Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Hoe 5 Lightspeed horeca-ondernemers omgaan met de tweede golf én de feestdagen

Hoe 5 Lightspeed horeca-ondernemers omgaan met de tweede golf én de feestdagen

We zitten er middenin: de tweede COVID-19 golf, deze keer met de feestdagen voor de deur. De schrik en de onwetendheid die we tijdens de eerste golf voelden is wat meer naar de achtergrond verdwenen. Toch is de situatie er niet beter op geworden; naast de retail heeft ook de horeca opnieuw de deuren moeten sluiten. Gelukkig is er een klein lichtpuntje aan het einde van de tunnel in de vorm van het langverwachte vaccin! 

Samen met Belgische en Nederlandse horeca-ondernemingen Gebrouwen door Vrouwen, NOMADS, BAVET, Uiltje Craft Beer en Pleasures blikken we terug op een half jaar geleden en kijken we vooruit naar de toekomst. Wat is het verschil tussen toen en nu? Wat zijn hun plannen voor de feestdagen en hoe komen ze deze tweede golf te boven? Lees hier de verhalen van deze gemotiveerde horeca-ondernemers en doe inspiratie op.

Bereid uw onderneming voor op de toekomst

Slimme horeca-ondernemers gebruiken nieuwe technologieën om onverwachte uitdagingen het hoofd te bieden. Download onze gratis gids en ontdek hoe u uw horecazaak kunt vernieuwen voor succes op lange en korte termijn.

 

Gebrouwen door Vrouwen: « Gelukkig blijven de locals onze bar steunen »

Tijdens de eerste lockdown stampte biermerk Gebrouwen door Vrouwen het ene na het andere initiatief in samenwerking met andere lokale ondernemers uit de grond. Ghislaine van Luyk, Bar Manager bij Gebrouwen door Vrouwen, zei toen dat het vooral een kwestie van creatief denken is om tot oplossingen te komen. Een half jaar later, net voor de harde lockdown, spreken we haar opnieuw en blijkt dat ze onverbiddelijk doorgaan. 

“Deze lockdown is anders dan de vorige. Door het goede weer in het voorjaar konden we ons bier buiten verkopen vanuit ons festivalkraampje. Mensen kwamen toen in de pauze lekker een biertje halen. Nu is dat vanwege de kou niet mogelijk en daarom hebben we onze bar omgetoverd tot winkel met allemaal Gebrouwen door Vrouwen merchandise. We hebben bijvoorbeeld truien, T-shirts, glazen en natuurlijk koud bier en bierpakketten.” 

Ook werkt Gebrouwen door Vrouwen nog altijd samen met andere locals. Dit keer heeft Go Go Gado Gado een plekje in de bar verworven, die de lekkerste Indische broodjes en friet met stoofvlees klaarmaakt. “Die combinatie gaat heel erg lekker met ons bier. Dat is dus een win-win situatie”, zegt Ghislaine. Gelukkig blijven ook de locals de bar volop steunen: “Mensen blijven echt komen voor ons bier. U kunt het natuurlijk bij de Albert Heijn halen, maar bij ons is alles te krijgen, staat het bier koud en steunt u direct de bar.”

Als kers op de kersttaart, heeft Gebrouwen door Vrouwen een speciale Glüh-weizenfles: witbier dat is gebrouwen met glühweinkruiden. Wilt u zo’n lekker winters biertje of een ander mooi cadeau voor de feestdagen bemachtigen, bezoek dan de bar in Amsterdam-West (Jan Pieter Heijestraat 119) of de online winkel. Voor nieuwjaar komt er ook een sprankelend nieuwjaarspakket aan. Stay stuned! 

 

NOMADS: « We richten ons op de dingen waar we energie van krijgen  »

Jaap Kin, een van de eigenaren van het ‘reizigers restaurant’ NOMADS, ervaart de tweede golf heel anders dan de eerste. “De eerste lockdown heeft vooral mentaal impact op ons gehad, omdat u niet weet wat er staat te gebeuren en hoe u erop in kunt spelen. Sommige dingen werken, sommige dingen niet.” Zo bleek bijvoorbeeld een drie-gangen diner aan het begin van de week geen succes. Maar al doende leert men, en na een fantastische zomer waren ze goed voorbereid op die tweede lockdown waar iedereen het al maanden over had. “Op het moment dat de persconferentie was geweest hebben we onze take-away gelijk online gegooid. Onze kassa was ingericht, ons reserveringssysteem stond klaar en de posters hadden we al gedrukt. Dat zorgt ervoor dat u richting het personeel en de buurt een signaal afgeeft dat u erover hebt nagedacht.”  

Ondanks de goede voorbereiding kan Jaap nog geen peil trekken op de coronacrisis. “Ik vind het vrij onvoorspelbaar, ik ben er alleen niet meer zo bang voor. Ik heb het idee dat met de aanpak en de positieve benadering die we nu hebben het allemaal wel goed komt. Ik heb het los kunnen laten dat de fout bij ons ligt. We kunnen hier gewoon niks aan doen.”

Bij NOMADS doen ze, ondanks dat het goede initiatieven vinden, liever niet mee aan horeca acties als ‘Black Monday’ en ‘17 januari gaat de horeca hoe dan ook open’, en richten ze zich liever op de dingen waar ze energie van krijgen. Ze focussen zich dan ook vooral op de buurt, die graag langskomt bij de koffiebar waar ook biertjes, glühwein, broodjes en soepen te krijgen zijn.

Naast het hapje en het drankje kunnen buurtbewoners ook met een kerstboom naar huis, want voor het restaurant is een heuse kerstbomenmarkt opgetuigd. Verder neemt NOMADS u tijdens de feestdagen mee op reis van India naar de de Perzische golf met een 3,4,5 of 6-gangen diner. Aan kerstgevoel dus geen gebrek. 

Hoe Jaap de toekomst tegemoet ziet? “Ik denk dat als we hier doorheen komen we alles aankunnen. Mensen maken me soms wel eens bang en zeggen dat de echte-echte financiële crisis nog moet komen. Dan denk ik daar twee minuten over na en kom tot de conclusie dat er niet meer snel een crisis komt waarin ik zes maanden vrijwel geen omzet heb. Dus welke financiële crisis er ook gaat komen, die kunnen we wel aan. Ik ga veel meer waarderen wat we hebben en ga genieten van alle mensen die straks weer naar ons restaurant komen.” 

NOMADS - Horeca-ondernemers COVID-19

 

BAVET: « Nu cashburn, straks nieuwe zaken die up en running zijn »

In de eerste golf richtte spaghetti restaurant BAVET een heus coronacrisisteam op, bleven ze hun gasten de ultieme BAVET-experience bieden en keken ze proactief naar hoe ze weer stapsgewijs konden heropenen. In onze serie Business as (un)usual vertelde Peter van Praet uitgebreid hoe hij als ondernemer omging met de coronacrisis.

Een half jaar later zit BAVET nog altijd niet bij de pakken neer. Hoewel in de eerste golf volop werd ingezet op kostenbesparing, richten ze zich in tweede golf juist op turnover. Ze houden alle keukens operationeel om zo de BAVET en Casper brands (ghost-kitchens en zusterbedrijf van BAVET) onder de aandacht te houden. Daarmee behouden ze ook maar liefst 60-70% van hun omzet. 

Op de de vraag waarom BAVET nieuwe zaken waaronder nu ook in Nederland blijft openen tijdens een lockdown, antwoord Peter uitgelaten: “We bouwen nu echt aan een bedrijf. Natuurlijk hebben we op ons hoofdkantoor een cashburn, maar dat hebben softwarebedrijven in de eerste jaren ook. Die pil moeten we nu even slikken, maar we werken keihard aan onze toekomst. Door het openen van nieuwe zaken blijven we up and running. Als we straks weer mogen heropenen, staat alles klaar.”

Het hoofdkantoor van BAVET draait dan ook op volle toeren door. “We openen nieuwe locaties, werken aan onze HR-structuur en aan de rebranding. Zo is onze organisatie dit jaar in een stroomversnelling geraakt en dat zal goed zijn voor volgend jaar. Doordat onze restaurants ook gewoon open blijven voor delivery, hebben we geen stille periode gehad. We bouwen een enorm klantenbestand op, dus we gaan hier sterker uitkomen. De machines zijn geolied.”  

En BAVET zou BAVET niet zijn als er ook een leuk concept voor de kerst werd bedacht. Als u de Christmas special bestelt kan het zomaar zijn dat de kerstman deze persoonlijk komt bezorgen met de BAVET Camionet. 

 

Uiltje Brewing Company: « Ons eCommerce kanaal is ontzettend belangrijk geworden »

In de eerste lockdown verloor brouwerij Uiltje Brewing Company maar liefst 65% van hun omzet. Daaf van den Boogaard, Marketing Coordinator, zei toen al dat hij niet bij de pakken neer wilde gaan zitten, maar juist de klanten — en het liefst ook zichzelf — wilde helpen. En dat deed Uiltje: ze doneerden een deel van hun T-shirt opbrengst aan de horeca in de vorm van bierfusten, en voor de échte bierfanaten organiseerden ze een wekelijkse drive-through. 

In de zomermaanden gingen ze even terug naar business as usual, maar in oktober zagen ze hun favoriete horecazaken opnieuw de deuren sluiten. “Naast het gemis van een vers getapt Uiltje betekende dat ook dat we weer creatief aan de slag moesten”, vertelt Daaf. “De drive-through was tijdens de eerste lockdown een enorm succes en beleeft nu zijn tweede leven. We hebben wederom vele edities georganiseerd waar mensen middels de drive-through hun favoriete bieren op konden halen. Vaak vers van de afvullijn; zoals het hoort!”

Dat ze niet bang zijn om buiten de lijntjes te denken blijkt wel; sinds kort is er in Haarlem (Zijlstraat 18) een heuse bakkerij in hun bar geopend, de Uiltje Baking Company. “Hier wordt geen bier meer getapt, maar broden gebakken met bijvoorbeeld gist van onze flagship IPA (Bird of Prey) of met bierborstel afkomstig uit de eigen brouwerij.”

Niet alleen de fysieke drive-through en de bakkerij zijn een groot succes, maar ze kunnen ook niet meer zonder hun webshop: “In de eerste lockdown zagen we een uplift in ons eCommerce kanaal. Inmiddels is het kanaal enorm gegroeid en ontzettend belangrijk voor ons geworden. Zo kunnen we gelukkig veel mensen in binnen- en buitenland voorzien van onze heerlijke verse bieren door deze op te sturen via de post.”

Voor de feestdagen heeft Uiltje Brewing Company een speciale X-mas bier box samengesteld. Daaf hoopt tijdens de feestdagen veel mensen van een mooi pakket met heerlijke bieren te voorzien en ziet 2021 met optimisme tegemoet: “We blijven lekker door brouwen en gaan ervoor zorgen dat we in 2021 weer heel veel leuke, mooie en nieuwe dingen mogen doen!”

 

Pleasures: « We moeten nóg georganiseerder gaan werken  »

De horecagroep Pleasures, waar onder andere Brasserie Pakhuis en restaurant Boutique onder vallen, staat voor interessante concepten met een hoge dosis creativiteit, zonder daarbij de kwaliteit van de producten uit het oog te verliezen. Sam D’Huyvetter, zaakvoerder en conceptontwikkelaar, had tijdens de eerste golf dan ook geen one-size-fits-all oplossing voor de verschillende zaken. Sommige restaurants leenden zich goed voor bezorg- en afhaalmaaltijden, terwijl andere beter konden sluiten. Gelukkig kon hij rekenen op de nodige support van zijn vaste klanten: “In deze tijd is gebleken dat we een heel trouwe vaste cliënteel hebben die ons altijd volgt en steunt op het moment dat we ze nodig hebben.”

Door de opgedane kennis in de afgelopen maanden, gaat Sam deze tweede lockdown anders te werk. De focus ligt deze keer meer op de houdbaarheid van hun concepten. Sam:  “De horeca gaat er toch anders uitzien denk ik. We zullen in de nasleep van 2020 nog georganiseerder moeten werken en meer met de vinger op de pols moeten kijken naar hoe we ondernemen.”

Gelukkig hoeven trouwe gasten van de restaurants die onder de Pleasures horecagroep vallen niet te wachten totdat alles weer open mag. Voor kerst kunt u bij verschillende zaken een feestdagen-box of 4-gangen menu bestellen. Dat wordt smullen!

 

Wilt u net als bovenstaande ondernemers ook een kassasysteem waar u de toekomst met vertrouwen tegemoet gaat? Neem dan contact op met een van onze experts om te kijken hoe Lightspeed Restaurant voor uw onderneming van toegevoegde waarde kan zijn.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management