6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden

Er zijn verschillende zaken waar ondernemers voortdurend naar kijken, zoals het verlagen van bedrijfskosten, voorraadbeheer of voorbereiding op drukke tijden zoals de feestdagen. Maar een van de grootste uitdagingen voor horecaondernemers, is goed personeel vinden én behouden. Lees hier hoe u aan de hand van 6 tips frequente wijzigingen in medewerkers in uw bedrijf kunt verminderen en medewerkers permanent aan uw bedrijf kunt binden.

Wat zijn de redenen voor hoge personeels-fluctuaties in de horeca?

De meest voorkomende redenen voor ontevredenheid van het personeel in de horeca zijn de volgende redenen:

  • Relatie met collega’s en werkzaamheden
  • Algemene arbeidsvoorwaarden, vooral werktijden
  • Salaris en andere voordelen of premies

Vanwege seizoensinvloeden trekt de horeca vooral werknemers aan die alleen van plan zijn om voor een korte tijd voor u te werken. Langdurige werknemers slagen er echter beter in uw zaak te vertegenwoordigen en uw klanten een unieke ervaring en de beste klantenservice te bieden.

Waarom zijn frequente veranderingen van werknemers slecht voor uw horecazaak?

Het grootste nadeel van een hoog personeelsverloop is de kost voor restauranthouders. Een onderzoek van Deloitte toonde bijvoorbeeld aan dat een doorsnee hotelier 45 procent van zijn bedrijfskosten besteedt aan human resources. Personeelskosten zijn daarom een ​​enorme grote kost. Verder vergt nieuw personeel ook veel tijd voor training. Al deze factoren beïnvloeden uiteindelijk ook de klantervaring.

Hoe behoudt u horecapersoneel?

Investeer tijd en middelen om de juiste werknemers te vinden en hen voor een lange tijd te behouden.

1. De juiste mensen aannemen

Wees geduldig bij het werven, want de tijd die u investeert om de juiste mensen te vinden, zal zijn vruchten afwerpen! Tijdens een sollicitatiegesprek kunt u bijvoorbeeld achterhalen of een kandidaat van plan is om lang in uw bedrijf te werken.

2. Eerlijke compensatie en premies

Uw beloningsstructuur moet aantrekkelijk voor uw werknemers zijn en moet kunnen concurreren met andere horecazaken. Vooral de waardering voor het werk van uw medewerkers is uitermate belangrijk. Overweeg daarom een ​​loyaliteitsprogramma voor medewerkers, waarin u financiële beloning, flexibele werktijden of andere premies introduceert.

De invoering van de witte kassa heeft veel voordelen met zich meegebracht op vlak van personeel. Dankzij maatregelen van de overheid worden er alternatieven geboden voor zwartwerk in de horeca. Zo zijn er ondertussen meerdere vormen van tewerkstelling, die voor verschillende redenen aantrekkelijk zijn. Meer weten over de voordelen van flexi’s, extra’s en studentenjobs? Lees dan deze blog.

Benieuwd naar de voordelen van officieel werken in de horeca?

Flexi's, extra's en studenten

3. Training en promotie kansen

Een goede training begint met oriëntatie of proefdraaien. Maar cross-training (bijvoorbeeld dat de bartender eens meeloopt met een ober, en andersom) is ook erg handig, omdat uw medewerkers hierdoor nieuwe skills kunnen leren en waardevolle allrounders worden. Dit helpt ook in geval van personeelstekort, bijvoorbeeld door ziekte of afwezigheid, om uw zaak draaiende te houden. Maar het is nog belangrijker om uw werknemers nieuwe verantwoordelijkheden te geven. Interessante carrièrekansen kunnen werknemers motiveren om hun loopbaan in uw bedrijf voort te zetten.

4. Leiderschap en teamverband

Creëer een goede werkomgeving en bevorder goede relaties met en tussen uw medewerkers. Vooral in de horeca is het belangrijk om hand in hand te werken. Feedback geven en krijgen van uw personeel kan in beide richtingen behulpzaam zijn. Reguliere teambijeenkomsten, waarin actuele onderwerpen kunnen worden besproken en suggesties voor verbetering kunnen worden gedaan, zijn ideaal. Plan ook gezamenlijke activiteiten voor een goede teamspirit!

5. Ondersteuning van de balans tussen werk en privéleven

Omdat de horeca van nature een stressvolle werkomgeving kan zijn, is het belangrijk dat u uw team goed behandelt op het gebied van werktijden. Slechte werktijden zijn een van de belangrijkste redenen voor een hoog personeelsverloop. Probeer de shiftplanning zo goed mogelijk voor alle medewerkers in te delen en medewerkers de mogelijkheid te bieden om meer of minder uren aan te vragen. Zorg er ook voor dat er regelmaat zit in de shifts, zodat uw werknemers wekelijks weten wat ze kunnen verwachten.

6. Gebruik uw kassasysteem data

Met deze tips kunt u uw personeel beter behouden en in de toekomst meer tijd en geld investeren om uw klanten uitzonderlijke service te bieden. Met het juiste kassasysteem kunt u niet alleen transacties in uw bedrijf afhandelen, maar ook uw personeel effectiënter beheren. U kunt bijvoorbeeld werktijden en de prestaties van uw werknemers registreren. Als gevolg hiervan kan potentieel voor training worden geïdentificeerd en premies rechtstreeks worden gekoppeld aan de prestaties van medewerkers. U kunt de werknemer bijvoorbeeld belonen die het meeste omzet heeft gedraaid of het meeste fooi heeft binnengehaald.

Beter personeelsbeheer? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Lightspeed Restaurant