In 5 stappen succesvol verkopen via marketplaces

In 5 stappen succesvol verkopen via marketplaces

Online marketplaces als Amazon, Bol, Fonq en Storesquare hebben een enorm bereik. Hun bereik is zodanig groot, dat steeds meer consumenten de zoektocht naar een product beginnen op deze marktplaatsen. Veel (online) ondernemers zien dan ook de kansen die zo’n extra afzetkanaal met zich meebrengt. Het aanbieden van producten op online marktplaatsen – naast uw eigen webshop – is dan ook vaak een logische stap.

Om goed voorbereid aan de slag te gaan en succesvol te verkopen via marketplaces, hebben we vijf stappen voor u uitgewerkt:

1. Zorg voor een goede basis

Voordat u gaat verkopen via online marketplaces is het aan te raden om de volgende zaken geregeld te hebben:

  • Uw webshop is goed ingericht en gevuld: Zorg voor volledige content en EAN codes. Dit systeem vormt de basis van uw verkopen
  • Uw logistiek is goed geregeld: U kunt track & trace codes genereren, hebt een soepel pickproces en uw fulfilment is geregeld;
  • Uw administratie is op orde: u kunt uw webshop verkopen makkelijk aan uw administratie koppelen.

Leer meer over het ideale applicatielandschap voor verkoop via marketplaces

Download de gratis whitepaper

2. Zorg dat jouw producten opvallen

Dit klinkt ‘makkelijker gezegd dan gedaan’. Toch kunt u hier zelf aan bijdragen:

  • Veel producten die worden aangeboden op marketplaces zijn commodity producten, waarbij het stunten met prijzen heel normaal is. Wilt u uzelf onderscheiden én een goede marge behouden? Kies er dan voor om alleen unieke producten (private label) aan te bieden via de online marketplaces.
  • Kies bewust op welke marketplace(s) u uw producten wilt verkopen. Verdiep u in de marketplace, kijk wat er reeds aangeboden wordt en bepaal of jouw product hier goed bij aansluit. De juiste producten op de juiste plaats verhoogt het vertrouwen van de consumenten, en daarmee de kans op een aankoop.
  • Stimuleer marktplaatsen als Amazon, Bol en VidaXL om jouw producten te tonen in het koopblok. Op het moment dat u hierin staat wordt het artikel bij jou gekocht als men klikt op ‘in winkelwagen’. U kunt dit beïnvloeden door ervoor te zorgen dat een aantal variabelen optimaal zijn, zoals uw zekerheid van levering, levertijd, prijs en serviceniveau.
  • Zorg waar mogelijk voor een goede vindbaarheid door unieke en SEO geoptimaliseerde teksten. Dit kan goed bij kanalen waar niet gewerkt wordt met een koopblok, zoals bijvoorbeeld Beslist, Homedeco en Fruugo. Bij marketplaces waar wél gewerkt wordt met een koopblok, wordt in principe alleen jouw data overgenomen als u de eerste bent die een bepaald product aanbiedt.

3. Hou rekening met commissies

Voor niets gaat de zon op, en dat geldt ook voor marketplace-verkoop. U betaalt over ieder verkocht product een commissie/bemiddelingsbijdrage aan de online marketplace. Logisch, want deze online winkel verricht veel werk voor jou.

Maar let op de hoogte van deze commissie. Die kan oplopen tot 20% en is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals het type product dat u verkoopt en de hoogte van de prijs. Ook betaalt u vaak niet alleen een bepaald percentage commissie, maar ook nog een basisbedrag van één of een paar euro per product.

U heeft als verkoper weinig invloed op de hoogte van de commissie, maar het is wel van belang om hier van tevoren onderzoek naar te doen. Vervolgens kunt u bepalen welke producten u aan gaat bieden via de marketplace, en welk prijsbeleid hierbij past. Zorg voor een goede balans tussen kosten en opbrengsten. U wilt er tenslotte wel op verdienen!

4. Automatiseer uw verkoop

In het begin kunt u de verkopen via marketplaces nog goed bijhouden in het klantportaal van de marketplace. Hier kunt u alle producten uploaden en variabelen aanpassen. Maar naarmate uw verkopen toenemen of u via meerdere marketplaces wilt gaan verkopen, zult u merken dat het een behoorlijke hoeveelheid tijd kost om dit allemaal bij te houden.

De ervaring leert dat u hier al snel 30 tot 40 uur per maand mee bezig bent. Een snelle berekening op basis van uurloon maakt duidelijk dat u honderden euro’s kunt besparen als u gaat automatiseren.

Het automatiseren van het verkopen via online marketplaces scheelt u veel tijd, moeite én kosten. Daarnaast is het fijn om een vraagbaak te hebben waar u terecht kunt met onduidelijkheden en die u verder op weg helpt. Werk daarom samen met een specialist die jou – zowel in het begin van het traject als na verloop van tijd – goed kan helpen met uw vragen.

  • De volgende processen kunt u makkelijk automatiseren:
  • Het insturen van productdata;
  • Orders importeren en zendingen (track & trace) terugkoppelen;
  • Continu synchroniseren van voorraden en (eventueel bewerkte) prijzen;
  • Het switchen van voorraadinformatie van fulfilment via Bol of Blokker (zodra de voorraad daar 0 is) naar eigen voorraad;
  • Het automatisch aanpassen van prijzen, op basis van ingestelde regels;
  • Het insturen van XML feeds.

5. Blijf uw kanalen overwegen

Als u tot deze stap bent gekomen, bent u al goed wegwijs in de wereld van verkopen via online marketplaces. Maar het houdt hier niet op.

Wilt u uw verkopen blijven stimuleren en optimaliseren? Dan zult u geregeld de kanalen die u gekozen heeft moeten heroverwegen. Kijk naar de omzet die u behaalt per kanaal en de nieuwe mogelijkheden die er zijn; zowel qua aanbod en features van marketplaces, als van uw automatiseerder en webshop platform.

Blijf alert en blijf zoeken naar mogelijkheden die jouw business ten goede komen. Omring u met de juiste partners om u verder te ontwikkelen en efficiënter te werken. Zet deze stap iedere 6 maanden in uw agenda – het zal in uw voordeel werken!