
Uw webshop is uw visitekaartje en dé manier om – naast uw fysieke winkel – extra inkomsten te genereren. De eerste indruk van uw webshop is dan ook erg belangrijk! Hoe vaak heeft u zelf al eens een rommelige of ongeorganiseerde website weggeklikt? Dit kunt u bij uw eigen webshop voorkomen door aandacht te besteden aan het design en een goed thema te kiezen.
Sinds de Coronacrisis is de groei van webshops exponentieel gestegen. De helft van de Vlaamse winkeliers zonder webshop is tijdens de lockdown een online winkel gestart. Met meer spelers op de markt wordt het nóg belangrijker om voor een professioneel ogend thema te kiezen wat aansluit bij uw merk.
In dit artikel komt u alles te weten over webshop design:
Waarom is webshop design belangrijk?
Mooi webshop design is niet alleen een lust voor het oog, het is vooral een belangrijk onderdeel van uw conversie. Uw webshop functioneert als een online etalage: bezoekers bepalen binnen enkele seconden of ze wegklikken of online bij u gaan winkelen. Een mooie en functionele webshop kan iemand net dat duwtje in de rug geven om door te klikken en uiteindelijk uw producten te kopen.
Naast het uiterlijk is ook een overzichtelijke e navigatie essentieel voor een hogere conversie. Zie het als de gangpaden van een fysieke winkel: bezoekers moeten zo snel mogelijk het juiste product kunnen vinden en er op een prettige manier naartoe worden geleid.
Last but not least kan het webshop design uw merk versterken, als er tenminste aandacht aan wordt geschonken. Uw webshop is immers het verlengstuk van uw fysieke winkel, ook qua branding.
Kies uit 140 webshop designs
Lightspeed eCom heeft voor elk type winkel een geschikt responsive thema dat u zelf naar wens kunt maken. Nieuwsgierig? Probeer het zelf uit in een gratis demo
Tips voor webshop design
Met Lightspeed eCom heeft u keuze uit meer dan 140 mobile responsive design thema’s die u makkelijk zelf kunt aanpassen. Waar begint u met met kiezen? We zetten een aantal tips onder elkaar waar u op moet letten bij het kiezen en het aanpassen van een webshop.
Trek de merkbeleving door
Zoals we al zeiden is uw webshop een verlengstuk van uw fysieke winkel. Om de omnichannel ervaring en merkbeleving goed tot zijn recht te laten komen gebruikt u overal dezelfde kleuren, beeldmateriaal, tone of voice en vormen. Dit wekt herkenning en vertrouwen op.
Kies voor een mobiel responsief design
Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun mobiele telefoon om te shoppen. Let er bij het kiezen van uw thema op dat uw webshop design mobile responsive is, wat wil zeggen dat de weergave zowel op desktop en op de mobiele telefoon bruikbaar is.
Creëer voldoende witruimte
Creëer genoeg witruimtes op uw homepage. Dit creëert rust en zorgt ervoor dat knoppen met een felle kleuren en foto’s sneller opvallen. Niemand winkelt graag in een chaotische winkel.
Gebruik conversieverhogende elementen
Het mag uw bezoekers geen moeite kosten om hun producten te vinden en af te rekenen. Om dit te realiseren kunt u kiezen voor een thema met conversieverhogende elementen, zoals een USP balk, een vaste plek voor dagelijkse aanbiedingen, of speciale balken voor extra tekst (e.g. nog 15 euro besteden voor gratis verzending).
Kies voor een thema dat past bij wat u verkoopt. Het ene thema is meer geschikt voor een kledingwinkel, terwijl het andere thema juist elektronische apparaten beter uit de verf laat komen. Denk aan maattabellen voor fashion webshops en elektronische specificatie boxen voor webshops met elektronische apparaten. Verkoopt u ook in het buitenland? Let er dan op dat uw extra talen aan uw webshop design kunt toevoegen.
Speel met beeldmateriaal & productbeschrijvingen
Bij webshop design zijn beeldmateriaal en productbeschrijvingen erg belangrijk. Een potentiële klant kan uw producten immers niet aanraken of proberen. Uw productfoto’s en productbeschrijvingen zijn in dit geval allesbepalend.
Maak gebruik van standaard layouts
Het is aan te raden om bepaalde elementen op uw webshop op standaard plekken te zetten, zodat klanten alles snel weten te vinden. Zo staat het logo van het bedrijf meestal linksboven of in het midden gecentreerd, en linkt deze naar de homepage. Het winkelwagentje wordt vaak aan de rechterkant weergegeven. Zorg ook dat uw contactpagina makkelijk te vinden is. Dit wekt vertrouwen op.
Testen, testen, en nog eens testen
Wilt u iets in het design aanpassen, test dan of dit conversieverlagend of -verhogend is. Pas niet alles tegelijk aan, want dan is het moeilijk te achterhalen wat ervoor heeft gezorgd dat uw omzet omhoog of omlaag is gegaan. Wilt u meteen zien hoe een wijziging eruit ziet in uw webshop voordat uw klanten het zien? Bekijk dan uw aanpassingen in de theme preview.
25 inspirerende webshop thema’s
We zetten hier 25 mooie Lightspeed webshop thema’s (van Nederlandse en Vlaamse websites) op een rijtje om u te inspireren. De techniek achter het design hebben wij voor u gedaan, u hoeft het alleen nog maar naar wens aan te passen.
1. Onderneming: Knuffels á la carte
Thema: Conform
Producten: Knuffels
Het webshop design van Knuffels á la carte zorgt ervoor dat klanten makkelijk hun favoriete knuffel kunnen bestellen. Op de homepage ziet u een duidelijke header die enkele knuffels uitlicht en korte, bijpassende, omschrijvingen.
2. Onderneming: Schaap en Citroen
Thema: Berlin
Producten: Juwelen en horloges
Schaap en Citroen laat klanten op de homepage al snel kiezen voor juwelen of horloges, zodat webshop bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Er is ook genoeg plek om de sale producten en aanbevelingen weer te geven.
3. Onderneming: Mipacha
Thema: Customized thema (Boutique)
Producten: Schoenen
Dat Mipacha internationaal verkoopt, is duidelijk te zien door de verschillende talen die beschikbaar zijn. Dit thema past goed bij de schoenenwinkels, want u kunt direct op de schoenen klikken of eerst uw favoriete model selecteren.
4. Onderneming: Babazou
Thema: Invision
Producten: Juwelen & accessoires
Babazou gebruikt veel witruimte, waardoor de juwelen en accessoires goed tot hun recht komen.
5. Onderneming: Ammehoela
Thema: Voila
Producten: Kinderkleding
De webshop van Ammehoela is erg visueel ingesteld, waardoor klanten geïnspireerd worden. Met de ‘Shop de Look’ functie kunnen ze de kleding van de foto’s direct in hun winkelwagentje leggen.
6. Onderneming: FloorPassion
Thema: Gibbon
Producten: Vloeren
De webshop van Floorpassion staat boordevol productfoto’s, waardoor u goed ziet hoe de vloer er in een ingerichte ruimte uitziet. Door de goede klantwaarderingen weer te geven komen ze extra betrouwbaar over.
7. Onderneming: Bruut
Thema: Conform (customized)
Producten: Schoenen & kleding
Bruut heeft een gelikte webshop. Een strak design met veel witruimte zorgt ervoor dat de producten mooi worden weergegeven. Rechtsboven kunt u makkelijk inloggen in uw persoonlijke omgeving, en uw winkelwagentje en favoriete producten terugvinden.
8. Onderneming: VanDyck
Thema: Performance
Producten: Bed & bad linnen
VanDyck heeft een online uitstraling waar u niet van in slaap valt. Zij maken goed gebruik van hun categorieën en brengen ook hun klantwaardering naar voren.
9. Onderneming: Cibo Vloeren
Thema: Exclusive
Producten: Vloeren
Cibo Vloeren kiest voor een design waarin foto’s de boventoon voeren. Zo komen hun vloeren goed tot hun recht.
10. Onderneming: Gisou
Thema: Customized thema
Producten: Haarverzorgingsproducten
De webshop van Gisou is geheel naar eigen smaak aangepast. U beleeft de producten door de bewegende foto’s en video’s.
11. Onderneming: Productpine
Thema: Voila
Producten: High end elektronica
Bij Productpine wilt u het liefst alle apparaten meteen in uw winkelwagentje leggen door het minimalistische webshop design van Voila. Ze maken veel gebruik van beeld en video, zodat u de producten optimaal kunt visualiseren.
12. Onderneming: Kinderboek en Kado
Thema: Austin
Producten: Kinderboeken en -cadeaus
Bij Kinderboek en Kado kiest u gelijk voor de bekendste kinderboeken en kado’s door middel van de categorieën en duidelijke productfoto’s.
13. Onderneming: Pure Brands
Thema: Conform (customized)
Producten: Vrouwenkleding
Pure brands zet featured kleding op de homepage om zo de verkoop te stimuleren. Ook kunt u zich makkelijk inschrijven voor de nieuwsbrief.
14. Onderneming: Winonah
Thema: Conform (customized)
Producten: Vrouwenkleding
De webshop van Winonah is een combinatie van het thema Conform en maatwerk door een designer. Het is statisch en minimalistisch, waardoor de aandacht alleen maar naar de kleding gaat.
15. Onderneming: Le-bb
Thema: Exclusive
Producten: Babykleding
Bij Le-bb wordt u geïnspireerd door de grote foto’s. Vervolgens kunt u makkelijk navigeren door te kiezen voor meisjeskleding of jongenskleding.
16. Onderneming: Anvy
Thema: Gibbon
Producten: Beauty producten
Anvy laat niet alleen haar aanbevolen producten zien op de homepage, maar inspireert klanten ook door middel van hun blogs waarin advies wordt gegeven over beauty producten.
17. Onderneming: Bon Appetit
Thema: Exclusive
Producten: Etenswaren
Bon Appetit verkoopt verschillende etenswaren, zoals tapas, dranken en ontbijt. Om die verschillende producten goed weer te geven maken ze gebruik van categorieën en geven ze in een slider hun nieuwste producten weer. Door middel van een blog inspireren ze hun klanten met allerlei lekkere recepten.
18. Onderneming: Little Thingz
Thema: Unity
Producten: Kinderspeelgoed
Een leuk onderdeel van Little Thingz is ‘Shop de Look’. Ze maken een foto van allerlei verschillende artikelen die de klant los van elkaar kan kopen, of als geheel.
19. Onderneming: Fresh Plants
Thema: Conversion
Producten: Planten
In de webshop van Fresh Plants kunt u direct beginnen met het inladen van de planten. Klanten hebben namelijk de meeste belangrijke informatie, zoals de foto, de afmetingen en de prijs, direct voor handen.
20. Onderneming: Free Style Sport
Thema: Composer
Producten: Sportartikelen
Free Style Sport maakt gebruik van de super snelle filters, zodat webshopbezoekers direct kunnen vinden wat ze zoeken. Het thema biedt ook ‘varianten knoppen’. Door gebruik te maken van deze knoppen, kunnen klanten snel hun kledingmaat of kleur selecteren.
21. Onderneming: Wijnen Verhofstede
Thema: Austin
Producten: Wijn
Wijnen Verhofstede begrijpt dat niet alleen smaak belangrijk is, maar dat het oog ook wat wil.
22. Onderneming: Wijnhuis Heemstede
Thema: Infinite
Producten: Wijn
Bij Wijnhuis Heemstede kunnen klanten snel de heerlijkste wijnen in hun winkelwagentje laden door de makkelijk te gebruiken interface.
23. Onderneming: De Machinekamer
Thema: Yellowshop
Producten: Meubels
De Machinekamer maakt gebruik van foto’s met daarop grote teksten zodat alles goed opvalt. Webshopbezoekers kunnen de nieuwste collectie bekijken bij de ‘onlangs toegevoegd’ producten op de homepage.
24. Onderneming: Milck
Thema: Croissant
Producten: Duurzame kinderkleding
Milck heeft een mooie zoekbalk waar klanten makkelijk alle producten kunnen terugvinden, de valuta en taal kunnen aanpassen, en naar het winkelwagentje kunnen gaan.
25. Onderneming: Fansite
Thema: Customized thema
Producten: Geek gadgets en spellen
Fansite heeft een webshop die geheel naar eigen wens is ingericht. Zo sluit het webshop design perfect aan bij de doelgroep: geeks met een interesse voor gadgets en spellen.
Kies het webshop thema dat bij u past
We hopen dat bovenstaande thema’s u hebben geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met uw webshop, of het nu gaat om het verbeteren van uw huidige webshop of het starten van een nieuwe webshop. Een mooi en functioneel webshop design kan immers zorgen voor een hogere conversie. Met de thema’s van Lightspeed kunt u makkelijk zelf aan de slag en alles naar wens invullen. Zo bent u er zeker van dat u een goede eerste indruk achterlaat.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden met Lightspeed eCommerce? Vul hier uw gegevens in en een eCom expert neemt contact met u op om de mogelijkheden voor uw onderneming te bespreken.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.