COVID-19: hoe kunt u uw zaak draaiende houden met behulp van maaltijdbezorging?

COVID-19: hoe kunt u uw zaak draaiende houden met behulp van maaltijdbezorging?

Terwijl regeringen wereldwijd actie ondernemen om de impact van het Coronavirus in te dammen, worden veel horecaondernemingen geconfronteerd met de realiteit: gasten gaan niet meer deur uit, en uw deuren moeten dicht. Toch zijn er voor horecaondernemers mogelijkheden om door te blijven draaien in deze periode van onzekerheid: uw gasten kunnen misschien niet meer naar u toe komen, maar u nog wel naar hen! Hoewel ook in België alle horecazaken hun deuren hebben moeten sluiten, is het nog wel toegestaan om eten af te halen en maaltijdbezorging aan te bieden. 

De veiligste en meest lucratieve oplossing is om uw horecazaak tijdelijk om te toveren naar een zogenaamde ‘dark kitchen’ of spookkeuken. Dit is uiteraard een flinke uitdaging voor horecazaken die nog nooit eerder op deze manier gewerkt hebben of maaltijdbezorging niet ondersteunen, maar in deze onzekere tijden is het zeker de moeite en investering waard. 

Nu bezorgplatforms zich bewust zijn van hun meer essentiële rol dan normaal, hebben ze speciale COVID-19 programma’s gelanceerd: 

Takeway

Takeway maakt gebruik van ‘contactloze’ bezorging. Dit betekent dat bezorgers aanbellen, de maaltijd voor de deur zetten, en op een veilige afstand wachten totdat het eten in ontvangst wordt genomen. 

Deliveroo

Deliveroo zorgt ook voor ‘contactloos’ bezorgen, en compenseert bezorgers die op dit moment niet kunnen werken. 

UberEats

Uber Eats berekent geen extra bezorgkosten, en heeft een optie om ‘contactloos’ de maaltijd te overhandigen. Bij het maken van de bestelling kunnen mensen een bericht achterlaten hoe ze de maaltijd bezorgd willen hebben. 

 

Hoe helpt Lightspeed in tijden van crisis?

We willen u graag op weg helpen met maaltijdbezorging en bieden daarom 3 maanden gratis Lightspeed Delivery aan – zonder activerings- of installatiekosten. Dankzij deze integratie worden maaltijdbezorgers direct in uw kassasysteem geïntegreerd en krijg u automatisch alle bestellingen in chronologische volgorde in uw kassasysteem en/of keuken display. 

Het is onze verantwoordelijkheid om u te helpen deze storm te doorstaan en deze pandemie zo goed mogelijk door te komen. Door u te helpen bij het organiseren van uw bestellingen en de stroom van online bestellingen te automatiseren, willen we ervoor zorgen dat u een gezonde cashflow behoudt totdat deze onzekere periode voorbij is. 

Stel uw gasten gerust

Mochten gasten zich door deze maatregelen nog steeds niet helemaal gerustgesteld voelen, dan kunt u deze zorgen wegnemen door duidelijk te communiceren over de veiligheidsmaatregelen die u hebt genomen. 

U kunt de volgende stappen nemen om gasten een veilig gevoel te geven bij een maaltijd bestellen: 

  1. Gebruik uw website en social media kanalen 
  2. Communiceer bezorg-, bereidings-, en hygiënemaatregelen
  3. Start met menu’s die u veilig kunt leveren
  4. Voeg een bedankbriefje toe
  5. Geef promotie codes  

 

1. Gebruik uw website en social media kanalen

Gasten zullen u nu veel meer online bezoeken. Gebruik uw website en social media kanalen om de bezorgmogelijkheden en speciale bezorgmenu’s te delen, en communiceer de veiligheids- en gezondheidsmaatregelen die u neemt voor het bereiden en bezorgen van uw maaltijden.

Gasten waarderen transparantie. Plaats gerust Instagram stories en Facebook berichten om de communicatie tussen u en uw gasten open te houden. 

 

2. Communiceer bezorg-, bereidings- en hygiënemaatregelen

Het is begrijpelijk dat gasten meer inzicht willen in de maatregelen die uw horecazaak in deze tijden neemt. Gebruik uw website en social media kanalen om de genomen bezorgmaatregelen kenbaar te maken (veel maaltijdbezorgers hebben geen fysiek contact met gasten).  

Communiceer ook de maatregelen die u heeft genomen om besmetting tegen te gaan. Van de verpakking en het gebruik van handschoenen, tot de bereiding van de maaltijden, al die kleine onderdelen laten samen aan gasten zien hoe serieus uw hygiëne neemt. 

 

3. Start met menu’s die u veilig kunt leveren

Niet alle gerechten zijn ideaal voor maaltijdbezorging. Denk na over een menu dat geschikt is voor bezorging, bijvoorbeeld maaltijden die gekoeld en opgewarmd kunnen worden zonder de kwaliteit te verliezen. 

Maaltijden voor ontbijt, lunch, diner of om in te vriezen, het kan allemaal. Als het maar aansluit bij uw concept, en de behoeften van uw gasten. De snelste manier om hierachter te komen is door Instagram vragen te gebruiken en uw volgers te vragen welk type gerecht ze graag op het menu willen terugzien. 

 

4. Voeg een bedankbriefje toe

Voeg aan elke bezorgmaaltijd een bedankbriefje toe waarin alle veiligheidsmaatregelen worden samengevat, u uw gasten bedankt voor het vertrouwen en u hen eraan herinnert dat ze altijd op u kunnen rekenen. 

 

5. Geef promotie codes

Niemand weet hoelang de situatie gaat duren en in deze onzekere tijden telt iedere euro. Denk erover na om een promotiecode aan te bieden bij de volgende bestelling. Als uw gasten u vertrouwen en u willen supporten, komen ze op deze manier sneller bij u terug. 

 

Alternatieven voor maaltijdbezorging

Veel horecazaken zijn terughoudend in het gebruik van bezorgplatforms vanwege de hoge servicekosten. 

Als u bij deze ondernemers hoort, kiest u wellicht liever voor oplossingen waarmee u de controle houdt over het bezorgproces – van de bereiding tot het bezorgen. 

Deliverect biedt nu gratis de module ‘click en collect’ aan. Deze module kunt u direct op uw website integreren. Hiermee kunnen gasten makkelijk en snel bestellen, en vaak ook betalen. Gasten kunnen vervolgens hun maaltijd afhalen of laten bezorgen. 

Verschillende horecaondermers hebben hun krachten gebundeld en een platform gecreëerd waarin alle restaurants met afhaalmaaltijden samenkomen. Voeg uw restaurant toe aan de lijst op ‘Waar kan ik afhalen’.

Bavet delivery

Houd rekening met het volgende als u besluit het bezorgproces in eigen beheer te houden: 

  1. Communiceer uw ontvangst- en bezorgmaatregelen
  2. Wees transparant over uw prijzen

 

1. Communiceer uw ontvangst- en bezorgmaatregelen

Communiceer uw ontvangst- en bezorgmaatregelen die uw bezorgers in acht nemen om besmetting te voorkomen. Voordat uw gast een bestelling plaatst, wil hij weten welke veiligheidsmaatregelen u genomen heeft om de veiligheid te garanderen. Stel ze gerust door uit te leggen dat chefs en bezorgers handschoenen dragen, en dat de oppervlakken waarop de maaltijden worden bereid en de verpakkingen waarin ze worden vervoerd voldoen aan de aangescherpte hygiënemaatregelen. 

Maak ook gebruik van contactloze bezorging en communiceer dit met uw gasten. Voorlopig is dit voor iedereen de veiligste manier. 

2. Wees transparant over uw prijzen

Bij het zelf beheren van maaltijdbezorging krijgt u te maken met eigen personeels- en transportkosten. U kunt er voor kiezen om deze kosten in rekening te brengen. Tel de totale kosten van verkochte maaltijden, personeel, en overheadkosten bij elkaar op en bepaal een prijs om een netto winst te maken per verkochte maaltijd. 

Gasten zijn gewend extra te betalen voor bezorging. In deze unieke situatie zijn er ook veel mensen die hun lokale ondernemingen willen steunen. Wees daarom transparant over de prijswijzigingen: leg uit waarom de prijzen zijn gestegen en vraag om hun steun.  

 

Red uw onderneming met maaltijdbezorging

Houd uw horecazaak draaiende houden door strikte maaltijdbereiding- en hygiënemaatregelen in acht te nemen, en tegelijkertijd gasten blij te maken met een maaltijd van hun favoriete restaurant. Door over te schakelen van bediening aan tafel naar een ‘virtuele keuken’, kunt u besmetting voorkomen terwijl u uw gasten van dienst blijft.

3 tips om uw gasten een betere hotelervaring te geven

3 tips om uw gasten een betere hotelervaring te geven