Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Een uitgebreide blik op de retail-accountingmethode

Een uitgebreide blik op de retail-accountingmethode

Voor de meeste retailers is 2020 tot nu toe geen makkelijk jaar geweest. Van verstoorde toeleveringsketens tot gedwongen sluitingen: retailers hebben te maken met een ongekend zwaar ondernemersklimaat.

Het is dan ook niet gek dat retailers overal ter wereld zich zorgen maken om de bedrijfscontinuïteit. Wellicht heeft u door de dagelijkse realiteit helemaal geen interesse in de verschillende manieren waarop u uw boekhouding kunt voeren, maar toch is het de moeite waard u in dit onderwerp te verdiepen.

Dit artikel gaat over ‘retail-accounting’. We hopen u daarmee te helpen de ondernemersdruk in 2020 een klein beetje te verlichten. Hoewel retail-accounting niet wordt gebruikt als officiële voorraadwaarderingsmethode, krijgt u wel een goed beeld krijgen van de huidige stand van zaken De volgende onderwerpen komen aan bod:

 

Slimmer en efficiënter verkopen?

Stoom uzelf klaar voor een nieuw retail tijdperk. Onze eCommerce oplossing en omnichannel loyalty maken het geïntegreerde retail kassasysteem van Lightspeed de technologie voor de toekomst.

Wat is retail-accounting?

Simpel gezegd berekent u met retail-accounting de verhouding tussen de voorraadkosten en de verkoopprijs.

De naam retail-accounting doet vermoeden dat het hier gaat om een vorm van accounting die specifiek voor retailers is bedoeld.

Dat is niet het geval.

Denk bij retail-accounting aan voorraden, want dat is waar het allemaal om draait.

Met andere woorden: retail-accounting is een manier om uw voorraadwaarde te berekenen op een manier die stukken eenvoudiger is dan de andere beschikbare methoden.

“[Retail-accounting] is niet geschikt voor alle soorten bedrijven, maar in bepaalde gevallen wordt uw boekhouding er een stuk eenvoudiger door”, aldus Abir Syed van UpCounting

“Het primaire uitgangspunt is dat u een consistente marge hanteert voor alles wat u verkoopt, en die marge vervolgens toepast op de retail waarde van u volledige voorraad om de kosten te berekenen.”

 

Voorraadwaardering met retail-accounting

Zach Reece van Colony Roofers, een dakdekkersbedrijf, geeft aan dat er tal van verschillende voorraadwaarderingsmethoden zijn, zoals ‘first in first out’ (FIFO), ‘last in first out’ (LIFO), ‘specifieke identificatie’ en ‘gewogen gemiddelde’. 

“FIFO is ideaal voor beperkt houdbare producten zoals levensmiddelen”, aldus Zach. “LIFO is beter voor voorraden die niet zo makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn, zoals beton. ‘Specifieke identificatie’ is handig voor duurdere producten met een lage omloopsnelheid. En ‘gewogen gemiddelde’ is goed voor producten die niet vergaan en u afzonderlijk van elkaar verkoopt, maar niet van elkaar kunt onderscheiden, zoals hout. Uw inkoopkosten variëren, ook als de prijs gelijk blijft.”

Wat is de retail-accountingmethode? 

Zorg ervoor dat u een voorraadoverzicht krijgt op basis van de retailprijs van een product, zodat u verliezen, schade en diefstal kunt herkennen. Daarmee kunt u de kosten van verkochte goederen (of COGS – Costs of Goods Sold) bepalen. De retail-accountingmethode kan u ook helpen zicht te houden op de goederen die u inkoopt of verkoopt, welke restanten u heeft en op elk moment de juiste voorraden aan te houden.

 

De formule van de retail-accountingmethode

Bij de retail-accountingmethode telt u de kosten van de te verkopen goederen bij elkaar op. Hetzelfde doet u bij de totale retail waarde. Vervolgens deelt u de kosten door de waarde. 

Dat ziet er als volgt uit:

retail-accountingmethode 1

“Omdat de berekening zo eenvoudig is, hoeft u veel minder gegevens tot u beschikking te hebben. U heeft dus geen ingewikkeld boekhoudsysteem nodig voor uw voorraadwaardering”, aldus Abir.

 

Voorbeeld van de retail-accoutingmethode

Nu kent u de formule. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? We geven u een voorbeeld van Abir:

Stel dat u tafels en stoelen verkoopt. U verkoopt de tafels voor 400 per stuk en de stoelen voor 200 per stuk. Voor beide geldt winstmarge van 40% bovenop de inkoopprijs. Dat betekent dus een inkooprijs van 160 per tafel en 80 per stoel. 

Stel dat uw beginvoorraad bestaat uit 10 tafels en 5 stoelen. Halverwege de maand koopt u nog eens 5 tafels en 6 stoelen in.

Totale kosten (beginvoorraad)

Totale kosten (beginvoorraad) = (10 x 160) + (5 x 80)

Totale kosten (beginvoorraad) = (1600) + (400)

Totale kosten (beginvoorraad) = € 2000  

 

Totale kosten (ingekochte voorraad)

Totale kosten (ingekochte voorraad) = (5 x 160) + (6 x 80)

Totale kosten (ingekochte voorraad) = (800) + (480)

Totale kosten (ingekochte voorraad) = € 1280

   

Retailwaarde (beginvoorraad)

Retail waarde (beginvoorraad) = (10 x 400) + (5 x 200)

Retail waarde (beginvoorraad) = 4000 + 1000

Retail waarde (beginvoorraad) = € 5000

   

Retail waarde van goederen in periode

Retail waarde van goederen in periode = 5000 + (5 x 400) + (6 x 200) 

Retail waarde van goederen in periode = 5000 + (2000) + (1200) 

Retail waarde van goederen in periode = 5000 + (3200) 

Retail waarde van goederen in periode = € 8200

   

Nu we de benodigde waardes hebben, kunnen we de retail-accoutingmethode gebruiken om de verhouding kosten-retail waarde te berekenen:

Grey blocks

Verhouding kosten-retail waarde = 2000 + 1280 / 5000 + 8200

Verhouding kosten-retail waarde = 3280 / 13.200

Verhouding kosten-retail waarde = 0.24  

De verhouding kosten-retail waarde voor de voorraad tafels en stoelen van deze maand is 24%. 

 

De voordelen van de retail-accountingmethode

Gezien de beperkingen van de retail-accountingmethode vraagt u zich misschien af waarom deze berekening toch wordt gebruikt. “De retail-accountingmethode heeft als voordeel dat het een eenvoudig systeem is en u er geen rekening mee hoeft te houden hoeveel u heeft betaald voor elke SKU die u heeft ingekocht”, zegt Abir.

Hoewel het natuurlijk verstandig is regelmatig te inventariseren en/of voorraadrapporten te genereren, is dat niet noodzakelijk voor de retail-accountingmethode; met slechts enkele gegevens kunt u al inzicht krijgen in uw voorraadwaarde. Dat is een opluchting voor retailers die misschien bang zijn dat ze hun winkel tijdelijk moeten sluiten en hun personeel moeten betalen om een inventarisatie uit te voeren.

 

De nadelen van de retail-accountingmethode

Er zitten ook nadelen aan de retail-accountingmethode.

“Dit is geen goede methode als u uw prijzen vaak aanpast omdat u bijvoorbeeld regelmatig uitverkoop houdt,” vertelt Abir, “of als u verschillende marges hanteert voor uw verschillende SKU’s, of als u kosten voor bepaalde SKU’s in de loop der tijd veranderen. Het werkt alleen voor retailers die een redelijk consistente marge hanteren voor al hun SKU’s en van wie de inkoopkosten niet sterk variëren.”

Het is een schatting

Houd er rekening mee dat u met deze methode een schatting maakt. “De uitkomst is niet tot op de komma nauwkeurig en alleen acceptabel als rekenmethode voor de voorraadkosten in situaties waar u een goed beeld heeft van de werkelijke kosten”, legt Abir uit. 

 

In het kort: is de retail-accountingmethode nu geschikt?

Door COVID-19 verlagen veel retailers hun prijzen om het consumentenvertrouwen, dat gedurende de pandemie is gedaald, weer op te krikken. “Door sterke prijsdalingen, en dus de marge, zijn de cijfers van uw voorraadkosten die u met de retail-accountingmethode berekent minder nauwkeurig”, zegt Abir. Let daar dus mee op als u uw prijzen heeft verlaagd. Retailers die werken met hun gangbare prijzen kunnen de retail-accountingmethode juist wel gebruiken om een schatting te maken van hun voorraadwaarde. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Finance & Operations