Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Maak van uw gasten ambassadeurs met horeca merchandise

Maak van uw gasten ambassadeurs met horeca merchandise

U kent het wel: special edition voetbalshirtjes, telefoonhoesjes met foto’s van celebrities en programmaboekjes van musicals. Fans zijn er gek op! Langzaamaan ziet de horeca hier ook een lucratieve business in. Restaurants, koffiebarretjes, clubs en bierbrouwerijen verkopen steeds vaker hun eigen horeca merchandise.

We kennen het concept al van meerdere grote ketens. Denk bijvoorbeeld aan de koffiemokken van Starbucks en de glazen van het Hard Rock Café. Maar u hoeft geen wereldwijde keten te zijn om uw eigen merchandise te verkopen. Elke horecazaak kan zijn eigen fanbase opbouwen. 

In dit artikel presenteren we een stappenplan om uw eigen merchandise te verkopen:

  1. Bepaal uw horeca merchandise strategie
  2. Creëer uw eigen merchandise
  3. Verkoop uw merchandise
  4. Voorbeelden van horeca merchandise

 

Verkoop uw merchandise in uw horeca webshop

Bereid uw onderneming voor op de toekomst door online producten te verkopen en uw merkbeleving uit te breiden naar het internet. Bespreek de mogelijkheden met een van onze eCommerce experts.

 

1. Bepaal uw horeca merchandise strategie

Voordat u begint met het verkopen van uw eigen horeca merchandise is het verstandig om een aantal zaken op een rij te zetten: 

  • Wat wilt u bereiken met het verkopen van uw eigen merchandise?
  • Wie is uw doelgroep?
  • Wat voor soort merchandise wilt u verkopen?
  • Via welke verkoopkanalen gaat u uw merchandise verkopen?

Doelen stellen

Het bepalen van uw doelen is een belangrijke stap in dit proces. Wilt u graag een community met uw vaste gasten opbouwen, meer omzet genereren of een langdurige relatie aangaan met een partner? Er zijn veel mogelijkheden. Het hebben van een duidelijk doel zorgt ervoor dat uw plannen concreet worden. 

Doelgroep

Als u eenmaal uw doel heeft bepaald, kiest u de doelgroep die u wilt aanspreken. Wilt u uw merchandise verkopen aan vaste gasten of het juist inzetten om meer nieuwe gasten te trekken? 

Soort merchandise

Laat uw creativiteit de vrije loop. Uw merchandise kan bijvoorbeeld bestaan uit producten met uw eigen logo, uw naam of een illustratie van uw populairste gerecht. Bepaal ook waar u dit op wilt laten bedrukken. T-shirts, truien en tote bags zijn populair, maar denk ook bijvoorbeeld eens aan kookgerei en babykleertjes voor de kleinste fans. 

Merchandise verkoopkanalen

Verkoop uw producten daar waar uw klanten zich bevinden of waar u ze graag naartoe wil leiden. Zo kunt u uw producten tentoonstellen in uw restaurant of koffiebar, maar ze ook in uw webshop verkopen. Met het Bon Appetit eCommerce thema opent u in een handomdraai een website voor uw horecazaak. Het is dé centrale plek voor uw menu, reserveringen, afhaalmogelijkheden én uw webshop.

 

2. Creëer uw eigen merchandise

Tijd voor het creatieve deel! Van brainstorm, design & drukken – dit is het moment om te bepalen hoe uw producten eruit komen te zien.

Brainstorm

Start met een creatieve brainstormsessie met het hele team. Denk na over wat kenmerkend is voor jullie zaak en hoe u dat op jullie merchandise kan zetten. Dit kan de bedrijfsnaam of het logo zijn, maar ook quotes, illustraties of geluiden die men associeert met het restaurant. U zult versteld staan van alle ideeën die iedereen heeft. 

Wilt u graag uw doelgroep erbij betrekken? Vraag dan uw gasten via social media naar hun ideeën of betrek ze op een later moment in het proces.

Design

Nu komt het visualisatie proces. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met de designer die uw logo heeft ontworpen, deze persoon heeft immers al een goed idee van uw merk. Deel uw strategie en vraag of hij of zij een moodboard kan maken. Na de laatste tweaks kan het ontwerp naar de productie.

Een goedkopere, maar vaak ook minder persoonlijke oplossing zijn online generators waarmee u uw ideeën kunt visualiseren. 

Drukken

Op websites als Reclameland of Drukland maakt u eenvoudig uw eigen merchandise. Dit is vaak de makkelijkste en goedkoopste optie. U kiest het product, de kwaliteit en de kleur en vervolgens upload u wat u op het product wil laten bedrukken. 

Heeft iets speciaals in gedachten, dan kunt ook op zoek naar een partij die dit voor u kan maken. Vaak zijn de kosten hoger, maar het product des te specialer.

 

3. Verkoop uw merchandise

In uw strategie heeft u als het goed is uw verkoopkanalen bepaald. Dit kunnen online of offline kanalen zijn, of een combinatie van beiden. Maar hoe brengt u de merchandise onder de aandacht? 

Social media

Zorg dat uw merchandise zichtbaar is op uw social media kanalen. Dat doe u niet alleen door eigen content te delen waarop uw merchandise te zien is, maar ook door anderen te stimuleren zelf content te creëren. Geef uw werknemers bijvoorbeeld kleding uit het assortiment en vraag ze om content te delen met de hashtag van uw horecazaak. Denk ook aan winacties waarbij men producten kan winnen of laat uw gasten stemmen op hun favoriete product. Zo komt u er gelijk achter wat hen aanspreekt en welke items minder populair zijn. 

E-mailmarketing 

Zorg ervoor dat uw vaste gasten weten dat u merchandise verkoopt en communiceer via e-mailmarketing hoe ze deze kunnen bemachtigen. Als u wat extra’s voor uw vaste gasten wilt doen kunt u ze bijvoorbeeld korting geven of de kans om als eerste een uniek exemplaar te scoren. Het ligt er maar net aan hoe exclusief uw merchandise is. 

Loyaliteitsprogramma

Stimuleer gasten om vaker bij u terug te komen door ze punten te laten sparen via een loyaliteitsprogramma. U kunt bijvoorbeeld korting geven of een gratis product weggeven zodra een gast 10 koffies heeft gekocht. 

Webshop

Met uw eigen horeca webshop wordt het online promoten van uw merchandise een fluitje van een cent. Het is immers de plek waar u gasten ook komen om uw menu te bekijken, te reserveren of eventueel een afhaal- of bezorgmaaltijd te bestellen. U kunt ze via deze pagina dus direct wijzen op alle leuke merchandise en publiekslievelingen die u verkoopt. Bekijk hier een voorbeeld van hoe een horeca webshop eruit kan zien. 

Afhalen en bezorgpakketten

Zet uw afhaal- en bezorgmaaltijdpakketten in om gasten te informeren over uw merchandise. Doe bijvoorbeeld een flyer in de tas met een QR code naar uw webshop of geef de eerste 100 gasten de mogelijkheid om de volgende keer hun maaltijd op te halen met een tote bag. Denk buiten de box!

 

4. Voorbeelden van horeca merchandise

The Avocado Show

Een van de meest bekende restaurants die goed is in het verkopen van merchandise is The Avocado Show. Zolang het maar bij het concept past, prijkt hun avocado logo op producten zoals T-shirts, pins en tote bags. Het restaurant én de avocado werden zo bekend dat een eigen boek niet mocht ontbreken. In hun kookboek, toepasselijk ‘The Avocado Show’ genoemd, prijken 40 fotogenieke avocadorecepten, die de fans het water in de mond doen lopen. 

Gebrouwen door Vrouwen

Gebrouwen door Vrouwen heeft niet alleen een webshop boordevol merchandise, maar ook  hun eigen bar in Amsterdam is tijdens corona omgetoverd tot winkel. Gebrouwen door Vrouwen verkoopt naast de populaire T-shirts, truien en tote bags ook rompertjes, sleutelhangers en boeken met hun daarin hun ondernemersverhaal. 

 

Kies voor een extra omzetstroom met horeca merchandise 

Niet alleen u bent trots op uw restaurant of bar, maar ook uw fans laten laten graag zien dat ze bij u komen eten en ook in deze bijzondere tijden uw zaak steunen. Merchandise kan dus zowel worden ingezet als extra omzetstroom als branding. Die extra zichtbaarheid betaalt zich uiteindelijk terug, daar zorgen uw ambassadeurs – a.k.a. fans – wel voor. 

Lightspeed kan u niet alleen helpen met een restaurant kassasysteem, maar ook bij het opzetten van een speciale horeca webshop. Wilt u meer weten? Praat eens met een van onze eCommerce experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing