Deze 5 retailrapporten helpen u de feestdagen door

Deze 5 retailrapporten helpen u de feestdagen door

De feestdagen komen eraan. Als retailer moet u elk jaar net iets meer tijd en moeite steken in de voorbereiding voor deze belangrijke periode. Maar u kunt alleen de juiste beslissingen nemen als u over de juiste informatie beschikt. Natuurlijk is uw onderbuikgevoel belangrijk, maar het is geen betrouwbare bron. Uw data- en retailrapporten daarentegen, die zijn dat wel.

Welke gegevens zijn van belang tijdens de feestdagen, en hoe zoekt u die informatie op in Lightspeed Analytics? Laten we eens kijken hoe goed u uw eigen bedrijf kent: kun jij antwoord geven op deze vijf vragen? Geen zorgen, we helpen u!

1. Welke klanten kopen alleen tijdens de feestdagen bij u?

Welk deel van uw omzet in december vorig jaar was afkomstig van klanten die sindsdien niets meer bij u hebben gekocht? Deze consumenten hebben geen idee wat u het afgelopen jaar heeft gedaan, en weten dus ook niet welke producten of aanbiedingen u klaar heeft staan voor het komende seizoen. Als u ze kunt bereiken en ervoor kunt zorgen dat ze dit seizoen weer bij u langskomen, krijgt uw bedrijf een flinke decemberboost. Maar hoe kunt u deze groep klanten herkennen?

Het benodigde retailrapport

In Lightspeed Analytics kunt u met het rapport ‘Customer Lifetime Value’ zien welke klanten niets meer bij u hebben gekocht sinds december vorig jaar (mits u die data heeft). Dit rapport genereert u door naar ‘Marketing‘ te gaan en ‘Reports‘ te selecteren. Kies hier voor het rapport ‘Customer Lifetime Value’.

Bereken hoeveel tijd er is verstreken sinds de laatste feestdagen, en pas het filter ‘Days Since Last Purchase‘ toe. Zo kunt u het juiste rapport genereren. 

Let op: stel het filter in op de optie ‘is greater than or equal‘. Nu worden alleen de klanten weergegeven die sinds de laatste feestdagen (mits u die data heeft) niets meer bij u hebben gekocht.

En nu?

Zodra u weet welke klanten alleen tijdens de feestdagen bij u kopen, kunt u ze gaan benaderen. Als u beschikt over hun contactgegevens (we hopen van wel), kunt u een marketingcampagne ontwikkelen die is gericht op seizoensproducten en feestelijke aanbiedingen zodat ze weten dat het tijd is om weer bij u te gaan shoppen. 

Zoals altijd is communicatie van groot belang. Maak er een gewoonte van om klanten bij het afrekenen naar hun e-mailadres te vragen.

2. Wanneer heeft u meer personeel nodig?

Hoe bepaalt u wanneer u tijdens de feestdagen meer personeel nodig heeft? Niemand kan in de toekomst kijken, maar een zo nauwkeurig mogelijke personeelsplanning voor de feestdagen kunt u winst én klanttevredenheid maximaliseren in de drukke periodes.

Het benodigde retailrapport

Voor het antwoord op deze vraag heeft u informatie nodig om een weloverwogen personeelsplanning te maken. Genereer in Lightspeed Analytics het rapport ‘Sales by Hour of Day, te vinden onder ‘Employee Performance‘.

Stel de periode in op de afgelopen maand en sla deze gegevens op. Genereer het rapport daarna nog eens, maar pas het filter nu aan: voer de begin- en einddata van de vorige feestdagen in en sla ook nu weer de gegevens op.

Tip van de expert: wilt u nóg exacter weten wat u kunt verwachten, genereer dit rapport dan voor alle jaren waarvan u gegevens heeft in Lightspeed Analytics.

En nu?

Vergelijk de huidige drukke periodes met drukke periodes uit het verleden.

  1. Als uw drukste uren ongeveer overeenkomen, verhoogt u het aantal medewerkers tijdens die uren. Als u voor elke medewerker een omzetdoel heeft vastgesteld, kunt u daarmee ook bepalen hoeveel meer medewerkers u nodig heeft om uw dagelijkse omzetdoel voor de feestdagen te bereiken.
  2. Als uw huidige drukke periodes en drukke periodes uit het verleden van elkaar verschillen, probeer dan te achterhalen hoe dat komt. Had u vorig jaar veel aanbiedingen? Welke evenementen vonden er plaats in uw winkel, en/of in de directe omgeving? Bedenk welke technieken succesvol waren en verwerkt u beste ideeën in uw strategie voor de komende feestdagen.

Verhoog het aantal medewerkers op drukke dagen, maar onthoud dat u extra medewerkers nodig kunt hebben in het geval van speciale evenementen of aanbiedingen. Twijfelt u nog steeds? U kunt natuurlijk altijd personeel op oproepbasis laten werken.

Lightspeed Analytics

3. Hoe presteren uw verschillende vestigingen?

Verschillende vestigingen kunnen betere of slechtere resultaten behalen op verschillende dagen. Bent u op de hoogte van die resultaten? Als uw bedrijf meerdere vestigingen heeft, moet u in uw strategie voor de feestdagen rekening houden met het verschil in de resultaten.

Het benodigde retailrapport

Ga in de backend van Lightspeed Analytics naar ‘Sales and Inventory‘. Genereer daar het rapport ‘Recent Sales’. Voeg al uw verschillende vestigingen toe en wijzig de periode bij ‘Sales Completed‘ naar de laatste vier weken. Sla de gegevens op.

Genereer het rapport nog een keer, maar breid de periode uit naar de afgelopen 3 maanden. Sla ook deze gegevens op en vergelijk de twee retailrapporten. Genereer tot slot nog een rapport waarbij het datumfilter is ingesteld op de feestdagen van vorig jaar (mits u die data heeft).

En nu?

Bekijk de gegevens. Welke locaties doen het goed? Welke niet? Is er in de afgelopen maanden iets veranderd? Weet u waarom dat zo is? Zo nee: heeft u geprobeerd meer verkeer te trekken naar vestigingen die het niet zo goed doen? Zo ja: weet u waarom dat niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd?

Zodra u de gegevens van al uw vestigingen naast elkaar heeft liggen, kunt u zien op welke vestigingen u uw aandacht moet richten. Winkels die goed presteren hebben wellicht minder aanbiedingen of uitverkopen nodig voor een goede decembermaand, waardoor u zich kunt richten op andere vestigingen.

4. Welk deel van uw voorraad is verouderd?

Verouderde voorraad is voorraad die niet binnen een bepaalde periode is verkocht. Daarbij wordt standaard uitgegaan van een periode van 180 dagen.

Wilt u een succesvolle decembermaand hebben, dan is het belangrijk om uw voorraad te optimaliseren. Koop meer populaire producten in en ontdoe uzelf van producten die niemand koopt. U wilt niet blijven zitten met voorraad die u de afgelopen drie maanden niet heeft kunnen verkopen, en nu alleen maar ruimte inneemt in uw magazijn. Vergeet niet om na de drukte goed te bekijken wat er nog is blijven liggen, en dit volgend jaar mee te nemen in uw overwegingen. 

Het benodigde retailrapport

Ga naar ‘Sales and Inventory’ in Lightspeed Analytics en kies het rapport ‘Dusty Inventory’. Experimenteer met de weergave van gegevens, afhankelijk van uw doel. U kunt bijvoorbeeld sorteren op de optie ‘Brands’, zodat u ziet welke merken wel goed verkopen en welke niet.

Voor een dynamischer beeld van uw voorraad gebruikt u het rapport ‘Recently out of Stock’ onder ‘Sales’. Dit rapport laat zien welke producten goed worden verkocht en vormt een handig contrast met uw rapport ‘Dusty Inventory’, vooral als u productpakketten wilt samenstellen.

En nu?

Nu u weet welke voorraad niet wordt verkocht, kunt u beslissen wat u daarmee gaat doen. Een idee: kleine voorraden die in de afgelopen drie maanden niet zijn verkocht, kunt u doneren, bij andere producten voegen of afprijzen. Geef verouderde voorraad aan goede doelen of gebruik de producten voor promotionele doeleinden. Richt u zich deze feestdagen op online klanten? Dan kunt u de verouderde voorraad gebruiken als cadeau bij elke aankoop.

Tip van de expert: gebruik het rapport ‘Recently out of Stock’ bij het plannen van uw voorraad voor de feestdagen. Als bepaalde producten erg populair zijn, wilt u daarvan voldoende op voorraad hebben in de drukke decembermaand!

Vergeet niet om na de jaarwisseling nieuwe retailrapporten te genereren. Zo kunt u bij uw inkoop voor de rest van het jaar rekening houden met nieuwe voorraad die inmiddels is verouderd of juist erg gewild is.

 

5. Hoe gaat u om met retouren?

Als u retouren accepteert, is het slim dit jaar eens te bekijken wat hun impact is op uw omzet. Een streng retourbeleid kan, verrassend genoeg, tot een hogere omzet leiden. Verdiep uzelf dus in de mogelijkheden.

Het benodigde retailrapport

U kunt uw retouren bekijken met het rapport ‘Returns by Employee’, te vinden onder ‘Employee Performance’ in Lightspeed Analytics. Pas het filter ‘Top Level Category‘ toe, wijzig de periode bij ‘Sale Completed’ in de feestdagen van vorig jaar (mits u die data heeft), en genereer het rapport.

Bekijk uw gemiddelde retouren en sla de gegevens op. Genereer het rapport daarna nog een keer met een andere periode, bijvoorbeeld de eerste twee maanden na de feestdagen, en sla ook die gegevens op.

fGenereer het rapport tot slot een derde keer over de laatste maand en vergelijk al uw gegevens.

Tip van de expert: stel voor uzelf een herinnering in om het rapport regelmatig te genereren in de periode na de feestdagen, zodat u eventuele veranderingen snel ziet.

En nu?

Gebruik de gegevens om uw retourbeleid op te stellen. Vergelijk de geretourneerde hoeveelheden en de bijbehorende kosten: bij een lage hoeveelheid met hoge kosten, kunt u besluiten een strikter beleid te hanteren, bijvoorbeeld door klanten minder lang de tijd te geven producten te retourneren.

Worden de kosten van retouren echt te hoog, dan kunt u overwegen uw retourbeleid te schrappen en klanten de mogelijkheid te bieden het product te ruilen of in te wisselen voor tegoed.

Natuurlijk is het verstandig het hele jaar door goed naar uw bedrijf te blijven kijken, maar tijdens de feestdagen is dit extra belangrijk. Met de retailrapporten van Lightspeed Analytics kunt u ook in de drukke decembermaand de omzet, seizoensaanbiedingen, personeelsplanning en dagelijkse gang van zaken binnen uw bedrijf optimaliseren.