Lightspeed Analytics: de belangrijkste concepten en termen uitgelegd

Lightspeed Analytics: de belangrijkste concepten en termen uitgelegd

Veel zakelijke beslissingen zijn gebaseerd op data. Goede ondernemers onderscheiden zich dan ook van de rest door datagedreven beslissingen te nemen.

Business intelligence-tools zoals Lightspeed Analytics zijn ontworpen om het ondernemers makkelijk te maken om data te verzamelen en te analyseren. Om alles uit deze tool te halen, helpen we u op weg met dit artikel door twee belangrijke concepten van Lightspeed Analytics uit te lichten: Dimensions en Measures

Dimensions en Measures: wat is het verschil? 

Eerst is het belangrijk om de definities voor Dimensions’ en Measures te geven: 

Dimensions

Dimensions zijn een manier om uw data te definiëren en te groeperen. Het kan een item of categorie zijn, zoals een naam van een werknemer of een winkelnaam. Met Dimensions kunt u kolommen vormen, filteren, en vergelijken. In de data tabel worden ze in het blauw aangegeven.

Measures

Measures zijn waarden. Het is bijvoorbeeld de totale omzet, de totale waarde in euro’s, of de totale omzet van een werknemer per uur. Deze velden veranderen afhankelijk van het datumbereik, filters, en de gekozen ‘Dimensions’. In de data tabel worden ze in het oranje aangegeven.

Wat is het verschil tussen Dimensions en Measures

Dimensions zijn categorieën, terwijl Measures getallen in de categorieën zijn. 

Voorbeeld: Als u bijvoorbeeld het Sales by Category rapport bekijkt, is Dimension de item categorie (bijvoorbeeld kinderfietsen) en Measures de winst en de marges van de verkochte fietsen. 

Alle data Lightspeed Analytics is verdeeld in een Dimension (een concreet onveranderlijk feit) of een Measure (een berekening met een dynamische waarde).

Word een data-expert (zonder Excel skills)

Maak data gedreven beslissingen met Lightspeed Analytics

De belangrijkste Dimensions en Measures in Lightspeed Analytics

Dit zijn de belangrijkste Dimensions en Measures opgesplitst in vijf categorieën: 

  1. Basket metrics
  2. Klantstatussen
  3. Voorraadtermen en statistieken
  4. Klantstatistieken
  5. Verkooptermen en statistieken

Basket metrics

Er worden twee statistieken voor het winkelmandje gebruikt:

  1. Basket size
  2. Basket value

1. Basket Size

De basket size is het gemiddelde aantal verkooplijnen in één verkoop. In andere woorden, het is het item gemiddelde in elke transactie.

Als een klant twee tandenborstels en drie shampoos koopt, dan is het aantal verkochte producten vijf, maar de basket size is twee. De basket size helpt u om uw personeelprestaties en upsells te meten.

2. Basket Value

De basket value is gerelateerd aan de basket size, maar meet euro’s in plaats van items. De basket value is dus het gemiddelde totale verkoopbedrag zonder BTW. Basket value wordt ook gebruikt om personeelsprestaties te meten. 

De basket size en de basket value zijn Measures in Lightspeed Analytics. 

Klantstatussen

Uw klanten hebben drie klantstatussen: 

  1. At-risk
  2. Dormant
  3. Active

1. At-Risk Customers 

At-Risk customers komen nog bij u winkelen, maar de duur tussen de winkelbezoeken is zo lang, dat ze snel in de dormant categorie terecht kunnen komen. Deze klanten behoren tot de laagste 10-20% van uw terugkerende klanten. 

2. Dormant customers 

Dormant customers waren terugkerende klanten, maar de duur tussen hun winkelbezoeken is nu zo lang dat ze wellicht niet meer bij u terugkeren. 

Data voor uw At-Risk customers, Dormant customers en Active customers kunt u vinden in de Customer Lifetime Value rapporten. Zodra klanten de At-Risk of Dormant status krijgen, is dat het juiste moment om ze een persoonlijke aanbieding te sturen. 

3. Active 

Deze klanten behoren tot de top 80% van al uw terugkerende klanten. 

Repeat customers zijn klanten die in het verleden meer dan één keer iets gekocht hebben. Ze kunnen één van de drie statussen krijgen, die tevens Measures zijn in Lightspeed Analytics. 

Voorraadtermen en statistieken

Er zijn vier voorraadtermen die u tegenkomt in Lightspeed Analytics:

  1. Days to sell out
  2. Dusty inventory
  3. GMROI
  4. Sell-Through

1. Days to sell out

Days to sell out is een Measure die berekent in hoeveel dagen het product uitverkoopt. Het is gebaseerd op het aantal producten die zijn verkocht in de afgelopen 90 dagen. 

2. Dusty inventory

Dit is een indicator die aangeeft hoeveel voorraad (in euro’s) er lange tijd niet verkocht is. Het moment dat het product als ‘Dusty’ wordt bestempeld staat standaard ingesteld op 180 dagen. 

Het Dusty Inventory rapport helpt u niet alleen om erachter te komen wat uw minder populaire producten zijn, maar geeft u ook informatie over wat u wel of niet in de toekomst moet inkopen. Als u meerdere winkels heeft, bekijk dan de rapporten per winkel om de verschillen tussen de locaties te ontdekken. 

3. GMROI

GMROI staat voor Gross Margin Return on Investment. Het is een indicator die aangeeft hoeveel winst u maakt voor elke euro die u in uw voorraad heeft geïnvesteerd (of een bepaald onderdeel van uw voorraad). Het laat u dus zien of het de investering in een bepaald product waard is. GMROI is een Measure in Lightspeed Analytics. 

U kunt uw voorraad GMROI bekijken met het GMROI rapport. Analyseer het rapport per categorie en per leverancier om uw voorraad en inkoopplannen te optimaliseren. Als u meerdere winkels heeft, bekijk dan uw GMROI per winkel voor de meest nauwkeurige resultaten. 

Elk item van een inkooporder of transfer dat nog moet worden ontvangen valt onder On order. Dit is een voorbeeld van een Dimension in Lightspeed Analytics, ook al kunnen de producten On order per maand verschillen, omdat er geen numerieke gegevens worden berekend.  

4. Sell-through

Sell-through is het percentage items dat besteld is via een inkooporder, maar niet langer op voorraad is. Sell-through evalueert uw meest winstgevende leveranciers, maar wees ervan bewust dat het mogelijk is een hoge Sell-through te hebben met een kleine impact op uw winst. U bekijkt uw Sell-through percentage om erachter te komen hoe efficiënt u heeft ingekocht. 

Turns wordt in Lightspeed Analytics gebruikt als u door uw voorraad heen bent. Deze indicator geeft aan hoe vaak u uw hele voorraad verkoopt. Turns is een Measure in Lightspeed Analytics. 

Om uw Turns te meten gaat u naar het Turns rapport. Bekijk dit rapport maandelijks om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Bekijk ook de rapporten voor uw Sell-through percentage om uw voorraad te optimaliseren. Als uw Turns laag zijn, kunt u in het Sell-through rapport filteren op categorieën om te zien welke categorieën goed presteren en welke niet. 

Klantstatistieken

In Lightspeed Analytics zijn er twee klant-statistieken:

  1. Capture rate
  2. Lifetime value

1. Capture rate

Uw capture rate is het percentage van het aantal verkopen waaraan een naam, e-mailadres, telefoonnummer of postcode gekoppeld is. The Capture rate is een Measure.  

Note: Lightspeed Analytics zoekt automatisch naar een naam, e-mailadres, telefoonnummer of adres van een klant. Retailers kunnen aanpassen welke informatie ze automatisch willen zoeken. 

U kunt het Customer Capture Rate rapport gebruiken om te zien hoe goed uw werknemers klantgegevens opslaan. Houd de capture rate goed in de gaten als u bijvoorbeeld een promotie e-mail verstuurt. Om de capture rate te verbeteren, kunt u uw werknemers een extra training geven. 

2. Lifetime value

Lifetime value, ook wel LTV genoemd, is een Measure die meet hoeveel een klant tot nu toe in uw winkel heeft uitgegeven. Historical LTV laat de exacte waarde van een klant zien en hoeveel ze uitgegeven hebben in uw winkel. Average LTV geeft u het gemiddelde van alle klanten.

U kunt deze Measure vinden in het Customer Lifetime value rapport. Klanten met een hoge LTV kunt u als VIPS behandelen om de relatie met uw winkel of merk te versterken. U kunt het rapport ook gebruiken om trends in uw klantenbestand te analyseren, bijvoorbeeld welke promoties hebben een impact gehad op uw average LTV? 

Verkooptermen en statistieken

Er zijn vier verkooptermen en statistieken in Lightspeed Analytics:

  1. Completed date
  2. Sale employee
  3. Sale line employee
  4. Upsell

1. Completed date

Dit is de datum waarop de verkoop betaald en voltooid werd in uw kassaysteem. Het is een Dimension die u de mogelijkheid geeft te filteren op datum. 

2 en 3: Sale Employee en Sale line employee

Er zijn twee Dimensions die het succes van uw werknemers meten: Sale employee is de werknemer die de volledige verkoop heeft afgerond, terwijl een Sale line employee samenhangt met een verkooplijn. Het zijn verschillende concepten waarmee u verschillende prestaties kunt meten. 

Het meten van Sale employee is belangrijk voor het Capture rate rapport. De Sale employee is namelijk vaak de persoon die klantinformatie vraagt. De Sale line employee is relevant voor Upsells, aangezien dat degene is die klanten op de vloer helpt. 

4. Upsell

Zodra een klant meer dan één product koopt, is elk extra product automatisch een Upsell in Lightspeed Analytics. Uw werknemers hebben hier een sterke invloed op. Door Upsells te meten kunt u ook de prestaties van uw personeel meten. 

Note: Rapporten die de Upsells meten zien het laagst geprijsde items vaak als een Upsell en de hoger geprijsde items als het standaard item.  

Wilt u uw Upsells zien? Ga dan naar het Upsell percentage rapport en pas de parameters aan zodat ze overeenkomen met uw doelen. Als het percentage lager uitvalt dan u zou willen, dan kunt u bijvoorbeeld uw winkelindeling aanpassen of uw werknemers een extra verkooptraining geven.

Duik dieper in uw data met Lightspeed Analytics

Nu u de belangrijkste termen van Lightspeed Analytics weet, kunt u zelf starten met het analyseren van uw eigen rapporten. 

Gebruikt u nog geen Lightspeed Analytics? Neem contact op met een van de Analytics experts. 

Lightspeed Analytics