Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Een domeinnaam kiezen doet u zo

Een domeinnaam kiezen doet u zo

Wilt u een nieuwe webshop starten? Dan is één van de eerste beslissingen die u moet nemen welke domeinnaam u wilt vastleggen. Een domeinnaam kiezen die de identiteit van uw onderneming beschrijft en waarmee u ook nog eens goed gevonden wordt is geen gemakkelijke klus. Er zijn een aantal essentiële factoren waar u rekening mee moet houden. Deze tips en tricks kunnen u daarbij helpen. 

De tips

  1. Keywords in uw domeinnaam
  2. Schrijfwijze domeinnaam
  3. De juiste domeinnaam extensie
  4. De balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

En verder:

Let op: de genoemde domeinnamen zonder hyperlink dienen enkel als voorbeeld.

Check de checklist voor het starten van een webshop

Doe uw voordeel met deze checklist die een overzicht geeft van de eigenschappen waaraan een webwinkel moet voldoen, zodat u een webshop provider kunt kiezen die bij u past.

 

Een domeinnaam kiezen: de tips

1. Keywords in uw domeinnaam

Mensen hebben een bepaalde verwachting bij het zien van een domeinnaam. Als uw webshop sneakersale.be heet, wordt verwacht dat het productassortiment bestaat uit sneakers. Voor een webshop is het daarom verstandig een domeinnaam te kiezen waarin het product dat verkocht wordt terugkomt. Het geeft potentiële bezoekers een indruk van uw webshop, nog voordat zij op uw website landen. 

Heeft u al een winkel die geliefd is in uw stad of dorp? Dan kunt u naast het product ook de plaatsnaam in het domein te benoemen, bijvoorbeeld: bloemenwinkelzwolle. 

Domeinnaam kiezen voor SEO

Voorheen was het erg belangrijk om een domeinnaam te kiezen die bestond uit belangrijke keywoorden om zo beter gevonden te worden in de zoekmachines. In dat geval zou Lightspeed ook kassasysteem en eCommerce in de domeinnaam moeten hebben. 

Gelukkig hoeft dat sinds de EMD (Exact Matching Domain) Update van Google in 2012 niet meer. Anders zouden websites die exact hetzelfde keywoord als de zoekterm in de domeinnaam hebben altijd hoger scoren, terwijl het niets zegt over de kwaliteit van de website. Oneerlijke concurrentie dus. 

U kunt nu ook een creatieve naam gebruiken of kiezen voor een merknaam (bijvoorbeeld van uw familie of bedrijf), zonder dat deze iets zegt over het product dat u verkoopt.

 

2. Schrijfwijze domeinnaam

Dubbele tekens

Veel webshops lopen verkeer mis, omdat ze een domeinnaam hebben die anders wordt geschreven dan mensen verwachten. Stel dat u de domeinnaam telefoonshopp.be – met dubbel p – heeft gekozen, omdat de naam telefoonshop.be al bezet was. Potentiële klanten die alleen de domeinnaam horen, navigeren dan al snel naar telefoonshop.be. Grote kans dat dit uw concurrent is. 

Om dit op te lossen kunt u dubbele tekens beter vermijden. Denkt u echter dat een dubbel teken de merkwaarde van uw domeinnaam verbetert, dan kunt u de domeinnaam met enkele tekens ook opkopen, zodat u zeker weet dat bezoekers altijd op de juiste website terecht komen. In dat geval moet u de websites redirecten. Dat laatste heeft Fiverr – een online marktplaats – gedaan, door Fiver.com (enkele ‘R’) door te verwijzen naar Fiverr.com (dubbele ‘R’).

Meervoud vs. enkelvoud

Het veranderen van de domeinnaam naar een meervoudsvorm is een vergelijkbaar vraagstuk: dit is iets wat u geneigd bent te doen, wanneer de enkelvoud-optie van de domeinnaam al bezet is. Toch is dit niet aan te raden, omdat u ook op deze manier verkeer kunt mislopen. Stel dat u de domeinnaam shirts.be vastlegt, dan verliest u gegarandeerd verkeer aan de domeinnaam shirt.be. Om dit op te lossen kunt u beter kiezen voor een enkelvoudige naam als shirtshop.be.

Koppeltekens

Voor koppeltekens geldt: niet meer dan één streepje in uw domeinnaam. Het voordeel van een koppelteken is dat het een alternatief biedt voor een bezette domeinnaam. Sneakershop.be is bijvoorbeeld al bezet, maar sneaker-shop.be is wel beschikbaar. Vermijd echter meer dan één koppelteken, omdat dat de leesbaarheid en het typ-gemak schaadt. Is een koppelteken niet nodig? Gebruik het dan niet. Zo komen websitebezoekers niet onbedoeld bij uw concurrent terecht.

Welke schrijfwijze moet u voorkomen?

Wilt u een goede domeinnaam kiezen? Houd er dan rekening mee dat u de volgende schrijfwijzes beter niet kunt gebruiken, tenzij ze overeenkomen met uw bedrijfsnaam: 

  • Afkortingen
  • Cijfers (in plaats van letters)
  • Foute spelling

 

3. De juiste domeinnaam extensie: .com, .be of .org?

Wanneer u kiest voor een extensie, is het verstandig om rekening te houden met de aard van uw webshop. In het onderstaande lijstje ziet u waar uw webshop mee wordt geassocieerd, afhankelijk van de domeinextensie:

  • .com: Een internationale webshop
  • .be: Een lokale Belgische webshop
  • .nl: Een lokale Nederlandse webshop
  • .org: Een non-profitorganisatie of stichting

Alternatieve domeinextensies

Voor een lokale webshop is het belangrijk om een lokale domeinextensie te selecteren. Voor een internationale webshop is .com de beste keuze, maar ook de meest populaire. De kans is dan ook groot dat het .com domein dat u zoekt – zeker als de naam Engelse woorden bevat – al bezet is. Als dit het geval is, heeft u meerdere alternatieven op een .com extensie, bijvoorbeeld .net en .eu (binnen Europa).

Er zijn ook nog andere minder bekende extensies, zoals .shop of .nu. Enkele jaren geleden werd het afgeraden deze domeinnamen te gebruiken, maar tegenwoordig is dat niet meer het geval. Een domeinextensie verandert niets aan de inhoud van uw website en shop, maar beïnvloedt wel de perceptie ervan.

 

4. De balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

Door een originele naam te kiezen maakt uw potentiële bezoekers nieuwsgierig en bouwt u een merknaam op. Maar door in uw domeinnaam ook meteen duidelijk te maken waar uw webshop om draait, trekt u verkeer aan dat anders geen bezoek aan uw webshop zou overwegen. Juweline.be is een voorbeeld van een domeinnaam die dit mogelijk maakt. De domeinnaam straalt merkwaarde uit, maar bevat ook het woord ‘juwel’. Hierdoor is de link met een sieradenshop al snel gelegd.

Kort maar krachtig

Probeer uw domeinnaam zo te maken dat deze in het geheugen blijft hangen. Is de naam van uw webshop te gecompliceerd, dan is de kans groter dat u minder verkeer naar uw website leidt en minder potentiële klanten overhoudt. 

De meeste succesvolle webshops hebben een relatief korte en gedenkwaardige naam. Daarom is het verstandig een domeinnaam van niet meer dan 10 karakters of 2 á 3 woorden te kiezen, die bovendien gemakkelijk uit te spreken is.

 

Domeinnaam kiezen: de checklist 

Moet u een domeinnaam kiezen, maar bent u er nog niet helemaal uit? Doe dan inspiratie op via Domainwheel. Vervolgens kunt u deze checklist erbij pakken om de meest geschikte naam te selecteren:

  • Makkelijk te onthouden 
  • Kort maar krachtig (maximaal 10 characters of 2 á 3 woorden)
  • Makkelijk uit te spreken 
  • Geen dubbele onnodige letter (tenzij u domeinnamen kunt redirecten)
  • Geschreven in enkelvoud (tenzij u domeinnamen kunt redirecten)
  • Maximaal één koppelstreepje (wanneer nodig)
  • Geen afkortingen en/of cijfers
  • Geen foute spelling
  • De juiste extensie heeft
  • Een goede balans tussen merkwaarde en herkenbaarheid

 

Hoe controleert u de beschikbaarheid van een domeinnaam?

Heeft u eenmaal een domeinnaam gekozen, dan kunt u bij domeinproviders controleren of de domeinnaam en gewenste extensie nog beschikbaar zijn. Bekende domeinnaam providers zijn Mijndomein, Hostnet en Yourhosting

Let op: de prijzen van de domeinnaamregistratie en hosting verschillen per provider. Vaak zijn de kosten lager in het eerste jaar en is de lokale extensies (.be) goedkoper dan buitenlandse extensies (e.g. .be en .com). 

Heeft u al een domeinnaam, maar wilt u deze domeinnaam verhuizen naar een andere provider? Regel dat op de website van de nieuwe domeinprovider. 

 

Een webshop starten: de stappen

Heeft u eenmaal uw domeinnaam vastgelegd dan kunt u de volgende stappen doorlopen om uw webshop te openen: registreren bij een webhosting provider, een webshop en -pagina’s bouwen, betaalmethodes toevoegen en voorraad importeren. Lees hier in detail wat u moet doen om een webshop te starten

Wil u zich richten op verkoop in plaats van de technische kant van uw webshop? Wilt u automatisch updates doorvoeren zonder dure onderhoudscontracten? Dan past de SaaS software van Lightspeed eCom bij u. U regelt eenvoudig uw webshop, betalingen, voorraad, marketing en rapportage-analyses vanuit één platform. Komt u ergens niet uit, dan staat het support team 24/7 voor u klaar. 

Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met een van onze eCommerce experts

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen