4 ontwikkelingen die maaltijdbezorging dé trend van 2019 maken

4 ontwikkelingen die maaltijdbezorging dé trend van 2019 maken

De markt voor maaltijdbezorging blijft in een indrukwekkend tempo groeien. 74% van de millennials geeft aan te kiezen voor een bezorgservice, als deze wordt aangeboden door een restaurant.

In 2019 verwachten we dat de markt explodeert. Op dit moment is maaltijdbezorging – voor de restaurateurs die het aanbieden – goed voor gemiddeld 15% van de omzet. We verwachten in 2019 een groei tot 25%”

, aldus Zhong Xu, CEO van Deliverect.

Met de technische ontwikkelingen van 2019 in het vooruitzicht wordt het een enerverend jaar voor de thuisbezorgsector. We hebben vier ontwikkelingen onder elkaar gezet die deze industrie radicaal zullen veranderen.

1. Virtuele of Ghost restaurants

Spook of ghost restaurants nestelen zich langzaam maar zeker in het horeca landschap. Dit zijn geen restaurants waar gasten ter plekke iets kunnen komen eten, maar keukens die volledig gefocust zijn op het bereiden van delivery maaltijden. Neem bijvoorbeeld Deliveroo Editions.

Bij deze virtuele restaurants kunt u niet met uw vrienden afspreken of rustig een tête-à-tête diner doen, u kunt er alleen online bestellen. Met stijgende huurprijzen in de steden zoeken restaurants naar mogelijkheden om hun operationele- en arbeidskosten te verlagen. Gecombineerd met de stijgende vraag naar thuisbezorgd eten, blijkt dit nieuwe concept een logische evolutie in de horeca.

Op dit moment biedt Deliveroo z’n diensten aan aan 400 ghost restaurants met Delivery Editions. De verwachting is dat dit aantal in 2019 alleen maar verder toe zal nemen.

2. Technische ontwikkelingen

Het bereiden van bestellingen, die via verschillende bezorgpartners binnenkomen, gecombineerd met het runnen van een fysiek restaurant.. Soms zijn al deze verschillende kanalen moeilijk te overzien. Gelukkig zijn er bedrijven als Deliverect die het leven van ondernemers makkelijker willen maken met behulp van hun technologie.

Deliverect geeft u de mogelijkheid om meerdere online bestel-platforms rechtstreeks in uw kassasysteem te integreren. Meerdere schermen om alle bestellingen bij te houden zijn verleden tijd – alles komt direct binnen in uw kassasysteem. Dit levert aanzienlijke tijdwinst op voor managers die anders tijdens de shift of aan het eind van de dag alles handmatig moeten invoeren. Ook voorkomt het fouten: bestelling worden immers automatisch doorgevoerd, in plaats van handmatig.

Vóór de integratie van Deliveroo met Lightspeed moesten we elke bestelling opnieuw invoeren in het Lightspeed systeem. Achteraf gezien een enorme tijdverspilling. – Marcel Burger

3. Een virtuele assistent in dienst

Het bestelproces is de afgelopen jaren met behulp van online bestelsites zoals Deliveroo en Uber Eats sterk geautomatiseerd. De volgende stap in dit proces is het gebruik van virtuele assistenten – ook wel chatbots genoemd.

Zo heeft Domino’s Pizza een chatbot op Facebook Messenger, ‘Dom’, bij wie klanten door middel van emoji’s een pizza kunnen bestellen. Een andere uitvoering vindt u bij Grubhub en Just Eat, die Alexa – de virtuele ‘Voice’ assistente van Amazon – hebben geïntegreerd. Alexa slaat de laatste drie bestellingen van iemand op, en geeft de consument hiermee de mogelijkheid om één van deze drie op een later moment via Voice te bestellen.

Voor 2019 wordt verwacht dat Artificial Intelligence (AI), voice, automatisering en zelfs robotica een nog grotere rol gaat spelen in de voedingsindustrie. Voor kleinere bedrijven betekent dit een mogelijkheid om te concurreren met grotere ondernemingen. Eerdergenoemde chatbots komen hier ook goed van bij pas: op Facebook kunnen ook kleine bedrijven hun klantenbinding en service verbeteren met behulp van deze digitale hulpjes.

4. De robots zijn hier

De snelle ontwikkelingen binnen het gebied van Artificial Intelligence zorgen voor nieuwe bezorg-tools  zoals zelfrijdende robots. Naast auto’s en scooters,hebben bedrijven grote plannen om alles te automatiseren met behulp van robots. Uber Eats wilt in 2021 een drone-bezorgdienst lanceren, en Eat24 heeft – in samenwerking met technologie start-up Marble en Yelp – zelfstandige distributie-robots gemaakt ter grootte van een gemiddelde desktop. Deze robots gebruiken camera’s, sensoren en 3D-stadsplattegronden om de meest nauwkeurige route te bepalen en botsingen te voorkomen met voetgangers, en andere weggebruikers.

 

7 pro-tips voor een succesvolle maaltijdbezorging

Download gratis onze gids!