Rond de Tafel: zo zet u een groot pop-up sterrenrestaurant op in drie weken tijd

Rond de Tafel: zo zet u een groot pop-up sterrenrestaurant op in drie weken tijd

Corona heeft roet in het eten gegooid bij een groot aantal evenementen; ook het Amsterdam Wine Festival en Fête du Champagne bij de noorderburen werden afgelast. Maar de organisatoren van deze evenementen gingen niet bij de pakken neer zitten. Integendeel, ze stampten binnen drie weken tijd het grootste pop-up sterrenrestaurant van Nederland uit de grond: Rond de Tafel. Vijf sterrenchefs werden uitgenodigd om twee maanden lang hun kookkunsten te tonen in de Gashouder in Amsterdam. Samen met Mees Driessen, visueel vormgever en marketeer, blikken we terug op een succesvol concept – dat wellicht nog een vervolg krijgt.

 

Hoe is het concept van Rond de Tafel tot stand gekomen? 

Mees: “Het begon allemaal door corona. We keken met het hele team naar de welbekende toespraak van premier Rutte. Het voelde alsof er penalty’s geschoten werden in een voetbalfinale, zo spannend was het. Toen was de kogel door de kerk: evenementen boven de 100 personen moesten worden afgelast. Onze evenementen waren gericht op duizenden personen.”

Er kwam dus al snel een streep door de twee geplande evenementen te staan. De bedenkers en organisatoren, Ivar Beukeboom en Sebastiaan van Erne, lieten het daar niet bij zitten en bedachten snel een nieuw concept dat ze presenteerden aan de Gashouder, een bekende locatie in Amsterdam.

“Verschillende ondernemers hebben hun ideeën voorgesteld aan de Gashouder, die deze zomer door corona ook leeg zou staan, maar uiteindelijk zijn wij het geworden. We hadden schijnbaar het beste idee: sterrendiners in het grootste pop-up restaurant van Nederland op anderhalve meter. Dat was fantastisch, maar we moesten wel heel snel schakelen.”

Op zoek naar een plug-en-play horeca kassasysteem?

Met Lightspeed kunt snel aan de slag en bent u goed voorbereid op de toekomst. Pas zelf uw vloerplan aan, voeg snel uw producten toe, houd uw verkopen bij via de geavanceerde rapporten, en nog veel meer. Ontdek hoe Lightspeed uw onderneming kan helpen!

 

Hoe hebben jullie de chefs geselecteerd?

“Dat deden we in samenwerking met andere partijen, zoals Famous Flavours en Le patron cuisiniers. Op die manier zijn er vijf sterrenchefs uitgerold die met ons in zee wilden gaan en een keer een uitstapje buiten hun restaurant wilden maken. Het was voor hen ook een hele ervaring om midden in de Gashouder te koken. We hebben uiteindelijk 13.000 gasten ontvangen in twee maanden tijd, dus ook de deelnemende chefs hebben alles behalve spijt dat ze hebben deelgenomen.”

Hoe verliep de samenwerking met andere partijen?

“Andere partijen wilden met ons werken, omdat wij er zo kort bovenop zaten en we gelijk documenten konden toesturen. We pakten alles direct heel professioneel aan. Het was niet zomaar een sloddervos ideetje, we dachten van A tot Z over alles na. Ik zorgde ervoor dat alles er direct goed uit zag en als wat aangepast moest worden, of het nu 7 uur ‘s ochtends of 11 uur ‘s avonds was, deden we dat. Ik denk dat dat heel erg werd gewaardeerd.”

 

U kunt Rond de Tafel dus sowieso een succes noemen? 

“Ja, boven verwachting! We weten natuurlijk nooit hoe zoiets aanslaat en of het überhaupt aan gaat slaan, maar op het moment dat we naar de reserveringen keken en zagen dat het diner van chef Soenil Bahadoer binnen een paar uur was uitverkocht, dachten we: Oké, we hebben hier een concept te pakken dat gaat werken. Ik denk dat het ook heel erg te maken had met het momentum: iedereen zat thuis, maar smachtte naar een ervaring buiten de deur.”

Dankzij de versoepelde corona-maatregelen kon Rond de Tafel uiteindelijk van 95 gasten per avond opschalen naar 130, want in de Gashouder was er aan ruimte geen gebrek. De 1,5 meter kon altijd goed in acht worden genomen. Het was vervolgens aan topchefs Erik van Loo, Richard van Oostenbrugge, Egon van Hoof, Soenil Bahadoer en Wilco Berends om ervoor te zorgen dat de lekkerste gerechten op tafel kwamen.

Wat heeft het kassasysteem van Lightspeed voor jullie betekend?

“Het is gewoon een top systeem. Het is heel simpel; plug-en-play. Ik voer makkelijk de producten in, stel in een handomdraai de vloer en BTW in, rapporten zijn makkelijk na te gaan en als ik iets niet weet kan ik gewoon de customer service spreken. Ze helpen me hartstikke goed.”

Een sterrenrestaurant vraagt om een aparte aanpak, want er worden geregeld speciale verzoeken gedaan of extra bestellingen aan de arrangementen toegevoegd.  “Wat voor de bediening echt top is, is dat ze on the spot de naam en de prijs kunnen veranderen. Het is wel zo netjes als alles op een goede manier op de bon komt te staan. Dat kunnen we linea recta via de iPad doen.”

Niet alleen voor de bediening is het eenvoudig werken, ook de organisatoren hebben snel toegang tot wat ze nodig hebben. Met behulp van de geavanceerde rapporten van Lightspeed kunnen ze hun partners continu op de hoogte houden van hoe Rond de Tafel verloopt. “We moeten alles analyseren, voor onze partners en natuurlijk voor onszelf. Wat werkt wel en wat werkt niet op productniveau? En welke dagen zijn bijvoorbeeld het populairst?

Bent u ook op zoek naar een plug-en-play kassasysteem of wilt u weten hoe u uw horecazaak kunt voorbereiden op de toekomst met behulp van Lightspeed? Neem dan contact op met een van onze experts.

Wat waren de highlights van de afgelopen maanden?

“Er zijn een aantal momenten die ik als super vet heb ervaren. Toen ik in het begin het reserveringssysteem opende en het zo snel zag gaan dacht ik: dit is heel gaaf, dit kan wel eens echt gaan werken. Mensen vinden het tof, we kunnen mensen weer lekker buiten de deur laten eten. De volgende highlight was toen we al die positieve reacties kregen. We hebben keihard met z’n allen geknald en als het resultaat er dan mag zijn geeft dat een hoop voldoening.”

 

Heeft u tips voor andere ondernemers die ook een concept als dit willen realiseren?

“Het is een groot cliché, maar ik denk dat de creativiteit van bepaalde ondernemers nu echt naar voren komt. Dat ziet u aan de manier waarop we dit voor elkaar hebben gekregen: gelijk overal bovenop zitten, vergunningen aanvragen, plattegronden maken, alles naar de Westergasfabriek en de gemeente sturen, iedereen laten aanhaken en laten zien dat wij die veiligheid kunnen waarborgen. We wilden laten zien dat wij het beste team waren om mee in zee te gaan.”

En dat is gelukt: in de afgelopen twee maanden konden 13.000 gasten genieten van heerlijke sterrenmenu’s en wijnarrangementen. Nu, eind augustus, worden de laatste lunches en diners geserveerd. Er rest dan ook nog maar één vraag:

Komt Rond de Tafel terug?

“Als het aan ons ligt, aan Rond de Tafel, willen wij zolang corona er nog is dit doorzetten. Daar kan ik verder nog niet heel veel over zeggen. Bij onze evenementen zal er wel altijd een connectie zijn met wijn. We hebben een wijnfestival, een champagnefestival en nu een pop-up restaurant met hoge segment wijnen. Dat is een rode draad die bij ons terug zal blijven komen.”

Horeca 2.0: trends in een tijd na COVID-19

Horeca 2.0: trends in een tijd na COVID-19