m-Commerce trends & tips voor retailers

m-Commerce trends & tips voor retailers

Onze smartphones zijn niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. We gebruiken ze om te communiceren, informatie op te zoeken, te gamen en producten te kopen. Hoe gaat u als retailer om met het groeiende aantal mensen dat via de smartphone koopt? In dit artikel leest u hoe de mobile commerce (m-Commerce) trends zich ontwikkelen en geven we u tips hoe u uw m-Commerce strategie kunt verbeteren. 

m-Commerce trends

Kopen via de smartphone stijgt de laatste jaren in een rap tempo. Azië is al jarenlang koploper met de meeste online aankopen via de smartphone. Europa volgt op de voet. In België is kopen via de smartphone gebruikelijk: in 2018 stond België op plek 21 met de meeste mobiele transacties wereldwijd. 

m-Commerce: desktop vs. mobile

Desktop begint langzaam terrein te verliezen als het gaat om digitale aankopen. Van het totaal aantal digitale aankopen werd in 2018 35% via mobile gedaan (40,6% smartphone, 12,6% tablet). Een jaar eerder werd maar 22% via de mobile gekocht, en het aandeel dat uitsluitend via laptop of deksktop koopt daalde met 29% (2017-2018). Ook verwachte omzetcijfers laten zien dat het aandeel van mobile shopping sterk gaat stijgen in de komende jaren. Volgens Worldpay, leider in betalingstechnologie, was de omzet van m-Commerce in België US$2 miljard in 2018, en de verwachting is dat dit gaat stijgen naar US$4 miljard in 2022 – een stijging van 100% ten opzichte van 27% voor desktop. 

Een van de redenen voor deze snelle stijging is het vertrouwen in online betaalmethodes. Belgen betaalden in 2017 het vaakst per Creditcard (26%), gevolgd door banktransactie (21%), debit card (20%) en eWallet (13%). Er wordt een sterke shift verwacht, waardoor e-facturatie en de eWallet de populairste betaalmethodes in 2022 worden. 

We gebruiken steeds vaker onze smartphone. Gemiddeld besteden gebruikers dagelijks 3 uur op shoppingapps en -websites. Apps worden het meest gebruikt door vaste klanten, en als ze eenmaal gedownload zijn gebruiken ze de app steeds vaker. Het is dan ook niet verrassend dat de conversie van apps 3 keer zo hoog is als die van websites. Enige kanttekening is, dat app-gebruikers wel selectief zijn in welke apps ze veel gebruiken op hun smartphone. 

m-Commerce per generatie en geslacht

Het gebruik van de smartphone om te shoppen neemt over het algemeen sterk toe, maar er is een groot verschil in het gebruik tussen de generaties. Millennials zijn de grootste digitale gebruikers en maken logischerwijs dan ook het meest gebruik van mobile shopping (70% in 2018). Babyboomers maken het minst gebruik van mobile shopping (17% in 2018), maar van alle generaties is hun gebruik in een jaar tijd het sterkst gestegen (70% ten opzichte van 2017). 

Volgens het CBS kopen de verschillende generaties over het algemeen dezelfde producten online (waaronder mobiel). Kleding en sportartikelen staan al jarenlang op nummer 1 (71% in 2017), gevolgd door reizen, vakanties en accommodaties (65% in 2017), en kaartjes voor evenementen (62% in 2017). Jongeren kopen wel vaker dan gemiddeld studiematerialen, spellen en software. 

Mannen en vrouwen hebben een ander koopgedrag. Mannen kopen over het algemeen meer computer- en elektronica-benodigdheden. Vrouwen kopen daarentegen vaker kleding en levensmiddelen. Omdat mannen vaker duurdere aankopen doen, is het logisch dat zij online meer geld uitgeven. 

Tijdens Connect19, het grootste omnichannel event van de Benelux, kunt u nog veel meer leren over m-Commerce. Laat u inspireren door de sprekers (o.a. PayPal, PostNL en The Phonelab) en stel al uw vragen aan de experts.

4 m-Commerce tips voor retailers

Consumenten hebben hoge verwachtingen van m-Commerce. Met bovenstaande m-Commerce trends in gedachte, geven we 4 tips om als retailer uw m-commerce strategie te verbeteren.

1. Ken uw doelgroep

Er zijn duidelijk verschillen in de manier waarop generaties en geslacht hun smartphone gebruiken om te winkelen. De een gebruikt de smartphone het liefst in de oriëntatiefase, terwijl de ander de hele customer journey doorloopt op z’n smartphone. Doe onderzoek naar mobile shopping onder jouw doelgroep, om te zien welke producten, marketing en soort ervaring het beste aansluit bij jouw klanten. Wat kopen ze liefst via de smartphone? Waar geven ze het meeste geld aan uit? Welke kanalen leiden uiteindelijk tot online aankopen via de smartphone? Door het gedrag van jouw doelgroep beter te leren kennen, kunt u ook uw mobiele shopping ervaring verbeteren en meer omzet  genereren. 

2. Bouw een shopping-app

Apps helpen uw conversie te verhogen. Als u een shopping-app laat bouwen, denk eerst goed na over de toegevoegde waarde voor de klant en hoe u dat gaat overbrengen. Het is belangrijk dat (potentiële) klanten de app niet alleen downloaden maar ook gaan gebruiken. Een andere optie is om een progressieve web-app te bouwen. Dit is een mobiele website met soortgelijke functionaliteiten als een app. Op deze manier hoeven uw klanten zelfs niets te downloaden, maar krijgen ze wel een goede mobiele winkelervaring. Bouwt u liever helemaal geen app? Zorg dan dat uw webshop in ieder geval goed werkt en er goed uitziet op smartphones. Bekijk hier welke responsive thema’s u kunt gebruiken.

3. Zorg voor veilige betalingsopties

Winkelen via de smartphone is populair geworden middels het stijgende vertrouwen in online betalen. Toch moet u het vertrouwen van uw klanten winnen. Laat uw betalingen lopen via veilige kanalen, zoals IDEAL, Afterpay, PayPal, Klarna en creditcards. Achteraf betalen wekt vertrouwen op, omdat klanten het product eerst ontvangen en daarmee minder risico’s lopen. Creditcards en PayPal geven klanten het voordeel dat ze hun geld kunnen storneren als hun artikelen niet geleverd worden. Deze betaalmethodes winnen de afgelopen jaren dan ook niet voor niets aan populariteit.

4. Ga voor omnichannel

Consumenten hebben allerlei kanalen tot hun beschikking voor interactie met hun favoriete winkels. Retailers die kiezen voor omnichannel verbeteren de winkelervaring door alle kanalen met elkaar te verbinden, zowel online als offline. Niet alleen de voorraad wordt gesynchroniseerd op alle kanalen, maar het kan ook helpen voor promotie en communicatie. Nu de smartphone steeds vaker wordt gebruikt om te winkelen is het een belangrijk onderdeel van omnichannel geworden. Binnen omnichannel liggen er nog veel kansen voor retailers.