10 tips & tricks voor een optimale heropening: ben jij klaar voor 8 juni?

10 tips & tricks voor een optimale heropening: ben jij klaar voor 8 juni?

Eindelijk is het zover, vanaf 8 juni mogen de deuren van de horeca weer open. In de afgelopen tijd werd er veel van het aanpassingsvermogen van horeca-ondernemers gevraagd, en ook nu is het belangrijk om u goed voor te bereiden. Uit een onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat 6 op de 10 Belgen meteen een restaurant wil bezoeken zodra ze open gaan. De resterende 40% wacht liever nog een paar weken. 

Met deze tips & tricks zorgt u ervoor dat uw gasten na de heropening zonder angst van hun restaurantbeleving kunnen genieten en creëert u een veilige omgeving voor uw gasten en personeel. 

Lightspeed steunt horeca-ondernemers voor, tijdens en na de pandemie om ervoor te zorgen dat jullie kunnen focussen op waar jullie goed in zijn: ondernemen. Met deze concrete stappen kunt u aan de slag om ervoor te zorgen dat u startklaar bent voor de heropening van uw zaak.

Maatregelen en restricties

Dit zijn de belangrijkste maatregelen die van toepassing zijn op café’s en restaurants:

  • Social distancing: er is minimaal 1,5 meter tussen de tafels vereist
  • Maximaal 10 personen per tafel
  • Het personeel moet mondkapjes dragen
  • Alle horecazaken moeten om 01.00 uur gesloten zijn
  • Maak gebruik van tafellakens of papieren tafelkleden
  • Vermijd contante betalingen
  • Tafels en stoelen moeten worden gedesinfecteerd nadat een gast vertrokken is
  • Individuele menukaarten zijn verboden. 

 

Stappenplan voor de heropening

1. Communiceer duidelijk met uw klanten

Informeer uw klanten over de tijd van heropening en sluitingstijd, de nieuwe hygiënemaatregelen die u heeft genomen en de tijdslots die ze kunnen reserveren. Kondig de maatregelen op een eenvoudige manier aan, bijvoorbeeld met geïllustreerde posters, via uw sociale netwerken of via e-mails.

2. Stel nieuwe doelen

Wat kunt en wilt u bereiken zodra u de nieuwe maatregelen heeft doorgevoerd? Door nieuwe doelen te stellen en alles op een rijtje te zetten komt u voor minder verrassingen te staan.

3. Pas uw menu en prijzen aan 

Heeft u uw menu en prijzen moeten aanpassen om ze beter aan te laten sluiten bij de nieuwe maatregelen of om meer omzet te genereren met minder gasten? Zorg ervoor dat deze aanpassingen worden doorgevoerd in uw kassasysteem.

4. Zorg voor een verse voorraad

Zorg dat u genoeg nieuwe voorraad heeft ingekocht om de drukte en verschillende shifts in uw restaurant aan te kunnen. Tools zoals MarketMan of Apicbase kunnen u hierbij helpen.

5. Geef prioriteit aan hygiëne 

Bied genoeg desinfectie materiaal aan voor zowel uw gasten als uw personeel. Denk ook na over hoe uw verdere verspreiding van bacteriën kunt voorkomen: bied bijvoorbeeld geen menu’s aan, maar hang in plaats daarvan verdeeld door uw restaurant grote menu’s op of laat gasten gebruik maken van een QR code. Plan daarnaast extra schoonmaakrondes in om alles spik en span te houden.

6. Voer contactloos betalen in

Om contact te voorkomen kunt u gasten vragen contactloos te betalen. Er zijn tal van mogelijkheden, zoals vooraf betalen bij het maken van een reservering, betalen met de pinpas of een QR code scannen.

7. Optimaliseer uw reserveringssysteem

Pas uw reserveringssysteem zo aan, dat het werk uit handen neemt van uw personeel en u gasten bij aankomst niet teleur hoeft te stellen. Maakt u gebruik van tijdslots? Voer ze in in uw reserveringssysteem. Een tool als Resengo kan u helpen bij uw reserveringen. 

8. Pas uw vloerplan aan voor de 1,5 meter afstand

Zet uw tafeltjes op 1,5 meter afstand en voer deze nieuwe opstelling in in uw kassasysteem. Let op bij looppaden: zodra er geen afstand gehouden kan worden moet er een muur of plaat van 1,8 meter hoog geplaatst worden.

9. Bied delivery & eten in het restaurant aan

Bood u al bezorgmaaltijden aan via verschillende maaltijdbezorgplatformen en wilt u hiermee doorgaan? Stem dan met de keuken af hoe u dit gaat aanpakken. Wilt u graag wijzigingen doorvoeren in uw bezorgmenu? Vergeet dit niet in uw kassasysteem aan te passen, zodat het perfect gesynchroniseerd is met de maaltijdbezorgplatformen.

10. Communiceer met uw personeel

Licht uw personeel in over de maatregelen die uw restaurant heeft genomen. Geef een training over hoe ze om kunnen gaan met de hygiënemaatregelen, het reserveringssysteem en het bieden van een optimale service op 1,5 meter afstand van de gasten. Bespreek regelmatig hoe alles verloopt en processen indien nodig aan.

Lightspeed wenst alle horecaondernemers een succesvolle heropening!