De marketing geheimen van 3 horecaondernemers

De marketing geheimen van 3 horecaondernemers

Heeft u ook al eens met veel bewondering gekeken naar de marketingacties van bepaalde orecazaken? Heeft u zich afgevraagd waarom u zelf niet op dat idee was gekomen? Marketingstrategie is vaak een van de laatste zaken waar horecaondernemers tijd voor hebben of kunnen vrijmaken. Maar marketing valt niet te onderschatten, het is één van de belangrijkste drijvers die gasten naar uw horecazaak kan brengen.

Op maandag 4 februari kwamen meer dan 60 horecaondernemers samen in Brussel om meer te leren over hoe zij hun marketingstrategieën kunnen bijscherpen. Drie experts – Takumi en de Belgian Restaurants Association en The Avocado Show (u had het wellicht al geraden… allemaal dankzij goede marketing) – spraken allemaal over marketingstrategieën die specifiek zijn voor hun bedrijf en gaven concrete voorbeelden van hun successen, maar ook hun fouten. 

The Avocado Show

Ron Simpson opende in 2017 The Avocado Show in Amsterdam en dit nieuwe concept was meteen een hit. Twee jaar later zijn er drie restaurants, waarvan één in Brussel, de eerste van de Avocado Show-franchise. Ron en zijn zakenpartner Julien Zaal bedachten het concept toen ze zagen er er miljoenen zoekopdrachten worden uitgevoerd op de term “avocado” op Instagram en dat de avocado markt goed is voor $12 miljard omzet per jaar.

Meer weten over het verhaal achter The Avocado Show?

Herbekijk de presentatie van Ron Simpson

Ron, die voor veel merken en media werkte, wist dat de sleutel tot het lanceren van zijn concept was om een ​​concreet persbericht samen te stellen met alle perfecte ingrediënten: sterke content, prachtige foto’s, krachtige quotes en alle essentiële informatie over de Avocado Show. Voordat hij dit persbericht publiceerde, plaatste Ron een eenvoudige foto op Facebook van het restaurant – een bouwwerf – en het onderschrift dat ze het eerste avocado restaurant ter wereld gaan openen. En juist deze foto werd de oorzaak van een gigantische internationale buzz. Wat Ron leerde, is dat door geen informatie te geven, maar door de vraag naar en het piqueren van de nieuwsgierigheid van journalisten, deze strategie veel sterker is dan een persbericht.

We zijn meer viral geworden dan de sextape van Paris Hilton.

De kracht van The Avocado Show is de contentmarketingstrategie. Ron heeft veel onderzoek gedaan op social media om te bepalen wat voor soort content het beste werkt. Door dezelfde gerechten te plaatsen, met verschillende composities, verschillende kleuren en verschillende achtergronden, kon Ron bepalen wat voor soort foto’s de meeste likes kregen.

We plaatsten verschillende gerechten, op verschillende manieren gepresenteerd om te bepalen op wat mensen het beste reageren.

De wetenschap achter de Show: het kleurencontrast. Door combineren van kleuren die tegenovergesteld zijn, worden de hersenen overrompeld, omdat het een fenomeen is dat niet vaak in de natuur voorkomt. Wanneer een persoon op Instagram is en hij snel door zijn feed scrolt, zal hij onmiddellijk geïntrigeerd worden wanneer hij een foto met contrasterende kleuren ziet.

Takumi

In 2015 besloten de broers Arnaud en Alexis Mestdag om het eerste concept restaurant te openen rond twee soorten gerechten: Donburi en gyoza. Vier jaar later en drie Takumi-restaurants rijker is de miniketen bekend bij alle Brusselaars. Hoe “maakt” u uw naam en trekt u klanten naar een concept ze nog niet kennen? Dit was de uitdaging van Takumi. Door op Donburi in te zetten en zich te onderscheiden van de hamburger-, pizza- en sushi-concepten namen Arnaud en Alexis een risico.

Het mono-product is nu eenmaal een trend, wat ook het einde betekent van kilometerslange menukaarten.

Het doel was om het Big Mac-effect te creëren. Wanneer je naar MacDo gaat, weet u precies wat u gaat bestellen. Bij Takumi creëren we hetzelfde loyaliteits-effect dankzij onze kleine kaart.

Een ander interessant punt waarmee Takumi werd geconfronteerd, was het verschil in klantenbestand, afhankelijk van de locatie van de drie vestigingen. Hoewel de restaurants minder dan 2 km elk zijn, blijken de voorkeuren van klanten en het gemiddelde ticket ook te verschillen – soms 10% tot 12% verschil van locatie tot locatie. Het was daarom noodzakelijk om het aanbod aan te passen, klanten op verschillende manieren aan te trekken en ook specifiek personeel in dienst te nemen.

Het restaurant in de buurt van het Flageyplein wordt vooral gewaardeerd door jonge professionals en een zeer vrouwelijke clientèle. Het restaurant op het Jourdanplein verwelkomt een internationaler publiek vanwege de nabijheid van Europese instellingen. Het gemiddelde ticket is hier ook hoger.

We merken bijvoorbeeld dat klanten van de Rue des Flandres vaak Nederlandstaligen zijn en dol zijn op vegetarische suggesties. Daarom hebben we een drietalig menu en proberen we ervoor te zorgen dat het personeel minstens tweetalig of zelfs drietalig is.

Belgian Restaurants Association

De Belgian Restaurants Association is opgericht door horecaondernemers die de horecasector vertegenwoordigen. Deze vereniging wil de rechten van restaurateurs verdedigen en hen helpen hun beroep met passie uit te oefenen, ondanks de (soms) moeilijke wetgeving in België.

Tegenwoordig is een horecaondernemer verplicht om verschillende verantwoordelijkheden te dragen. Beheer uw bedrijf, personeel, financiën, voorraad en ook marketing. Volgens Marc Waelbers is dit de juiste strategie is de volgende: MARC-eting (Meeting, Attraction, Reason, Connection).

Meeting

U moet uw doel bepalen door deze vragen te beantwoorden:
– Wie zijn ze en wat willen ze?
– Wat zijn hun interesses?
– Hoe kan u ze bereiken?
– Hoe maakt u ze tevreden?
– Wie zijn de influencers?
– Wanneer zijn ze beschikbaar?
– Wat is hun weerstand?

Attraction

Vervolgens moet u dat doel naar uw restaurant trekken door met uw doelgroep in gesprek te gaan. U kunt dit bijvoorbeeld doen via sociale netwerken, studentenverenigingen, flyering, influencers, bloggers en evenementen. Neem de tijd om interessante inhoud voor uw bedrijf te posten en te reageren op reviews.

Reason

Als u eenmaal hun interesse en nieuwsgierigheid hebt aangetrokken, moet u een manier vinden om interessante content voor hen te creëren. Bijvoorbeeld een goede deal, een campagne met een bezorgservice zoals UberEats of het plaatsen van opmerkingen en recensies van klanten uit het verleden (bijvoorbeeld door samen te werken met beoordelingssites zoals TripAdvisor.)

Connection

Als uw gasten eenmaal in uw restaurant zijn, is het aan u om hen zo’n goede ervaring te geven dat zij ambassadeurs voor uw bedrijf worden. Houd rekening met de volgende vraag: “Hoe wilt u worden behandeld in een restaurant? “

Kies voor een kassasysteem dat u ondersteunt op alle vlakken, ook marketing

Lightspeed Restaurant