Een eigen pop-up restaurant: 3 gouden tips

Een eigen pop-up restaurant: 3 gouden tips

Pop-ups zijn niet meer weg te denken. Ze duiken plots op in steden en vertrekken weer even snel. Precies dat tijdelijke aspect geeft de pop-up zijn exclusieve en speciale karakter.

Het tijdelijke karakter van pop-ups maakt het moeilijk om harde cijfers te verzamelen. Maar we zien wel dat pop-ups een blijvend fenomeen zijn. Een pop-up heeft namelijk meerdere voordelen. Ondernemers hebben een plekje waar ze hun concept kunnen testen, meer naamsbekendheid kunnen werven of grote voorraden kunnen wegzetten. Bovendien is een pop-up meestal goedkoper dan een ‘normale’ zaak, want er komen geen langetermijninvesteringen aan te pas. Voor gemeenten zijn pop-ups een uitstekende oplossing om leegstand te voorkomen. En bij de consument valt een pop-up meestal wel in de smaak. Die vindt het vooral leuk om iets nieuws te ervaren.

Genoeg redenen om je als restaurateur aan te sluiten bij deze trend. Maar waar moet je allemaal aan denken? En hoe ga je het best te werk? Wij geven je drie gouden tips om je op weg te helpen naar een eigen pop-up restaurant!

Tip 1: Zet je plannen op papier

Achter de succesvolste ondernemingen schuilt een ijzersterk plan. Het is daarom een goed idee, voor je aan je pop-upavontuur begint, eerst alle belangrijke punten op een rijtje te zetten. Een handige tool is de marketingmix voor horecaondernemers. Welke producten wil je precies verkopen? Hoe wil je die serveren aan je gasten? Wat zijn de prijzen, wie is je personeel, welke locatie kies je en hoe wil je je tijdelijke concept promoten?

Naast het marketingplan is het ook belangrijk om een financieel plan uit te werken. Onderzoek hoe je jouw plannen gaat financieren en waar je het geld wilt halen. Je kan naar de bank gaan voor een lening, maar ook familie en vrienden kunnen een centje bijdragen. Daarnaast kun je ook crowdfunding overwegen.

Uiteraard hoef je geen roadmap voor het komende jaar te schrijven. Je pop-up is uiteindelijk maar tijdelijk. Maar mocht jouw concept toch succesvol zijn, dan kun je je huidige ondernemingsplan gebruiken als basis om meer investeerders te werven en verder te groeien.

Tip 2: Bepaal je doel

Bram Loggers, eigenaar van Leegstandsbestrijding.nl, adviseert toekomstige pop-upondernemers goed na te denken over hun doel. Dat bepaalt namelijk hoe je je pop-uprestaurant het best kunt lanceren. Loggers: ‘’Wil je reclame maken, […] dan heb je veel voorbijgangers nodig. Is je doel een sample sale te houden, dan zijn bereikbaarheid en parkeren belangrijker.’’ Grotere steden doen het altijd goed, maar vergeet niet dat dat duurder is dan in kleinere steden.

Als je persoonlijk contact met je doelgroep wil leggen, dan moet je staan waar je doelgroep aanwezig is. Wil je bijvoorbeeld met een saladbar studenten aansporen om gezonder te eten? Zet dan je pop-up op in een studentenstad of bij een campus en bied je gerechten aan voor een studentenprijsje.

Verwacht overigens niet dat je meteen veel geld zal verdienen aan je pop-up restaurant. Pop-ups leveren vooral naamsbekendheid en direct contact met je doelgroep op. Als het je doel is om snel de kas te spekken, dan is een pop-up restaurant waarschijnlijk niets voor jou.

Tip 3: Zet je dromen om in daden

Heb je jouw concept tot in de puntjes uitgewerkt? Dan is het hoog tijd om de eerste stappen te zetten! Om te beginnen, kun je op zoek gaan naar een geschikte ruimte. Dat is makkelijk via websites als Zimmo of via het kadaster Antwerpen voor leegstaande winkels.

Je hebt natuurlijk ook de juiste vergunningen nodig. Dat verschilt per gemeente. Wil je een pop-up restaurant in Antwerpen opzetten? Vraag dan bij de gemeente welke vergunningen relevant zijn voor jou. Daarna kun je je focussen op de inrichting en (eventueel) personeel.

Pop-up restaurant openen?

Verschillende ondernemers hebben hun pop-up al met Lightspeed gelanceerd. Vraag meer info aan bij onze experts.

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden