Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Een juwelierszaak starten en uitbreiden: 3 tips voor succes

Een juwelierszaak starten en uitbreiden: 3 tips voor succes

Net zoals bij het starten van elk type onderneming, komt er ook bij een juwelierszaak starten best wat kijken. De traditionele en persoonlijke aanpak van veel juweliers is sinds de covidpandemie aan het veranderen, en juwelierszaken zijn het koppelen van hun winkel en hun webshop, oftewel omnichannel ondernemen, serieuzer gaan nemen. In dit artikel bespreken we drie belangrijke stappen om je goed op weg te helpen met het starten of uitbreiden van je juwelierszaak of sieradenwinkel.

Op zoek naar een kassasysteem speciaal voor juweliers?

Van voorraadoptimalisatie en speciale bestellingen tot het beheren van je online verkopen en de meerwaarde van klantprofielen. Ontdek vandaag hoe Lightspeed jouw juwelierszaak naar een hoger niveau kan tillen.

 

Stap 1 – Definieer je doelgroep en aanbod

Het lijkt misschien niet relevant, maar niets is minder waar. Het is belangrijk om bij het starten van je juwelierszaak van te voren je doelgroep vast te leggen, aangezien deze keuze zal bepalen wat voor klantenbestand je op lange termijn gaat ontwikkelen. 

Het definiëren van je doelgroep doe je aan de hand van wat voor sieraden en juwelen je precies op de markt wilt brengen. Binnen de juweliersmarkt is er sprake van twee grote segmenten. Enerzijds zijn er juweliers die zich richten op het smeden en verkopen van ambachtelijk gemaakte sieraden en zich op een lagere kwantiteit, maar hogere kwaliteit toelegt; anderzijds zijn er juwelierszaken en sieradenwinkels die zich toeleggen op trendy bijouterieën die in grotere hoeveelheden aan relatief lagere prijzen kunnen verkocht worden. Laat duidelijk zijn: het gaat hier niet om het kiezen van de “betere” keuze, maar louter om het belang van een keuze te maken in functie van je beoogde doelgroep. 

Eens je uit de twee bovenstaande opties een keuze hebt gemaakt, kun je ook je winkel – zowel off- als online – makkelijker aanpassen aan het doelpubliek dat zich identificeert met het aanbod. Zo’n visuele identificatie is belangrijk om verwarring bij consumenten te voorkomen. Stel je daarom de volgende vragen: 

  • Maak je voornamelijk zelf juwelen en heb je een eigen sieradenlijn of ben je een importeur/doorverkoper?
  • Richt je je op sieraden en juwelen voor vrouwen- en/of mannen, horloges, bijouterieën of een mix?
  • Wat is de gemiddelde prijsklasse van je sieraden?
  • Verkoop je aan het midden-segment of ga je voor een exclusieve clientèle? 

Het is niet gek dat jongeren eerder relatief goedkopere sieraden kopen en tweeverdieners en 50-plussers eerder voor gouden, ambachtelijke en exclusieve juwelen aanschaffen, maar neem dit zeker mee bij het definiëren van je aanbod en doelpubliek. Als je graag aan jongeren wilt verkopen, kun je niet enkel hooggeprijsde, exclusieve sieraden aanbieden. Op dezelfde manier is het verkopen van vaak voorkomende juwelen van een relatief lagere kwaliteit aan 50-plussers moeilijker te verzoenen.

Zorg er daarom voor dat je aanbod en je doelgroep verzoenbaar zijn en je de juiste verwachtingen creëert bij klanten wanneer ze binnentreden in je zaak of arriveren op je webshop. Niet alleen het definiëren, maar ook het visueel communiceren van je doelgroep is dus van essentieel belang. 

 

Stap 2 – Zorg dat je conform de wetgeving werkt

Na deze eerste stap zouden we het kunnen hebben over hoe je als juwelier je eigen sieraden en juwelen kunt maken, of als importeur leveranciers kunt selecteren om een collectie te creëren, maar aangezien die keuzes heel persoonlijk zijn, beperken we ons tot meer praktische stappen. In dit geval: hoe je je zaak conform de wetgeving opzet. En gelukkig valt daar een hoop over te vertellen.

In België is een juwelierszaak beginnen gelijk aan het starten van eender welke kleinhandel en moet conform de Belgische ondernemingswetgeving gebeuren. Daarnaast moeten startende juweliers ook aan enkele wettelijke verplichtingen voldoen om in orde te zijn. De verplichtingen hangen af van wat jouw concrete activiteiten precies zullen inhouden. 

Inschrijving bij de Koninklijke Munt van België

Zo moeten alle ondernemers die zelf juwelen willen produceren, handelkeurmeesters en opkopers van edele metalen zich standaard inschrijven in het register van het Waarborgkantoor van de Koninklijke Munt van België. Indien je enkel juwelen wilt verhandelen en herstellen, is een inschrijving niet nodig. 

Naargelang één van de bovenstaande drie rollen die wel verplicht zijn om zich in te schrijven, moet je ook een aantal documenten voorzien. Zo moeten startende handelkeurmeesters ook een uittreksel uit het strafregister voorzien bij hun inschrijving. Hetzelfde geldt voor opkopers, met daarbij ook nog een conformiteitsverklaring van je weegschaal. Let er dus op bij het aankopen van een weegschaal dat de fabrikant gecertificeerd is en standaard een conformiteitsverklaring aanlevert – inclusief “Conformité Européene” of CE-markering en de aanvullende metrologische markeringen op de weegschaal zelf.

Tot voor kort verliep zo’n inschrijving nog per post en moest ze bovendien jaarlijks vernieuwd worden, maar sinds 2021 heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) voor Financiën het mogelijk gemaakt voor startende juweliers om zich slechts eenmaal online in te moeten schrijven. De inschrijving is kosteloos en alle nodige documenten per rol staan ook aangegeven op de website van de FOD. 

De Gehaltestempel

Elke fabrikant of importeur van juwelen die gemaakt zijn van of met goud, zilver en platina moet deze in België voorzien van een gehaltestempel, een markering die aangeeft wat voor edelmetaal er in een juweel verwerkt zit en hoeveel.

Zo moeten gouden artikelen die meer dan 1 gram goud bevatten, zilveren artikelen met meer dan 8 gram zilver en platina artikelen met meer dan 0,5 gram platina voorzien worden van een keurmerk of gehaltestempel – zij het geslagen of gelaserd. Alle edelmetalen voorwerpen die onder die grenzen liggen, zijn vrijgesteld van keuring.  

De gehaltestempel verschilt ook naargelang het type edelmetaal. Zo krijgt goud een ruitvormig symbool met daarin of daarbuiten de aanduiding “au”; zilver een ovaal symbool met de aanduiding “AG”; en platina een zeshoekig symbool met de aanduiding “PT” of “Pt”. Verder wordt logischerwijs ook het gehalte of de hoeveelheid aanwezig edelmetaal weergegeven in duizendste cijfers. Uiteraard betekent dit ook dat als een juweel uit meerdere edelmetalen bestaat elke type en elke hoeveelheid moet aangeduid worden. 

Het aanbrengen of verkopen van gehaltestempels wordt als dienst door meerdere bedrijven aangeboden. Het belangrijkste is dat je nagaat of het bedrijf in kwestie erkend is door de Koninklijke Munt van België.

De Stempelhandtekening

Elk edelmetalen voorwerp dat geïmporteerd of verkocht wordt in België moet ook voorzien worden van een persoonlijke, unieke stempelhandtekening. Dit maakt het mogelijk om sieraden terug te leiden naar hun originele fabrikant of importeur. Een stempelhandtekening is een uniek symbool in tonvorm, waaraan persoonlijke initialen of cijfers (die kleiner moeten zijn dan het symbool zelf) mogen worden toegevoegd. 

Het ontwikkelen van een stempelhandtekening bestaat uit vier stappen. 

  1. Eerst moet het ontwerp van jouw stempelhandtekening worden ingediend bij hierboven vermeld Waarborgkantoor. 
  2. Vervolgens wordt het ontwerp door het Waarborgkantoor voorgelegd aan de Belgische Muntmeester ter goedkeuring. 
  3. Eens goedgekeurd, dien je de stempelhandtekening in te schrijven bij de Dienst voor Industriële Eigendom (DIE), zodat jouw merk gedeponeerd is. Dit kun je doen via het Beneluxformulier voor klasse 14. 
  4. Na goedkeuring van je dossier krijg je van de DIE een inschrijvingscertificaat en is het mogelijk de stempelhandtekening te laten graveren. Let er wel op dat je voor het maken van jouw stempel eerst een matrijs of mal of gietvorm behoort te (laten) maken, zodat je versleten of kapotte stempels kunt vervangen. De wetgeving stelt ook dat als de hele bovenstaande procedure herhaald moet worden indien de matrijs verloren of beschadigd geraakt.

Meer informatie over de do’s and dont’s van de Belgische stempelwetgeving vind je in deze FAQ-gids van de FOD

De prijsaanduiding

Zowel in je winkel als in de etalage en uitstalraam en zelfs online: alle juwelen en sieraden die je te koop aanbiedt, moeten schriftelijk, goed leesbaar en ondubbelzinnig voorzien worden van een prijs, met uitzondering van artikelen die duurder zijn dan 870 euro. De meest exclusieve juwelen krijgen mogelijks wat privacy om de nieuwsgierigheid van klanten aan te wakkeren, maar het gros van het aanbod moet van bij begin af aan prijs-klaar zijn. 

Stap 3 – breid uit online met een online juwelierswinkel of sieradenwebshop

Waarschijnlijk één van de meest belangrijke aspecten aan een succesvolle juwelierszaak of sieradenwinkel is een persoonlijke aanpak. Klanten kopen nu eenmaal niet elke dag een juweel of kostbaar sieraad. In het geval van een juwelier die zelf een eigen collectie juwelen en sieraden heeft gesmeed en te koop aanbiedt, is het persoonlijke karakter van de maker en het verhaal achter elk artikel, maar ook de persoonlijke interactie en transactie vaak net datgene dat klanten over de brug doet komen. 

Het belang van een e-commerce strategie

Het is dan ook niet geheel onverstaanbaar dat veel juweliers wat twijfelachtig staan ten opzichte van e-commerce en omnichannel retail. Toch is vandaag het hebben van een e-commerce strategie een absolute must. 

De doorsnee millennial – de grootste bevolkingsgroep met de grootste koopkracht ter wereld – leeft quasi online en gaat alvorens naar een winkel te gaan zo goed als altijd vooraf online op zoek. Juweliers die geen online aanwezigheid hebben lopen jammer genoeg het risico om – bijna letterlijk – voorbij gelopen te worden. 

STOP met traditionele retail!

Consumenten willen ongelimiteerd winkelen – offline, online, waar ze ook zijn en wanneer ze maar willen. Daar zit dan ook de kracht van omnichannel ondernemen. Ontdek alle voordelen in onze omnichannel gids.

De voordelen van een online juwelierswinkel

Het hebben van een webshop biedt zoveel voordelen. Het verwijdert de drempelvrees die bij veel potentiële consumenten heerst in het aanzien van een juwelierszaak. Online is dat probleem er niet en kunnen klanten op hun tempo en gemak jouw aanbod overlopen. Daarnaast is het belang van transparantie over het aanbod en – niet minder belangrijk – de daaraan hangende prijskaartjes ook niet weg te cijferen. Met een website of webshop kunnen klanten van te voren te weten komen wat de kostprijs is van het juweel of sieraad waar ze naar op zoek zijn. 

Met het omnichannel retail systeem van Lightspeed combineer je de kracht van verkoop in je juwelierswinkel met het potentieel van je webshop in één systeem. Beheer je verkopen, reparaties en maatwerk, je voorraad, bestellingen en leveringen allemaal vanuit één centraal platform – waar en wanneer je maar wilt. 

Juwelier de Vaal uit het Nederlandse Schoonhoven boekte grote vooruitgang toen ze een webshop koppelden aan hun twee fysieke juwelierszaken, vertelt Sander de Vaal. “Toen we vijf jaar geleden begonnen met de webshop, droeg die bij aan 1 procent van de omzet. Het afgelopen jaar was dat 20 procent”, vertelt hij. “Voor mij is het heel belangrijk dat de webwinkel en winkel één geheel zijn. Dat de voorraad goed doorloopt, en dat je één sfeer kan neerzetten”, gaat hij verder. “Het voordeel is dat onze voorraad altijd klopt, en dat alles goed samenwerkt.”

Altijd beschikbaar en meer interactie

Traditionele juweliers zouden durven stellen dat het hebben van een webshop hun gewenste klantenservice beperkt, terwijl het juist de ruimte biedt aan klanten om zich te informeren alvorens langs te komen in je zaak. Het maakt jouw juwelierswinkel ook 24/7 beschikbaar in plaats van gebonden te zijn aan traditionele winkeluren.

Daarnaast verdwijnt persoonlijke interactie niet per definitie bij het hebben van een webshop. Denk aan interactieve chatopties, virtual reality-tours door jouw zaak of videogesprekken op maat. 

De impact van een online aanwezigheid en e-commerce strategie hangt vooral af van hoe jij je als juwelier of sieradenwinkel online positioneert. Een interessant, verhaal- en foto-rijk portfolio met creatieve galerijen, interactieve opties, 3D-modellen en voice-over uitleg doet je ongetwijfeld uitsteken boven de rest. 

Wil jij een juwelierszaak beginnen of uitbreiden?

Een juwelierszaak of sieradenwinkel starten is uitdagend, maar niet onoverkomelijk. De bovenstaande stappen en tips geven je een beter beeld van wat je te wachten staat in jouw komend avontuur. Heb jij al een juwelierswinkel, en ben je van plan om uit te breiden online of met een nieuwe locatie? Het kassasysteem van Lightspeed groeit met je mee. Zo kun  je gemakkelijk je winkelconcept opschalen en je workflows vereenvoudigen, evenals reparaties beheren met werkorders.

Heb je extra cashflow nodig voor je uitbreiding of de aankoop van extra voorraad? Lightspeed Capital biedt flexibele voorschotten die je kunt terugbetalen op het ritme van je dagomzet.  Ben je geïnteresseerd in wat Lightspeed nog meer voor jouw juwelierszaak of sieradenwinkel kan betekenen? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing