Vier essentiële kassafuncties voor horecaondernemers

Vier essentiële kassafuncties voor horecaondernemers

Maak voor 2019 goede voornemens die echt een impact hebben op uw bedrijf. Wilt u het nieuwe jaar goed beginnen, evalueer dan of uw kassasysteem niet toe is aan een update. Kies voor software die echt waarde toevoegt aan uw horecazaak en u meer inzicht geeft in de beslissingen die u kunt nemen om uw verkoop volgend jaar nog meer te stimuleren, maar die u ook zal helpen elk aspect van uw bedrijf te optimaliseren. Van orderafhandeling tot betaling, en van voorraadbeheer tot  personeelsbeheer.

Welke functies heeft u nu echt nodig om je restaurant effectief te beheren? Hier is een samenvatting van de 4 functies die het meest worden gebruikt door managers in de horeca.

1. Dagelijks management

U heeft software nodig die het dagelijks managen van een horecazaak eenvoudiger maakt. Van voorraadbeheer tot het wijzigen van uw menu tot het beheren van medewerkers, uw kassasysteem moet elk van uw taken ondersteunen en vereenvoudigen.

Voorraadbeheer

Om een ​​vlotte service te garanderen en uw klanten niet teleur te stellen, moet u ze vooraf op de hoogte stellen dat een gerecht niet langer beschikbaar is op het menu. Hiervoor moeten uw werknemers op de hoogte blijven over wat er op voorraad is. Met het juiste kassasysteem kunt u uw voorraad in realtime aanpassen, automatisch op elk apparaat.

Vloerplan beheer

Het komt vast vaak voor dat klanten van tafel willen veranderen. Rond piekuren kunnen zulke wijzigingen stressvol zijn voor medewerkers die orders en tafels kunnen verwarren. Met een functie in Lightspeed Restaurant, kunt u uw vloerplan in realtime aanpassen, uw tafelgasten wijzigen met één klik en tafels samenvoegen voor grotere groepen.

Menu management

U kunt eenvoudig uw menu maken, maar het ook on-the-go’ bewerken. Heeft u enkel vandaag een special op het menu staan? In slechts een paar minuten kunt u gerechten toevoegen, verwijderen of bewerken in uw kassasysteem. Ook kunt u uw menu personaliseren door aantrekkelijke foto’s van uw producten toe te voegen zodat u uw klanten aanmoedigt om meer te bestellen of hen helpt makkelijker een keuze te maken.

6 tips om horecapersoneel te behouden

2. Bestellingen

Hoe kunt u het leven van uw personeel makkelijker maken en de orderafhandeling in uw restaurant optimaliseren? Er bestaan enkele functies en toepassingen die uw processen kunnen optimaliseren.

Bestellen

Het voordeel van Lightspeed Restaurant is dat u bestellingen rechtstreeks op de iPad kunt invoeren, ongeacht waar uw klanten zijn; op het terras, bij het zwembad of op de tweede verdieping van uw restaurant. Zodra uw een bestelling invoert, wordt deze rechtstreeks naar de bar of in de keuken verzonden. Handmatig bestellingen opnemen op papier en in de kassa invoeren zijn verleden tijd! Op deze manier bespaart u enorm veel tijd, en uw personeel kan meer tijd en aandacht besteden aan de gasten.

Self-Order Menu

Het Self-Order Menu van Lightspeed geeft uw klanten de mogelijkheid te om zelf via een iPad te bestellen. Zo verhoogt u het bedrag van uw gemiddelde ticket: klanten hoeven niet langer te wachten totdat een bediende vrij is om een ​​bestelling op te nemen en zullen sneller geneigd zijn om meer items toe te voegen hun ticket. Aantrekkelijke foto’s van uw gerechten hebben ook een grote invloed op hun keuze. Het tweede grote voordeel van de Self-Order app is dat je order-fouten drastisch vermindert.

Als de gewoonten van de gasten veranderen, kan de service niet achterblijven. Het restaurant La Ferme Blanche d’Asie maakte gebruik van de beschikbare technologie om de aangeboden ervaring te verbeteren. Minder fouten, meer efficiëntie, meer bestellingen en meer succes.
Ding Zhong Zhang – La Ferme Blanche d’Asie

Kitchen Display System

Het Kitchen Display System biedt betere communicatie in de keuken en service in het restaurant. Wanneer uw personeel bestellingen in het restaurant opnemen, kunnen zij opmerkingen toevoegen en keukenpersoneel informeren over specifieke verzoeken of allergieën van klanten.

In de keuken kan het tijdens piekuren erg stressvol worden, maar met deze tool kunnen uw koks de verwerkingstijd en de bestelstatus volgen aan de hand van gemakkelijke kleurcodes.

3. Multi-locatie

Voor restaurateurs met meerdere restaurants kan het lastig zijn om alle vestigingen in de gaten te houden zonder zelf overal aanwezig te zijn. Met Lightspeed Restaurant kunnen al uw restaurants op één systeem draaien, en zo de prestaties van elk restaurant vanaf één plek analyseren.

Multi-menu

Als uw menu in elk restaurant hetzelfde is, kunt u bijvoorbeeld een gerecht in de backoffice wijzigen dat ook overal wordt gewijzigd. In de restaurantmanager kunt u met de master functie algemene wijzigingen in al uw menu’s tegelijkertijd aanbrengen.

Prestatie analyse

Het voordeel van de multi-locatie functie is dat u een realtime overzicht heeft van de verkopen in elk restaurant en de verschillen in klant-gewoonten kunt analyseren. U zult snel merken dat het ene restaurant niet het andere is en dat u verschillende restaurants veel makkelijker kan vergelijken. Hierdoor maakt u voor elk restaurant ook betere beslissingen.

We merken bijvoorbeeld dat de klanten bij Rue de Flandre dol zijn op vegetarische suggesties. Klanten bij Place Jourdan waarderen vooral het speciale lunchaanbod. – Arnaud Mestdag, Takumi

Mobiliteit

Dankzij de mobiliteit van de software kunt u uw bedrijf waar u maar wilt beheren. Een kerstmarkt, een privé-evenement, een pop-uprestaurant of een festival, uw mobiele kassasysteem vergezelt u overal.

Het voordeel is dat ik Lightspeed overal kan gebruiken, zowel in mijn restaurant als op de kerstmarkt. Integratie is eenvoudig en ik houd overzicht over de verkoop, zelfs op afstand.
Cédric Mosbeux – Ferdinand Obb, Delicatessen

4. Data rapporten

De grote kracht van Lightspeed zijn de data rapporten. Dankzij de rapporten die beschikbaar zijn in de backoffice van uw software, kunt u elk detail van uw restaurant analyseren.

Verkoop-rapporten

Analyse van uw gegevens is een van de sleutels tot succes. Als u weet hoe uw bedrijf presteert op elk vlak, kunt u betere beslissingen nemen. Wat zijn je meest winstgevende gerechten? Wat zijn de best verkochte menu items? Welke dagdelen generen het meeste omzet? Wat waren de prestaties van deze maand vergeleken met dezelfde maand vorig jaar?  In de Lightspeed-rapporten vindt u alle antwoorden op deze vragen.

Personeels-rapporten

Welke personeelsleden krijgen het meeste fooi en welke zijn actief bezig met upselling? Wie genereert de hoogste gemiddelde ticket waarde? U kunt de prestaties van uw werknemers analyseren en eventueel extra training aanbieden aan degenen die het nodig hebben.  Door uw beste werknemers te identificeren, kunt u uw planningen ook efficiënter maken en bepalen wanneer u een personeelstekort heeft of juist te veel personeel inzet.

Einde van de dag rapport

Aan het einde van de dag kunt u, of u nu in het restaurant of thuis bent, eenvoudig het dagelijkse rapport bekijken om te zien hoe het met uw bedrijf gaat. U kunt verkoop, piekuren, omzet, marges en zelfs de best verkopende medewerker zien.

Uw restaurant verdient in 2019 de beste technologie

Probeer 14 dagen gratis Lightspeed Restaurant