Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Met deze checklist laat u uw onderneming zeker groeien

Uw onderneming staat, nou ja ‘staat’, uw onderneming is opgericht en u bent daadwerkelijk aan het ondernemen. Tijd om door te pakken want u bent in de volgende fase beland: het laten groeien van uw onderneming. Veel ondernemers zijn zo druk met de operationele kant van het ondernemen dat ze geen tijd maken om zich te richten op de toekomst. Het is echter belangrijk om tijd te maken om u te concentreren op groei. Dit bepaalt de toekomst van uw onderneming. Hier vindt u een overzicht van zaken waar u aan moet denken en die u kunnen helpen om uw onderneming succesvol te laten groeien.

1. Maak een plan

Het is belangrijk om te bepalen waar u heen wil met uw onderneming. U heeft dit wellicht al aangegeven in uw ondernemingsplan, maar nu de opstartfase voorbij is moet ook dit plan meegroeien met uw onderneming of is het tijd voor een nieuw plan. Maak een plan op uw huidige situatie. Waar wil u heen met uw onderneming en wat heeft u hier voor nodig. Wilt u meer klanten, meer omzet, meer aanbod van uw product of dienst? Bedenk wat u daar voor nodig heeft. Meer personeel, meer faciliteiten en technische benodigdheden, meer kapitaal? Zorg dat uw plan up to date is.

2. Maak u onderneming ‘investor proof’

In het opzetten van uw onderneming heeft u gekozen voor een rechtsvorm. De keuze die u toen heeft gemaakt speelt een rol wanneer uw besluit investeerders aan te trekken.

Een eenmanszaak of VOF

Een investeerder zal niet zo snel participeren in een eenmanszaak of Vof vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid. Een investeerder zal in principe niet willen instaan voor de ondernemingsrisico’s. Hij zal slechts aansprakelijk willen zijn voor zijn investering. U kan er voor kiezen om uw eenmanszaak / VOF om te zetten naar een BV. Er zijn drie routes mogelijk om je eenmanszaak om te zetten naar BV.

  • Activa-passiva transactie. Deze route is het meest populair omdat het de meest eenvoudige, de snelste en de goedkoopste manier is om uw eenmanszaak om te zetten. U kan zelf een document maken en hoeft niet naar de notaris. U mag uw onderneming 3 jaar niet verkopen.
  • Geruisloze inbreng. Deze route wordt regelmatig gekozen en is interessant op het moment dat uw eenmanszaak veel meerwaarde (stille reserves en goodwill) heeft die niet op de balans staan. U heeft een inbrengakte nodig van de notaris en moet bij de Belastingdienst aangeven dat u gebruik maakt van geruisloze inbreng. U mag uw onderneming 3 jaar niet verkopen.
  • Ruisende omzetting. Deze route wordt het minst gekozen en is interessant wanneer u binnen 3 jaar uw onderneming zou willen verkopen. U heeft een inbrengakte nodig van de notaris.

Wilt u meer weten over wat er gebeurt wanneer u uw eenmanszaak of VOF omzet naar BV of wat er allemaal bij komt kijken? Kijk hier voor een duidelijke checklist.

Een BV

Een BV is het meest ideaal voor investeerders. Een BV zorgt ervoor dat de achterliggende aandeelhouders en bestuurders beschermd zijn tegen privé aansprakelijkheid. De BV kunt u op heel veel verschillende manieren opzetten.

Hieronder volgen de meest overzichtelijke en aantrekkelijke BV varianten voor uw onderneming.

  • Holdingstructuur. Er wordt vaak voor deze variant gekozen vanwege de flexibiliteit en de zekerheid die het biedt. De onderneming is dan de werkmaatschappij. Daar gebeurt het ‘werk’ waarvoor u de onderneming bent begonnen. Daar worden bijvoorbeeld de opdrachten binnengehaald en het personeel aangenomen. De aandelen gaan naar één of meerdere andere BV’s. Behalve de aandelen kan u onder andere de merknaam, domeinnaam, vergunning, vastgoed en pensioen onderbrengen. Gaat de werkmaatschappij failliet, dan bent u niet gelijk ook uw vergunning of pensioen kwijt. De holdingstructuur heeft nog een aantal andere fiscale en juridische voordelen die er onder meer voor zorgen dat (gedeeltelijke) verkoop van de onderneming sneller, makkelijker en met veel financieel voordeel kan gebeuren.
  • Coöperatiestructuur. De Coöperatie BV structuur wordt vaak gebruikt als achterliggende investeerders in het buitenland gevestigd zijn en heeft veel voordeel wanneer u van plan bent uw onderneming te verkopen. Zeker wanneer de investeerder van buiten Europa komt, profiteert u van het belastingvoordeel.

3. Trek groei kapitaal aan

Om uw onderneming te laten groeien, uw product verder te ontwikkelen of uw dienst uit te breiden kan het verstandig zijn om groeikapitaal aan te trekken. Het ene kapitaal is echter het andere niet en het juiste kapitaal vinden is essentieel. U heeft verschillende mogelijkheden.

groeikapitaal

Investeerders zoeken

Investeerders willen in ruil voor het kapitaal waarin ze voorzien aandelen ontvangen waardoor ze mede-eigenaar van het bedrijf worden. Het kan dus zijn dat ze mee gaan beslissen over uw onderneming. Investeerders lopen wel risico. Gaat het mis, dan zijn ze hun investering kwijt. Wil u investeerders aantrekken? Houd rekening met de volgende punten:

  • Zoek een investeerder die bij u past en dezelfde ambitie heeft. Een investeerder en u moeten dezelfde toekomstvisie hebben voor uw onderneming.
  • Begin op tijd met het zoeken naar kapitaal. Een investeerder zoeken is een tijdrovende bezigheid. Wanneer u wacht tot de nood hoog is, heeft u vaak minder ruimte om een weloverwogen keuze te maken.
  • Zoek een investeerder die u meer kan bieden dan kapitaal alleen. Denk aan een netwerk, kennis van de branche of ervaring.

Financiering vinden

U kunt er voor kiezen om een lening af te sluiten. Geld lenen bij een bank is niet altijd even makkelijk. Een bank probeert risico’s zo beperkt mogelijk te houden. U zal moeten zorgen voor een gedegen ondernemersplan.

Subsidies aanvragen

Er zijn veel subsidies waar u als ondernemer beroep op kan doen. We lichten er een paar uit die u kunnen helpen in uw groeifase.

  • Borgstelling MKB-kredieten. De overheid helpt u dan om een financiering bij de bank te krijgen door garant te staan voor een deel van uw lening.
  • Groeifaciliteit. Heeft u snelgroeiende onderneming, dan kan de groeifaciliteit van de overheid u helpen. De groeifaciliteit geeft u meer kans op een lening van de bank of een andere financier. De overheid staat namelijk voor 50% garant voor de lening.
  • Microkrediet/MKB-krediet. Deze vorm van krediet kan worden verstrekt aan ondernemers met een kleine onderneming (maximum van 5 werknemers) die voor starten of uitbreiden minder dan € 250.000 nodig hebben.
  • Innovatiekrediet. Bent u een innovatieve ondernemer met vergevorderde plannen voor een baanbrekend project? Innovatiekrediet van de overheid wordt in meerdere uitkeringen beschikbaar gesteld naar gelang er tussentijdse resultaten worden behaald. De aflossing van het krediet begint als het project is afgerond en het project overgaat naar het commerciële traject.

4. Personeel

Een bekende uitspraak luidt: “Ik wens u veel personeel!”. Dit is geen positieve wensuiting. Het hebben van personeel brengt namelijk naast positieve zaken, ook de nodige kopzorgen met zich mee. Om deze tot het minimale te beperken, is het verstandig om met de volgende zaken rekening te houden.

Uw rol verandert

Uw rol verandert wanneer u personeel gaat aannemen. U bent niet meer alleen een pionier maar ook opeens manager. Er worden opeens nieuwe zaken van u gevraagd. Houd hier rekening mee en begin hier mee vanaf het begin:

  • Een gestructureerde manier van werken.
  • Verantwoording af leggen aan uw werknemers.
  • Delegeren. U kunt nu eenmaal niet altijd alles in de hand blijven houden en moet uw werknemers leren vertrouwen.
  • Sturing geven. Werknemers kijken naar u wat er moet gebeuren.

Het juiste personeel aannemen

Personeel aannemen is spannend en het is verstandig dit weloverwogen te doen. Goed personeel kan helpen uw onderneming naar een hoger niveau te brengen. Hier een paar zaken waar u op moet letten bij het aannemen van personeel:

  • Het functieprofiel. Breng goed in kaart waar een nieuwe werknemer aan moet voldoen. Denk hierbij aan de vereiste opleiding, kennis en vaardigheden die voor de functie vereist zijn en de mate van inzetbaarheid en motivatie.
  • De Belastingdienst. Wanneer u personeel gaat aannemen, moet u zich bij de Belastingdienst aanmelden als werkgever. U bent namelijk verplicht om loonheffing op het salaris van werknemers in te houden. Na de aanmelding bij de Belastingdienst ontvang u een loonheffingsnnummer en de benodigde formulieren.
  • De arbeidsovereenkomst. Wanneer u een werknemer aanneemt, is het tijd om een arbeidsovereenkomst op te stellen voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd. In dit contract staan de gemaakte afspraken staan met betrekking tot bijvoorbeeld de functie, proeftijd, arbeidsduur en opzegtermijn.
  • De arbeidsomstandigheden. U bent verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden van uw personeel. Hierbij hoort het zorg dragen voor een overzichtelijke werkplek en goede apparatuur, maar ook rekening houden met de eventuele lichamelijke en psychische belasting. Welke voorschriften van toepassing zijn, hangt onder meer af van de aard van uw onderneming. De Arbeidsinspectie kan u hierbij helpen.

Personeel motiveren

Het behouden van uw personeel en uw personeel motiveren kan lastiger zijn dan het juiste personeel vinden. Een goed en passend salaris bieden is belangrijk, maar uit onderzoek is gebleken dat waardering voor het afgeleverde werk, zich bij de zaken betrokken voelen en meelevende hulp bij persoonlijke problemen veel belangrijker is voor werknemers. We geven u een aantal manieren om u personeel gemotiveerd te houden:

personeel-shop

  • Functioneringsgesprekken zijn een goede manier om in contact te blijven met uw personeel en ze betrokken te laten voelen bij uw onderneming. Vraag hoe zij tegen zaken aankijken en betrek ze bij uw toekomstige plannen. Hierdoor voelt het personeel dat ze deel uitmaken van de organisatie en invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken.
  • Introduceer een ‘participation plan’. Door zo’n plan kunnen werknemers delen in de toekomstige groei van uw organisatie. U geeft certificaten van aandelen uit. De werknemer krijgt hiermee alleen het winstrecht, maar niet het stemrecht. U bent nog steeds baas in eigen huis want het stemrecht zit in een zogenaamde Stichting Administratiekantoor waarvan u zelf de bestuurder bent.
  • Een prestatie gebaseerde financiële beloning kan uw werknemer motiveren om harder te werken. Daarnaast richten ze zich meer op het vlak waar de beloning aan verbonden is, dus u kunt hiermee bewerkstelligen dat werknemers hun tijd en inspanning op een goede manier besteden.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management