.Op zoek naar een kassasysteem speciaal voor juweliers?
Stap 1 – Definieer uw doelgroep en uw aanbod
Het lijkt misschien niet relevant, maar niets is minder waar. Het is belangrijk om bij het starten van uw juwelierszaak van te voren uw doelgroep vast te leggen, aangezien deze keuze zal bepalen wat voor klantenbestand u op lange termijn gaat ontwikkelen.
Het definiëren van uw doelgroep doet u aan de hand van wat voor sieraden en juwelen u precies op de markt wilt brengen. Binnen de juweliersmarkt is er sprake van twee grote segmenten. Enerzijds zijn er juweliers die zich richten op het smeden en verkopen van ambachtelijk gemaakte sieraden en zich op een lagere kwantiteit, maar hogere kwaliteit toelegt; anderzijds zijn er juwelierszaken die zich toeleggen op trendy bijouterieën die in grotere hoeveelheden aan relatief lagere prijzen kunnen verkocht worden. Laat duidelijk zijn: het gaat hier niet om het kiezen van de “betere” keuze, maar louter om het belang van een keuze te maken in functie van uw beoogde doelgroep.
Eens u uit de twee bovenstaande opties een keuze hebt gemaakt, kunt u ook uw winkel – zowel off- als online – makkelijker aanpassen aan het doelpubliek dat zich identificeert met uw aanbod. Zo’n visuele identificatie is belangrijk om verwarring bij consumenten te voorkomen. Stel u daarom de volgende vragen:
- Maakt u voornamelijk zelf juwelen en heeft u een eigen sieradenlijn of bent u een importeur/doorverkoper?
- Richt u zich op sieraden en juwelen voor vrouwen- en/of mannen, horloges, bijouterieën of een mix?
- Wat is de gemiddelde prijsklasse van uw juwelen en sieraden?
- Verkoopt u aan het midden-segment of gaat u voor een exclusief cliënteel?
Het is niet verbazend dat jongeren eerder relatief goedkopere sieraden kopen en tweeverdieners en 50-plussers eerder voor gouden, ambachtelijke en exclusieve juwelen aanschaffen, maar neem dit zeker mee bij het definiëren van uw aanbod en doelpubliek. Als u graag aan jongeren wilt verkopen, kunt u niet enkel hooggeprijsde, exclusieve sieraden aanbieden. Op dezelfde manier is het verkopen van vaak voorkomende juwelen van een relatief lagere kwaliteit aan 50-plussers moeilijker te verzoenen.
Zorg er daarom voor dat uw aanbod en uw doelgroep verzoenbaar zijn en u de juiste verwachtingen creëert bij klanten wanneer ze binnentreden in uw zaak of arriveren op uw webshop. Niet alleen het definiëren, maar ook het visueel communiceren van uw doelgroep is dus van essentieel belang.
Stap 2 – Zorg dat u conform de wetgeving werkt
Normaal gezien zouden we het na deze eerste stap kunnen hebben hoe u als juwelier uw eigen sieraden en juwelen kunt maken, of als importeur leveranciers kunt selecteren om een collectie te creëren, maar aangezien die keuzes ontzettend persoonlijk zijn, beperken we ons tot meer praktische stappen. In dit geval: hoe u uw zaak conform de wetgeving maakt. En gelukkig valt daar een hoop over te vertellen.
In België is het opstarten van een juwelierszaak gelijk aan het starten van eender welke kleinhandel en moet conform de Belgische ondernemingswetgeving gebeuren. Daarnaast moeten startende juweliers ook aan enkele wettelijke verplichtingen voldoen om in orde te zijn. De verplichtingen hangen af van wat uw concrete activiteiten precies zullen inhouden.
Inschrijving bij de Koninklijke Munt van België
Zo moeten alle ondernemers die zelf juwelen willen produceren, handelkeurmeesters en opkopers van edele metalen zich standaard inschrijven in het register van het Waarborgkantoor van de Koninklijke Munt van België. Indien u enkel juwelen wilt verhandelen en herstellen, is een inschrijving niet nodig.
Naargelang één van de bovenstaande drie rollen die wel verplicht zijn om zich in te schrijven, moet u ook een aantal documenten voorzien. Zo moeten startende handelkeurmeesters ook een uittreksel uit het strafregister voorzien bij hun inschrijving. Hetzelfde geldt voor opkopers, met daarbij ook nog een conformiteitsverklaring van uw weegschaal. Let er dus op bij het aankopen van een weegschaal dat de fabrikant gecertificeerd is en standaard een conformiteitsverklaring aanlevert – inclusief “Conformité Européene” of CE-markering en de aanvullende metrologische markeringen op de weegschaal zelf.
Tot voor kort verliep zo’n inschrijving nog per post en moest ze bovendien jaarlijks vernieuwd worden, maar sinds 2021 heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) voor Financiën het mogelijk gemaakt voor startende juweliers om zich slechts eenmaal online in te moeten schrijven. De inschrijving is kosteloos en alle nodige documenten per rol staan ook aangegeven op de website van de FOD.
De Gehaltestempel
Elke fabrikant of importeur van juwelen die gemaakt zijn van of met goud, zilver en platina moet deze in België voorzien van een gehaltestempel, een markering die aangeeft wat voor edelmetaal er in een juweel verwerkt zit en hoeveel.
Zo moeten gouden artikelen die meer dan 1 gram goud bevatten, zilveren artikelen met meer dan 8 gram zilver en platina artikelen met meer dan 0,5 gram platina voorzien worden van een keurmerk of gehaltestempel – zij het geslagen of gelaserd. Alle edelmetalen voorwerpen die onder die grenzen liggen, zijn vrijgesteld van keuring.
De gehaltestempel verschilt ook naargelang het type edelmetaal. Zo krijgt goud een ruitvormig symbool met daarin of daarbuiten de aanduiding “au”; zilver een ovaal symbool met de aanduiding “AG”; en platina een zeshoekig symbool met de aanduiding “PT” of “Pt”. Verder wordt logischerwijs ook het gehalte of de hoeveelheid aanwezig edelmetaal weergegeven in duizendste cijfers. Uiteraard betekent dit ook dat als een juweel uit meerdere edelmetalen bestaat elke type en elke hoeveelheid moet aangeduid worden.
Het aanbrengen of verkopen van gehaltestempels wordt als dienst door meerdere bedrijven aangeboden. Het belangrijkste is dat u nagaat of het bedrijf in kwestie erkend is door de Koninklijke Munt van België.
De Stempelhandtekening
Elk edelmetalen voorwerp dat geïmporteerd of verkocht wordt in België moet ook voorzien worden van een persoonlijke, unieke stempelhandtekening. Dit maakt het mogelijk om sieraden terug te leiden naar hun originele fabrikant of importeur. Een stempelhandtekening is een uniek symbool in tonvorm, waaraan persoonlijke initialen of cijfers (die kleiner moeten zijn dan het symbool zelf) mogen worden toegevoegd.
Het ontwikkelen van een stempelhandtekening bestaat uit vier stappen.
- Eerst moet u het ontwerp van uw stempelhandtekening worden ingediend bij hierboven vermeld Waarborgkantoor.
- Vervolgens wordt het ontwerp door het Waarborgkantoor voorgelegd aan de Belgische Muntmeester ter goedkeuring.
- Eens goedgekeurd, moet u uw stempelhandtekening inschrijven bij de Dienst voor Industriële Eigendom (DIE) zodat uw merk gedeponeerd is. Dit kunt u doen via het Beneluxformulier voor klasse 14.
- Na goedkeuring van uw dossier krijgt u van de DIE een inschrijvingscertificaat en kunt u uw stempelhandtekening laten graveren. Let er wel op dat u voor het maken van uw stempel eerst een matrijs of mal of gietvorm behoort te (laten) maken zodat u versleten of kapotte stempels kunt vervangen. De wetgeving stelt ook dat als de hele bovenstaande procedure herhaald moet worden indien de matrijs verloren of beschadigd geraakt.
Meer informatie over de dos and donts van de Belgische stempelwetgeving vindt u in deze FAQ-gids van de FOD.
De prijsaanduiding
Zowel in uw winkel als in uw etalage en uitstalraam en zelfs online: alle juwelen en sieraden die u te koop aanbiedt, moeten schriftelijk, goed leesbaar en ondubbelzinnig voorzien worden van een prijs, met uitzondering van artikelen die duurder zijn dan 870 euro. De meest exclusieve juwelen krijgen mogelijks wat privacy om de nieuwsgierigheid van klanten aan te wakkeren, maar het gros van het aanbod moet van bij begin af aan prijs-klaar zijn.
Stap 3 – twijfel niet langer: breng uw winkel online
Waarschijnlijk één van de meest belangrijke aspecten aan een succesvolle juwelierszaak is een persoonlijke aanpak. Klanten kopen nu eenmaal niet elke dag een juweel of kostbaar sieraad. In het geval van een juwelier die zelf een eigen collectie juwelen en sieraden heeft gesmeed en te koop aanbiedt, is het persoonlijke karakter van de maker en het verhaal achter elk artikel, maar ook de persoonlijke interactie en transactie vaak net datgene dat klanten over de brug doet komen.
Het belang van een e-commerce strategie
Het is dan ook niet geheel onverstaanbaar dat veel juweliers wat twijfelachtig staan ten opzichte van e-commerce en omnichannel retail. Toch is vandaag het hebben van een e-commerce strategie een absolute must.
De doorsnee millennial – de grootste bevolkingsgroep met de grootste koopkracht ter wereld – leeft quasi online en gaat alvorens naar een winkel te gaan zo goed als altijd vooraf online op zoek. Juweliers die geen online aanwezigheid hebben lopen jammer genoeg het risico om – bijna letterlijk – voorbij gelopen te worden.
Consumenten willen ongelimiteerd winkelen – offline, online, waar ze ook zijn en wanneer ze maar willen. Daar zit dan ook de kracht van omnichannel ondernemen. Ontdek alle voordelen in onze omnichannel gids.STOP met traditionele retail!
De voordelen van een webshop
Het hebben van een webshop biedt zoveel voordelen. Het verwijdert de drempelvrees die bij veel potentiële consumenten heerst in het aanzien van een juwelierszaak. Online is dat probleem er niet en kunnen klanten op hun tempo en gemak uw aanbod overlopen. Daarnaast is het belang van transparantie over het aanbod en – niet minder belangrijk – de daaraan hangende prijskaartjes ook niet weg te cijferen. Met een website of webshop kunnen klanten van te voren te weten komen wat de kostprijs is van het juweel of sieraad waar ze naar op zoek zijn.
Met het omnichannel retail systeem van Lightspeed combineert u de kracht van verkoop in uw winkel met het potentieel van uw online webshop in één systeem. Beheer uw verkopen, reparaties en maatwerk, uw voorraad, bestellingen en leveringen allemaal vanuit één centraal platform – waar en wanneer u maar wilt.
Meer opties voor interactie en beschikbaarheid
Traditionele juweliers zouden durven stellen dat het hebben van een webshop hun gewenste klantenservice beperkt, terwijl het juiste de ruimte biedt aan klanten om zich te informeren alvorens langs te komen in uw zaak. Het maakt uw zaak ook 24/7 beschikbaar in plaats van gebonden te zijn aan traditionele winkeluren.
Daarnaast verdwijnt persoonlijke interactie niet per definitie bij het hebben van een webshop. Denk aan interactieve chatopties, virtual reality-tours door uw zaak of videogesprekken op maat.
De impact van een online aanwezigheid en e-commerce strategie hangt vooral af van hoe u zich als juwelier online positioneert. Een interessant, verhaal- en foto-rijk portfolio met creatieve galerijen, interactieve opties, 3D-modellen en voice-over uitleg doet u ongetwijfeld uitsteken boven de rest. Geïntrigeerd? Bekijk onze specifieke thema’s voor juwelierwebshops en laat een wereld van mogelijkheden voor u opengaan.
Kunt u niet wachten om een juwelierszaak te beginnen?
Juwelierszaken hebben net zoals alle andere retailzaken hun deuren moeten sluiten tijdens de lockdowns. De traditionele en persoonlijke aanpak van vele juweliers in combinatie met een twijfelachtige houding ten opzichte van e-commerce heeft dan ook zijn sporen nagelaten sinds het uitbreken van de pandemie.
Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, wat maakt dat startende juweliers met een gezonde dosis optimisme, ambitie en ondernemingszin de markt naar hun hand kunnen zetten. Daarnaast zijn relatief recente retailconcepten zoals affordable luxury en uniek maatwerk sterk in populariteit toegenomen bij de bevolkingsgroep met de meeste koopkracht – de millennials.
Een juwelierszaak starten is uitdagend, maar niet onoverkomelijk. De bovenstaande stappen en tips geven u een beter beeld van wat u te wachten staat in uw komend avontuur. Bent u geïnteresseerd in wat Lightspeed nog meer voor uw juwelierszaak kan betekenen? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.