De Lightspeed horeca enquête: de helft van de Belgen ervaart de horeca-ervaring als minder prettig sinds COVID-19

De Lightspeed horeca enquête: de helft van de Belgen ervaart de horeca-ervaring als minder prettig sinds COVID-19

De feestdagen komen eraan! Waar december normaliter een van de drukste periodes is voor de horeca, gooit het coronavirus dit jaar roet in het eten. De hoogste tijd om de balans op te maken en te onderzoeken hoe Belgen tijdens de feestdagen gebruik gaan maken van de horeca. 

Uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, dat is gehouden onder o.a. 1000 Belgen, blijkt dat de helft van de Belgen de horeca niet meer zo prettig ervaart als voor COVID-19. We bespreken dit en andere interessante inzichten. 

 

Belgen slaan horecabezoek over

De restaurantervaring is voor veel Belgen sinds COVID-19 achteruit gehold. Maar liefst 39 procent van de ondervraagden is zelfs niet meer in een restaurant of bar geweest sinds de uitbraak van de pandemie. Het grootste deel van de Belgen (26%) vindt buitenshuis eten gewoonweg niet meer zo leuk, terwijl een op de tien bang om besmet te raken met het virus. In Nederland is dit aantal bijna twee keer zo hoog (18%). 

 

Buiten de deur eten tijdens kerst minder populair

Zelfs als restaurants tijdens de feestdagen weer open mogen, dan geeft slechts 7 procent aan dat ze deze graag willen bezoeken. Driekwart van de Belgen zegt dat ze het liefst thuis hun eigen kerstdiner klaarmaken. Deze trend is ook te zien in Duitsland (88%) en Nederland (77%). 

Naast het bereiden van de eigen maaltijd zou 9 procent graag een maaltijd vooraf bestellen en later ophalen, terwijl 7 procent liever de maaltijd thuis laat bezorgen. Als het aan de mannen (67%) ligt zouden ze het liefst een chef inhuren die thuis komt koken. 

Restaurants kunnen hun marketing en communicatie op deze behoeften aanpassen. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van iets extra’s bij een chique ‘bezorg’diner. Belgen zouden een chique maaltijd voor thuis wel overwegen als er decoratie wordt meegeleverd (11%).

 

Goede maatregelen en technologie bieden kansen

Stel dat de horeca half december open mag, hoe kunnen Belgen dan toch verleid worden om uit eten te gaan? Maar liefst 29 procent wil graag dat er anderhalve meter afstand wordt gehouden tussen de tafels en 20 procent wordt over de streep getrokken als ze van tevoren kunnen reserveren. Dat Belgen eerst even de kat uit de boom kijken als het gaat om technologie blijkt wel uit de volgende cijfers: 8 procent wil graag via een QR-code het menu bekijken en 6 procent wil via een app bestellen en betalen. Toch wordt verwacht dat technologie in de horeca door corona een vogelvlucht zal nemen. 

Enquete Lightspeed - horeca BE

Belgen bestellen meer

Mocht de horeca toch dicht blijven, dan zullen veel restaurants hun pijlen richten op maaltijdbezorging. Hoewel maaltijdbezorging een opmars maakt, geeft toch nog 60 procent van de Belgen aan dat ze evenveel bestellen als voorheen. 31 procent is juist meer gaan bestellen, waarvan 11 procent dat vooral doet om de horeca te steunen. 

Gierig blijken de Belgen nog niet te zijn, want van de 8 procent die aangeeft minder te bestellen, doet slechts 3 procent dit om geld te besparen. In Zwitserland (30%) en Duitsland (24%) ligt het aantal mensen dat minder is gaan bestellen vele malen hoger. Nederland volgt een vergelijkbare trend als België.

Enquete Lightspeed - Delivery BE

Op zoek naar tools om uw restaurant te optimaliseren en digitaliseren?

Zoek niet verder. Lightspeed heeft alle tools die u nodig heeft voor de feestdagen en om 2021 goed in te luiden. Nieuwsgierig?

 

Tools voor optimalisering en digitalisering in de horeca

Of de horeca in 2020 nog open mag of niet, corona zorgt ervoor dat we ons constant moeten blijven aanpassen. Om aanpassingen snel door te kunnen voeren, moet u als horeca-ondernemer inzetten op optimaliseren en digitaliseren. Verschillende tools kunnen daarbij helpen.

eCommerce bereikt de horeca

eCommerce is niet alleen relevant voor retailers. Er zijn steeds meer horeca-ondernemers die hun weg naar online verkoop gevonden hebben. Merchandise, maaltijdpakketten en publieksfavorieten, u kunt het zo gek niet bedenken en het wordt door gasten gekocht. Zeker de feestdagen zijn een uitgelezen kans om de favorieten van uw restaurant tot onder de kerstboom te brengen. Denk aan oliën, receptenboekjes, peper en zoutstelletje, of andere ludieke cadeaus die de ontvanger aan uw restaurant doen denken. 

eCom voor Restaurant biedt mogelijkheden om deze nieuwe omzetstroom aan te bieden. Hiermee kunt u niet alleen uw online producten verkopen, maar ook uw merkbeleving online uitbreiden. Het unieke restaurant website thema is speciaal afgestemd op de horeca-behoeften en kunt u naar wens aanpassen. 

 

Online bestellen

U kunt uw website (die hierboven wordt genoemd), naar een nóg hoger niveau tillen door er een eigen online bestelplatform aan te koppelen. Dit geeft gasten de mogelijkheid om op voorhand te bestellen en deze maaltijd te laten bezorgen of later bij uw restaurant op te halen. 

Creëer deze nieuwe omzetstroom met Order Ahead. Een eigen bestelplatform betekent dat u niet langer commissie hoeft af te dragen aan derde partijen en dat u de logistiek in eigen hand houdt. Dit is kostenbesparend en goed voor uw service. 

 

Maaltijdbezorging

Zoals al eerder werd aangegeven is ruim een kwart van de Nederlanders meer gaan bestellen. Tegenwoordig kunt u niet alleen de burger- en de pizzarestaurants vinden op de bezorgplatformen, maar hebben ook de fine dining restaurants door  hoe ze hun gerechten via delivery aan de man kunnen brengen. 

Bij maaltijdbezorging koppelt u uw kassasysteem aan bekende bezorgplatformen, zoals UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.nl. Deze partijen hebben het voordeel van een enorm bereik, maar hier staan dan ook wel commissies tegenover. 

Met Lightspeed Delivery kunt u middels een plug-en-play systeem snel uw gerechten voor de feestdagen op deze bezorgplatformen aanbieden. Op deze manier kunnen uw gasten ook tijdens deze bijzondere dagen genieten van uw kookkunsten. Dit is niet alleen goed voor uw branding, maar ook voor uw (latere) omzet.

 

Op naar een digitaal en voorspoedig 2021

Veel mensen zullen het jaar 2020 snel achter zich willen laten. Toch kunnen horeca-ondernemers er nog een knallend einde van maken; pak uit, digitaliseer en optimaliseer zodat gasten ook deze feestdagen van uw restaurant kunnen genieten. Met de juiste motivatie en tools bent u er klaar voor! 

Blijf uw gasten bedienen met nieuwe omzetstromen

Blijf uw gasten bedienen met nieuwe omzetstromen