Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

10 dingen om te overwegen bij de verkoop van je horecazaak

10 dingen om te overwegen bij de verkoop van je horecazaak

Ik was iets meer dan vier jaar eigenaar van mijn café voordat ik besloot het te verkopen.

Toen ik ons café samen met mijn vrouw opende, was dit het hoogtepunt van onze droom, een waar man & vrouw buurtproject. Je kent het wel: ons café zou een plek worden waar iedereen gelukkig was en waar ons onberispelijke gezinsleventje moeiteloos op aansluit en iedereen die in de buurt kwam zou doordrenken van warmte en charme.

Zo’n kerstkaart-moment bleek helaas een sprookje te zijn.

Natuurlijk waren er dagen waarop we het goed hadden en de sfeer in het café in de buurt kwam van iets idyllisch en romantisch, maar de echte realiteit was hard en lag elke dag op de loer, klaar om ons in een oogwenk te ontmoedigen.

In die periode in mijn leven was niets zeker. En het einde was ook nooit in zicht.

Met dit in gedachten heb ik een lijstje samengesteld van zaken die ik (willens nillens) geleerd heb tijdens het verkoopproces van mijn café. Achteraf gezien zouden deze overwegingen – of tips, zo je wilt – me de broodnodige geruststelling hebben kunnen geven om één van de moeilijkste periodes van mijn leven beter te hebben doorstaan:

  1. Weet wanneer je moet loslaten
  2. Zorg ervoor dat je een plan hebt
  3. Lees je contracten
  4. Praat met je personeel
  5. Praat met je klanten
  6. Praat met je familie en vrienden
  7. Delegeer wat er gedelegeerd kan worden
  8. Verbreek je banden
  9. Neem een pauze
  10. Kijk naar je toekomst

Maak kennis met Lightspeed Restaurant

Ontdek op welke manieren ons geavanceerde kassasysteem de dagelijkse operaties binnen jouw horecazaak kan vereenvoudigen en optimaliseren in onze gratis gids.

1: Weet wanneer je moet loslaten

Dit is waarschijnlijk de moeilijkste periode voor elke horecaondernemer. Het is het moment waarop je begint te beseffen dat dit voor de rest van je leven blijven doen, misschien niet is wat je ervan verwachtte. Vaak gaat zo’n moment gepaard met een levensveranderende gebeurtenis.

In mijn geval was dat de geboorte van mijn zoon. Niets bleek nog belangrijker te zijn.

Vroeger spendeerde ik bij wijze van spreken elk uur waarop ik wakker was aan het verslinden van kookboeken, kookshows, food blogs, en eigenlijk praktisch alles om mijn café zo goed mogelijk te maken. Maar toen ik vader werd, veranderden mijn prioriteiten zo drastisch dat ik haast alle interesse in leren over voeding ben verloren. Mijn zoontje was het enige wat nog telde.

Zo’n verwaarlozing van al mijn andere prioriteiten had als onvermijdelijk gevolg dat ook mijn standaarden en normen erop achteruit gingen. Ik kwam tot het harde besef dat ik moest aanvaarden dat mijn hart niet langer bij mijn zaak lag en dat ik wellicht mijn opties zou moeten gaan verkennen.

In zo’n situatie draait alles om het erkennen van die gevoelens, en aanvaarden dat soms zaken misschien ten einde lopen. Hoewel zo’n dingen moeilijk te accepteren zijn, blijft het de waarheid.

2: Zorg ervoor dat je een plan hebt

Toen ik mijn vrouw eenmaal had toevertrouwd dat ik het niet meer zag zitten om ons café verder te zetten, besloten we wat we precies zouden doen.

Eerlijk gesteld, hadden we te veel geld in onze zaak geïnvesteerd om simpelweg te sluiten. Verkopen was dus de enige optie. Als je besluit om je horecazaak te sluiten, kun je best wat geld verdienen door je inboedel te verkopen, maar dat betekent dat je zowel tijd als energie moet spenderen aan – laten we eerlijk zijn – ontmoedigende online marktplaatsen. Iets wat ik nooit had willen doen, omwille van een mengeling van zowel angst, als luiheid.

Na wat onderzoek en wat rond te hebben gevraagd, waren de vooruitzichten nogal somber. Enkele van onze vrienden hadden onlangs hun zaak verkocht, maar waren toch bijna alles verloren – zij het door de sluiting, of door hun aandeel aan hun partners te verkopen.

Gelukkig draaide ons café nog goed genoeg, zodat voor potentiële kopers toch een aantrekkelijke investering was, en daarom zochten we de hulp van een makelaar.

Als je van plan bent om je zaak te verkopen, ga dan op zoek naar een goede makelaar om je daarbij te helpen. Zij kennen de markt beter dan jij en kunnen je (hopelijk) niet alleen de beste prijs bieden, maar ook voor een veel vlotter verkoopproces zorgen.

Neig je meer naar het sluiten van je horecazaak, doe dan wat onderzoek naar wat je inboedel waard is en begin met het plaatsen van aanbiedingen op eBay, 2dehands of Facebook Marketplace.

3: Skip nooit de fine print van een contract

Want daar heb ik het enorm verprutst.

Mijn makelaar was ook mijn vriend. Hij vertelde ons dat ons charmante cafeetje een bepaald bedrag zou opbrengen in de huidige markt – ik ben een gentleman, dus ga niet ingaan op hoeveel, maar het was meer dan ik ooit had durven dromen.

Omdat ik zo opgewonden was met het vooruitzicht van financieel gezond uit deze situatie te komen – en het feit dat ik te maken had met een oude vriend – ben ik veel te snel over de kleine lettertjes van het contract heen gegaan, en tekende ik als de idioot die ik vaak was – en ben. Toen we het café uiteindelijk verkochten, was de markt – net zoals mijn geduld – wat afgekoeld, dus had ik een bod van iets meer dan de helft van de oorspronkelijke waarde aanvaard. Toen ik dit deed, had ik ook gedacht dat de commissie van mijn vriend een percentage zou zijn dat zich verhield tot het verkoopbedrag. Dat bleek niet het geval te zijn. Het was een vast tarief. En dat heeft veel van mijn winst opgeslokt.

“Ik had het contract moeten lezen” is sindsdien mijn mantra.

Gelukkig had ik mijn inboedel- en huurcontract gelezen. Ik wist dus precies wat ik bezat en kon opnemen in de verkoop om de prijs te verhogen.

Check daarom al je contracten om te zien hoeveel opzegtijd je hebt voor de huur van je pand, of er een verbrekingsvergoeding is, of er afkoopkosten zijn voor gehuurde inboedel en natuurlijk hoeveel commissie je aan je makelaar zal moeten betalen.

Wees tot slot zeker ook voorbereid om te aanvaarden dat mensen die zo onmetelijk intelligent zijn als advocaten ook voor de meest onvatbare frustratie kunnen zorgen . Een gewaarschuwd persoon telt voor twee.

4: Praat met je personeel

Zodra je de beslissing hebt genomen om je zaak te sluiten of te verkopen, is het tijd om je personeel in te lichten.

Mensen praten. En snel. Wacht dus niet tot je personeel het van iemand anders te horen krijgt, maar zorg ervoor dat je personeel alle informatie rechtstreeks van jou verneemt.

Het kan zijn dat ze, nadat ze over de verkoop hebben gehoord, willen vertrekken. Doe alles wat je kan om hen te helpen. Geef hun een goede referentie, vraag eens rond om te horen of een van de horecazaken van je vrienden of collega’s personeel aanwerft. Kortom, verdedig hen en zorg dat ze niet in de kou blijven staan nadat jij ermee ophoudt.

5: Praat met je klanten

Hetzelfde principe geldt voor je klanten. Door hen eerst op de hoogte te stellen, kun je de geruchtenmolen tot een minimum beperken en hun vertrouwen behouden.

Iedereen houdt af en toe eens van een goede roddel. Nu is het aan jou om te controleren wat ze zeggen en tegelijkertijd de band tussen jou en je klanten te versterken. Zoiets kan handig blijken wanneer je er alsnog voor kiest om in de horeca te blijven zodra de verkoop van je zaak rond is.

6: Praat met vrienden en familie

Het verkopen van een zaak is een enorm stressvol gebeuren. Waarschijnlijk ben je niet het meest aangename gezelschap in deze periode. Maar je vrienden en familie staan mee aan de frontlinie. Praat dus met hen.

Laat hen weten wat je voelt en doormaakt, al is het maar om even te ventileren.

Laat hen in ieder geval weten dat het niet door hen komt dat je je minder voelt en verontschuldig je op voorhand voor hoe gevoelig of stil je aan het worden bent (als je op mij lijkt tenminste).

7: Delegeer wat gedelegeerd kan worden

Waarom ik zo stil was? Van bureaucratie begin ik scheel te zien. Ik was zo verstrikt in de hele situatie dat ik amper kon functioneren.

Wat deed ik dus? Ik maakte wat plek vrij op overvol mijn bord.

Ik riep hulp in om uit deze nachtmerrie te ontwaken en sprak met mijn boekhouder over de financiële kant van de zaak. Personeel dat betrokken was bij het hele gebeuren, schakelde ik (na hun eigen toezegging en tegen betaling) in om mee te helpen bij de organisatie van de inboedelverkoop.

Er waren namelijk zoveel taken en verantwoordelijkheden dat ik begon te twijfelen aan mijn keuze, en dat is bij jou misschien ook het geval.

Daarom: onthoud waarom je dit in de eerste plaats doet en blijf volhouden. Maar delegeer wat je kunt delegeren, zodat je niet overweldigd wordt.

8: Verbreek je banden met je verleden

De dag waarop je hebt gewacht, is eindelijk aangebroken: de verkoop is achter de rug en de sleutels zijn niet langer van jou, maar van iemand anders.

Ongetwijfeld zal de drang ontstaan om binnen te stappen in je voormalige zaak en te genieten van een koffietje. Weersta aan deze drang met elke vezel van je lichaam.

Je hebt net de meest stressvolle periode van je leven in en rond deze plaats doorgebracht en de nieuwe eigenaren willen waarschijnlijk niet dat de oude baas alles wat zij doen komt bekijken – lees: beoordelen. Bovendien zullen ook klanten in de war zijn. Waarom nam je de dagen ervoor op zo’n ontroerende manier afscheid terwijl je wist dat je daar op maandagochtend gewoon opnieuw zou staan?

Daar kan niets goeds van komen, neem het van me aan.

9: Neem een pauze

Het is voorbij. Tijd voor een pauze.

Als je kunt, doe dat dan, want het zal je meer opleveren dan je denkt. Neem een adempauze en neem de tijd om even niet aan horeca te denken. Gebruik bijvoorbeeld een deel van je verkoopopbrengsten om jezelf en je dierbaren te trakteren op een reisje.

Als je meteen weer aan de slag gaat, kan je nieuwe status van ‘voormalige eigenaar’ je wellicht wat speelruimte geven wat je startdatum betreft, anders loopt je nieuwe werkgever de steeds zeldzamer wordende ‘allrounder’ die jij nu bent mogelijk mis.

10: Kijk naar je toekomst

Zodra je uitgerust en herbronnen bent, kun je beginnen met het plannen van je volgende stap.

Sommige absolute maniakken duiken er meteen opnieuw in en openen (of kopen) een andere zaak. Als dit is wat je wil doen, dan zijn er niet veel betere momenten om dat nu te doen. Je hebt (waarschijnlijk) het geld, je kent de sector van binnen en van buiten en je bent nu gewapend met voldoende kennis van wat werkt (en wat niet werkt), zodat je kans op succes veel groter is dan de vorige keer.

Als je echter bent zoals ik, dan hunker je naar de zekerheid die een job als werknemer met zich meebrengt en probeer je om je status van ‘allrounder’ maximaal te benutten. Zoek een baan als kok en wordt weer verliefd op eten. Of geniet van nostalgie terwijl je een fulltime barista wordt en je op automatische piloot shots trekt en melk inschenkt voor de ogen van een stel tienercollega’s.

Doe waar je naar hunkerde toen je eigenaar was: het zal je verbazen hoever een beetje stressvrij geluk je kan brengen.

Wat je ook kiest, weet dat Lightspeed er is om je bij elke stap van het proces bij te staan. Hetzij als jouw voorkeurskassasysteem, hetzij als bron voor kennis en info binnen de horecasector. Benieuwd naar meer info? Schrijf je hieronder in op onze blog en ontvang wekelijks interessante blogs, weetjes, tips en tricks die het leven als horecaondernemer vereenvoudigen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management