Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Studio Ellis: het succesverhaal van een fleurige designwinkel

Studio Ellis: het succesverhaal van een fleurige designwinkel

Studio Ellis in Turnhout is een plek waar je alles kunt vinden wat je interieur doet opleven: bloemen, planten, unieke meubelen en interieuraccessoires. Overtuigd van het potentieel van hun concept, openen oprichters Kaat Verbruggen en Philippe Boermans hun winkel in oktober 2021, ongeacht de covidpandemie die ondernemers ondertussen al ruim een jaar lang op de proef stelt. 

Studio Ellis is gevestigd op de Le Bon site, een winkelcomplex in het centrum van de stad, dat na jarenlang verval is omgetoverd tot een bruisende melting pot van innovatieve retail- en horecaondernemingen. 

Scroll verder naar:

Ontdek de kracht van Lightspeed Retail

Vereenvoudig je dagelijkse workflow, koppel de voorraad van je winkel en je webshop en volg verkoopcijfers van al je locaties vanuit één centraal platform

Bloemenpracht en stijlvol interieur gecombineerd

“Als mensen de winkel binnenkomen, zijn ze soms verbaasd dat zo’n toffe zaak in Turnhout bestaat en dat ze daarvoor niet meer naar Antwerpen hoeven te rijden”, vertelt Kaat trots. Ze runt de winkel samen met bloemist Muriël Cabanier, bijgestaan door een team van zo’n zes flexi-jobbers. Daarnaast houden ze de webwinkel bij en verzorgen ze regelmatig bloemen- en interieurstyling op feesten en evenementen.

In eerste instantie verkopen Kaat en Muriël in hun winkel enkel bloemen en accessoires, zoals vazen en potten. Als ze de mogelijkheid krijgen om een groter winkelpand te openen, is de stap naar grotere interieuritems snel gemaakt. “We zijn veel bezig met de styling en aankleding van huwelijksfeesten”, vertelt Kaat. “Zo realiseerden we ons dat we veel meer konden aanbieden dan alleen kleine accessoires.” Studio Ellis verkoopt nu ook meubelstukken en accessoires van designmerken zoals Ferm Living, HKliving, Montana, Muuto, Studio Henk en Fest.

De bloemen en droogboeketten blijven een belangrijke rol spelen in het winkelconcept. “Mensen vinden het heel plezant dat er een ambacht plaatsvindt in de winkel, en dat het niet puur om het interieur en de spullen gaat. Ook als ze geen boeket nodig hebben en gewoon in de winkel rondlopen, vinden ze het leuk om te zien dat er iemand met bloemen bezig is”, zegt Kaat.

 

Retailtechnologie die meegroeit

De verruiming van het assortiment en het groeiende aantal producten in de webwinkel vragen om een geavanceerd kassasysteem, en daarom besloot Studio Ellis over te stappen op Lightspeed Retail, vertelt Kaat. “Voor ons is het heel handig dat we elk product in de winkel kunnen terugvinden, en dat we zowel op de computer als op de iPad kunnen afrekenen.”

Mensen vinden het heel plezant dat er een ambacht plaatsvindt in de winkel, en dat het niet puur om het interieur en de spullen gaat.

Het team maakt veelvuldig gebruik van de mogelijkheid om kassabonnen en facturen te personaliseren. Ze werken ook met gedigitaliseerde cadeaubonnen, waarvan het saldo automatisch wordt bijgewerkt als een klant een kleinere uitgave doet dan de waarde van de bon.

De verkooprapporten geven een dagelijks overzicht van de verkoopsnelheid van alle productcategorieën, wat ze in één oogopslag inzicht geeft in hun succes. Daar maken ze vaak gebruik van, omdat niet iedereen tegelijkertijd in de winkel staat. “Ook als ik niet in de winkel ben kan ik nagaan hoe het gaat met de omzet”, vertelt Kaat. “Het is gewoon handig dat je op elke plaats alles kunt nakijken. Zowel vandaag als dagen in het verleden. En dat je een overzicht hebt, zowel financieel als qua voorraad.” 

 

Financiële ruimte voor extra voorraad

De ruime locatie geeft het team de mogelijkheid om de bloemen, planten en het interieurgedeelte zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Dat betekent ook dat er soms extra cashflow nodig is om nieuwe items voor in de winkel te kunnen tentoonstellen.

We hebben Lightspeed Capital gebruikt om extra accessoires in te kopen. Ik vind het een handig systeem dat je afhankelijk van je eigen omzet terugbetaalt.


Studio Ellis maakte daarvoor gebruik van Lightspeed Capital, een flexibele vorm van financiering waarbij afbetaling plaatsvindt op het ritme van hun wekelijkse omzet. “Het is altijd leuk om meer producten te kunnen bieden en een diverser aanbod te hebben. Dus we hebben Lightspeed Capital gebruikt om extra accessoires in te kopen. Ik vind het een handig systeem dat je afhankelijk van je eigen omzet terugbetaalt, en als je een week hebt met minder omzet, procentueel gezien minder hoeft af te betalen”, legt Kaat uit.

 

Op naar een totaalbeleving

Kaat merkt dat klanten het fijn vinden om te winkelen op een plek waar ze inspiratie kunnen opdoen voor hun interieur. “Ze vinden het leuk dat ze voor verschillende dingen bij ons terechtkunnen. Van kleine items zoals geurstokjes en koffiekopjes. Maar dat ze dan ook kunnen rondkijken voor hun interieur. Die dingen duren langer. Maar ze doen wel leuke ideeën op en kunnen rustig naar huis, om er daar eens verder over na te denken.”

Groeimogelijkheden ziet ze dan ook volop voor Studio Ellis. Ze willen zich in de toekomst met de bloemen nog verder op evenementen richten, en in de winkel het assortiment verbreden. “Dat het echt een totaalbeleving wordt voor mensen om naar de winkel te komen. Dus als je bijvoorbeeld een cadeau nodig hebt, én iets leuks voor thuis. En dat je dan naar Studio Ellis gaat en er zeker van kunt zijn dat je beide gaat vinden.”

 

Meer weten over Lightspeed Retail?

Ben je benieuwd hoe Lightspeed’s geavanceerde kassasysteem en praktische add-ons zoals Lightspeed Capital en Advanced Reporting jouw winkel kunnen helpen optimaliseren? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek het zelf.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience