Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Dé ultieme Retail & eCommerce voorbereidingsgids voor de feestdagen

Dé ultieme Retail & eCommerce voorbereidingsgids voor de feestdagen

De drukste tijd van het jaar voor retailers breekt bijna aan. Waar de winkelstraten vorig jaar nog leeg waren en er volop online werd besteld, doen dit jaar de fysieke winkels weer volop mee in de feestdrukte!

De verwachting is wel dat online shoppen de boventoon blijft voeren: sinds COVID bestellen consumenten 19% meer online en in de aanloop naar de feestdagen verwachten webshops een omzetstijging van gemiddeld 70%. Volgens een onderzoek van Sitecore beginnen shoppers in de Benelux relatief laat met inkopen voor feestdagen: 18% geeft aan te beginnen in november, 22% begint pas in december en 27% koopt last minute hun cadeaus. Uit de cijfers blijkt ook dat Black Friday een populaire dag shopping dag is: maar liefst 39% van de meer dan 1000 respondenten wil op deze dag hun slag slaan. 60% van de 18 tot 44-jarigen geeft aan dit online te doen.  

Is uw onderneming klaar voor de verwachte drukte? Gebruik dit artikel als checklist om goed voorbereid aan het drukste seizoen van het jaar te beginnen, of u nu een webshop, fysieke winkel of omnichannelstrategie hebt. 

Uw winkel of webshop voorbereiden op de feestdagen doet u zo:

  1. Zet een e-mailmarketingcampagne op
  2. Laat uw social media sprankelen
  3. Focus op SEO
  4. Kies de juiste producten voor uw kortingen
  5. Verspreid uw kortingen
  6. Plan uw verzendstrategie
  7. Bereid uw klantenservice voor
  8. Profiteer van apps

100 marketing & e-Commerce tips voor de feestdagen

U goed voorbereiden op de feestdagen is het halve werk. Gebruik deze27 100 marketing & e-commerce tips als inspiratiebron voor uw eigen onderneming

Uw winkel of webshop voorbereiden op de feestdagen

1) Zet een e-mailmarketingcampagne op

De e-mails voor de feestdagen vliegen u in oktober al om de oren. Dat betekent niet dat als u nu nog niets heeft gestuurd, u de boot heeft gemist. 68% van de shoppers zegt dat ze in de aanloop naar de feestdagen de e-mails van bedrijven en merken beter in de gaten houden. Dus nu is juist het moment. Maak gebruik van de e-maillijsten die u via uw loyaliteitsprogramma en e-mailnieuwsbrieven heeft verzameld. 

Hoe pakt u een e-mailcampagne aan? Om de aandacht van uw (potentiële) klanten te trekken stuurt u eerst een teaser e-mail, waarin u ze warm maakt voor een speciale aanbieding voor de feestdagen. In de tweede batch e-mails plaatst u uw exclusieve aanbieding. Uiteraard zijn beide e-mails opgemaakt in een feestelijk design.Wilt u de verwachte drukte verspreiden? Wacht dan niet met kortingen of speciale deals tot het allerlaatste moment.

Het maken van dit soort algemene e-mails kost niet veel tijd, maar het gewenste resultaat is afhankelijk van e-mail segmentatie en personalisatie. Ga in uw webshop backend of retail kassasysteem na wat uw klantgroepen aanspreekt en maak op basis daarvan verschillende e-mails en aanbiedingen per groep. 

 

Zet in op loyalty

De feestdagen zijn een goed moment zijn om nieuwe (online) klanten te trekken. Houd er wel rekening mee dat het werven van nieuwe klanten in deze periode meer geld kost. Marketing gericht op uw vaste klanten is niet alleen minder duur, maar deze klanten zijn ook geneigd om meer te kopen en meer uit te geven dan nieuwe klanten. 

Maak dus niet de fout om uw bestaande klanten te verwaarlozen. De feestdagen zijn een goed moment om jullie relatie te versterken. Zorg ervoor dat u gesegmenteerde e-mailmarketing gebruikt om uw VIP klanten nog eens extra in het zonnetje te zetten. Met Lightspeed Loyalty kunt u eenvoudig mooie e-mails maken met de ingebouwde drag-en-drop functie. 

 

Houd uw klanten op de hoogte over nieuwe maatregelen

Het is belangrijk om uw klanten in the loop, zodat ze precies weten wanneer ze bij u terecht kunnen en niet voor verrassingen komen te staan.  

Heeft u een fysieke winkel? Stel dan uw klanten op de hoogte van wisselende openingstijden en speciale thema middagen of avonden. Heeft u daarnaast ook een webshop? Informeer uw klanten via e-mail over de bezorgtijden en vóór welke dag ze uiterlijk hun cadeaus moeten bestellen om ze op tijd in huis te hebben.

 

2) Laat uw social media sprankelen

Social media kan duur zijn en weinig impact hebben als u niet goed weet wat u doet. Hoe pakt u het (kost)efficiënt aan?

Als u mensen vanaf 1 december weer naar uw fysieke winkel wil trekken, kunt u het beste uw advertentiepubliek beperken tot een bepaalde afstand door middel van geotargeting. Geef uw advertentie bijvoorbeeld alleen weer in een bepaalde provincie, stad of postcode.

Hiermee bereikt u twee dingen: 

  1. De enige mensen die uw advertenties voor de feestdagen ontvangen bevinden zich in de buurt van uw winkel en zullen daarom ook eerder uw winkel bezoeken.
  2. Uw ROI is hoger, omdat de gerichte targeting de kans vergroot dat iemand die de advertentie op social media ziet ook klant wordt. 

Lanceer dynamische advertenties op Facebook

Als u een groot deel van uw social media volgers naar uw online winkel wilt leiden, wilt u wellicht ook een groot aantal mensen bereiken. Dit is niet altijd effectief.  Het is veel interessanter om mensen te retargeten die uw webshop al eens bezocht hebben. 

De feestdagen zijn een uitgelezen moment om tools zoals Facebook en Instagram te gebruiken om mensen te bereiken die eerder contact hebben gehad met uw merk. 

Stel dat een klant op zoek gaat naar kerstcadeautjes voor zijn kinderen en op uw webshop leuke spelletjes vindt. Als u Facebook Pixel op uw website heeft geïnstalleerd kunt u Facebook advertenties maken met dezelfde spellen die deze klant eerder heeft bekeken. Die advertenties zijn vervolgens te zien in de Facebook feed van de klant. Vanuit Facebook kan diegene de spellen direct aan zijn winkelwagentje toevoegen. 

 

Gebruik Instagram Shopping & Facebook Shopping

U kunt uw posts op Instagram en Facebook naar een volgend niveau tillen met Instagram Shopping of Facebook Shopping. Met deze functie zorgt u ervoor dat klanten hun cadeaus voor de feestdagen rechtstreeks via een Instagram of Facebook post kunnen kopen. 

Aangezien 20% van de shoppers – en 37% van Generatie Z – zegt dat Instagram hun favoriete shoppingkanaal is voor feestdagen, zou u dit kanaal zeker niet links moeten laten liggen. 

Instagram en Facebook worden weliswaar veel gebruikt door grote bedrijven, maar is ook heel toegankelijk voor kleine ondernemers. Nadat u Instagram Shopping en Facebook Shopping heeft ingesteld en een paar berichten hebt gepost, kunt u uw producten taggen in foto’s en delen met wel 200 miljoen accounts die dagelijks de Shopping knoppen gebruiken. Dat is veel exposure voor relatief weinig moeite. 

 

3) Focus op SEO

SEO is een krachtig hulpmiddel om op korte en lange termijn klanten te trekken. Vergeet het daarom zeker niet uit het oog als u zich gaat voorbereiden op de feestdagen. 

Het optimaliseren van uw bestaande pagina’s is een continu proces. Verbeter voor de feestdagen uw hoofd- en productpagina’s, zodat Google uw website beter kan crawlen waardoor uw website beter gevonden wordt. Het bijwerken van productbeschrijvingen kan al een wereld van verschil maken. 

Analyseer welke zoektermen mensen gebruiken om op uw website terecht te komen. Gebruik deze zoektermen om de metabeschijvingen en websiteteksten te optimaliseren. Zoektermen helpen ook om te bepalen welke items u het beste kunt promoten. 

Door uw webshop te optimaliseren kunt u ook meer bezoekers naar uw fysieke winkel trekken. Daarvoor moet u wel zorgen dat de contactinformatie op ‘Google Mijn Bedrijf’ juist is. Met een enkele klik moeten mensen uw locatie, contactgegevens en andere basisinformatie van uw winkel kunnen vinden. 

 

Verbeter de snelheid van uw website

53% van de websitebezoekers verlaat een website als deze slecht laadt. Zoiets simpels kan drastische gevolgen hebben voor uw omzet. De laadsnelheid van uw website moet dus hoog op uw prioriteitenlijst staan. 

Om ervoor te zorgen dat uw webshop klaar is voor de feestdagen kunt u het beste analyseren waarom pagina’s slecht laden en hoe u deze kunt verbeteren. Begin met de pagina’s met de meeste bezoekers. U kunt bijvoorbeeld afbeeldingen optimaliseren door de bestandsgrootte te verkleinen. Zo worden ze goed weergegeven, zonder uw hele pagina te vertragen.

 

Zorg voor een veilige website

Nu uw website klaar is voor de drukte tijdens de feestdagen is er nog een belangrijk punt om aandacht aan te besteden: beveiliging. 

De feestdagen is voor veel cybercriminelen hét moment om toe te slaan. Investeren in betere beveiligingsmaatregelen is dus geen overbodige luxe. Zo zorgt u ervoor dat ze uw website niet kunnen hacken en dat de informatie van uw klanten veilig blijft. 

Als klanten zich niet prettig voelen bij het invoeren van hun creditcardgegevens, is er een grote kans dat u die klant verliest. Het is belangrijk om goed naar de veiligheid te kijken voordat problemen zich voordoen. 

Met het eCommerce platform van Lightspeed kunt u uw online winkel beveiligen met 256-bits SSL codering. Een SSL-verbinding is een versleutelde verbinding tussen webserver en webbrowser (bezoekers van uw webshop). De webwinkels worden gehost vanaf een veilige locatie. Alles, van gegevensoverdrachten tussen uw online winkel en databases tot betalings- en klantgegevens, wordt gecodeerd opgeslagen. 

 

Verkoopt u al online én offline?

We leven in een markt waar consumenten willen winkelen, wanneer en waar ze ook zijn. Hier zit dan ook de kracht van omnichannel ondernemen. Hoe? Dat leest u in deze gratis gids.

 

4) Kies de juiste producten voor uw aanbiedingen

Hoewel de gegevens van het afgelopen jaar wellicht niet zo betrouwbaar zijn vanwege COVID, kan u recente aankoopgeschiedenis helpen om te bepalen op welke producten u korting wilt geven. 

Bekijk voor u hiermee begint de nieuwste cadeautrends. Vervolgens bekijkt u uw bestsellers van de afgelopen maanden en baseert u hierop uw strategie voor de komende tijd. 

Denk hierbij niet alleen aan cadeaus die mensen voor anderen kopen, maar ook voor zichzelf. Na een veelbewogen jaar zijn de feestdagen voor veel mensen ook hét uitgelezen moment om zichzelf in de watten te leggen. Dat doen ze, volgens het onderzoek van Sitecore het liefst door nieuwe kleding te kopen (33%), of door een vakantie (21%) of beauty treatment te boeken (13%).

 

Kortingen toevoegen met Lightspeed

Voor (en tijdens) Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst houden veel mensen de kortingen bij hun favoriete winkels al in de gaten. Volgens Wiebe de Boer, Product Marketing Manager bij Lightspeed, vinden winkeliers het fijn als ze kortingen flexibel kunnen instellen. Met Lightspeed eCom kunnen ondernemers verschillende soorten kortingen instellen door middel van segmentatie, upselling, bulk- en combinatiekortingen. De Boer raadt daarnaast aan om klanten zo vroeg mogelijk op de hoogte te stellen van de kortingen. 

“Als consument is een deel van de ervaring het vooronderzoek waarbij prijzen in verschillende winkels worden bekeken. Zorg ervoor dat u van tevoren reclame maakt voor uw speciale feestdagenkortingen om ervoor te zorgen dat uw merk op zoveel mogelijk lijstjes komt te staan.” – Wiebe de Boer, Product Marketing Manager bij Lightspeed. 

 

5) Verspreid uw kortingen

Naast uw ‘altijd-lage’ prijzen draait het tijdens Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen om tijdelijke aanbiedingen. Mensen krijgen het gevoel dat ze de deal nu moeten pakken, anders zijn ze te laat. 

We zien al een verschuiving bij Black Friday en Cyber Monday die in plaats van één dag tegenwoordig een hele week in beslag nemen. Consumenten willen op tijd bestellen om bij te dragen aan het verspreiden van de drukte, zowel online als in de winkelstraten. Het uitsmeren van de kortingen over een langere periode en afzien van de early birds kortingen helpen daarbij. 

 

6) Plan uw verzendstrategie

Het laten verzenden van cadeaus was al populair, maar heeft door corona nog een extra push gekregen. Voor veel Belgen is gratis verzending heel normaal geworden, maar dat betekent niet dat u daar als ondernemer in mee hoeft te gaan. Tijdens uw voorbereiding op de feestdagen is het verstandig om nog een keer uw verzendstrategie onder de loep nemen.

Aan de ene kant zorgt gratis verzending wel degelijk voor een verhoging in de conversie, terwijl het aan anderzijds niet altijd winstgevend is en het ook nog eens slecht is voor het milieu. Bereken de kosten dus door om te zien of u genoeg marge heeft. Soms compenseert de toename van de verkoop de gratis verzending, maar vaak is dit niet het geval. 

Wilt u toch gratis verzendingen aanbieden? Dan kunt u dat op de volgende manier aanpakken:

  • Voeg een minimale bestelwaarde toe om klanten in aanmerking te laten komen voor gratis verzending. 
  • Bied alleen gratis verzending voor bepaalde producten aan
  • Voeg gratis verzending toe tijdens een specifieke promotie of tijdsbestek
  • Bied gratis lokaal afhalen in uw winkel aan

 

7) Bereid uw klantenservice voor

Het drukke seizoen betekent dat uw klantenservice moet staan als een huis om de toestroom van vragen over openingstijden, aanbiedingen, verzendingen, retouren en voorraad aan te kunnen. Hoewel een goede FAQ ook al een groot verschil kan maken. 

 

Bied ondersteuning aan via verschillende kanalen

In de winkel moet er voldoende personeel beschikbaar zijn. Plan uw personeel efficiënt in op basis van de bezoekersaantallen in de laatste weken. 

Online moeten webshops zich niet alleen voorbereiden op een grotere toestroom, maar ook op het begeleiden van nieuwe klanten tijdens het aankooptraject. Veel consumenten doen eerst onderzoek alvorens ze overgaan tot kopen. 

Het toevoegen van een live chat box is een goede manier om klanten direct te kunnen helpen. Volgens een onderzoek van Kayako is er een 50% grotere kans dat klanten iets kopen bij een onderneming met live chat. En dat niet alleen, 79% van de ondernemingen zegt dat het toevoegen van een live chat-functie een positief effect heeft gehad op hun verkoop, inkomsten en klantloyaliteit.

Een ander belangrijk kanaal om extra in de gaten te houden is uw social media. Veel consumenten willen graag met een ‘echt’ persoon praten en gebruiken daarom direct messaging. 

Probeer de verschillende communicatiekanalen over uw team te verdelen, zodat u in minder dan een uur kunt reageren. Dat verhoogt het vertrouwen van de klant in uw winkel. 

 

8) Profiteer van apps

Gelukkig hoeft u al het bovenstaande niet alleen te doen. Door te kiezen voor een (online) kassasysteem zoals Lightspeed Retail en Lightspeed eCom weet u zeker dat u beschikt over veel bruikbare apps die naadloos aansluiten op uw systeem. Deze apps kunnen u helpen bij het voorbereiden op de feestdagen en uw werk uit handen nemen:

  • Orderchamp
  • Facebook chat
  • Popups
  • Booxi

 

Orderchamp

In drukke tijden is het fijn als u zich minder druk hoeft te maken over uw inkopen. Orderchamp neemt veel werk uit handen. In hun digitale marketplace kunt u naar hartelust uw inkopen doen. Orderchamp zorgt er door middel van machine learning voor dat u in contact komt met de juiste retailer. Zo kunt u sneller de producten vinden die bij uw merk passen. Door middel van de koppeling met Lightspeed kunt u het inkoopproces automatiseren en uw ingekochte producten direct importeren in uw webshop. 

Facebook Chat

Met een live chat kunt u tijdens deze drukke periode veel brandjes blussen en ook nog eens meer producten verkopen. Met Facebook Chat kunt u in realtime vragen van uw klanten beantwoorden, rechtstreeks vanuit uw Lightspeed webshop. 

Personaliseer uw chat met een eigen huisstijl. Pas zelf uw afbeeldingen, kleuren, teksten, chatpictogrammen, achtergronden en uw welkomstbericht aan. U kunt zelfs een trigger instellen waarmee u kunt zien welke gebruikers u chat zien, hoe vaak ze deze zien en wanneer. Zo krijgt u meer controle over uw klantenservice. 

Popups

Met zoveel concurrentie tijdens de feestdagen is het belangrijk om manieren te vinden om op te vallen. Met een pop-up kunt u op het juiste moment de aandacht van uw websitebezoeker trekken en meer omzet genereren. 

Met apps als Conversion Popups, SalesBoost Popups en Pop it Up, kunt u uw pop-ups zelf ontwerpen. Laat klanten zich inschrijven voor uw nieuwsbrief, voeg kortingscodes toe om uw conversie te verhogen of maak text popups.

Booxi

Deze feestdagen zien er anders uit dan anders. Booxi helpt uw fysieke winkel bij het voorbereiden op de feestdagen door slimme boekingsoplossingen aan te bieden. Voeg de optie toe om online afspraken te boeken voor bijvoorbeeld VIP-avonden of privé-shoppen. Dit kan door middel van een ‘boek nu’ knop op uw website, maar ook via een zelfsbedieningskiosk in uw winkel. Alle informatie wordt gesynchroniseerd met het Lightspeed kassasysteem.

 

Ben u zich al aan het voorbereiden op de feestdagen?

Deze feestdagen zijn hét moment om weer in contact te komen met uw klanten. Haal alles eruit wat erin zit en vergeet niet te genieten van deze bijzondere tijd van het jaar. 

Wilt u weten hoe Lightspeed u kan helpen bij het voorbereiden op de feestdagen van 2021? Neem contact op met een van onze retail of eCommerce experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Sales & Marketing

Bekijk meer onderwerpen