Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

5 zaken waar je rekening mee moet houden bij verzendingen naar Duitsland

5 zaken waar je rekening mee moet houden bij verzendingen naar Duitsland

In deze blogpost deelt Counthree haar tips voor zaken doen in Duitsland. Helaas is Counthree zelf niet meer actief.

Duitsland is Nederlands belangrijkste handelspartner. Het totale handelsvolume tussen Nederland en Duitsland komt uit op 160 miljard en Nederland heeft een aandeel van 10% in de totale Duitse importwaarde.

Dit is niet de enige reden dat de Duitse markt zo interessant is voor Nederlandse webwinkeliers. Afgelopen jaar groeide de Duitse e-commerce markt met 40 procent en men verwacht dat de Duitse markt flink zal blijven groeien in de nabije toekomst.

Maar waar moet u als webwinkelier rekening mee houden als u orders hebt die naar Duitsland verzonden moeten worden?

Daarom willen we u wat meer vertellen over verzendingen naar Duitsland door middel van 5 verschillende onderwerpen.

1. Nieuwe Europese e-commerce wetgeving

Uit onderzoek van het Duits onderzoeksinstituut Ibi is gebleken dat 4 op de 10 Duitse consumenten een order plaatsen terwijl ze weten dat ze de order (gedeeltelijk) gaan retourneren.

Duitse webwinkeliers betalen op dit moment de retourkosten van een bestelling en dit verlaagt de drempel voor Duitse consumenten om bestellingen te retourneren. Dit vormt natuurlijk een enorme kostenpost voor webwinkeliers.

Sinds 13 juni 2014 zorgt de nieuwe Europese wetgeving ervoor dat de Europese consument de retourkosten voor eigen rekening moet nemen. Dit vormt een obstakel voor consumenten om bestellingen te retourneren, wat minder kosten voor de webwinkelier tot gevolg zal hebben. Het is wel zo dat de webwinkelier sinds 13 juni 2014, in het geval van een retourzending, de kosten voor de heenzending moet crediteren, in het geval de klant hiervoor heeft betaald.

Het is dan ook geen verassing dat ruim driekwart van de Duitse webwinkeliers aangeeft gebruik te zullen maken van deze mogelijkheid. Daartegenover zegt 65% van de Duitse consumenten niet te shoppen bij een webwinkelier waar ze de retourkosten zelf moeten betalen. Het is dan ook belangrijk om duidelijk op de website aan te geven of retourneringen gratis zijn, of niet.

Houd er wel rekening mee dat men in Duitsland niet aan antwoordnummers of iets vergelijkbaars doet, dus u zult alternatieven moeten bedenken, zoals bijvoorbeeld retouretiketten.

2. Verzendkosten

en groot obstakel voor Nederlandse webwinkeliers om naar Duitsland te verzenden zijn de verzendkosten. Deze zijn natuurlijk hoger dan binnenlandse verzendkosten en het is belangrijk dat je daar als Nederlandse webwinkelier goed inzicht in hebt. Niet alleen hogere verzendkosten maken het minder interessant om een bestelling te plaatsen voor Duitse consumenten, maar ook de langere levertijden kunnen afschrikken.

Toch zijn er verschillende manieren om pakketjes op een goedkopere manier naar Duitsland te versturen.

Boekingssystemen, zoals Parcel International, hebben contacten met verschillende vervoerders die zijn onderverdeeld in vervoer via zeevracht, luchtvracht en wegtransport. In het online boekingssysteem kun je als webwinkelier in één oogopslag zien welke vervoerder het beste ‘matcht’ met de eisen die jij aan de verzending stelt. Het voordeel van dit systeem is dat je op elk moment van de dag een vervoerder met andere kenmerken kunt selecteren. Een snellere verzending op de ene dag en een langzamere verzending op de andere.

Een andere oplossing voor de middelgrote en grote webshops zou een fulfilment partij kunnen zijn. Fulfilment partijen hebben vaak contracten bij vervoerders voor hele voordelige tarieven waar webwinkeliers van kunnen profiteren als zij klant worden van een fulfilment partij.

Het is ook mogelijk om een eigen logistiek netwerk op te zetten in Duitsland, zodat er pakketjes vanuit binnen Duitsland verzonden kunnen worden, maar dit is alleen interessant als u grote volumes naar Duitsland verzendt en als korte levertijden van groot belang zijn.

Een ideaal scenario zou zijn dat u als webwinkelier dicht bij de Duitse grens gevestigd bent. Mocht dit het geval zijn, dan kunt u zelf de pakketjes over de grens vervoeren en goedkoper via Duitse verzendbedrijven versturen.

3. Verzendmethoden

In Duitsland kan het zeker geen kwaad om aan ‘underpromising’ te doen. Dit wil bijvoorbeeld zeggen; de klant beloven om binnen 2-3 werkdagen te leveren en in werkelijkheid het pakket al na 1 werkdag af te leveren bij de consument. Duurt het langer dan de beloofde 2-3 werkdagen, zal dit uw imago geen goed doen, aangezien Duitse consumenten het zeer belangrijk vinden dat afspraken worden nagekomen.

Het maakt Duitse consumenten niet zoveel uit met welk vervoersbedrijf hun orders verzonden worden, maar het is, met het oog op klantvriendelijkheid, wel verstandig om meerdere verzendmethodes aan te bieden.

De meest populaire koeriersdiensten in Duitsland zijn:

  • DHL
  • DPD
  • GLS
  • Hermes
  • UPS

Over het algemeen loopt Duitsland redelijk achter op het gebied van verzendingen, dus hier zou u als Nederlandse webwinkelier uw slag kunnen slaan. 85% van de Duitse webshops beperken zich bijvoorbeeld maar tot levering op één adres en dit is een veel hoger percentage dan bij Nederlandse webshops. Toch biedt 66% van de Duitse webshops klanten de mogelijkheid om hun pakket bij een afhaalpunt op te halen en biedt meer dan 50% van de Duitse webshops hun klanten minimaal 2 afleveropties.

Hieruit blijkt dat de Duitse consument toch waarde hecht aan een flexibele en goed georganiseerde logistieke afwikkeling en het kan geen kwaad om uw Duitse klanten hierin tegemoet te komen.

4. Vertrouwen winnen

Ondanks de nieuwe Europese wetgeving die op 13 juni 2014 ingevoerd is, zijn er veel verschillen tussen de Nederlandse en Duitse wetgeving. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om, als webwinkelier, uw bestaande leveringsvoorwaarden te vertalen naar het Duits. De meeste zullen niet rechtsgeldig zijn en het is illegaal om geen goede leveringsvoorwaarden te overleggen in Duitsland als men naar Duitsland levert.

Over het algemeen zullen Duitse consumenten niet snel bestellingen via buitenlandse webwinkels plaatsen. Natuurlijk kan dit incidenteel voorkomen, maar als u zich als Nederlandse webwinkelier echt op de Duitse markt wilt richten, zal het van essentieel belang zijn om een Duitse webshop op te richten met professionele Duitse tekst.

Als dit in de planning staat, is het belangrijk om rekening te houden met de Duitse e-commerce wetgeving. In Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om een correct “Impressum” op de website te vermelden.

Door u te goed te presenteren als Duits bedrijf, zal het gemakkelijker zijn om het vertrouwen van Duitse consumenten te winnen. Duitse consumenten houden van veiligheid en begaan het liefst zo min mogelijk risico’s. Denk daarbij aan de volgende dingen:

  • Duits keurmerk
  • Duits leverings-en retouradres
  • Duitse betaalmethoden
  • Duitse look en feel van uw webshop
  • Foutloze Duitse webtekst

5. Betaalmethodes

Ten eerste is het belangrijk om meerdere betaalmethoden aan te bieden in Duitsland. Uit onderzoek van E-commerce Center in 2013, is gebleken dat 80% van de Duitse consumenten een orderproces afbreekt als zijn/haar favoriete betaalmethode niet tot de mogelijkheden behoort. De meest populaire betaalmethodes in Duitsland zijn:

  • Betaling op rekening
  • Paypal
  • Direct debit (vergelijkbaar met het Nederlandse iDeal systeem)

Toch haalt het gecombineerde aantal Duitse consumenten die het liefst via PayPal en direct debit betalen het niet bij het aantal Duitse consumenten dat het liefst achteraf betaalt.

Betaalmethodes in Duitsland

Veel webwinkeliers zien af van uitbreiding naar Duitsland, bijvoorbeeld omdat het te veel werk met zich mee brengt of te grote investeringen vergt. Dit is jammer aangezien er enorm veel groeimogelijkheden op de Duitse e-commerce markt zijn! Gelukkig zijn er ook partijen die u kunnen helpen deze obstakels te overkomen.

De schrijver van dit artikel Counthree is helaas niet meer actief.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management