GAZON - powered by Lightspeed since 2020

GAZON

Toen hun jaarlijkse festivals als gevolg van corona niet door konden gaan, bleven Asger De Loof en zijn compagnons niet te lang hangen in het negatieve. “We hadden al een paar keer het concept van een zomerbar besproken, en nu alle events waren geschrapt leek dit het juiste moment”.

Het resultaat is GAZON. Begonnen zonder al te grote verwachtingen, ontvingen ze op een gegeven moment tussen de 600 en 800 gasten per dag. Zulk succes kun je niet zomaar negeren, en GAZON is vanaf dit jaar dan ook een terugkerend concept aan de rand van Gent.

Type onderneming

Bar / Restaurant

Producten

Lightspeed Restaurant

Locatie

Gent

Tijdelijk maar stabiel

Ondanks de omvang en uitwerking blijft GAZON een pop-up. Dit betekent dat alles – van internetkabels tot barren – opnieuw moet worden geïnstalleerd dit jaar. Hierbij is een goede voorbereiding goud waard, want zodra er 600 gasten op je terras zitten wil je niet dat de verbinding er opeens uit ligt.

Asger: “Nick Vanderstraeten van WZRD helpt ons bij de installatie van onze technologische infrastructuur. Onder de maatregelen moesten alle bestellingen aan tafel worden opgenomen, en met 800 zitplaatsen is dat een uitdaging an sich. Een betrouwbaar en goed geïnstalleerd netwerk is hierbij noodzakelijk.”

Een zomer in de lift

Deze zomer hoopt Asger in de eerste plaats op toenemende versoepelingen wat betreft de geldende maatregelen: “De horeca speelt zo’n belangrijke rol in het bieden van een veilige openbare ruimte. Ik hoop dan ook dat we dit jaar alleen maar stappen vooruit kunnen zetten wat betreft het toenemen van vrijheid.”

Daarnaast staat dit jaar in het teken van uitbreiding. Het uiteindelijke doel is om een complete gastervaring te creëren bij GAZON, waar men deel kan nemen aan diverse activiteiten die zich allemaal centreren rondom de bar. De eerste stap hierin is het toevoegen van een restaurant aan het concept. Een samenwerking met OFYR moet ervoor zorgen dat gasten GAZON gaan ervaren als een horecagelegenheid waar je zowel van een borrel als goede gerechten kunt genieten.

Maak ondernemen meetbaar

Om deze toekomstplannen te realiseren is inzicht van groot belang. In hun Lightspeed backend hebben ze duidelijk overzicht van welke producten populair zijn op welke tijdstippen, en zien ze direct wie van hun obers goed voor hun gasten zorgt en wie, aldus Asger, ”alleen maar duimen staat te draaien”.

Wanneer gevraagd naar zijn advies voor andere ondernemers deze zomer komt deze focus op inzicht en data nogmaals naar voren: “We zijn ondernemers, dus blijf positief en onderneem, maar verlies daarbij niet de business uit het oog: bezint eer je begint. Dingen zoals een Lightspeed kassasysteem, meer Bancontact toestellen en een dynamisch reservatiesysteem helpen je mee te groeien met de tijd en maken een wereld van verschil.”

“Wij hebben 650 zitplaatsen en alles moet aan tafel besteld worden. Dit is waar Lightspeed goed voor ons werkt: iets wordt op een tablet 300 meter verderop besteld in de tuin, maar komt wel direct bij de bar uit de printer. Zo kunnen we op een snelle en efficiënte manier de bestelling bij de gast krijgen.”

Het kassasysteem voor topservice.