Een Facebook Webshop: wat is dat precies?

Een Facebook Webshop: wat is dat precies?

Facebook is een waardevol medium voor webwinkeliers. Het is dan ook geen verrassing dat de mogelijkheden voor eCommerce op Facebook stukje bij beetje worden uitgebreid. Facebook introduceerde bijvoorbeeld Facebook Shop, een online shop op Facebook die de producten uit uw webshop toont. Het is een onderdeel van Social Commerce, een onderdeel van eCommerce waar sociale media gebruikt worden om de aankoop en verkoop van producten te stimuleren. Een mooie oplossing, maar wat houdt het precies in?

Wat is een Facebook Shop?

U heeft hoogstwaarschijnlijk al een Facebookpagina voor uw webshop. Het doel van deze pagina is natuurlijk dat uw huidige en potentiële klanten op Facebook de pagina gaan liken, volgen en uiteindelijk een stap dichterbij een aankoop in uw (web)winkel zijn.

Het hebben van zo’n Facebookpagina is erg waardevol, maar de meeste volgers zullen niet direct naar uw winkel snellen nadat ze uw pagina hebben geliked. De reden hiervoor is dat veel Facebook-gebruikers de Facebookwebsite niet willen verlaten.

Facebook marketing, heb jij het al onder de knie?

Lees de Facebook Marketing checklist en vergroot uw bereik online.

Facebook introduceerde daarom Facebook Shop waarmee het webwinkels de mogelijkheid biedt hun producten direct via Facebook te verkopen. Het is een win-win situatie: als webwinkelier verkoopt u meer en Facebook verliest minder verkeer aan de website wanneer bezoekers doorklikken naar uw webwinkel.

U kunt de shop eenvoudig opzetten, producten toevoegen, productinformatie updaten (bijvoorbeeld wanneer u een promo- en/of kortingsactie hebt of iets uitverkocht is), producten categoriseren en een maattabel toevoegen wanneer u producten in verschillende maten verkoopt.

Bezoekers kunnen producten in een winkelwagen plaatsen en aanschaffen vanaf de Facebookpagina. Dit is hoe Pluk Amsterdam Facebook-gebruikers naar de shop leidt:

Facebook Webshop

Wanneer u klikt op Shop of See all, wordt u geleid naar de volledige Facebook Shop. Maak net zoals Pluk een pinned post voor verzend- en betalingsinformatie en eventueel een link naar uw andere social media pagina:

Facebook Webshop

Bezoekers kunnen zich abonneren op uw Facebook Shop, zodat ze een notificatie krijgen wanneer u een nieuw product toevoegt. Daarnaast kunnen uw bezoekers u ook een bericht sturen als ze vragen hebben over een product.

De voordelen van een Facebook Shop voor uw webwinkel

Er zijn maar liefst 10,8 miljoen Nederlandse Facebook-accounts geregistreerd. En hoewel de meningen over Facebook momenteel verschillen, blijven veel Nederlanders dit platform trouw. Er is dus genoeg afzet te vinden op Facebook, maar slechts een kleine groep volgers zal ook daadwerkelijk uw webwinkel bezoeken. Om meer verkopen te realiseren is het direct aanbieden van uw producten op Facebook dus erg handig.

Een Facebook Shop is tevens snel en eenvoudig opgezet. Het is nooit verkeerd om een extra verkoopkanaal te hebben, helemaal wanneer het gewoon gratis is.

Door verstandig in te spelen op de mogelijkheden van uw Facebook Shop, kunt u volgers van uw pagina converteren tot klanten. Ze zijn immers altijd een stap dichterbij een aankoop, aangezien uw producten al op Facebook staan en bezoekers niet eerst naar uw website hoeven te navigeren. Anderzijds is een Facebook Shop de ideale oplossing om klanten te binden aan uw Facebookpagina. Als een klant weet dat u ook producten verkoopt op Facebook, zal hij namelijk vaker uw pagina in de gaten houden. Zo haalt u dus volgers, fans en uiteindelijk trouwe klanten binnen die meer dan eens een aankoop bij u doen!

Zelf verkopen op Facebook

Om uw webwinkel te koppelen aan Facebook – en zo een Facebook Shop te creëren – dient u een connectie te maken met Facebook vanuit de back office van uw webshop. U heeft wel eerst Facebookpagina nodig. Heeft u die nog niet, lees dan hier hoe u een Facebookpagina aanmaakt.

Zo maakt u een Facebook Shop via de Lightspeed backoffice: ga in de back office naar uw linkermenu. Klik op Design > Facebook Commerce. Voer uw Facebook Page ID in of klik op Verbind met Facebook. Kiest u het laatste, dan wordt u doorgestuurd naar een pagina waar u uw Facebook Page URL kunt invullen en zo uw Page ID kunt vinden.

Facebook Webshop

Bij de optie Toon headlines kunt u aangeven of u de headlines van uw webshop weer wilt geven in uw Facebook Shop. Heeft u nog geen headlines aangemaakt? Open dan het linker menu en klik op Design > Headlines.

U kunt er ook voor kiezen om een header toe te voegen aan uw Facebook Shop door Toon header te activeren. Klaar? Klik dan op Opslaan om uw Shop te activeren. Veel succes met uw Facebook Shop!

Succesvol online verkopen?

Ontdek de mogelijkheden van Lightspeed eCom.

 

 

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers