Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Hoe promoot je jouw blogpost?

Hoe promoot je jouw blogpost?

Je hebt vast uitgebreid nagedacht over een nieuwe blogpost en fanatiek geschreven. Het ziet er mooi uit en leest lekker. Toch is dit niet genoeg om gelijk die bezoekersstroom op gang te helpen. De potentiële lezer moet op de hoogte gebracht worden van jouw nieuwe blogpost. In dit artikel deelt Jordi van Contany.nl zijn ervaringen.

Algemene tips voor een kwalitatieve blog

Vooral voor webshops geldt dat met een levendig blog het verschil gemaakt kan worden ten opzichte van de concurrentie. Dit is dé manier om te laten zien dat je verstand heeft van jouw vakgebied. Content is king. Een goed blog begint dan ook met kwalitatieve content wat écht toegevoegde waarde voor de lezer heeft. En toegevoegde waarde maakt de promotie vervolgens ook weer eenvoudiger. Daarom hieronder eerst een aantal algemene tips om een kwalitatief blog te creëren.

Met Contany.nl leveren we voor veel webshops (ook SEOshop webshops) blogs. Inmiddels hebben we ruim 1.000 blogposts op het web staan en daaruit kunnen we een aantal dingen concluderen:

  • Blogposts die een vraag beantwoorden doen het meestal goed voor organisch verkeer (via Google). Bijvoorbeeld titels als ‘Hoe doe ik…?’ en ‘Tips om te …’.
  • Lijstjes doen het meestal goed op social media. Bijvoorbeeld “De 10 redenen waarom jij…”.
  • Cases en voorbeelden trekken makkelijk bezoekers vanuit andere blogs of forums. Bijvoorbeeld door te reageren op een andere blogposts met een link naar jouw blogpost.
  • Blogposts met begeleidende afbeeldingen houden de lezer langer geboeid. Plaats altijd een aantal afbeeldingen tussen de tekst door om de aandacht vast te houden.
  • Lange blogposts doen het beter dan korte. De bloggers van Contany.nl krijgen altijd de opdracht een blogpost van minstens 500 woorden en maximaal 1500 woorden te schrijven. Hoe langer, hoe beter, mits relevant. Ga niet schrijven om maar meer woorden te krijgen, want dat zal niet prettig lezen en dat is slecht voor de user experience (en dus slecht voor de vindbaarheid op den duur).

Als je je aan bovenstaande tips houdt bij het bloggen, dan maak je een goede kans om organisch gevonden te worden. Om dit proces te versnellen kun je jouw blog promoten.

Effectiviteit meten

Om te achterhalen welke inspanningen rondom de promotie effect gehad hebben wil je inzicht hebben in het aantal kliks. Dit kan met zogenaamde URL-shorteners. Met Contany.nl gebruiken we naar volle tevredenheid de gratis tool Bitly.com. Hierin kun je precies zien hoeveel kliks erop geweest zijn en waar de kliks vandaan komen.

effectiviteit-meten

Wil je preciezer te werk gaan door per onderdeel of groep analyses te maken, dan kun je voor één URL meerdere Bitly’s aanmaken.

6 tips om jouw blog snel van bezoekers te voorzien

1. Jouw eigen social media

Social media inzetten voor promotie van jouw webshop spreekt voor zich, maar nog al te vaak zien we dat webshopeigenaren bij lange na niet het maximale uit hun eigen social media halen. Met eigen social media bedoel ik jouw persoonlijke profiel én jouw bedrijfsprofiel. Jouw volgers kunnen direct de eerste lezers van jouw nieuwe blogpost zijn. Stel hen dus op de hoogte door middel van een update, bijvoorbeeld zoiets: “Heb jij ook last van [onderwerp]? Lees dan snel onze nieuwe blogpost: [link]!”.

Afhankelijk van de branche werkt het ene social media platform beter dan het andere. Wij zien dat kliks op een eigen timeline in Facebook over het algemeen de meeste kliks opleveren. Er zijn diverse tools die de social media berichten voor je kunnen inplannen. Wij hebben met Contany.nl veel tools gebruikt en onze voorkeur gaat uit naar Hootsuite. Hier kun je al jouw profielen koppelen en alvast toekomstige berichten schrijven.

Let er op dat alle social media weer een eigen stijl en frequentie dienen te hebben. Hier onze uitgangspunten:

  • Facebook: Houd het bij een update voor jouw trouwe fans/vrienden. 1 of 2 regels en de link eronder. Direct na publicatie van de nieuwe blogpost kun je jouw volgers op de hoogte stellen. Daarna plaatsen wij een aantal dagen later nog 2 of 3 keer een herhaling.
  • Twitter: Plaats een afbeelding bij de tweet. Dit verhoogt het aantal kliks enorm! De frequentie mag hier hoger zijn dan op Facebook. Mensen moeten het maar net toevallig tegenkomen. Wij houden de eerste dag 3 tweets aan en daarna nog een week lang 1 per dag. Op deze manier maximaliseert je de kans dat men de tweet leest, zonder dat het vervelend wordt.
  • LinkedIn: Op LinkedIn leveren de status updates meestal niet veel kliks op. Toch plannen wij een aantal keren een post in.
  • Google+: Hoewel de links op Google+ altijd nofollow zijn, kan dit wel gelijk bezoekers opleveren. Vooral in de Tech/IT-branche kan dit effectief zijn.
  • Instagram: Met Instagram doen we relatief weinig. Sinds kort kunnen Instagram berichten ook ingepland worden, maar het levert bij ons weinig bezoekers op voor een blogpost. Ik denk dat de reden is dat men op Instagram liever alleen leest in plaats van te klikken en Instagram te verlaten.
  • Pinterest: Kan handig zijn als je met veel beeldmateriaal werkt en jouw doelgroep met name uit vrouwen bestaat, bijvoorbeeld in de food- en modebranche.

2. Groepen en communities

Dit is mijn favoriete manier van promotie van nieuwe blogposts. Het verbaast me hoe weinig ondernemers hier gebruik van maken.
Op LinkedIn, Facebook en Google+ vind je allerlei groepen rondom jouw business. De duizenden actieve leden zijn jouw doelgroep!

linkedin-groups

Dus zoek relevante groepen en meld je hierbij aan. Eenmaal toegelaten tot de groep (dit kan enkele dagen duren) is het een kwestie van meerwaarde voor de leden bieden. Ik bedoel hiermee dat zij ook daadwerkelijk iets aan jouw bericht moeten hebben. Jouw blogpost beantwoordt een vraag, waar veel leden waarschijnlijk mee zitten. Bied hen dus de oplossing door hen te verwijzen naar jouw blogpost. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Handig! De 10 tips om eindelijk van jouw [probleem] af te zijn: [link]
  • Dit zijn mijn ervaringen met [onderwerp]. Wellicht handig voor jullie: [link]
  • Speciaal voor [doelgroep] heb ik een aantal tips op een rij gezet. Je vindt ze hier: [link]

Merk op dat het bericht dat je plaatst in een groep altijd een teaser moet zijn. Geef dus niet teveel prijs, want je wilt dat mensen er op klikken en naar jouw website gaan. Vooral op Facebook is de betrokkenheid enorm hoog. Een enkele post in een grote actieve groep kan soms wel voor een paar honderd bezoekers zorgen.

3. Nieuwsbrief

Een ietwat ouderwetse methode om mensen naar jouw blog te trekken, maar vandaag de dag nog steeds zeer effectief. Het blijkt dat vooral vrijwillige inschrijvingen voor een nieuwsbrief actieve bezoekers zijn. Zij bekijken meer pagina’s per websitebezoek en de gemiddelde tijd op de site is langer.

Met Contany.nl gebruiken we Mailchimp om deze inschrijvingen automatisch te mailen als zij zich ingeschreven hebben. In Mailchimp kun je een Automation proces aanmaken.

mailchimp

Meestal krijgen mensen die zich inschrijven een aantal weken lang tips & tricks in hun postbus. Dit zijn dus vooraf opgestelde nieuwsbrieven, zodat de volgorde altijd klopt.

4. Forums

Door actief te zijn op gerelateerde forums kun je snel bezoekers naar jouw blog trekken. Wij proberen altijd 20 tot 30 minuten per dag actief te zijn op forums van onze klanten. Zeker bij een relatief nieuw blog heeft dit zin.

Een bijkomend voordeel is dat je op sommige forums waardevolle follow links kunt plaatsen naar jouw blogpost. Dus naast de potentiële bezoekers, doet u ook gelijk aan linkbuilding. Een trucje hierbij is het aanmaken van een handtekening met daarin een link naar de blogpost. Bijvoorbeeld zoiets:

Wil je meer weten over [onderwerp], lees dan hier onze tips & tricks: [link]

Ook hier geldt: houd het relevant. Niemand zit te wachten op spam. Dit kan zelfs averechts werken.

5. Sluit u aan bij bloggers-platformen

Grote verzamelwebsites zoals Buzzfeed.com zorgen vooral voor foodblogs voor enorm veel internationaal verkeer. Op Buzzfeed.com kun je jouw blog aanmelden en als je door de selectie komt, tonen zij jouw blogpost op hun drukbezochte platform.

6. Maak een Youtube-video van jouw blogpost

Als ik voorstel aan klanten om een video op te nemen waarin ze hun blogpost nader toelichten, dan ziet men hier standaard als een berg tegenop. Dit is niet nodig, want het kan heel snel gerealiseerd worden.

Plaats een statief met daarin jouw telefoon, film in ongeveer 2 tot 4 minuten jouw verhaal en upload het direct naar YouTube. Dit hoeft nog geen 15 minuten te duren alles bij elkaar. Vervolgens is het een kwestie van jouw Youtube-video optimaliseren zodat deze gevonden wordt. Hoe je dat doet vind je bijvoorbeeld in deze goede blogpost over Youtube optimalisatie op Frankwatching.

In de omschrijving van het filmpje breng je een link aan naar de blogpost en de uitnodiging om verder te lezen. Deze video kunt u natuurlijk ook embedden op jouw blogpost zelf (ik adviseer onderin), wat de bezoekers en Google alleen maar zullen waarderen. Indien je inspiratie zoekt; kijk eens naar hoe Moz.com iedere vrijdag een Whiteboard Friday vlog plaatst.

Meer bezoekers door te bloggen?

Vraag een gratis demo aan en probeer het uit

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing