Zo begint u een afhaal- en bezorgservice in uw horecazaak

Zo begint u een afhaal- en bezorgservice in uw horecazaak

Eten bestellen is enorm populair geworden; al voordat COVID-19 begon, was eten bezorgen en afhalen een snelgroeiend marktsegment en dat nu alleen nog maar sneller gegaan. Het zijn diensten waarmee u de zichtbaarheid van uw restaurant en de verkoop verder kan vergroten.

Maar hoe richt u dit allemaal in?

Het antwoord hierop vind u in deze blog:

Een goede delivery service: zo begint u

Gasten bestellen nu veel vaker thuisbezorg- en afhaalmaaltijden. Toch lopen veel restaurants nog niet warm voor dit soort diensten, want er komen soms hoge kosten bij kijken en het kan het runnen van een restaurant ingewikkelder maken. In onze gids staat een uitgebreide uitleg over hoe u alles uit uw maaltijdbezorging kunt halen.

 

Waarom het een goed idee is om een afhaal- en bezorgservice aan te bieden?

De afgelopen maanden zagen horecaondernemers dat als klanten alleen maar bij het restaurant zelf kunnen eten, ze minder goed kunnen inspelen op plotselinge, drastische veranderingen.

Zelfs als er geen wereldwijde pandemie zou zijn waardoor restaurants opeens ook bezorgopties moesten gaan aanbieden, zou het marktaandeel aan bezorgen en afhalen groeien. COVID droeg daar alleen maar aan bij. Vooral millennials maken graag gebruik van bezorgen en afhalen, maar ook het aandeel van generatie Z lijkt groter te worden.

Als u bezorgen en afhalen aanbiedt, kunt u ook deze groeimarkt bedienen. De vraag zal niet zo snel weer afnemen. Dit soort diensten zijn dus niet alleen een extra optie, ze zijn ook echt nodig. De vraag is niet óf u bezorgen en afhalen zou moeten aanbieden, maar eerder hoe u dat moet doen.

Als u eenmaal een afhaal- en bezorgservice heeft, moet u die diensten ook onder de aandacht gaan brengen. Daarover straks meer.

 

Alles klaarmaken voor uw bezorgservice

1. Denk goed na over een speciaal bezorgmenu

Het kan zomaar zijn dat er op uw gewone menu gerechten staan die niet heel handig te bezorgen zijn. Eten dat kan smelten of omvallen, is niet goed te vervoeren en kan ervoor zorgen dat u een ontevreden klant heeft.

Kies gerechten die u makkelijk kunt verpakken, koelen en opwarmen zonder in te boeten aan kwaliteit. Als dat past binnen uw merkvisie, kunt u ook eens combinaties of meerdere gangen aanbieden, zodat klanten makkelijker bij u kunnen bestellen.

Ron Simpson van The Avocado Show weet als geen ander hoe belangrijk het is om uw gerechten zorgvuldig te kiezen is: “We hebben er bijna een jaar over gedaan om de menukaart en de packaging te bepalen. Voor ons restaurant is het belangrijk dat de gerechten goed uitzien. Bij ons meest bekende gerecht, de avocado hamburger, lukte het niet om het gerecht mooi te presenteren bij maaltijdbezorging. Ook pannenkoeken bleven niet warm bij bezorgen. Na heel veel testen kwamen we erachter dat salades en poké bowls wel lukte, maar gevoelige producten niet.”

Een delivery menu is snel aangemaakt in het horeca kassasysteem van Lightspeed. U kunt in een handomdraai uw menu’s ook weer aanpassen. 

2. Zorg dat u de juiste verpakkingen in huis heeft voor uw afhaalgerechten

Inventariseer uww nieuwe bezorgmenu en kijk welke soort verpakking u nodig gaat hebben. Denk aan pizzadozen, kartonnen of aluminium bakjes waarin het eten goed warm blijft. En als u ook drankjes bezorgt, zorg dan dat uw bekers en deksels heeft. En papieren servetten zijn natuurlijk ook onmisbaar.

Gaat u voor milieubewust, dan kunt u ervoor kiezen om gerecycled materiaal (een van de horeca trends op Horecava 2020) te gebruiken en alleen kunststof bestek mee te geven als de klant daar om vraagt.

3. Bedenk of u het bestellen en afhalen wilt uitbesteden of dat u dat zelf gaat verzorgen.

Er hangen voor- en nadelen aan zowel zelf aanbieden als uitbesteden aan derden.

Met services zoals UberEats, Deliveroo en Takeaway bent u waarschijnlijk beter zichtbaar dan wanneer u zelf gaat bezorgen en hoeft u zich niet druk te maken over het logistieke gedeelte van de bezorgservice. U hoeft er alleen voor te zorgen dat de bestellingen worden klaargemaakt en op het juiste moment worden meegegeven aan de bezorgers. Daar staat tegenover dat klanten wel bij u kunnen klagen dat het eten koud was, terwijl dat niet uw schuld was (al geven sommige externe bezorgdiensten duidelijk aan dat zij over de kwaliteit van de bezorgdienst gaan).

Als u zelf gaat bezorgen, heeft u meer controle over het hele proces. U kunt het inrichten zoals u het wilt en u betaald geen commissie meer aan de maaltijdplatforms. Maar bedenk wel dat de bezorgers ook moeten worden betaald, dat er bezorgauto’s of -fietsen moeten komen en dat uw middelen, zoals isolatietassen, nodig heeft om het eten warm bij de klant af te leveren. Daarnaast moet er ook een website zijn waar klanten op kunnen bestellen. 

 

Uw bestel- en afhaaldienst onder de aandacht brengen

Zodra u uw bezorg- en afhaaldiensten heeft opgezet, is het belangrijk om deze service te gaan promoten. Hier komt social media om de hoek kijken.

Het begint allemaal met content.

Bekijk welke gerechten uit uw menu er het aantrekkelijkst uit zien. Bereid ze en maak er foto’s van. Dat moeten kwaliteitsfoto’s zijn, met goede belichting en een mooie achtergrond. Als u zelf niet de middelen heeft om die foto’s te maken, kunt u een professionele fotograaf inhuren.

Zodra u de foto’s heeft, kijkt u wat de fotoafmetingen zijn voor de kanalen waarop u wilt publiceren. Heeft u geen fotobewerkingsprogramma, dan kunt u gebruikmaken van websites als PicResize of Fotor.

De volgende stap is het grafische werk. Via grafische ontwerpen kondigt u speciale evenementen aan (zoals een happy hour of de dagschotel). Er moet ook in staan dat u een afhaal- en bezorgservice aanbiedt, en via welke platforms dat kan. Laat bijvoorbeeld zien wat uw klanten kunnen bestellen of dat bestellen bij uw restaurant heel goed past bij een lekker avondje op de bank. Laat advertenties aansluiten op bijzondere gelegenheden, zoals Moederdag of Koningsdag, als dat past bij uw restaurant.

Heeft u geen Photoshop? Geen punt. Met onderstaande tools kunt u ook mooie grafische ontwerpen maken.

  • Canva heeft gratis versies én gratis proefversies voor Canva Pro waarmee u via sjablonen mooie posts kunt maken voor sociale media.
  • Easil biedt ook gratis versies aan. Ze bieden ook kant-en-klare sjablonen met grafische ontwerpen voor diverse speciale evenementen.
  • Ook Stencil biedt zowel gratis als betaalde versies. De sjablonen vallen weliswaar op, maar er is minder keus dan bij Canva en Easil.

Als u voor Instagram en Facebook kiest (en u wilt sowieso een van deze platforms gebruiken), vergeet dan niet om ook verhalen te posten met uw grafische ontwerpen en foto’s. Hiermee prijst u de dagschotels aan en herinnert u klanten er aan dat bezorgen ook mogelijk is.

Maak nu een schema voor het posten.

Nu beslist u ook wat, wanneer en hoe vaak u wilt posten. Als u een strakke weekplanning wilt aanhouden, dan kunt u ervoor kiezen om zelf alles te posten. Maar als u dat liever niet doet, kunt u ook tools gebruiken als Sprout Social of Hootsuite; daarmee kunt u posts van tevoren inplannen. Zo hoeft u zelf maar eens per maand uw schema te maken. Hootsuite biedt ook een gratis versie aan, wat handig is als u het plannen van uw posts wilt uitproberen zonder gelijk te willen investeren. U kunt er echter maar drie profielen mee beheren.

Maak een spreadsheet met een tijdschema wanneer u wat post. Kies de dagen waarop u wilt posten. Begin bijvoorbeeld met drie keer per week en kijk daarna of u vaker wilt posten.

Zet in dit schema ook welke tekst u wilt gaan gebruiken. Bedenk wel dat er tekenlimieten zijn: uw tweets moeten korter zijn dan uw posts op Facebook.

Plan afwisselende content in. Plaats bijvoorbeeld niet alleen mooie foto’s van uw menu en redenen waarom klanten gebruik zouden moeten maken van uw afhaal- en bezorgservice, maar ook foto’s van uw restaurant, reviews van klanten en posts die helemaal passen bij de look-and-feel van uw restaurant. Dit doet u om een publiek te werven dat niet alleen interesse heeft in uw afhaal- en bezorgopties, maar ook in uw restaurant zelf. Op die manier kunt u ze er beter van overtuigen om ook eens in uw restaurant te komen dineren.

 

Bezorgen en afhalen zijn essentieel

Als uw als restaurant geen bezorg- en afhaalservice biedt, kunt u achter gaan lopen op de concurrentie.

Als u klanten de keuze geeft waar ze uw gerechten kunnen opeten, kunt u uw omzet verhogen en kunt u meegaan met de trends rondom bestellen en dineren in een restaurant.

Wilt u weten of maaltijd bezorgen via Lightspeed wat voor u is? Voor nieuwe klanten en bestaande klanten (zonder delivery) maken we het nu wel heel makkelijk om het uit te proberen; we bieden nu drie maanden gratis Lightspeed Delivery via Deliverect aan. We praten u graag bij over hoe u uw restaurant klaarstoomt voor de toekomst door een afhaal- en bezorgservice aan te bieden.