BAVET | België

Peter van Praet, die destijds werkte in Londen, kon niet wachten om zijn tanden te zetten in een eigen business concept. Hij vond mede-ondernemers voor Bavet en binnen no-time werd het een succes. Het concept is simpel: Belgische spaghetti met verschillende soorten sauzen en toppings. Met inmiddels 10 restaurant is Bavet een waar Belgisch succesverhaal.

Een goed overwogen concept

Bavet is niet verantwoordelijk voor vlekken op je kleding, dus voor de zekerheid krijg je voor het eten van je bord spaghetti een echte bavet om de nek. Oprichter Peter stelde samen met 3 compagnons een goed overwogen concept waarbij over elk risico goed is nagedacht: "Ik kom zelf uit de marketing en financiële wereld. Ik heb heel wat afgereisd voor de retail branche, maar ik heb me altijd geïnteresseerd voor foodconcepten.''

Aangezien Peter zelf geen chef is, wou hij het graag eenvoudig houden. "Zo heb ik tijdens het vele reizen, veel simpele concepten gezien die het heel goed deden." Peter was ervan overtuigd dat deze strategie ook in België goed aan zou slaan. "Je moet het jezelf niet te moeilijk maken wanneer je een horeca onderneming wilt beginnen, vooral omdat het dan al snel een duur financieel plaatje kan worden."

Investeer in uw personeel

Investeer in uw personeel

Bavet heeft ervoor gekozen om in elk restaurant 2 tot 3 vaste personeelsleden in dienst te nemen: een kok in de keuken, iemand op de vloer en een manager die alles aanstuurt. Daarnaast worden er veel activiteiten ondernomen met de ‘Baveteers’. Zo zijn er incentives om ze te laten participeren in het merk, en zelfontwikkeling speelt hier ook een grote rol in.

Simpel en stupid

Simpel en stupid

Wat eet je minimaal één keer per week? Pasta! Bij het grote publiek blijkt toch een bord spaghetti de meest favoriete comfort food te zijn.
"De spaghetti bij BAVET is totaal niet Italiaans, maar heeft een echte Vlaamse twist. Onze spaghetti pak je voor de cinema, voor het uitgaan of daarna."

Peter heeft er bewust voor gekozen niet de healthy trend op te gaan en de kaart 'simpel en stupid' te houden. Binnenkort willen ze wel nieuwe producten introduceren die inspelen op de vegan- en flexitariër-markt.

Dream big

Dream big

Peter heeft grootse plannen met BAVET. Samen met het team wordt er gekeken waar de valkuilen zitten en als dit in kaart is gebracht kan straks ook het management worden uitbesteed, zodat Peter zich uitsluitend op het concept en de marketing kan focussen.

Alle data wordt bijgehouden door Peter in het Lightspeed kassasysteem, die de rapporten weer deelt met de aandeelhouders: "Alles zit op één portaal, je ziet direct hoe de zaak draait en waar de verbeterpunten liggen, vanuit deze inzage kunnen we leren en groeien als keten."

Groeien met Lightspeed

Groeien met Lightspeed

Voor Peter was de keuze voor Lightspeed snel gemaakt: "Overzichtelijk, makkelijk aan te leren voor jobstudenten en een witte kassa is voor ons van belang, dan kom je op maar een aanbieder uit; Lightspeed."
Om zowel tijd en geld te besparen maakt BAVET gebruik van de koppeling Growzer, hier kunnen ze dagelijks de inkopen terugzien en aandacht geven voor waste management om overbodig verspillen van voedsel tegen te gaan. Peter: "Zo besparen we kosten op onnodige ingrediënten."

Samenwerking en nieuwe concepten

Samenwerking en nieuwe concepten

BAVET heeft veel terugkerende en vaste gasten. Hoe zorg je er als horeca-onderneming voor dat je gasten terugkeren? Peter: "Een loyaliteitsprogramma in het kassasysteem zorgt ervoor dat je klantprofielen kan opslaan, zo weten we wanneer onze klanten jarig zijn en krijgen ze een bord spaghetti bij ons cadeau."

Door de klantenbinding krijgen we ook steeds meer inzage in de behoefte van de klant waar wij dan weer op inspelen.’’ Zo heeft Peter in samenwerking met het Belgische biermerk Vedett een nieuw concept opgestart. Ook organiseren ze after work borrels en cinema acties in samenwerking met lokale bioscopen. "Dit maken wij uiteraard kenbaar op social media, om onze klantenkring en naamsbekendheid uit te breiden."

“De mogelijkheid om met klokjes te werken per tafel, zodat je direct kan zien wanneer je naar welke tafel moet lopen om te upsellen en een duidelijk overzicht creëert. Lightspeed maakt dit allemaal mogelijk."

- Peter, founder & Concept Gardian BAVET

Ook gebruikmaken van een iPad kassasyteem?

De eenvoudigste witte kassa voor restaurateurs