Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Online maaltijden bestellen bij restaurants: 9 manieren om uw inkomsten te verhogen

Online maaltijden bestellen bij restaurants: 9 manieren om uw inkomsten te verhogen

Online maaltijden bestellen groeit al jaren sneller dan dineren in het restaurant zelf. Nu restaurants gesloten zijn vanwege de COVID-19-pandemie, laten meer mensen dan ooit hun maaltijden bezorgen of halen ze af bij hun favoriete restaurants.

Restaurants hebben veel te kiezen als het gaat om online bezorgplatformen, het bouwen van hun online bestelpagina en het bezorgen. Gebruik deze negen tips om uw omzet te verhogen met behulp van ‘online maaltijden bestellen’.

  1. Kies de juiste online bezorgplatformen
  2. Optimaliseer uw prijzen
  3. Neem foto’s van hoge kwaliteit
  4. Gebruik upsell
  5. Gebruik populaire zoekwoorden
  6. Maak uitgebreide beschrijvingen
  7. Noteer allergenen
  8. Optimaliseer uw Google Mijn Bedrijf-vermelding
  9. Promoot online maaltijden bestellen op sociale media

 

7 pro-tips voor succesvolle maaltijdbezorging

Ontdek hier u u het meeste uit maaltijdbezorging kunt halen en op welke punten u uw delivery service kunt verbeteren.

1. Kies de juiste online bezorgplatformen

U kunt twee soorten platformen gebruiken om online maaltijden bestellen aan te bieden: third-party en direct. 

UberEats, Deliveroo en Takeaway zijn voorbeelden van third-partyplatformen. Deze platformen vergemakkelijken de logistiek, marketing en levering in ruil voor een commissie. Deze commissies kunnen oplopen tot 40%.

Directe platformen geven hun services een whitelabel, zodat de branding van uw restaurant, en niet die van hen, centraal staat. Ze bieden dezelfde functies als third-party-apps, zoals betalingsverwerking en kassasysteemintegraties. Platformen voor directe bestellingen rekenen doorgaans een vast bedrag, dus u betaalt altijd dezelfde prijs voor het platform, of u nu 100 of 1000 verkopen doet. In tegenstelling tot third-party-platformen, die veel uitgeven aan marketing voor zichzelf en hun klanten, bent u zelf verantwoordelijk voor de marketing van de online bestellingen van uw restaurant als u voor een direct platform kiest.

Kiezen voor third-party-platformen van derden of directe platformen

Sommige restaurants maken een keuze voor de ene of de andere optie, terwijl andere zowel een direct bestelplatform hebben als verschillende third-party-platformen.

Welke opties u ook kiest voor online bestellen, zorg ervoor dat ze integreren met uw kassasysteem. Lightspeed Order Anywhere is bijvoorbeeld een online bestelplatform waarmee gasten zelf hun bestellingen online kunnen plaatsen én betalen – zowel voor ter plaatse als voor takeaway, zonder commissie van derden. Order Anywhere verzendt bestellingen rechtstreeks naar uw kassasysteem – recht naar de correcte tafels op uw vloerplan voor bestellingen ter plaatse of naar de takeaway tab voor afhaalbestellingen – waardoor vertragingen tot een minimum worden beperkt en fouten worden voorkomen. 

Kiest u voor bezorgen via derden, dan verzamelt Lightspeed Delivery al uw bestellingen in één systeem. Met Order Anywhere en Delivery kunnen restauranteigenaren nieuwe inkomstenstromen voor hun onderneming toevoegen en nieuwe gasten bereiken door hen te laten bestellen wanneer en zoals zij dat willen.

2. Optimaliseer uw prijzen 

Restaurants die zowel online bestellingen via een direct platform als een third-party-platform aanbieden kunnen ervoor kiezen om hogere prijzen op het externe platform te rekenen om de commissie te compenseren.

Wees dan wel transparant over het prijsverschil tussen de platformen. Sommige klanten blijven uit gemak bestellen via het externe platform, terwijl anderen ervoor kiezen om rechtstreeks bij het restaurant te bestellen.

Andere restaurants slagen erin om kosten te besparen door klanten bewust te laten kiezen om bestek bij hun bestelling toe te voegen. De kosten voor het bestek is daardoor met 50% gedaald.

Wees strategisch met uw prijsstrategie voor ‘online maaltijden bestellen’.

 

3. Neem foto’s van hoge kwaliteit 

Als u uw online bestelpagina opzet, fotografeer dan al uw gerechten. De gedetailleerde foto’s op het online bestelplatform kunnen ervoor zorgen dat klanten meer bestellen en vaker terugkomen.

Zoek zelf een fotograaf of vraag andere restauranthouders met wie ze werken. Als u het zich niet kunt veroorloven om met een fotograaf te werken, kunt u zelf met uw smartphone foto’s van hoge kwaliteit maken.

Tips bij het fotograferen:

  Doe de lichten uit in uw restaurant uit tijdens het maken van de foto’s en gebruik in plaats daarvan het natuurlijke licht bij uw ramen.

  Maak close-ups. 

  Fotografeer uw gerechten op een bord met een mooie ondergrond, omdat dit visueel aantrekkelijker is. 

 

4. Maak gebruiken van upselling

Mensen proberen de restaurantervaring in huis te halen en besteden meer aan maaltijden. Ze bestellen ofwel meer eten dan normaal, of gaan voor duurdere items. Gelukkig zijn obers zijn niet de enige die kunnen upsellen. Probeer deze upsellingtechnieken op uw online bestelpagina om het aantal bestellingen te vergroten:

Personalisatie

Laat online gasten hun gerechten personaliseren met premium toppings. Maak een lijst van de opties van de duurste tot de goedkoopste.

Extra’s

Op sommige online bestelplatformen voor restaurants kunt u extra items voorstellen aan gasten voordat ze uitchecken. Bied extra’s aan zoals drankjes, hapjes en bijgerechten.

Combinaties

Stel maaltijdcombinaties voor om de bestelgrootte te vergroten. Een enkele sushi-rol wordt voor minder dan € 10 verkocht, terwijl de combinaties variëren van € 25 tot € 60.

 

5. Gebruik populaire zoektermen

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) doet u niet alleen voor Google. Online bestelplatformen voor restaurants hebben zoekmachines waarmee gasten kunnen zoeken op type keuken, naam van het gerecht en dieetbeperkingen. Als uw sites van derden gebruikt, kan SEO uw restaurant helpen opvallen.

Gebruik relevante, populaire zoekwoorden in de namen van uw gerechten en hun beschrijvingen. Gebruik geen woorden die mensen niet kennen.

Stel dat uw restaurant het gerecht met parmezaanse kip ‘parmigiana di pollo’ heeft genoemd. Op die manier kunnen mensen die online naar parmezaanse kip zoeken het gerecht niet vinden. In dit geval zou het voor de vindbaarheid beter zijn om het gerecht ‘Parmezaanse kip’ te noemen. 

 

6. Haal alles uit uw beschrijvingen

Wees zo gedetailleerd mogelijk in de beschrijvingen van menu-items op uw online bestelpagina. Gerechten met gedetailleerde beschrijvingen worden meer besteld dan gerechten met minder gedetailleerde beschrijvingen. Houd ook rekening met uw huisstijl bij het schrijven van de beschrijvingen.

Gebruik deze drie stappen voor het schrijven van uw beschrijvingen:

1) Doe alsof u een restaurantrecensent bent en gebruik woorden die honger opwekken om het gerecht te beschrijven. U zou zelfs een anekdote over de oorsprong van het gerecht kunnen gebruiken.

2) Maak een lijst van de ingrediënten in het gerecht. Zo geeft u klanten extra informatie en worden ze niet verrast als ze bepaalde ingrediënten niet lekker vinden.

3) Stel een upsell voor, zoals: “U wilt vast soepstengels bestellen die u in de pastasaus kunt dippen!”

Als schrijven niet uw sterkste punt is, huur dan iemand in om beschrijvingen voor u te schrijven. 

 

7. Houd rekening met allergenen en dieetbeperkingen

Deze tip combineert de laatste twee adviezen. Neem trefwoorden op in de namen en beschrijvingen van uw gerecht, zodat mensen met allergieën of dieetbeperkingen gemakkelijker geschikte gerechten kunnen vinden.

Gebruik waar van toepassing zoekwoorden als ‘glutenvrij’, ‘veganistisch’, ‘vegetarisch’, ‘keto’ of ‘zuivelvrij’. Zo weten gasten precies wat ze bestellen.

Deze labels zijn niet alleen uitstekende marketing-woorden, maar ze kunnen ook mensen met dieetbeperkingen enorm helpen. Zorg ervoor dat iemand met een allergenentraining of certificering toezicht houdt op de etikettering van allergenen.

 

8. Optimaliseer uw Google Mijn Bedrijf-vermelding

Wist u dat er elke seconde meer dan 86.000 Google-zoekopdrachten worden uitgevoerd? Google stuurt enorm veel online verkeer naar restaurants, wat resulteert in online bestellingen van eten.

Google geeft automatisch online third-party-bestelplatformen voor restaurants weer in uw Google Mijn Bedrijf-vermelding. Log in op uw Google Mijn Bedrijf-account en selecteer het platform waarmee u het hoogste percentage van uw inkomsten behoudt als uw voorkeurs link voor online bestellen.

 

9. Promoot online maaltijden bestellen via sociale media

U hoeft geen expert te zijn om social media te gebruiken om online bestellen te promoten. Instagram heeft een functie om restaurants hierbij te helpen.

Instagram laat gebruikers met zakelijke accounts een knop ‘Eten bestellen’ op hun profiel plaatsen. Daarvoor moet u wel een samenwerking aangaan met een partner, zoals Deliveroo, Ubereats of  Takeaway. Met deze integratie kunt u gasten vervolgens hun eten laten bestellen via een ‘Food Orders’-sticker op uw Instagramstories die doorlinkt naar de online bestelpagina van uw restaurant.  

 

Verhoog de omzet van online bestellingen en verleng de levensduur van uw restaurant

Sinds de COVID-19-pandemie is er steeds meer vraag naar online maaltijden bestellen bij restaurants, en de voorspellingen laten zien dat dit een blijvertje is. Als u uw online bestelpagina optimaliseert met behulp van SEO-zoekwoorden, foto’s van hoge kwaliteit, gedetailleerde beschrijvingen en meer, zult u online meer gaan verkopen. En als u uw online inkomsten vergroot, is dat op de lange termijn beter voor uw restaurant.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing