Je webshop is naast je online visitekaartje ook dé manier om als retailer – naast je fysieke winkel – extra inkomsten te genereren. Des te belangrijk is de eerste indruk! Hoe vaak ben je zelf al eens gestopt met online shoppen omdat het webshop design rommelig en onoverzichtelijk was? Reden te meer om bij je eigen webshop voldoende aandacht te besteden aan het ontwerp en het kiezen van een webshop thema.
Sinds COVID-19 is de groei van webshops exponentieel gestegen. De helft van de Vlaamse winkeliers zonder webshop is tijdens de lockdown een online winkel gestart. Met meer spelers op de markt wordt het nóg belangrijker om voor een professioneel ogend webshop thema te kiezen dat aansluit bij jouw merk.
In dit artikel kom je alles te weten over mooi webshop design en webshop thema’s:
Een eigen webshop starten?
Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.
Waarom is webshop design belangrijk?
Mooie webshops zijn niet alleen een lust voor het oog, een strak en gebruiksvriendelijk webshop design is vooral een belangrijke conversie-drijver. Je webshop functioneert als een online etalage: bezoekers bepalen binnen enkele seconden of ze wegklikken of bij je gaan winkelen. Een mooie, functionele en overzichtelijke webshop kan iemand net dat duwtje in de rug geven om door te klikken en uiteindelijk je producten te kopen.
Naast het uiterlijk is ook een duidelijke navigatie onmisbaar voor een hogere conversie. Je kunt de navigatie van je website zien als de gangpaden van een winkel: bezoekers moeten zo snel mogelijk het juiste product kunnen vinden en er op een prettige manier – zonder al teveel obstakels – naartoe worden geleid.
Tot slot kan webshop design je merk versterken, zolang je er tenminste aandacht aan schenkt. Je webshop is immers het verlengstuk van je fysieke winkel, ook qua branding. Een universele merkbeleving is voor klanten van omnichannel zaken fundamenteel.
Kies uit 140 webshop designs
Lightspeed eCom heeft voor elk type webshop een passend, professioneel en responsive thema dat je zelf naar wens kunt personaliseren. Nieuwsgierig? Probeer het zelf uit in een gratis demo.
Tips voor webshop design
Met Lightspeed eCom heb je keuze uit meer dan 140 mobile responsive design thema’s die je makkelijk zelf kunt aanpassen. Maar waar begin je met kiezen? We zetten een aantal tips op een rij, zodat je weet waar je op moet letten bij het kiezen en het aanpassen van een webshop.
- Trek de merkbeleving door: Je webshop is een verlengstuk van je fysieke winkel. Om de omnichannel ervaring en merkbeleving goed tot zijn recht te laten komen, gebruik je best dezelfde stijl, kleuren, tone of voice en vormen. Dit wekt herkenning en vertrouwen bij klanten op.
- Kies voor een mobielvriendelijk design: Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om te shoppen. Let er bij het kiezen van je thema op dat je webshop design mobile responsive is. Dit houdt in dat je webshop zowel op een desktop als op een tablet en op smartphones goed te gebruiken is.
- Creëer voldoende witruimte: Laat genoeg ruimte open op je homepage en maak het niet te druk. Dit zorgt voor rust. Zo vallen items met felle kleuren en foto’s meer op, wat goed is voor je conversie. Bovendien winkelt niemand graag in een chaotische webwinkel.
- Gebruik conversieverhogende elementen: Het mag je bezoekers geen moeite kosten om jouw producten te vinden en af te rekenen. Kies daarom voor een webshop thema met conversieverhogende elementen, zoals een USP-balk, een vaste plek voor dagelijkse aanbiedingen, of upsell- of promo-aankondigingen – zoals bijvoorbeeld “Besteed €15 extra voor gratis verzending”.
- Kies voor een webshop thema dat past bij je producten: Het ene thema is meer geschikt voor een kledingwinkel, terwijl het andere thema juist elektronische apparaten beter in beeld brengt. Denk aan maattabellen voor fashion webshops en technische specificaties voor webshops die elektronische apparaten verkopen. Verkoop je ook in het buitenland? Houd dan rekening met extra talen die je aan je webshop design moet toevoegen.
- Speel met beeldmateriaal & productbeschrijvingen: Bij webshop design zijn foto’s en productbeschrijvingen erg belangrijk. Een potentiële klant kan je producten immers niet aanraken of proberen. Je productfoto’s en productbeschrijvingen zijn hier allesbepalend.
- Maak gebruik van standaard layouts: Plaats belangrijke elementen van je webshop op standaard plekken, zodat klanten alles in één oogopslag kunnen vinden. Denk aan je logo, het winkelwagentje en je contactpagina. Het logo staat meestal links boven of in het midden en linkt naar de homepage. Het winkelwagentje staat vaak rechtsboven. Zorg ook dat je contactpagina makkelijk te vinden is. Dit wekt vertrouwen.
- Testen, testen, en nog eens testen: Wil je iets in je webshop design aanpassen, test dan of dit je conversie verhoogt of verlaagt. Pas niet alles tegelijk aan, want dan is het moeilijk te achterhalen wat gezorgd heeft voor de omzetverhoging- of verlaging. Wil je meteen zien hoe een wijziging eruit ziet in je webshop voordat je klanten het zien? Bekijk dan je aanpassingen in de theme preview.
25 inspirerende voorbeelden van webshop design
Wat is het beste webshop design voor jouw merk? Om je op weg te helpen en je van inspiratie te voorzien, zetten we hier 25 Lightspeed webshop thema’s van webshops in Nederland en België op een rij. Het harde werk hebben wij al voor je gedaan, jij hoeft het alleen nog het thema naar wens aan te passen.
1. Knuffels á la Carte
- Thema: Conform
- Producten: Knuffels
Het webshop design van Knuffels à la Carte zorgt ervoor dat je makkelijk je favoriete knuffel kunt bestellen. Veel witruimte creëert een aangenaam overzicht, met een duidelijke header op de homepage die enkele knuffels uitlicht met korte, bijpassende omschrijvingen.
2. Schaap en Citroen
- Thema: Berlin
- Producten: Juwelen en horloges
Juwelier Schaap en Citroen laat klanten op de homepage al snel kiezen voor sieraden of horloges, zodat webshop bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Er is ook genoeg plek om uitgelichte producten weer te geven.
3. Mipacha
- Thema: Boutique (custom)
- Producten: Schoenen
Dat Mipacha internationaal verkoopt, is duidelijk te zien door de verschillende talen die beschikbaar zijn. Dit thema past goed bij de schoenenwinkels, want u kunt direct op de schoenen klikken of eerst uw favoriete model selecteren.
4. Babazou
- Thema: Invision
- Producten: Juwelen & accessoires
Babazou gebruikt veel witruimte, waardoor de juwelen en accessoires goed tot hun recht komen.
5. Ammehoela
- Thema: Voila
- Producten: Kinderkleding
De webshop van Ammehoela is erg visueel ingesteld, waardoor klanten geïnspireerd worden. Met de ‘Shop de Look’ functie kunnen ze de kleding van de foto’s direct in hun winkelwagentje leggen.
6. FloorPassion
- Thema: Gibbon
- Producten: Vloeren
De webshop van Floorpassion staat boordevol productfoto’s, waardoor je goed ziet hoe bepaalde vloeren er in een ingerichte ruimte uitzien. Door de positieve klantwaarderingen weer te geven komen ze extra betrouwbaar over.
7. Bruut
- Thema: Conform (customized)
- Producten: Schoenen & kleding
Bruut heeft een gelikte webshop. Een strak design met veel witruimte zorgt ervoor dat de producten mooi worden weergegeven. Rechtsboven kun je makkelijk inloggen in je persoonlijke omgeving, en je winkelmandje en favoriete producten terugvinden.
8. VanDyck
- Thema: Performance
- Producten: Bed & bad linnen
VanDyck heeft een online uitstraling waar je niet van in slaap valt. Ze maken goed gebruik van categorieën en brengen ook hun klantwaardering naar voren.
9. Cibo Vloeren
- Thema: Exclusive
- Producten: Vloeren
Cibo Vloeren kiest voor een design waarin foto’s de boventoon voeren. Zo komen hun vloeren goed tot hun recht. Een eenvoudige header met een zoekbalk, het logo en een link naar hun klantbeoordelingen.
10. All the luck in the world
- Thema: Exclusive
- Producten: Sieraden
De webshop van All the Luck in the World legt de nadruk op spraakmakende foto’s en een persoonlijke benadering in hun teksten. De gedetailleerde navigatie zorgt ervoor dat je uiterst gericht kunt zoeken in hun grote sieradencollectie.
11. Productpine
- Thema: Voila
- Producten: High end elektronica
Bij Productpine wilt u het liefst alle apparaten meteen in uw winkelwagentje leggen door het minimalistische webshop design van Voila. Ze maken veel gebruik van beeld en video, zodat u de producten optimaal kunt visualiseren.
12. Allerion
- Thema: Compete
- Producten: Speelgoed voor jong en oud
Bij Allerion vind je innovatief en creatief speelgoed voor alle leeftijden, en daarom hebben ze veel aandacht besteed aan de productomschrijvingen. De productpagina’s bevatten veel details, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
13. RUM Amsterdam
- Thema: Conform (customized)
- Producten: Dameskleding
RUM Amsterdam zet featured kleding op de homepage om zo de verkoop te stimuleren. Ook kun je je makkelijk inschrijven voor de nieuwsbrief.
14. PhoneFactory.nl
- Thema: Switch
- Producten: Smartphone hoesjes en smartwatchbanden
PhoneFactory.nl draait volledig rond smartphone hoesjes, in alle geuren en kleuren. De homepage valt op door in het oog springende kleuren en een duidelijke onderverdeling van producten, waaronder ook de optie om zelf je eigen smartphone hoesje te ontwerpen.
15. Four Amsterdam
Thema: Custom
Producten: Merkkledij
Bij Four Amsterdam word je geïnspireerd door de new arrivals categorie via één indrukwekkende foto op de homepage. Logo linksboven, centrale, eenvoudige navigatie en persoonlijke tools rechtsboven maken dit webshop design enorm gebruiksvriendelijk.
16. I Love Yoga
- Thema: Mandrill
- Producten: Yogakledij en -accessoires
Het warme webshop design van I Love Yoga sluit perfect aan bij de aard en essentie van de producten: yogakledij en -accessoires. De homepge geeft een mozaïek overzicht van verschillende outfits en zet key informatie over bestellen en verzenden onmiddellijk onder de navigatie.
17. Bon Appetit
- Thema: Exclusive
- Producten: Etenswaren
Bon Appetit verkoopt verschillende etenswaren, zoals tapas, dranken en ontbijt. Om die verschillende producten goed weer te geven maken ze gebruik van categorieën en geven ze in een slider hun nieuwste producten weer. Door middel van een blog inspireren ze hun klanten met allerlei lekkere recepten.
18. Little Thingz
- Thema: Unity
- Producten: Kinderspeelgoed
Een leuk onderdeel van Little Thingz is ‘Shop de Look’. Ze maken een foto van allerlei verschillende artikelen die de klant los van elkaar kan kopen, of als geheel.
19. Quadcopter Shop
- Thema: Invision
- Producten: Drones
Op de webshop van de Quadcopter Shop krijg je onmiddellijk de feature sale te zien, met alle cruciale informatie (key kenmerken en menu- en persoonlijke navigatie) in de header verwerkt.
20. Free Style Sport
- Thema: Composer
- Producten: Sportartikelen
Free Style Sport maakt gebruik van de super snelle filters, zodat webshopbezoekers direct kunnen vinden wat ze zoeken. Het thema biedt ook ‘varianten knoppen’. Door gebruik te maken van deze knoppen, kunnen klanten snel hun kledingmaat of kleur selecteren.
21. Wijnen Verhofstede
- Thema: Austin
- Producten: Wijn
Wijnen Verhofstede begrijpt dat niet alleen smaak belangrijk is, maar dat het oog ook wat wil. Gratis verzending en kurkgarantie stellen potentiële kopers onmiddellijk gerust. Een handige zoek- en navigatiebalk (per type en daaronder per land) geeft bezoekers onmiddellijk een goed overzicht van wat de webshop te bieden heeft.
22. Hout en Plezier
- Thema: Gibbon
- Producten: Houten speelgoed
Het webshop design van Hout en Plezier houdt (pun intended) het eenvoudig: een overzichtelijke homepage met featured products en categorieën, een blog en exclusieve merken. Onder de navigatiebalk vind je bij Speelgoed een overzicht van elk type speelgoed dat er wordt aangeboden.
23. Nox Studio Interiors
- Thema: RePOS
- Producten: Interieus, kussens en poefjes
Het webshop design van Nox Studio valt in huis met een warm en kleurrijk beeld van één van hun interieurprojecten met een selectie aan kussens en poefjes die ze ook verkopen. Simpliciteit staat hier centraal.
24. Milck
- Thema: Croissant
- Producten: Duurzame kinderkleding
Milck heeft een mooie zoekbalk waar klanten makkelijk alle producten kunnen terugvinden, de valuta en taal kunnen aanpassen, en naar het winkelwagentje kunnen gaan.
25. Fansite
- Thema: Gibbon
- Producten: Geek gadgets en spellen
Fansite heeft een webshop die geheel naar eigen wens is ingericht. Zo sluit het webshop design perfect aan bij de doelgroep: geeks met een interesse voor gadgets en spellen.
Kies het webshop design en thema dat bij jou past
We hopen dat bovenstaande webshop voorbeelden je hebben geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan, of het nu om het verbeteren van je huidige webshop gaat of het starten van een nieuwe webshop. Een mooi en functioneel webshop design kan immers zorgen voor een hogere conversie. Met de thema’s van Lightspeed eCom kun je makkelijk zelf aan de slag en alles naar wens invullen. Zo ben je er zeker van dat je een goede eerste indruk achterlaat.
Benieuwd naar hoe Lightspeed eCom jouw webshop kan helpen? Contacteer vandaag nog één van onze experts en kom het zelf te weten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.