Duurzaam eCommerce: 5 tips om webshop afval te verminderen

Duurzaam eCommerce: 5 tips om webshop afval te verminderen

Ecommerce is populairder dan ooit! Er wordt echter niet gedacht dat het ook een ecologische voetafdruk achterlaat en veel afval en verpakkingsafval produceert. Naarmate de sector groeit, neemt de hoeveelheid verpakkingsafval toe, wat een negatief effect kan hebben op het milieu, het imago van uw klant en, uiteindelijk, het succes van de verpakking. uw bedrijf. Ontdek in deze blog hoe u de verspilling van uw eCommerce shop kunt verminderen.

Waarom neemt de impact van afval in eCommerce toe?

In de afgelopen jaren is het verkoopvolume in de eCommerce sector enorm toegenomen. Voor 2020 wordt de wereldwijde eCommerce omzet geschat op 2 triljoen euro. Er is geen twijfel dat het aantal online aankopen in het algemeen zal toenemen. Maar de vraag van consumenten om verschillende producten online te kopen, zal ook toenemen en diversifiëren. Klanten zijn niet langer tevreden met het beperkte online aanbod van kleding, schoenen of elektrische apparaten. Denk maar aan AmazonFresh of online apotheken.

Het wordt daardoor steeds belangrijker om bedrijven duurzaam te maken, met name op het gebied van afval en verpakkingen. Zo blijft de ecologische voetafdruk van deze booming business beperkt.

Geïnteresseerd in een gratis proefperiode van
Lightspeed eCom?

Creëer uw webshop in slechts enkele kliks!

3 redenen om uw verpakkingsafval te verminderen

1. U verbetert uw merkimago en uw indruk bij uw klanten

In vergelijking met de detailhandel is de verpakking het eerste contact met de klant van uw online winkel, de eerste indruk die hij heeft van uw product of merk. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw product optimaal wordt verpakt. Irriteer uw klanten niet door uw producten in meerdere lagen in te pakken als dit niet nodig is.

2. U voldoet aan de groeiende vraag van milieubewuste klanten

Volgens de studies van Dotcom Distribution, een eCommerce-logistiek provider, leggen online shoppers steeds meer de nadruk op het verpakken van hoogwaardige, maar ook “groene” producten. Het data-analyse bedrijf Nielsen ontdekte ook in een onderzoek dat millennials bereid zijn meer geld uit te geven aan groenere producten. Als gevolg hiervan is de duurzaamheid van het product of merk vandaag een van de doorslaggevende factoren voor of tegen een aankoopbeslissing. 41% van de respondenten zegt zelfs expliciet dat ze meer geld willen uitgeven aan milieuvriendelijke verpakkingen.

3. U verlaagt uw kosten en onderscheidt uzelf van uw concurrenten

Om uw online bedrijf milieuvriendelijker te maken, is niet alleen uw verpakkingsmateriaal belangrijk. Er moet ook rekening worden gehouden met het afval dat wordt gegenereerd door uw algemene bedrijfs-, opslag- en transportprocessen. Als u ze kunt optimaliseren, kunt u tegelijkertijd uw operationele en transportkosten verlagen en geld besparen. Door verpakkingsafval en afval te vermijden, doet u niet alleen iets voor uw klanten en het milieu. U kunt ook uw kosten verlagen, een concurrentievoordeel behalen en uzelf onderscheiden van uw minder duurzame concurrenten. Een win-win situatie!

5 manieren om het afval van uw webshop verminderen

1. Gebruik recycleerbare materialen

Gebruikt u momenteel verpakkingsmaterialen zoals polystyreen, plastic folie of andere kunststoffen? Verander van verpakkingsmateriaal en kies (gerecycleerd) papier, karton of biologisch afbreekbare plastic verpakkingen! Met de nieuwe EU-richtlijn, die het gebruik van wegwerpbare kunststoffen verbiedt, zal de wetgeving ook steeds strenger worden. Als EU-lidstaten de richtlijn steunen, wordt niet-recyclebaar plastic dit jaar nog afgeschaft. Nog een reden voor u om nu over te schakelen naar duurzame verpakkingsmaterialen!

2. Optimaliseer en verklein de grootte van pakketten

Door de optimale verpakkingsgrootte voor uw producten te vinden, kunt u niet alleen de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verminderen, maar ook besparen op transportkosten. Veel bedrijven berekenen nu hun transportkosten op basis van het gewicht in volume.

3. Voorkom schade aan het product

Het transport en de opslag van goederen kan producten of zelfs complete pakketten beschadigen. Wanneer producten beschadigd worden voldoen ze niet langer aan de kwaliteitsvereisten van de klant en worden ze teruggestuurd. Vermijd beschadiging van uw producten op het pad van de klant door tijd te investeren in het opleiden van uw werknemers voor een juiste behandeling van producten. Werk met betrouwbare leveranciers en partners die ook uw processen op een duurzame manier ontwerpen.

4. Bestel niet en produceer niet te veel

U kunt ook het beheer van uw voorraad optimaliseren. Overproductie of te grote orders nemen teveel ruimte in beslag in uw magazijn, wat natuurlijk geld kost. Dus probeer uw voorraad te optimaliseren om te voorkomen dat u stoffige en oude voorraad krijgt. Met het juiste eCommerce platform kunt u het optimaal beheren, te allen tijde een realtime overzicht van uw voorraad hebben en (zelf automatisch) de producten bestellen die u nodig heeft.

5. Optimaliseer uw verwerkingsprocessen en transportroutes

Weet u hoe vaak uw producten worden verwerkt voordat ze bij uw klanten aankomen? Het is niet alleen de uiteindelijke verpakking van het product dat uw klant ontvangt. Afhankelijk van het product en transportwijze, kunnen aanzienlijke hoeveelheden verpakkingsmateriaal en afvalstoffen worden geproduceerd, wat een negatief effect op het milieu kan hebben. Probeer daarom zoveel mogelijk verwerkingsstappen te besparen die afval genereren, de transportstappen verkorten of het verpakkingsmateriaal hergebruiken. Goed nadenken over wie u als leverancier wilt inschakelen helpt u ook!