Top 4 loyalty-oplossingen voor retailers

Top 4 loyalty-oplossingen voor retailers

Als u denkt aan een loyaliteitsplatform, waar denkt u dan aan? Is het een app? Is het een klantenkaart? Misschien iets tussenin? Loyaliteitsprogramma’s zijn er in veel verschillende vormen, elk met een andere klantengroep. Voor elk soort retail bedrijf is er wel een passend loyalty programma. Benieuwd naar wat voor loyalty programma het beste zou aansluiten bij uw bedrijf? Kijk naar de volgende criteria:

  • Uw doelgroep – Bepaal eerst wie uw klanten zijn. Zijn het studenten, jonge professionals of ouders met kinderen? Hoe vaak maken zij gebruik van smartphones? Wat waarderen ze in uw bedrijf … De prijs? De kwaliteit? De atmosfeer?
  • De locatie – Zit u in het midden van de stad, of meer in een randgebied? Heeft u directe concurrentie in de buurt, of bent u de enige in de wijde omtrek die uw producten aanbiedt?
  • Uw prijsklasse – Biedt u producten aan aan het hogere segment of eerder de gemiddelde consument?

Door uzelf deze vragen te stellen, kunt u snel uw bedrijf en klantenbestand in kaart brengen. Hieronder vindt u de verschillende loyaliteitsplatform-opties die het best passen bij zelfstandige retailers.

1. Uw eigen app

Met een app met een aangepast design in uw eigen huisstijl staat uw bedrijf en uw klantloyaliteit voorop. Hoewel deze oplossing niet gericht is op het genereren van nieuw verkeer, werkt het om een ​​bestaand klantenbestand te consolideren en herhalingsgedrag te stimuleren.

U kan in uw retailzaak klanten stimuleren om de app te downloaden, zoals bijvoorbeeld Urban Outfitters dat doet, in ruil voor 10% korting op de aankoop. U kan uw klanten ook aansporen om de app te downloaden als u hen een mail stuurt. Bijvoorbeeld, ze kunnen als eerste toegang tot speciale acties of solden via de app krijgen. Een app moedigt klanten aan meer uit te geven en hun loyaliteit aan uw bedrijf te behouden.

2. Loyalty via email marketing of SMS

Deze oplossing is ideaal voor retailers die een minder technisch klantenbestand hebben. Deze semi-technische oplossing biedt beloningen aan klanten die ervoor kiezen hun telefoonnummer of e-mail in te voeren in een database. De klant ontvangt een bevestigingsbericht en daaropvolgende berichten die hem herinneren wanneer er een speciale aanbieding in de winkel is, nieuwe collecties of wanneer ze in aanmerking komen voor een beloning. Uitgaven kunnen per klant worden opgevolgd en gekoppeld aan hun profiel via uw kassasysteem.

3. Zelfbediening loyaliteit

Zelfbediening loyaliteit biedt klanten de mogelijkheid om zichzelf aan te melden voor uw loyaliteitsplatform via hun telefoon of een tablet in uw winkel. De oplossing werkt op dezelfde voorwaarden als het vorige punt – met exclusieve beloningen en promoties aangeboden aan klanten die hun e-mail of telefoonnummer invoeren. Het is niet nodig om een ​​app te downloaden en daarom is deze ook bedoeld voor een doelgroep met minder technische klanten.

Retailers kunnen gebruikmaken van de e-mailadressen die ze verzamelen door een wekelijkse/maandelijkse nieuwsbrief te sturen.

4. Fysieke klantenkaart met oplaadsysteem

Deze oplossing is handig voor winkels waarbij het klantenbestand niet dagelijks binnenkomen, eerder wekelijks of één keer per maand. Door een ‘slimme’ klantenkaart aan te bieden, kunnen klanten exclusieve aanbiedingen ontvangen zodra ze geld op hun kaart hebben opgeladen. Op deze manier kan u bestedingspatronen volgen die gekoppeld zijn aan individuele klantprofielen, en op basis van deze gegevens beloningen en promoties aanbieden.

Dit waren ze! De 4 belangrijkste klantloyaliteit-oplossingen. Als het gaat om loyaliteitsprogramma’s is er geen one-size-fits-all oplossing. Denk aan uw doelgroep en het soort producten dat u verkoopt.

Wilt u klantenbinding beter aanpakken?

Probeer Lightspeed Retail