Recto Verso - powered by Lightspeed since 2019

Recto Verso

Het verhaal van Recto Verso begint bij het verhaal van Liebaert Textiel, een Belgisch familiebedrijf dat al 135 jaar hoge kwaliteit stoffen produceert voor verschillende grote namen. Met een verschuiving van arbeid naar lageloonlanden kwam voor Liebaert Textiel de noodzaak om hun manier van ondernemen om te gooien. Met in het achterhoofd de droom om ooit eigen producten te ontwikkelen is Recto Verso ontstaan: een sportmerk waar technologie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan.

Recto Verso

Type onderneming

Sportkleding

Producten

Lightspeed Retail
Lightspeed eCommerce

Integraties

SendCloud
InstaShow
MyStockNotifier

Locatie

Deinze

Duurzaamheid en technologie

Camille Liebaert leidt het jonge sportmerk, en met een passie. Gebaseerd op de principes ‘sustainability & technology’ hecht Camille, net zoals haar vader voor haar, veel waarde aan een eerlijke en lokale productie. Dat het prijskaartje dan iets hoger komt te liggen is alleen maar logisch.

Ook het materiaal waarvan de leggings worden gefabriceerd komt niet uit de lucht vallen: in hun stof gebruikt Recto Verso een speciaal garen (EMANA) die ervoor zorgt dat je lichaamswarmte wordt omgezet in infraroodstralen. Zo stimuleren de leggings van Recto Verso actief je bloedsomloop, wat vervolgens weer jouw sportprestaties verbetert.

Flexibiliteit en kwaliteit

Door de hogere productieprijs en beperkte marge is Recto Verso grotendeels beperkt tot eigen verkoop. Dit doen ze – ondersteund door Lightspeed – via hun webshop en showroom in Deinze.

Waar ze online eerst nog gebruik maakten van Lightspeed in combinatie met Open Source-software, besloten ze afgelopen januari om volledig op Lightspeed te draaien, en met positief resultaat: het ruime aanbod aan apps in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van het systeem maakt dat Camille veel flexibiliteit heeft en zo in de behoeften van haar onderneming kan voorzien.

Succes en community

De showroom van Recto Verso opende een maand voordat de gehele wereld in corona-lockdown ging, en ook hun nieuwe collectie kwam omstreeks die tijd uit. Een ongelukkige timing, maar niet alles zat tegen: in mei werd Prinses Elisabeth gespot terwijl ze een legging droeg van het jonge merk. Het effect hiervan was direct terug te zien in hun online verkopen. Camille: “Onze legging was op het nationale nieuws. Dat was natuurlijk waanzinnig.”

Naast deze persaandacht ziet Camille hun opgebouwde community als het grootste succes. De 100% Belgische oorsprong van de producten van Recto Verso brengt veel uitdagingen met zich mee, maar blijkt nu juist hetgeen te zijn dat de consument zo kan waarderen. De showroom wordt regelmatig bezocht, en door middel van mailings en social media management is er ondertussen een heuse #RVSquad ontstaan.

“Ik gebruik Lightspeed in combinatie met verschillende partners. Het toffe hiervan is dat ik heel veel flexibiliteit en mogelijkheden heb. Dat, en ik gebruik de combinatie van Lightspeed Retail en eCom voor het bijhouden van mijn voorraad. Eigenlijk heb ik gewoon een mini ERP-systeem voor een hele goede prijs!”

Het kassasysteem dat met je meedenkt

Leer meer over het Lightspeed retail kassasysteem.

Ontdek meer Lightspeed klanten

Zoals mede-eigenaar en interieurarchitect Pieter de Backer zelf zegt: “YD Nordic House wil meer zijn dan alleen een retailzaak.” <br><br>Met hun...

Bij Sincerely Valentine draait alles rond het creëren van een persoonlijke, unieke stijl. Eigenares Valentine Colans (26) stond na haar studie voor...

MOOY Antwerpen

Bij MOOY, een beauty store en healthy café, draait alles om innerlijke en uiterlijke schoonheid. Oprichter Yana Lamon (25) wilt iedereen vanbinnen...