Street food is een culinair genre op zich. Dat bewijzen de talloze foodtrucks die in de jaren 10 als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten – en zijn blijven groeien.
Ben je ook gebeten door het street food virus en wil je graag je eigen foodtruck beginnen, maar weet je niet hoe, wat of waar? Geen paniek. Wij beantwoorden alle vragen die je hebt in dit artikel.
Een foodtruck beginnen en uitbreiden: alle vragen op een rij
- Wat zijn de voordelen van een foodtruck?
- Wat heb je nodig om een foodtruck te beginnen?
- Welke vergunningen heb je nodig voor een foodtruck?
- Welke verzekeringen heb je nodig voor een foodtruck?
- Hoeveel btw moet je aanrekenen met een foodtruck?
- Heb je een witte kassa nodig bij het beginnen van een foodtruck?
- Wat zijn de kosten van een foodtruck?
- Hoe ga je van één naar meerdere foodtrucks?
Maak kennis met Lightspeed.
Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het opschalen van jouw foodtruck. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw ambities kan betekenen.
Wat zijn de voordelen van een foodtruck?
Lage kosten
Een van de grootste voordelen van een foodtruck of “keuken op wieltjes” is dat het een relatief betaalbare onderneming is, omdat de kosten over het algemeen een flink stuk lager liggen dan bij een vast restaurant.
Mobiliteit
Captain Obvious, natuurlijk, maar met een foodtruck ben je niet gebonden aan een vaste plek of locatie, maar kun je overal heen: naar festivals, straatfeesten, privé-evenementen of markten. Je rijdt naar waar je klanten zich bevinden – en vergroot op die manier ook je doelpubliek in vergelijking met een vast restaurant, waardoor je ook je omzet kunt maximaliseren.
Originele concepten
Foodtrucks zijn inmiddels geen nieuw begrip meer. Het streetfood-effect heeft zijn vruchten afgeworpen en is een gevestigde waarde voor veel consumenten. Dat maakt het ook een concept met uitgelezen kansen om een sterke (visuele) identiteit te creëren. De concurrentie is groot en dus is het belangrijk om goed na te denken over het concept waarmee je mobiele onderneming zich van de rest onderscheidt. We raden je daarom aan om de huidige trends in de horeca erop na te lezen.
Reclame tegen lagere kosten
Terwijl een traditioneel restaurant per definitie niet de bewegingsvrijheid heeft om overal naam te maken, is het voordeel van een foodtruck dat je onderweg gratis naamsbekendheid kunt genereren. Een origineel ontwerp en een sterke visuele identiteit op wielen creëert constant gratis reclame – voor elke locatie waar je naartoe gaat, en voor elke persoon die je foodtruck te zien krijgt.
Betere winstmarges
Aangezien de ruimte in een foodtruck beperkt is, is ook het aanbod vaak beperkt. De voordelen van zo’n specialisatie? Je hebt meer grip op je foodcost (minder spreiding in de inkoop van verschillende ingrediënten voor gerechten die je toch niet kunt bereiden) en, bijgevolg, betere winstmarges op lange termijn.
Wat heb je nodig om een foodtruck te beginnen?
Het antwoord: vier zaken – op z’n minst.
- Een onderneming
- Een idee
- Een businessplan
- Financiering
Een onderneming
Elke beginnende ondernemer – foodtruck uitbater incluis – hoort zich eerst en vooral als dusdanig in te schrijven bij een erkend ondernemingsloket – ongeacht je branche. Pas als je ingeschreven hebt, mag je jezelf ondernemer noemen.
Na je inschrijving krijg je een uniek btw-identificatie- en ondernemingsnummer en wordt je onderneming opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dat heb je nodig voor het opstellen van je aan- en verkoopfacturen en je btw-aangifte. Als je meer wilt weten over btw en belastingen, kun je op één van onze vele handige blogs terecht. Specifieke regels over welke btw-tarieven je moet hanteren wanneer je een foodtruck begint, vind je verder in dit artikel.
Een idee – oftewel: het gat in de markt
Helaas kun je niet gewoon “een food truck” beginnen. Je moet natuurlijk over een concreet idee, en vaker een concrete keuken of zelfs een specifiek gerecht beschikken waarmee je de wereld wilt gaan veroveren.
Een uniek gat in de markt vinden, is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar allesbehalve onmogelijk.
Denk aan Mission Masala – what’s in a name – die met hun foodtruck systematisch op alle grote (foodtruck)festivals te vinden waren, omdat zij als enige op dat moment Indisch soulfood op de markt brachten.
Wij kunnen je het idee der ideeën niet geven, maar een gouden tip is om te proberen een aanbod te creëren waar een duidelijke vraag naar is – of net niet, omdat het concept op Belgische bodem nog niet bekend is.
Een businessplan
Voor je aan jouw foodtruck avontuur kunt beginnen, doe je er goed aan om een businessplan op te stellen. Dat lijkt een veel werk, maar het geeft je waardevol inzicht in heel wat zaken:
- Je missie, visie en doelstellingen
- Je concept, voorbeeldmenu en prijzen
- Je doelgroep, concurrentie en locatie- en marktanalyse
- Je marketingplan en -kanalen
- Je leveranciers, bevoorradingsketen en eventueel personeel
- Je financieel plan met investeringen, winst-verlies en cashflow verwachtingen
Een hoop informatie en benodigdheden, maar onthoud dat elk businessplan draait om de vier P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie. Als je die kernboodschap op papier weet te zetten, kom je al een heel eind.
Download jouw business plan.
Wij hebben een gratis, volledig en gedetailleerd sjabloon gemaakt voor horecaondernemers die een foodtruck willen beginnen. Begin vandaag nog aan jouw businessplan.
Financiering
Voor we dieper ingaan op wat het kost om een foodtruck te beginnen, is het belangrijk om even stil te staan bij de verschillende financieringsopties die er zijn voor horecaondernemers.
Indien je namelijk zelf niet over het nodige startkapitaal beschikt om een foodtruck te beginnen, zal je genoodzaakt zijn om op zoek te gaan naar externe financiering. Gelukkig bestaan er heel wat opties – de één iets complexer dan de andere. Wij zetten ze voor jou op een rij:
- Banklening
- Microkrediet
- Borgstellingskrediet
- Leverancierskrediet
- Business angels
- Crowdfunding
- Lening van vrienden en familie
- Huurvrije periode
Meer informatie over elk van deze financieringsopties vind je terug in onze blog over de verschillende financieringsopties voor horecazaken.
Eén financieringsoptie die hierboven niet vermeld wordt, maar wel het vermelden waard is, is Lightspeed Capital. Omdat het niet zo eenvoudig is om externe financiering te verkijgen, en het vaak een tijdrovend en administratief lastig proces is, heeft Lightspeed Capital gelanceerd. Capital is een flexibele en vooral laagdrempelige vorm van financiering voor klanten van Lightspeed Restaurant, ons kassa- en betaalplatform.
Capital is een voorschot dat klanten heel eenvoudig kunnen aanvragen via de backoffice van Lightspeed Restaurant. Omdat Lightspeed Restaurant een kassasysteem én betaaloplossing in één is, beschikt Lightspeed over de omzetgegevens van haar klanten, wat het goedkeuringsproces van elke aanvraag aanzienlijk vereenvoudigt. Zodra een aanvraag is goedgekeurd, staat het voorschot binnen de twee dagen op je rekening. Dat bedrag mag je gebruiken voor wat je wilt: uitbreiding, nieuw materiaal, een nieuwe locatie, extra personeel, marketingcampagnes, noem maar op.
De kostprijs van een Capital voorschot is een flat fee die je samen met het voorschot terugbetaalt op basis van een vast percentage van je dagomzet met kaartbetalingen. Geen hoge maandelijkse interesten/rentepercentages of bedragen dus. Verdien je een dag minder, dan betaal je ook minder terug.
Ook op zoek naar extra kapitaal?
Zoek niet verder. Ontdek het gemak van Lightspeed Capital, een transparante, eenvoudige en vooral laagdrempelige vorm van financiering voor de horecasector. Neem vandaag nog contact op met één van onze experts voor meer informatie.
Welke vergunningen heb je nodig voor een foodtruck?
Ongeacht mobiliteit vallen foodtrucks onder dezelfde regels als elke andere horecazaak, en dus ook onder gelijkaardige vereisten qua vergunningen.
De belangrijkste vergunningen waar je rekening mee moet houden bij het beginnen van een foodtruck zijn:
- Voedselveiligheid
- Allergenenwetgeving
- Drankvergunning
- Hygiëneattest
- Brandveiligheidsattest
- Muziek- & auteursrechten
Als je vanuit een kraam, wagen of foodtruck en op de openbare weg eten wilt verkopen, heb je ook een standplaatsvergunning nodig. Die vraag je aan bij je gemeente. Meer informatie over alle vergunningen die iets te maken hebben met de horecasector hebben we in een aparte blog voor je opgesomd. Alle praktische informatie vind je daar terug.
Welke verzekeringen heb je nodig voor een foodtruck?
Net zoals bij horecavergunningen, zijn ook de verzekeringen die je moet afsluiten bij het beginnen van een foodtruck gelijkaardig aan die bij het starten van een horecazaak.
Elke horecazaak neemt de volgende verzekeringen best in overweging:
- Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Bedrijfsschadeverzekering
- Goederen- en inventarisverzekering
- Rechtsbijstandverzekering
Opnieuw hebben we al deze allemaal stuk voor stuk uitgelegd in een aparte blog over verzekeringen, waar je alle praktische informatie terugvindt.
Waar een foodtruck verschilt van een horecazaak is uiteraard dat het om een voertuig gaat en dat je als foodtruck ook vaak meedoet aan evenementen. Natuurlijk ben je verplicht om een autoverzekering af te sluiten, maar ook een evenementenverzekering kan in sommige gevallen interessant zijn.
Met zo’n verzekering kun je gedeeltelijk of geheel indekken tegen eventuele fouten die je maakt met grote gevolgen voor de organisator of schade aan het eigendom van de organisator of aan gehuurde zaken veroorzaakt. Ook kun je indekken tegen eventuele financiële schade die je oploopt als een evenement niet doorgaat, onverwacht onderbroken wordt of uitgesteld moet worden. Tenslotte ben je ook beschermd wanneer gasten van evenementen schade berokkenen aan jouw foodtruck of materiaal.
Hoeveel btw moet je aanrekenen met een foodtruck?
Het is een tijd onduidelijk geweest onder welke noemer foodtrucks vielen voor de fiscus. Dat komt omdat foodtrucks in de grijze zone vallen tussen restaurantdiensten en de levering van maaltijden. Deze twee diensten vallen namelijk onder een verschillend btw-tarief: maaltijden die ter plaatse geconsumeerd worden (= restaurantdienst) vallen onder 12%; levering van maaltijden onder 6%.
Welk btw-tarief je moet hanteren hangt af van de situatie waarin je je bevindt. Wij sommen de mogelijkheden voor je op.
Je consumenten zijn niet je klanten
Dat klinkt misschien raar, maar het is eenvoudig uit te leggen: je wordt door een muziekfestival of privéorganisatie ingehuurd om eten te voorzien aan anderen, maar je factureert alles in één keer aan de organisatie, niet aan de uiteindelijke consumenten.
Op dat moment word je door de fiscus beschouwd als een cateringdienst, en hoor je de verkochte maaltijden op je factuur aan de organisatie aan 12% btw te verkopen.
Hier spreekt de fiscus van “geen contractuele band met de eindconsument.”
Je consumenten zijn je klanten
Als je in een gelijkaardig scenario wordt gevraagd of ingehuurd voor je diensten, maar elke consument betaalt ook daadwerkelijk aan je foodtruck voor hun gerecht, dan zijn dat je feitelijke klanten.
Hier spreekt de fiscus van “een contractuele band met de eindconsument.”
Daarmee staat het btw-tarief nog niet vast, want dat hangt af van de omstandigheden waarin je verkoopt:
- Voorzie jij of de organisatie van het gebeuren een ruimte waar je klanten hun gerechten en drankjes kunnen consumeren – zittend of staand – dan word je beschouwd als een restaurantdienst, en hoor je 12% btw aan te rekenen. Dat geldt ook in een station: heb je daar een mobiele stand, foodtruck of kraam opgesteld en voorzie jij tafels dan beschouwt de fiscus dat als restaurantdienst.
- Als er geen ruimte voorzien wordt, dan beschouwt de fiscus jouw diensten als een levering van maaltijden, en hoor je 6% btw aan te rekenen. Let wel: het moet ook zo lijken. Zodra je een dienblad aan consumenten meegeeft, begint het al sterk te lijken op een situatie waar klanten toch ter plaatse kunnen consumeren. Ook in het station, als je zelf geen ruimte voorziet, maar mensen je gerechten consumeren op de wachtbanken die permanent in het station staan, hoor je 6% btw aan te rekenen.
Openluchtmuziek- en foodtruckfestivals
Openluchtfestivals kunnen onder beide tarieven vallen – maar natuurlijk niet tegelijkertijd. Vaak betaal je als foodtruck echter geld aan de organisatie van het festival en betaalt elke consument individueel aan jou. Dat maakt elke klant jouw eindconsument.
De regels rond welk btw-tarief je in dat geval hoort te hanteren, hangen opnieuw af van de inrichting van de ruimte rondom je foodtruck, al is de fiscus hier een stuk soepeler.
Enkel als er een binnenruimte voorzien is waar mensen aan gewone of statafels eten en drinken kunnen consumeren, wordt er van restaurantdiensten gesproken, en hoor je 12% btw aan te rekenen. Op openluchtmuziek- en foodtruckfestivals die geen binnenruimtes hebben en waar enkel buiten voorzieningen zijn, wordt er standaard van levering van maaltijden gesproken, en werk je dus aan 6% btw.
Meer specifieke informatie over wat btw is, hoe de btw-tarieven precies werken en wanneer je je btw-aangifte hoort in te dienen, vind je in onze blog over btw in de horeca.
Heb je een witte kassa nodig om te starten met een foodtruck?
De horeca gaat hand in hand met het wel of niet verplicht aanschaffen van een geregistreerd kassasysteem (GKS) of witte kassa.
Een GKS is verplicht wanneer je meer dan €25.000 aan omzet op jaarbasis verdient uit restaurantdiensten. Diezelfde drempel bepaalt ook of je btw-plichtig bent of niet; verdien je namelijk minder dan €25.000 omzet op jaarbasis, dan kun je ervoor kiezen om een btw-vrijstelling aan te vragen. Als de fiscus je die toekent, word je beschouwd als een kleine onderneming.
Terug naar de GKS. Als je dus meer dan €25.000 aan omzet op jaarbasis verkoopt uit maaltijden die ter plaatse geconsumeerd – en aan 12% btw verkocht – worden, ben je verplicht om een witte kassa aan te schaffen. Met een GKS moet je aan elke klant ook een btw-kasticket afleveren.
Daartegenover, verkoop je enkel maaltijden voor levering aan 6%, dan val je dus in principe niet onder de GKS-verplichting.
Desalniettemin kiezen veel ondernemers die een foodtruck beginnen standaard voor een GKS, omdat ze hun foodtruck beschouwen als het begin van een groter plan – opschalen naar meerdere foodtrucks of een vast restaurant. Daarover vind je verder in dit artikel meer informatie.
Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed is niet alleen een volwaardig geregistreerd kassasysteem, maar ook speciaal ontwikkeld om opschaal- en groeiambities in de hand te werken.
Meer weten? Ontdek het zelf.
Bekijk vrijblijvend een gratis demo van Lightspeed Restaurant, het geavanceerde en complete horeca kassasysteem. Ons platform automatiseert tijdrovende processen en handelingen en geeft je meer tijd terug voor wat er toe doet: ondernemen.
Wat zijn de kosten van een foodtruck?
Ook al zal het je zeker minder kosten om een foodtruck te beginnen dan een vaste horecazaak te starten, er komen best wel wat kosten aan te pas. Die zetten we hier voor jou op een rij:
- De foodtruck zelf
- Het ontwerp
- Apparatuur
- Brandstof & EGW
- Voorraad
- Deelname- & stallingskosten
- Onderhoud
De foodtruck zelf
Hoeveel kost een foodtruck? Wel, je hebt drie mogelijkheden. Ofwel koop je een nieuwe bestelwagen of nieuw busje aan, ofwel zoek je naar een tweedehands exemplaar, ofwel huur je er één.
- Nieuw – Grof geschat, komt de prijs voor een nieuwe bestelwagen of busje dat je vervolgens omtovert in een foodtruck neer op tussen de €5.000 en €100.000. Denk aan mini-trailers en Piaggio ape’s in het lagere segment, aan grote bestelwagens en kleine camionettes in het hogere.
- Tweedehands – De prijs voor een tweedehands busje ligt natuurlijk lager, maar ook daar zul je – naargelang de staat en leeftijd van het busje – moeten denken aan tussen de €3.000 en €15.000.
- Huren – Huren lijkt misschien een dure optie, maar het kan een goedkoper alternatief zijn als je graag eerst je concept uittest. Je verkleint daardoor je risico en hebt tegelijk geen giga-startkapitaal nodig. Slaat je concept onverhoopt niet aan, dan hoef je het busje niet door te verkopen.
Of je nu op zoek bent naar een nieuwe of een tweedehandse truck, of er eentje wilt huren of leasen om je eigen foodtruck te beginnen, er zijn talloze websites die je helpen bij het vinden van een nieuwe bestelwagen of busje, zoals Multiwagon en Food and event trailers, het huren (en zelfs ontwerpen) van een busjes, zoals de Foodtruck company en Innovan, en het zoeken naar een tweedehands bestelwagen, zoals Tweedehands.be en Marktplaats.
Het ontwerp
De prijs voor het ontwerp van je foodtruck hangt af van je eigen ambities. De meeste foodtrucks gaan vooral voor een opvallend ontwerp aan de buitenkant, aangezien de binnenkant meer praktisch ingericht moet zijn, maar daar heb je natuurlijk zelf de keuze in.
Het is moeilijk om daar een prijs op te plakken, maar als je met een professionele grafisch ontwerper werkt en daar verf, print- en plakwerk bijrekent, mag je al snel op tussen de €2.500 en €5.000 rekenen. Met een beperkt budget en de nodige creativiteit kun je natuurlijk ook zelf je hele foodtruck ontwerpen.
Apparatuur
Als je een nieuwe of tweedehands bestelwagen of busje aanschaft – en dus geen afgewerkte foodtruck – is je tweede grootste kostenpost al het materiaal en apparatuur die je zult moeten kopen om je foodtruck in te richten en te runnen.
Denk aan een volledig uitgeruste keuken met koelkast en/of diepvries, oven en/of friteuse, kook- en warmhoudplaat, keukengerei, schappen, voorraadkasten en ga zo maar door. Als je ook hier voor nieuw materiaal gaat, mag je rekening houden met een bedrag tussen de €7.500 en €25.000.
Natuurlijk hangt die kostprijs af van de kwaliteit van het materiaal dat je aanschaft, en ook hier kun je voor tweedehands apparatuur gaan om je foodtruck in te richten.
Brandstof & EGW
Naargelang de frequentie en intentie waarmee je met je foodtruck op pad gaat, mag je al snel maandelijks rekening houden met een bedrag tussen de €150 en €200 voor brandstofkosten.
De kostprijs van elektriciteit, water en gas (EGW) hangt natuurlijk af van of je alle drie nodig hebt of niet – en of je op locatie voorzien wordt of zelf moet instaan. Op publieke markten krijgen foodtrucks tegen betaling vaak toegang tot het algemeen net. Grotere evenementen en festivals rekenen EGW-kosten vaak door in de totale inschrijvingkost of het percentage dat ze op je omzet vragen.
Voorraad
Een foodtruck is weinig zonder food. Naargelang je businessplan kun je per evenement zo precies mogelijk gaan inkopen, maar als je op een frequentie van enkele evenementen per week doelt, is bulk inkopen bij groothandels waarschijnlijk interessanter om je winstmarge te vergroten.
De kostprijs van je voorraad hangt natuurlijk ook af van wat voor producten je op de markt brengt. Zo hebben lobster rolls een hogere foodcost dan taco’s, maar verkopen taco’s misschien beter dan lobster rolls. Zowel foodcost als je begrote verkoopfrequentie zal een impact hebben op hoeveel voorraad je standaard moet voorzien, en hoeveel je dat zal kosten.
Het belangrijkste is: je eerste gerecht moet even goed zijn als je honderdste. Met andere woorden: let op dat de ingrediënten uit je voorraad te allen tijde houdbaar zijn en een gelijkwaardige kwaliteit garanderen. Doe je dat niet, loop je het risico niet te voldoen aan de FAVV-normen en een boete te krijgen. Meer over FAVV-eisen vind je terug in het deel over vergunningen.
Deelname- & stallingskosten
Je kunt je foodtruck niet overal neerzetten waar je maar wilt. Elke gemeente in België heeft hier eigen regels voor.
Ga voor elk evenement, elke markt of gelegenheid na of er sprake is van een standplaatsvergunning en hoeveel deze kost. Met die vergunning krijg je toestemming om op een plek te staan en te verkopen.
Zoals besproken, betaal je ook vaak een vast bedrag of percentage op je omzet wanneer je meedoet aan muziek- of foodtruckfestivals. Die tarieven hangen af van evenement tot evenement, maar zijn belangrijk om te vermelden in het financiële luik van je business plan.
Onderhoud
Elke auto moet in België jaarlijks gekeurd worden, en je foodtruck is geen uitzondering. Hoe vaak je dat moet doen, hangt af van het type brandstof je gebruikt en hoeveel je foodtruck weegt.
Het Verzekeringen en vergunningen
We hebben alle verzekeringen en vergunningen opgesomd die je bij het oprichten van een foodtruck in overweging kunt of moet nemen, maar de kostprijs van vergunningen en verzekeringen hangt respectievelijk af van gemeente tot gemeente, en van verzekeraar tot verzekeraar. Desalniettemin is het belangrijk om deze kostenpost op te nemen in je businessplan.
Hoe ga je van één naar meerdere foodtrucks?
Wanneer je een gevestigde waarde bent in de foodtruckmarkt, en schaalbaarheid als uitgangspunt in je businessplan hebt opgenomen, is het tijd om uitbreidingsopties te overwegen. Daarin heb je drie opties:
- Je kunt je foodtruck repliceren en die in eigen beheer via personeel uitbaten.
- Je kunt franchisingopties ontwikkelen en aanbieden in onderaanneming.
- Je kunt nieuwe foodtrucks deels in eigen beheer, deels in franchising ontwikkelen.
Elke optie heeft zijn voordelen, maar in dit artikel gaan we iets dieper in op foodtruck franchising.
Wat zijn de voordelen van franchising voor de foodtruckmarkt?
- Bestaande succesformule – er zijn veel ondernemers die liever iets minder risico nemen en in zee gaan met een bestaande succesformule, wat op zich een stuk makkelijker is dan het ontwikkelen van een eigen concept.
- Merkbekendheid – een bestaande succesformule gaat hand in hand met een bepaalde merkbekendheid. Jouw succesverhaal kan daarom des te harder aanslaan bij de lokale doelgroep van franchisenemers in andere steden waar jouw concept nog niet bestaat.
- Controle – als franchisegever geef je een replica van je onderneming uit handen, maar behoud je de controle over het ontwerp, de marketing, juridische ondersteuning en financiële zijde van het franchiseverhaal. Jij bepaalt wat een franchisenemer wel en niet mag, hoeveel startkapitaal er nodig is en wat de jaarlijkse franchise fee op de omzet is.
- Groei zorgt voor groei – hoe groter en succesvoller je netwerk aan franchise foodtrucks wordt, des te meer financiële middelen je ter beschikking zal hebben om nieuwe franchisenemers te begeleiden bij de lancering en ontwikkeling van hun foodtruck.
- De kracht van een netwerk – als franchisegever kan je franchisenemers helpen bij marketingcampagnes, en in sommige gevallen de marketingkosten betalen. Wil je flyers laten drukken of investeren in advertenties op Facebook? Overleg eens met de franchisegever of die bereid is deze kosten voor zijn rekening te nemen.
- Opleidingsmogelijkheden – Sommige franchisegevers bieden hun franchisenemers aan om cursussen te volgen over boekhouding, marketing of verkooptechnieken, als een soort fiscaal aftrekbaar voordeel dat tevens in iedereens voordeel werkt.
- Financiering – als franchisegever met een onderbouwd businessplan, een succesvol concept en concrete groeiambities kun je ook vaak makkelijker een lening aangaan, omdat het risico zowel voor jou als voor de banken kleiner is.
In een vergelijkbare blog hebben we het gehad over hoe je van een horecaconcept naar een restaurantketen groeit. Vaak groeien ondernemers die een foodtruck zijn gestart organisch naar een vaste locatie, en vandaar ook naar meerdere locaties. Alle informatie over die evolutie vind je daar terug.
Van foodtruck naar foodtruck imperium
Sommige ondernemers dromen van een foodtruck te beginnen – en uit te breiden. Met deze informatie kun je van die droom een realiteit maken. En met het kassasysteem van Lightspeed kun je jouw foodtruck helpen opschalen naar een foodtruck imperium.
Graag meer info? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.