Retailmarketing: 12 marketingstrategieën voor instore en online

Retailmarketing: 12 marketingstrategieën voor instore en online

Als retailer heeft u marketing nodig om in bedrijf te blijven. Zonder marketingstrategieën zal het niet meevallen uw merk onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten, hun interesse te wekken en ze uiteindelijk over te halen uw product te kopen.

Retailmarketing draait om uw naamsbekendheid vergroten, uw klanten weten te bereiken, een band opbouwen en onderhouden, en uw Unique Selling Proposition (USP) laten zien. Met marketing onderscheid u zich van de concurrentie, trekt u klanten aan en laat u uw bedrijf groeien.

Gelukkig zijn er tientallen marketingopties waarmee retailers van elk formaat en in elke sector hun klanten kunnen bereiken, ook als uw budget klein is of u nog niet veel ervaring heeft met marketing. In dit artikel bekijken we 12 verschillende marketingstrategieën en promotie-ideeën voor retailers en bespreken we hoe u bepaalt welke strategieën het beste bij u passen.

Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn

Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen. Download onze gratis gids en lees hoe u uw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.


Wat is retailmarketing?

Retailmarketing is marketing ter promotie van uw retailbedrijf. Er zijn zowel offline als online marketingstrategieën om uw onderneming te promoten, variërend van prijsvragen op social media tot een reclamebord bij de ingang van uw fysieke winkel met daarop een speciale aanbieding. 

De meeste bedrijven hebben baat bij een combinatie van verschillende strategieën, een ‘marketingmix’ genoemd, om een groter publiek te bereiken. 

De 4 P’s van marketing 

In teksten over marketing komt u vaak het begrip ‘de 4 P’s van marketing’ tegen.

De 4 P’s staan voor de 4 pijlers van marketing:

  • Product: Hoe u uw product verkoopt is afhankelijk van het product en het merk zelf. Branding, USP en verpakking zijn van belang.
  • Prijs: Hoe kunt u de prijs in uw voordeel gebruiken? U kunt bijvoorbeeld een hogere prijs hanteren om een gevoel van exclusiviteit te creëren of gebruikmaken van kortingen om de verkoop te stimuleren.
  • Plaats: Via welke kanalen verkoopt u en aan welke locaties verkoopt u? Deze pijler heeft vooral te maken met uw marketingdistributie.
  • Promotie: Dit zijn de daadwerkelijke advertenties en marketingcampagnes die u ontwikkelt, hoe u uw merk onder de aandacht brengt en publiciteit genereert.

In al uw marketingcampagnes moet u rekening houden met de 4 P’s.

Laten we een voorbeeld bekijken.

Stel dat u kauwspeeltjes verkoopt voor honden en dat u op korte termijn een hogere omzet wilt behalen. Richt u in dat geval op het verbeteren van uw producpagina’s en SEO-keywords als “robuuste kauwspeeltjes” en “duurzame hondenspeeltjes” en zorg dat de productpagina’s overtuigend zijn.

Vervolgens geeft u uw producten een concurrerende prijs en 10% korting op de eerste bestelling. Plaats de plaatst advertenties op Facebook gericht op hondenbezitters en op Google voor relevante keywords. U neemt ook contact op met influencers die dol zijn op hun honden en ook nog eens een groot bereik hebben. Vraag of zij uw producten willen promoten in ruil voor het opsturen van een aantal producten. In de marketing benadrukt u hoe veilig de speeltjes zijn. 

In dit marketingplan is over elk van de 4 P’s nagedacht, waardoor de kans op succes groter wordt. 

12 marketingstrategieën die u instore en online kunt toepassen

Wanneer u gaat nadenken over uw retail-marketingmix en hoe u uw doelgroep wilt bereiken, is het goed een aantal verschillende opties te bekijken om te ontdekken wat het beste werkt voor u.

Er zijn twee belangrijke soorten marketingstrategieën om u op te richten: instore retailmarketing en online retailmarketing.

Instore retailmarketing

Instore retailmarketing richt zich uitsluitend op de instore beleving van uw klanten om uw merk en naamsbekendheid te promoten. Met een paar van deze strategieën kunt u er bovendien ook voor zorgen dat er meer klanten naar uw winkel komen.

Er zijn zes instore marketingstrategieën die u kunt overwegen als u een fysieke winkel heeft.

1. Instore merchandising 

Instore visual merchandising omvat alles van uw winkelpui tot productdisplays. Het idee is dat u uw producten en uw winkel zo indeelt dat de aandacht op het juiste moment op de juiste producten wordt gevestigd, waarbij u gebruikmaakt van bijvoorbeeld borden en flyers om resultaat te boeken.

Daarbij kunt u denken aan onder andere:

  • Borden met ‘twee voor de prijs van één’-acties
  • Een paspop met uw populairste artikelen centraal in uw winkel
  • Displays waar gebruikers uw producten kunnen testen (voornamelijk voor beautyproducten zoals crèmes en make-up, of voor voedingsmiddelen als jam en crackers)
  • Kassadisplays die gebruikers aansporen tot lastminute impulsaankopen terwijl ze bij de kassa staan

2. Etalages 

Etalages zijn een goede manier om de aandacht te trekken van mensen die langs uw winkel lopen of rijden. U kunt een aantal van uw populairste artikelen in de spotlight zetten en op een aantrekkelijke, creatieve manier laten zien wat u letterlijk en figuurlijk in huis heeft.

 Maak bij de inrichting van uw etalages optimaal gebruik van belichting, kleur en sfeer.

3. Reclameborden

Reclameborden zijn vergelijkbaar met etalages: het doel is de aandacht te trekken van mensen die langs uw winkel wandelen, zodat ze zien dat u open bent en wat u te bieden heeft.

Dit is het ideale middel om aanbiedingen of kortingen onder de aandacht te brengen. Reclameborden zijn doorgaans vrij goedkoop te maken, zeker als u werkt met tijdloze opties als een krijtbord dat u regelmatig van nieuwe teksten voorziet.

4. Personeel

Zorg dat uw personeel bedreven is in geavanceerde verkooptechnieken en goed op de hoogte is van al uw producten. Goed getrainde medewerkers weten wat de klant wil, zelfs als de klant dat zelf nog niet weet, en verkopen dus meer. 

Bovendien zien deze medewerkers kansen om bijpassende producten te verkopen en maken ze gebruik van cross-selling en upselling om de totale verkoopwaarde te verhogen. Ze zijn enthousiast over uw merk en uw producten en weten dat over te brengen op uw klanten.

5. Partnerschappen en samenwerkingen

Samenwerkingen met andere lokale ondernemingen zijn een uitstekende manier om uw bereik te vergroten en een nieuw publiek aan te spreken.

Er zijn verschillende vormen mogelijk.

U kunt uw product laten verkopen door lokale bedrijven. Als u bijvoorbeeld hondenverzorgingsproducten verkoopt zoals shampoo of nagelknippers, kunt u vragen of u lokale dierenarts bereid is deze producten voor u te verkopen.

U kunt gezamenlijk een prijsvraag of wedstrijd organiseren, waarbij jullie allebei een deel van de prijs bekostigen.

6. Instore evenementen

Instore evenementen zijn een uitstekende manier om meer mensen in uw winkel te krijgen. Denk aan een signeersessie in een koffiebar, een workshop over gezonde voeding in een sportschool, of brei-, schilder- of naailessen in een kunstzaak. Er zijn allerlei soorten instore evenementen die u kunt opzetten. Houd bij het organiseren rekening met de geldende corona-maatregelen, want als u het niet goed regelt kan het ook slechte publiciteit voor uw winkel opleveren. 

Instore evenementen zorgen niet alleen voor meer mensen in u winkel en een hogere omzet, maar zijn ook een goede manier om op te vallen op social media en een band op te bouwen met de deelnemers aan uw evenement.

7. Referralprogramma’s

Een referralprogramma is een ontzettend effectieve marketingstrategie, misschien wel een van de beste. Beloon klanten die vrienden en familie aandragen door kortingen te geven aan beide partijen. Zo verhoogt u de omzet per klant en stimuleer uw vervolgaankopen van alle betrokkenen. 

U kunt uw referral- en loyaliteitsprogramma’s zowel online als instore onder de aandacht brengen.

 

Online retailmarketing

Instore marketing is belangrijk om de klantbeleving te verbeteren en meer verkoopkansen te creëren. Maar ook online marketing biedt kansen: u kunt er uw bereik aanzienlijk mee vergroten omdat uw winkel online door meer potentiële klanten kan worden gevonden.

8. Facebook

Geen enkele retailer of webshop kan zonder Facebook. U kunt er regelmatig updates delen met uw klanten, uw producten promoten, evenementen creëren en gebruikmaken van functies als live uitzendingen om een band op te bouwen met uw volgers.

9. Instagram

Instagram is een van de invloedrijkste sociale platforms van dit moment, met een uitzonderlijk groot bereik en een hoge mate van engagement. Gebruikers maken graag een connectie met merken op Instagram en gaan actief op zoek naar hun favoriete merken en nieuwe producten die ze willen kopen.

Gebruik relevante hashtags zoals #bruidssieraden en maak waar mogelijk gebruik van Instagram Shopping-functies om uw producten te taggen en het aantal aankopen via de app te verhogen.

10. Pinterest

Heeft u als retailer ook een webshop, dan is het verstandig Pinterest op te nemen in uw marketingstrategie. Het merendeel van de pinners gebruikt de site om informatie op te zoeken voordat ze overgaan tot de aankoop van een product en koopt producten die ze op de site vinden.

Met het Promoted Pins-systeem kunt u gerichte campagnes maken voor gebruikers die zoeken naar vergelijkbare producten én voor gebruikers die alleen maar wat rondkijken maar wel tot uw doelgroep behoren.

U kunt ook contentgerichte pins maken met tutorials voor het gebruik van een product, zoals Sephora heeft gedaan in dit voorbeeld:

Retailmarketing

11. E-mailmarketing 

Met e-mailmarketing kunt u een band opbouwen met uw leads en zowel leads als klanten warmhouden. U kunt gesegmenteerde campagnes verzenden op basis van de aankoopgeschiedenis van uw klanten en actueel gedrag, zoals achtergelaten winkelwagentjes of weergaven van een specifieke productpagina.

12. Influencermarketing 

Influencers hebben een enorm bereik met een betrokken, trouw publiek op hun kanalen (zelfs als ze maar 10.000 volgers hebben). Ze worden vertrouwd door hun volgers en als ze een product aanraden, zijn gebruikers die toch al tot de doelgroep behoren, eerder geneigd het te kopen.

Influencermarketing biedt ontzettend veel potentie, als u het tenminste goed aanpakt. Hier leest u hoe uw influencers kunt vinden, hoe u een samenwerking aangaat en hoe u sterke campagnes kunt opzetten met influencermarketing.

 

Vind de juiste marketingmix voor u winkel

Retailmarketing kan complex en tijdrovend zijn, maar met de juiste retailstrategieën voor uw campagnes maakt u een goede start. Als u een marketingstrategie kiest die past bij uw merk, kunt u uw budget slim investeren in instore en online promoties die effect hebben.

Onthoud dat elk bedrijf baat kan hebben bij een slimme retail-marketingmix. U wilt zowel instore als online gevonden worden. Hoe meer contactpunten u heeft voor klanten om uw merk te ontdekken, ermee te communiceren en ervan te kopen, hoe meer succes u zult boeken.

Wilt u graag uw marketing instore en online goed aanpakken, maar heeft u nog geen online onderneming naast uw fysieke winkel? Onze experts kunnen u daarbij helpen. Neem vrijblijvend contact op.