Van offline naar online: een webshop starten doet u zo

Van offline naar online: een webshop starten doet u zo

Opmerking van de redactie: Door de uitbraak van COVID-19 is het goed mogelijk dat er voorlopig geen of weinig klanten in uw fysieke winkel komen. In deze onzekere periode gaan de gezondheid en veiligheid van uw medewerkers en naasten natuurlijk boven alles. Verkopen via een webshop is daarom essentieel geworden. Wilt u ook een webshop starten? Lightspeed draagt graag zijn steentje door eCom 3 maanden gratis aan te bieden. Met deze gids heeft u uw webwinkel in no-time online. 

Fysieke winkels zijn een belangrijk onderdeel van de klantbeleving. Een fysieke locatie versterkt het merkgevoel en voegt een extra dimensie toe aan de winkelervaring. Toch shoppen klanten meer dan ooit online.

Laten we het over een ding eens zijn: fysieke retail is niet dood. Uit ons Retail Trend Rapport 2020 blijkt dat klanten zelfs meer behoefte hebben aan menselijke interactie en bereid zijn meer te betalen voor een uitmuntende ervaring. Maar de toegevoegde waarde van eCommerce komt tijdens COVID-19 duidelijk naar voren. 

Voor de moderne retailer is online transacties genereren dan ook een must. Door in de winkel én online te verkopen, kunnen retailers meer klanten bedienen en meer omzet genereren. In dit artikel bekijken we welke essentiële stappen u moet zetten om uw webshop te starten met Lightspeed eCom.

 

To do list voor het openen van een webshop

U wilt een webshop starten met Lightspeed eCom, maar waar begint u? Er zijn een aantal dingen die u moet doen voordat u een webshop kunt starten en nog honderden meer die u kunt doen om uw webshop te verbeteren. We zetten de meest essentiële stappen voor u op een rijtje. U kunt altijd achteraf nog aanpassingen maken.

1. Kies uw bedrijfsnaam

U heeft wellicht al een naam voor uw fysieke winkel die u ook wilt gebruiken voor uw webshop. Het is belangrijk dat u deze naam vastlegt en de bijbehorende domeinnaam koopt. Gebruik een service zoals Google domains om te zien of uw favoriete naam nog beschikbaar is. 

2. Registreer op Lightspeed eCom

Vroeger was het starten van een webshop een omslachtige klus. U had een domein, een server en een eCommerce systeem nodig, en u moest constant blijven controleren op updates. Dan was u nog niet eens begonnen met verkopen. 

Met Lightspeed kunt u binnen een mum van tijd een webshop starten. Kies uit meer dan 140 professionele en aanpasbare thema’s en importeer uw voorraad van uw winkel direct naar uw online webshop. 

Het maakt niet uit waar uw klanten vervolgens kopen. Onze omnichannel oplossing zorgt ervoor dat u online en fysieke winkelvoorraad altijd gesynchroniseerd zijn. 

Wilt u ook uw eigen webshop starten?

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

3. Kies uw thema

Bezoek de Theme Store van Lightspeed en kies een thema. Blader door de opties, bekijk welke functies de thema’s hebben, lees recensies van andere verkopers en bekijk live previews. 

Voorbeelden van twee populaire thema’s zijn Access en Austin.  Ga bij uzelf na welk design past bij uw behoeften. Zodra u een thema gekozen heeft, klikt u ‘installeer nu’ om met uw webshop te starten.

Webshop starten

4. Update de standaard pagina’s

Naast een homepage en de productpagina’s is het belangrijk om een ‘over ons’-, ‘verzenden & retourneren’-, ‘terms & conditions’- en contactpagina te maken. 

Over ons: op deze pagina leren webshopbezoekers meer over u en uw bedrijf. 

Verzenden & Retourneren: op deze pagina krijgen webshopbezoekers meer informatie over het verzendproces en hoe ze producten kunnen retourneren. 

Contact: hier vinden webshopbezoekers aanvullende bedrijfsinformatie, zoals uw e-mailadres, telefoonnummer, de locatie van uw winkel en uw social media account. Deze pagina moet makkelijk te vinden zijn vanaf uw homepage. 

De pagina’s kunt u zelf aanpassen in de eCom backoffice onder ‘Inhoud’. Voor meer informatie over het aanpassen van uw pagina’s, ga naar onze support pagina

5. Voeg een betaalmethode toe

Voeg een betaalmethode toe aan uw webshop, zodat klanten uw producten veilig kunnen afrekenen. Mollie is een betaalprovider en Lightspeed partner die u hierbij kan helpen. 

6. Voeg verzendopties toe

Hoeveel u voor het verzenden van uw producten in rekening brengt moet in verhouding staan tot uw verzendkosten, bestelfrequentie en gemiddelde bestelgrootte. U kunt ervoor kiezen om gratis verzenden, verzenden met variabele kosten, of verzenden met vaste kosten aan te bieden. Sommige ondernemers bieden alleen gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag (“Gratis verzenden bij besteding van minimaal 30”), om zo klanten over te halen nog net iets meer te kopen en de kosten te dekken.  

Bekijk bij verzendbedrijven, zoals Bpost en DHL wat uw opties zijn. Ook kunnen de volgende apps het verzendproces uit handen nemen, waardoor jij meer tijd overhoudt voor andere dingen:

Op onze support pagina krijgt u meer informatie over het verzenden.

7. Importeer uw voorraad

De import tool van Lightspeed eCom is een krachtige tool waarmee u rechtstreeks de productinformatie van uw kassasysteem naar uw webshop kunt importeren. U heeft de volgende productinformatie nodig om in bulk te importeren:

  • Merk
  • Leverancier
  • Hoeveelheid voorraad
  • Prijs
  • SKU
  • Voorraad bestelpunten
  • Voorraad minimum
  • Kostprijs
  • Artikelcode
  • Barcode (EAN)

Ga naar het onze supportpagina voor meer informatie over het importeren van voorraad. 

 

Hoe kunt u uw webshop verbeteren

Het beheren van een webshop is een constant proces. Er zijn altijd dingen die u kunt aanpassen of toevoegen om de klantervaring, conversies en zichtbaarheid te verbeteren. Dit zijn een aantal opties die u kunt toepassen zodra u webshop live is. 

Bouw een FAQ pagina

Op een FAQ pagina kunt u op een effectieve manier veelgestelde vragen beantwoorden, zonder daar extra mensen voor aan te nemen. , Denk aan vragen als ‘hoeveel kost een verzending’ en ‘hoe lang heb ik de tijd om mijn product te retourneren?’

Win ‘verlaten winkelwagentjes’ terug

Volgens Baymard Institute doet ongeveer 70% van de klanten items in hun winkelwagentje die ze vervolgens niet kopen. Deze klanten wilt u terugwinnen. Gebruik een eCom-apps zoals Abandoned Cart Recovery of MyAbandonedCart om automatisch herinnerings e-mails te sturen dat er nog producten in het winkelwagentje liggen. 

Verbeter uw productfotografie

Tijdens het online winkelen kunnen klanten de producten niet voelen, ruiken of uitproberen. Goede productfotografie is daarom essentieel. 

Verbeter u productfoto’s om uw webshop professioneler te laten ogen en zo meer omzet te genereren. U hoeft zelf geen fotograaf te zijn om mooie productfoto’s te maken. Beeldbewerking apps zoals Cutoutcow maken het makkelijk om afbeeldingen te bewerken en klaar te maken voor uw webshop. 

Voeg Facebook Pixel toe

Wilt u graag op Facebook adverteren, maar heeft u geen groot advertentiebudget? Dan is Facebook Pixel iets voor u. Hiermee kunt u gepersonaliseerde advertenties maken voor iemand zodra diegene een product in uw webshop heeft bekeken. U verspilt geen geld aan mensen die nog nooit op uw webshop hebben gekeken; u target alleen mensen die al een bezoekje aan uw webshop hebben gebracht. 

Begin met het verkopen via Instagram

Op Instagram kunt u uw producten in een post taggen. Op die manier kunnen Instagramgebruikers direct vanuit het platform uw producten kopen. 

 

Start vandaag nog uw webshop

In dit artikel beschreven we hoe u een webshop kunt starten. Nu is het aan u om aan de slag te gaan. 

Door zowel online als in uw fysieke winkel te verkopen kunt u u omzet verhogen en de klantervaring verbeteren. Klanten kunnen winkelen hoe zij willen en wanneer ze willen, waardoor jij 24/7 omzet kunt genereren.

Met de juiste technologie was het nog nooit zo eenvoudig om online te verkopen, en uw online en fysieke winkel te beheren via hetzelfde systeem. Klaar om uw webshop te starten? Onze eCom experts staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden en u te helpen om zo snel mogelijk online te verkopen.