Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Social media-marketing voor restaurants om gasten aan te trekken en omzet te verhogen

Social media-marketing voor restaurants om gasten aan te trekken en omzet te verhogen

Een solide strategie voor social media-marketing is een onmisbaar onderdeel van een elk marketingplan. Door uw digitale aanwezigheid te vergroten met sterke social media-profielen en kwaliteitsvolle content, kunt u nieuwe gasten aantrekken en uw omzet verhogen. En het beste? Het is gratis.

In dit artikel behandelen we:

Ontdek onze complete gids over restaurant marketing

Van user-generated content en Google Mijn Bedrijf, tot de kracht van reviews en negatieve feedback: wat voor marketingstrategie is geschikt voor uw restaurant? Ontdek het in onze gratis gids.

De basics van social media-marketing voor restaurants 

Voor u aan de slag gaat met social media-marketing voor uw restaurant, moet u eerst accounts aanmaken – als u die nog niet heeft. Voor restaurants zijn Facebook en Instagram de twee platforms waar u in ieder geval aanwezig moet zijn. 

Als u al accounts hebt aangemaakt en ingesteld, ga dan door de volgende checklist om er zeker van te zijn dat uw profielen optimaal zijn ingesteld: 

  • Weergavenaam. Houd de naam van uw restaurant consistent op alle social media-platforms, zodat gasten u makkelijk kunnen vinden.
  • Gebruikersnamen. Nogmaals, wees consequent en herkenbaar met uw gebruikersnamen (of ‘handles’). Als uw restaurantnaam al bezet is, probeer dan de plaatsnaam of afkorting daarvan aan het eind toe te voegen. (Bijvoorbeeld: als @burgerbar al bezet is, probeer dan @burgerbar.nyc).
  • Hashtags. Bepaal enkele specifieke hashtags die duidelijk en onlosmakelijk verbonden zijn aan uw zaak. Op die manier kunnen volgers die hashtags ook gebruiken in hun post en wordt het makkelijker om posts over uw zaak te vinden.
  • Profielfoto’s. Opnieuw is consistentie key. Het logo van uw restaurant is de beste manier om ervoor te zorgen dat uw gasten weten dat u het bent, op elk platform.
  • De locatie van uw restaurant. U raadt het al: wees consequent. Op sommige social media kanalen mag u maar één adres invullen. Als uw restaurant meerdere locaties heeft, gebruik dan het adres van de hoofdlocatie of uw populairste zaak op die platforms.
  • De website van uw restaurant. Elk social media-platform heeft een vakje waar u een url kunt toevoegen en gasten naar uw website kunt doorverwijzen. Vul hier de website van uw restaurant in, zodat nieuwe volgers meer over uw zaak te weten kunnen komen.
  • De secties “over mij” of “bio”. Geef hier een korte beschrijving van waar uw restaurant voor staat om potentiële gasten te overhalen.

 

Best practices voor social media-marketing voor restaurants

Tenzij u met betaalde advertenties werkt, draait het bij social media-marketing voor restaurants allemaal om organische en authentieke content en gesprekken. Het beheren van social media-kanalen van uw restaurant kan soms aanvoelen als een extra fulltime baan. Hier zijn een paar ideeën om het gesprek op gang te houden en huidige en potentiële gasten aan te zetten tot engagement, reacties en betrokkenheid.

Houd een wedstrijd om engagement een boost te geven en nieuwe volgers te krijgen 

Instagram is het platform waar restaurants het meeste engagement halen, dus probeer uw bereik te vergroten door een wedstrijd te houden. Het Instagram-algoritme vindt het geweldig als mensen uw foto’s delen en reacties en likes achterlaten, en wedstrijden geven uw volgers een reden om precies dat te doen.

Naast het aantrekken van nieuwe volgers, is een wedstrijd op Instagram ook een goedkope manier om uw boodschap over te brengen –  of u nu probeert meer mensen naar uw online bestelpagina te krijgen of de opening van een nieuwe locatie wilt aankondigen.

Om een succesvolle wedstrijd op Instagram te houden, moeten de regels simpel en duidelijk zijn. De meest voorkomende criteria om mee te doen zijn:

  • Like de wedstrijdfoto en volg een bepaalde account;
  • Tag vrienden in reacties. U kunt mensen een grotere kans geven om te winnen als ze meerdere mensen taggen, maar zorg ervoor dat ze voor elke tag een aparte reactie achterlaten (hierdoor krijgt u post een boost van het algoritme);
  • Geef deelnemers een nog grotere kans om te winnen als ze uw bericht in hun stories delen en uw account taggen voor de zichtbaarheid;
  • Je kunt een wedstrijd alleen houden of in samenwerking met een ander bedrijf. u kunt bijvoorbeeld samen met een lokaal theater een pakket aanbieden voor een avondje uit met een diner en een voorstelling. De wedstrijdregels blijven hetzelfde, maar het is voor beide partijen voordelig omdat deelnemers beide accounts moeten liken en volgen, waardoor u aan cross-promotie doet.

Let er wel op dat u de lokale wetgevingen voor wedstrijden op social media erop naleest.

Deel content van gasten op uw eigen social media-profielen

Onderschat (de waarde van) uw gasten niet. Wat tijd spenderen aan het bekijken van wat uw volgers posten kan mooie foto’s en stories opleveren van uw zaak die zij op hun eigen kanaal hebben gedeeld. Vraag in een reactie op de post of u hun content mag delen, retweeten of reposten op uw eigen profielen.

Hier zijn een paar manieren om user-generated content (of content die door gebruiker is geproduceerd, en niet door jou) te vinden:

  • Zoek op de locatie van uw restaurant op Instagram om foto’s te vinden die in uw restaurant zijn gemaakt;
  • Zoek op de hashtag van de naam van uw restaurant;
  • Zoek naar de naam van uw restaurant op Facebook of Twitter om te zien of mensen u hebben genoemd zonder een hashtag te gebruiken;
  • Als u accounts heeft op Facebook, Twitter en Instagram, bekijk dan de foto’s en posts waarin u bent getagd;
  • Vraag het! Plaats bordjes in uw zaak die gasten aanmoedigen om op social media te posten, en bied in ruil daarvoor korting of een gratis extraatje aan.

Laat iemand anders tijdelijk de account van uw restaurant overnemen

Geef één van uw werknemers, een partnerbedrijf of zelfs een vaste gast toegang tot een van uw social media-profielen om een dag lang uw account over te nemen – ook wel bekend als een “take-over”.

Zo laat u uw restaurant aan uw publiek zien door de ogen van iemand anders. Het is altijd interessant om een frisse blik te krijgen. Zorg ervoor dat u specifieke instructies geeft voor het runnen van de accounts, zoals een paar belangrijke do’s en don’ts, maar geef ook voldoende creatieve vrijheid om zijn of haar eigen persoonlijkheid te laten zien.

Post zo consequent mogelijk

U hoeft niet elke dag te posten, maar u moet wel consequent posten om de naam van uw restaurant top-of-mind te houden bij gasten en potentiële klanten. Minstens drie keer per week is een goede vuistregel als u aan de slag gaat met social media-marketing voor restaurants.

Het kan moeilijk zijn om telkens iets nieuws te bedenken, vooral op een visueel medium als Instagram, maar de truc is om er niet te veel over na te denken. Hier zijn wat ideeën voor als u even vastzit:

  • Herinner gasten aan de cadeaubonnen en merchandise die u verkoopt, vooral rond de feestdagen;
  • Maak een foto van de dagspecials voor gasten die iets nieuws willen proberen;
  • Geef u volgers een kijkje achter de schermen in de keuken, bij het inkopen van ingrediënten op de markt, of bij de voorbereiding van een evenement;
  • Zet elke week een medewerker in de spotlights. Laat ze bijvoorbeeld vertellen over hun favoriete gerecht, waarom ze graag in uw zaak werken, een leuk weetje over zichzelf of iets anders om hun unieke persoonlijkheid te laten zien;
  • Promoot activiteiten in de buurt. Laat zien dat u onderdeel bent van de gemeenschap en plaatselijke evenementen steunt.

Restaurant marketing is één van de vele manieren om naamsbekendheid te generen en uw zaak in het daglicht te brengen. Uiteindelijk draait het allemaal om conversie: het converteren van volgers in gasten en uiteindelijk in omzet. Bent u op zoek naar andere manieren om uw omzet te verhogen? Praat met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed Restaurant uw zaak een boost kan helpen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen