Een eigen pop-up restaurant: 3 gouden tips

Een eigen pop-up restaurant: 3 gouden tips

Pop-ups zijn niet meer weg te denken. Ze duiken plots op in steden en vertrekken weer even snel. Precies dat tijdelijke aspect geeft de pop-up zijn exclusieve en speciale karakter.

Het tijdelijke karakter van pop-ups maakt het moeilijk om harde cijfers te verzamelen. Maar we zien wel dat pop-ups een blijvend fenomeen zijn. Een pop-up heeft namelijk meerdere voordelen. Ondernemers hebben een plekje waar ze hun concept kunnen testen, meer naamsbekendheid kunnen werven of grote voorraden kunnen wegzetten. Bovendien is een pop-up meestal goedkoper dan een ‘normale’ zaak, want er komen geen langetermijninvesteringen aan te pas. Voor gemeenten zijn pop-ups een uitstekende oplossing om leegstand te voorkomen. En bij de consument valt een pop-up meestal wel in de smaak. Die vindt het vooral leuk om iets nieuws te ervaren.

Genoeg redenen om u als restaurateur aan te sluiten bij deze trend. Maar waar moet u allemaal aan denken? En hoe gaat u het best te werk? Wij geven u drie gouden tips om u op weg te helpen naar een eigen pop-up restaurant!

Wilt u uw bedrijf toekomstbestendig maken?

Leer beter gebruik te maken van data inzichten. Kom naar Data Meets Hospitality 2019

Tip 1: Zet uw plannen op papier

Achter de succesvolste ondernemingen schuilt een ijzersterk plan. Het is daarom een goed idee, voor u aan uw pop-upavontuur begint, eerst alle belangrijke punten op een rijtje te zetten. Een handige tool is de marketingmix voor horecaondernemers. Welke producten wilt u precies verkopen? Hoe wilt u die serveren aan uw gasten? Wat zijn de prijzen, wie is uw personeel, welke locatie kiest u en hoe wilt u uw tijdelijke concept promoten?

Naast het marketingplan is het ook belangrijk om een financieel plan uit te werken. Onderzoek hoe u uw plannen gaat financieren en waar u het geld vandaan wilt halen. U kan naar de bank gaan voor een lening, maar ook familie en vrienden kunnen een centje bijdragen. Daarnaast kunt u ook crowdfunding overwegen.

Uiteraard hoeft u geen roadmap voor het komende jaar te schrijven. Uw pop-up is uiteindelijk maar tijdelijk. Maar mocht uw concept toch succesvol zijn, dan kunt u uw huidige ondernemingsplan gebruiken als basis om meer investeerders te werven en verder te groeien.

Tip 2: Bepaal uw doel

Bram Loggers, eigenaar van Leegstandsbestrijding.nl, adviseert toekomstige pop-upondernemers goed na te denken over hun doel. Dat bepaalt namelijk hoe u uw pop-uprestaurant het best kunt lanceren. Loggers: ‘’Wil je reclame maken, […] dan heb je veel voorbijgangers nodig. Is je doel een sample sale te houden, dan zijn bereikbaarheid en parkeren belangrijker.’’ Grotere steden doen het altijd goed, maar vergeet niet dat dat duurder is dan in kleinere steden.

Als u persoonlijk contact met uw doelgroep wil leggen, dan moet je staan waar je doelgroep aanwezig is. Wil je bijvoorbeeld met een saladbar studenten aansporen om gezonder te eten? Zet dan je pop-up op in een studentenstad of bij een campus en bied je gerechten aan voor een studentenprijsje.

Verwacht overigens niet dat u meteen veel geld zal verdienen aan uw pop-up restaurant. Pop-ups leveren vooral naamsbekendheid en direct contact met uw doelgroep op. Als het uw doel is om snel de kas te spekken, dan is een pop-up restaurant waarschijnlijk niets voor u.

Tip 3: Zet uw dromen om in daden

Heeft u uw concept tot in de puntjes uitgewerkt? Dan is het hoog tijd om de eerste stappen te zetten! Om te beginnen, kunt u op zoek gaan naar een geschikte ruimte. Dat is makkelijk via websites als Zimmo of via het kadaster Antwerpen voor leegstaande winkels.

U heeft natuurlijk ook de juiste vergunningen nodig. Dat verschilt per gemeente. Wilt u een pop-up restaurant in Antwerpen opzetten? Vraag dan bij de gemeente welke vergunningen relevant zijn voor u. Daarna kunt u uzelf focussen op de inrichting en (eventueel) personeel.

Pop-up restaurant openen?

Verschillende ondernemers hebben hun pop-up al met Lightspeed gelanceerd. Vraag meer info aan bij onze experts.