Hoe 5 Lightspeed restaurateurs en retailers omgaan met COVID-19

Hoe 5 Lightspeed restaurateurs en retailers omgaan met COVID-19

De COVID-19 pandemie zorgt voor lege winkelstraten en horecazaken.Als tegengeluid hierop hebben een aantal restaurateurs en retailers besloten de crisis het hoofd te bieden en hun business model tijdelijk te veranderen.

We vroegen verschillende Lightspeed klanten – Bavet, Commotie, ONA, Balls & Glory en Daniël Ost – hoe zij met deze crisis omgaan, welke acties ze hebben ondernomen en hoe ze contact houden met hun klanten. We delen hun input en tips.

Balls & Glory : « We steunen de medewerkers in de zorg »

De bekende keten Balls & Glory heeft een actie opgezet waarbij klanten een donatie kunnen doen om zorgverleners te steunen.

“We hebben een actie opgezet, waarbij klanten een vegetarische bal of gehaktbal kunnen doneren aan zorgverleners: voor iedere gedoneerde bal, voegen wij twee ballen toe. Naast dat we zo mensen helpen die ongelooflijk hard werken, zorgt het er ook voor dat onze varkenshouderij open kan blijven.”

balls&glory

Balls & Glory heeft ook besloten om met een beperkt menu te focussen op afhalen en bezorgen. Tot nu toe gaat dat goed”, zegt Wim Ballieu.

Wim lanceerde daarnaast een live-kookkanaal op Facebook waar hij iedere woensdag en donderdag een gehaktbal recept klaarmaakt, zodat mensen het recept ook thuis kunnen koken.

Balls&Glory

“Ik probeer zoveel mogelijk collega’s te helpen en te kijken hoe we samenwerkingen kunnen opzetten: ik ga bijvoorbeeld enkele Aviko-recepten delen op het kookkanaal. Ik denk dat we als sector samen moeten overwinteren, zodat we de crisis op een andere manier kunnen aanpakken.

ONA : « We gaan ons volop richten op bezorgen »

De eigenaren van wijnbar ONA in Gent hebben besloten om zich te richten op bezorgen, zonder hierbij natuurlijk de hygiënemaatregelen uit het oog te verliezen.

“Natuurlijk is het een pleister op een grote wond, maar het is beter dan niets. We proberen nu zelf zoveel mogelijk uren te werken. Onze tijd is het enige wat ons op dit moment niets kost. Overheidssteun zal hard nodig zijn, maar we proberen ook zelf om omzet en werk te creëren door wisselende pakketten met de bakfiets aan huis te brengen.”

ONA corona initiatief

COMMOTIE : « Dit is hét moment om u te focussen op de dingen waar u normaal geen tijd voor heeft »

Bij restaurant Commotie in Gent hebben ze nu de tijd om zich te focussen op dingen die normaal veel tijd kosten naast het runnen van een onderneming. Zo zijn ze bezig met een nieuwe menukaart, werpen ze een kritische blik op hun huidige restaurantconcept, ondernemen ze kleine verbouwingen en zijn ze druk met het maken van nieuw beeldmateriaal.

“We renoveren ons pand en gaan ons richten op wat we de komende weken kunnen verbeteren.”

Commotie

BAVET : « We gaan proactief te werk »

Bavet staat bekend om zijn overheerlijke spaghetti waarvan hun gasten, ook in tijden van crisis, kunnen blijven smullen. Inventief draaien ze door met maaltijdbezorging en afhalen, niet zozeer uit commercieel belang, maar ook om een maatschappelijk doel te dienen.

“Natuurlijk wil je on top of mind blijven, maar we blijven voornamelijk open vanuit een maatschappelijk oogpunt. We willen de economie blijven stimuleren en ervoor zorgen dat mensen een goede maaltijd thuis krijgen – allemaal op een veilig manier. Hygiëne vinden we altijd al belangrijk, maar we hebben nu extra maatregelen genomen, want veiligheid voor onze medewerkers is de absolute prioriteit nummer 1,” zegt Peter van Praet, oprichter van Bavet.

De maatregelen zijn duidelijk naar klanten gecommuniceerd op de website en via een video op social media. Duidelijke communicatie is in crisistijden dan ook essentieel.

“Toen de crisis net begon, was onze communicatie informatief. We wilden onze klanten laten weten dat ze nog altijd bij ons terecht kunnen en dat alles veilig gebeurt. Je laat de humoristische communicatie, zoals mensen normaal van Bavet gewend zijn, achterwege. In de tweede fase die nu aanbreekt, laten we onze klanten weer verlangen naar de Bavet experience. In Fase 3, bij de heropstart, gaan we weer communiceren zoals vanouds.”

Nu de eerste fase voorbij is, kan het Corona crisisteam dat door Bavet is opgericht zich gaan focussen op de toekomst.

“We zijn proactief door nu te kijken hoe we de zaak straks weer stapsgewijs kunnen heropenen. We willen de bezetting optimaliseren met onze reserveringstool en samen met Lightspeed kijken naar de mogelijkheden om digital ordering aan te bieden. Ondanks een aantal aanpassingen in de zaak willen we gasten de ultieme Bavet experience blijven geven. Het is een tijd waarin we ons allemaal moeten heruitvinden. Dit wordt een uitdagende Post Corona Test Case, maar we hebben er zin in.”

 

DANIËL OST : « Neem een stap terug en pas uw strategie aan »

“We hebben besloten om onze fysieke winkels in België en Jordanië te sluiten en de ‘deuren’ van onze webshop te openen” zegt Yann Callaert General Manager bij Daniel Ost.

Ondanks dat er online hard wordt doorgewerkt is dit volgens Yann een goed moment om alles van een afstand te bekijken. Waar staan we nu en waar willen we heen? Welke (nieuwe) strategische doelen gaan we stellen? Wat ging de afgelopen maanden goed en wat kon beter? Hoe kunnen we dit oplossen? Winston Churchill zei ooit: “verspil nooit een goede crisis”.

Naast de strategische vraagstukken kunt u ook operationeel de puntjes op de ‘i’ te zetten. Dit is hét moment om uw website of webshop een update te geven, en uw inventaris onder de loep nemen.

“Zoals we eerder al zeiden: we gaan deze lockdown gebruiken om onze strategie te verbeteren. We hadden dit plan al langer, maar nu hoeven we ons niet schuldig te voelen dat we minder tijd in onze dagelijkse operationele taken steken. Ook proberen we nauw in contact te blijven met ons team, al is het maar om te checken of alles goed met ze gaat. Als ondernemer moet u vooral nu uw leiderschap tonen, ook al zijn de financiële consequenties voelbaar. Met veel passie en doorzettingsvermogen kunnen we dit als ondernemers overleven.”