Menukaart ontwerp: de ultieme gids

Menukaart ontwerp: de ultieme gids

Er bestaat geen twijfel over het feit dat de horecasector een enorme groei meemaakt. Consumenten geven meer uit, wat natuurlijk een mooie kans is om hiervan te profiteren. Maar waar er kansen liggen, is er ook veel concurrentie. Dit is waarom we de ultieme gids voor menukaart ontwerp hebben samengesteld. Een winstgevend menu is een balans tussen allemaal verschillende aspecten, en dit moet u strategisch aanpakken. Ontdek hieronder hoe u een succesvolle menukaart kunt samenstellen.

1. Analyseer uw verkooprapporten

Deze eerste stap is de belangrijkste: om uw menu te verbeteren, moet u uw beslissingen baseren op cijfers. Concrete data is de beste bron van informatie om de resultaten van uw menu te meten. Uw restaurant kassasysteem zou moeiteloos uitgebreide verkooprapporten en gemakkelijk begrijpbare moeten kunnen uitdraaien.

Kijk bij het berekenen van de winstgevendheid van een menu-item naar het totale aantal verkochte eenheden, niet naar de winstgevendheid van een enkele eenheid. Artikelen met een hoge winst hebben geen invloed op uw resultaten als u ze niet vaak verkoopt.

Hoe kunt u uw menu optimaliseren met data?

Ontdek hier alle stappen

2. Categoriseer uw menu-items

Nu u een goed beeld hebt van de winstgevendheid van elk menu-item, is het tijd om ze in categorieën in te delen. Bekijk uw bestaande menu om te zien welke gerechten u het meeste geld opleveren en welke niet. De beste manier om een ​​uitgebreid overzicht te krijgen van de winstgevendheid van elk menu-item is met een menumatrix.

Een menumatrix is ​​een visueel hulpmiddel dat wordt gebruikt om het verkoopvolume en het bruto-inkomen van elk menu-item in kaart te brengen. In deze blog kan u zien hoe u dit juist doet.

3. Bepaal welke gerechten u in uw menu wilt opnemen

Te veel keuzes op uw menu hebben is niet ideaal. Waarom? Wanneer klanten te veel opties krijgen, kunnen ze moeilijker beslissen wat ze willen en zijn ze sneller ontevreden met de keuze die ze maken.

Hoeveel items zou op uw menu moeten hebben?

Een studie aan de Universiteit van Bournemouth heeft uitgewezen dat het antwoord afhangt van het type restaurant dat u runt.

Voor fast-food en quick-service restaurants is de sweet spot zes menu-items per categorie (voorgerechten, vis, vlees, pasta, vegetarisch en desserts). Voor full-service restaurants is de sweet spot zeven voorgerechten en desserts, en tien hoofdgerechten. Gebruik de data van uw verkoopanalyse en menumatrix en kies de meest winstgevende en populaire items voor uw menu.

4. Krijg strategisch naar uw menu-ontwerp

Een goed ontworpen menu zal een invloed hebben op de keuzes van uw gasten. Is er een specifiek gerecht met een hoge marge waar u uw klanten op wilt wijzen? Uw menu-ontwerp wijst hen de juiste richting in. Hier zijn de belangrijkste dingen om te overwegen in uw menu-ontwerp:

Maak een goede eerste indruk

Uw menu, samen met het interieur van uw restaurant, zijn de eerste dingen die uw “merk” weerspiegelen. U moet er daarom voor zorgen dat de visuele esthetiek van uw menu overeenkomt met het imago van uw restaurant en de eetervaring die u wilt bieden aan uw gasten.

Volgens onderzoek, bekijkt de gemiddelde gast een menukaart gedurende ongeveer 109 seconden. Dat betekent dat uw menukaart in iets meer dan een minuut een ​​geweldige eerste indruk moet achterlaten. Maak uw menu zo makkelijke mogelijk om te “scannen” door de kaart in verschillende secties op te delen.

Plan uw plaatsing van de menu-items

Idealiter zouden uw gasten al uw menu-items in één oogopslag moeten zien. Menu’s met twee pagina’s zijn de meest ideale indeling. Het geeft voldoende ruimte om al uw gerechten op een makkelijk leesbare manier in te delen.

U kan uw menu het best verdelen in secties: voorgerechten, hoofdgerechten, bijgerechten en desserts. Als alternatief kunt u een apart, kleiner menu hebben speciaal voor uw desserts en cocktails. Overweeg het gebruik van verschillende lettergroottes, kaders of foto’s om de ster-gerechten meer te laten opvallen.

Op een menu dat uit twee pagina’s bestaat, kijken gasten het meeste naar het middelste gedeelte van de rechterkant (bekend als de ‘sweet spot’), gevolgd door de eerste en laatste items van elke kolom. Plaats de beste verkopers in deze gebieden, zodat dit het eerste is wat uw gasten zien.

Benadruk uw beste items

Als u bepaalde menu-items in de spotlight wilt zetten, kan u deze benadrukken met behulp van het gebruik van bepaalde kleuren, randen of andere grafische illustraties.

Bijvoorbeeld

Dit menu groepeert de duurste menu-items samen, omringt ze met een frame en bevat grafische illustraties. Het resultaat? Uw aandacht wordt meteen naar dat gedeelte van het menu getrokken.

Maak slim gebruik van beeld

Het aantal foto’s dat u in uw menu gebruikt, en de algehele effectiviteit van die foto’s, is afhankelijk van het type restaurant dat u heeft.

Het koppelen van elk menu-item aan een foto wordt vaak geassocieerd met fastfood of erg toeristische restaurants. Daarom vermijden de meeste restaurants het gebruik van foto’s – ze willen niet dat hun restaurant er goedkoop uitziet. Als alternatief kan u grafische illustraties gebruiken.

Gregg Rapp, Menu Engineer, meldt dat voor middelgrote, betaalbare restaurants, één afbeelding per pagina de verkoop van dat item met wel 30% kan doen toenemen.

Als u toch foto’s gebruikt, zorg er dan voor dat deze de ingrediënten, kleuren en texturen van het gerecht vastleggen – en vergeet de presentatie van het gerecht niet.  

Wilt u uw gerechten tonen aan uw klanten op een makkelijke manier?

Ontdek de Customer-Facing Display

Schrijf goede beschrijvingen

U wilt dat uw menu zo gemakkelijk mogelijk te lezen en te begrijpen is, terwijl u elk gerecht beschrijft op een manier dat het interessant en appetijtelijk is. Uw uitdaging is om het aantal woorden dat u gebruikt tot een minimum te beperken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat elk woord een impact heeft.

Houd de beschrijving kort en bondig

Zorg ervoor dat beschrijvingen kort en to the point zijn. Een lange beschrijving maakt uw menu alleen maar moeilijker te lezen en vertraagt ​​de omloopsnelheid van uw tafel. Probeer elke maaltijd in twee regels te beschrijven. Focus op de nodige informatie: de ingrediënten, smaak, textuur en oorsprong. “Salade van tomaat en mozzarella” klinkt toch een stuk minder goed dan “Salade van coeur de boeuf tomaat met verse buffelmozzarella uit Campania”.

Gebruik geen eurotekens

Eurotekens zorgen ervoor dat uw gasten de minst dure opties kiezen. Waarom? Omdat elk valutasymbool uw gasten meteen laat nadenken over de uitgave die ze gaan maken. Daarom kan u de eurotekens beter weglaten en enkel de cijfers plaatsen (dus 15 in plaats van €15).

Het Center for Hospitality Research heeft ontdekt dat klanten aanzienlijk meer uitgeven als een menu geen eurotekens bevat. U wilt dat uw gasten de maaltijden kiezen die hun zintuigen prikkelen, ongeacht de prijs – en het verwijderen van het euroteken kan u helpen dit discreet te laten gebeuren.

Noem de oorsprong van de ingrediënten

Vermeld waar uw ingrediënten vandaan komen, of ze nu lokaal zijn of uit een andere regio komen. “Zongerijpte Italiaanse tomaten” klinkt veel aantrekkelijker dan alleen “tomaten”, toch?

Gebruik bijvoeglijke naamwoorden

Bijvoeglijke naamwoorden zijn goed zolang u ze met mate gebruikt. Ze helpen uw gasten de structuur, het uiterlijk en de smaak van elke maaltijd in te beelden. Woorden als rijk, romig, huisgemaakt en pittig schetsen bijvoorbeeld een mooi beeld. U wilt dat de omschrijving hun zintuigen prikkelt.

Gebruik een lokaas

Een andere manier om uw gasten af ​​te leiden van de prijs van een gerecht, is door een lokaas menu-item te gebruiken. Plaats een duurder product in de buurt van het gerecht dat u echt wilt dat uw gasten kopen. Het duurdere item zorgt ervoor dat de items eromheen redelijker lijken, waardoor de kans dat ze worden gekozen groter wordt (en dat is precies wat u wilde in de eerste plaats).

5. Creëer een aantrekkelijke drankkaart

Als uw restaurant een drankvergunning heeft, wilt u een winstgevend cocktail-menu opstellen. De stappen die hierboven beschreven zijn ook van toepassing op cocktail-menu’s: analyseer uw verkoopgegevens en ontdek welke drankjes het populairst zijn en de meeste winst genereren.

De prijs van elke cocktail zou tussen 100% tot 300% marge moeten hebben. Dat klinkt misschien als een grote marge, maar die prijsverhoging gaat veel kosten dekken. Denk aan uw garnituren, glazen, arbeidskosten, huur, gereedschap en zelfs uw cocktail servetten. Elk drankje dat u serveert moet hoog genoeg worden geprijsd, zodat u een deel van de operationele kosten kunt dekken en nog steeds winst kunt maken op elke verkoop.

Selecteer welke cocktails u op het menu wilt

Als u een vaste barman heeft, kunt u natuurlijk speciale bestellingen aanvaarden (klassieke cocktails die misschien niet op uw kaart staan). U moet uw drankkaart echter voorbehouden voor de drankjes waarop u de nadruk wilt leggen. Een menu met te veel opties is wederom niet goed – klanten zijn overweldigd wanneer ze te veel keuzes voorgeschoteld krijgen en zullen het moeilijker hebben om een keuze te maken waar ze tevreden mee zijn.

Chris Tanner, barman bij Londense hotspot The Vault heeft een paar andere overwegingen voor het samenstellen van een geweldig cocktail-menu:

Blijf trouw aan de persoonlijkheid van uw restaurant

Net als bij het hoofdmenu en het interieur, wilt u dat uw cocktail-menu het imago van uw restaurant weerspiegelt. Wees niet bang om een ​​beetje eigenzinnig te zijn – een unieke drankkaart kan u helpen uzelf te onderscheiden andere zaken en kan helpen bij het ontwikkelen van een loyale klantenbasis.

Blijf op de hoogte van seizoenen en trends

U wilt klanten een reden geven om keer op keer terug te blijven komen. Overweeg om speciale seizoensgebonden cocktails te maken. Neem een ​​klassieke cocktail zoals een Old Fashioned of Tom Collins, en geef het een seizoensgebonden twist.

Uw menu is klaar!

Nu is het tijd om aan de slag te gaan met uw nieuwe menu. De bovenstaande punten helpen u om het meest winstgevende menu te ontwerpen. Bent u klaar om uw perfecte menu te bouwen?