Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Visual merchandising: hoe u opvallende productdisplays maakt

Visual merchandising: hoe u opvallende productdisplays maakt

We weten allemaal dat de eerste indruk belangrijk is en dat deze, als het op de detailhandel aankomt, het verschil kan betekenen tussen een nieuwe klant en een verloren verkoop. Uw winkel moet consequent tiptop in orde zijn, en altijd de beste visuele weergave van uw producten bieden. Voor een detailhandelaar betekent dit een visuele merchandisingstrategie.

Visuele merchandising omvat alles van etalages en productdisplays tot signage in de winkel. Het bieden van een visueel aantrekkelijke ervaring is de eerste stap om een verbinding tot stand te brengen met het winkelend publiek dat naar uw fysieke winkel komt. Door ontwerptechnieken te leren en te gebruiken, kunt u uw winkel gemakkelijk transformeren in een esthetische ervaring waar uw klanten dol op zullen zijn.

In deze blog hebben we het over: 

Future proof gids voor retail: vind uw onderneming opnieuw uit — online en offline

Deze gids vertelt u meer over nieuwe retail-tactieken die u klaarstomen voor de toekomst en u helpen bij ongekende uitdagingen.

Wat is visual merchandising?

Visual merchandising is een algemeen werkwijze in de detailhandel, waar merchandisers plattegronden en driedimensionale productdisplays ontwikkelen om producten te organiseren en te presenteren, en de verkoop in de winkel te maximaliseren. Doorgaans zullen merchandisers gerelateerde producten groeperen en signage gebruiken om hun kenmerken en voordelen te communiceren.

In grotere bedrijven werken merchandisers nauw samen met de marketingteams voor de detailhandel om productdisplays te bouwen die passen bij het imago en de richtlijnen van het merk. Onafhankelijke retailers hebben daarentegen meer controle over hoe de displays eruitzien en hebben meer ruimte voor creativiteit. 

 

Wat is het doel van visual merchandising?

Het doel van visual merchandising is om klanten aan te trekken en te betrekken, en hen te motiveren om een aankoop te doen. Daarnaast helpen visual merchandisers de producten van een winkel zo te organiseren dat het voor klanten gemakkelijker is om precies te vinden wat ze zoeken.

 

Tips en technieken voor visual merchandising

U hoeft niet veel geld uit te geven om productdisplays te maken die uw producten prachtig onder de aandacht brengen en die meer kijkende mensen omzetten in betalende klanten. Volg gewoon deze 10 tips en technieken voor visual merchandising:

  1. Begrijp de psychografische gegevens van uw doelgroep
  2. Raak geïnspireerd
  3. Doe een beroep op de vijf zintuigen
  4. Gebruik ontwerptheorie om uw displays te bouwen
  5. Wees gedurfd
  6. Laat het thema van uw winkel terugkomen
  7. Leid klanten door uw winkel
  8. Voeg interessante signage toe
  9. Groepeer producten die gewoonlijk samen worden gekocht
  10. Vernieuw regelmatig uw productdisplays
  11. Verhoog de verkoop met zes budget-ontwerpideeën

 

1. Begrijp de psychografische gegevens van uw doelgroep 

Het begrijpen van uw doelgroep is de eerste stap naar het creëren van effectieve visual merchandising en productdisplays. We bedoelen niet alleen op het begrijpen van demografische gegevens zoals leeftijd, inkomen en opleiding. Duik dieper in hun psychografische informatie en leer waarom ze bepaalde beslissingen nemen en wat hun levensstijl is.

Een goede manier om te beginnen is door de klantgegevens in uw kassasysteem te bekijken (met name de bestelgeschiedenis van een klant).

 

2. Raak geïnspireerd

Op het internet is er genoeg merchandising inspiratie te vinden. Voordat u begint met het bouwen van uw displays kunt u deze bronnen, zoals Instagram en Pinterest doorzoeken naar winkels die hun eigen opvallende etalages hebben gemaakt.

 

3. Doe een beroep op de vijf zintuigen

Hoewel het verleidelijk is om u te concentreren op het uiterlijk van uw productdisplay, mag u de andere vier zintuigen ook niet verwaarlozen.

Het geheim van een echt ervaringsgerichte winkel is het creëren van een multi-zintuiglijke ervaring (ook wel sensorische branding genoemd). Hier zijn een paar manieren waarop u productdisplays kunt maken die elk van de vijf zintuigen aanspreken:

Geluid

De muziek die u in uw winkel afspeelt, kan een groot (maar subtiel) effect hebben op hoe klanten zich gedragen. Denk bij het samenstellen van de afspeellijst van uw winkel aan uw beoogde klant en waar deze naar luistert: u wilt in de eerste plaats dat de muziek aantrekkelijk voor hem is.

Aanraking

Denk eraan dat u uw klanten de mogelijkheid geeft om alles wat u verkoopt aan te raken, te voelen en te testen.

Apple is misschien wel het bekendste voorbeeld van een retailer die gebruikmaakt van aanraking. Al hun producten worden gepresenteerd in een open display en zijn klaar om door klanten te worden gebruikt. Daardoor krijgen klanten het gevoel dat ze het product bezitten en dit vergroot de kans dat ze het zullen kopen.

Reuk

Kent u geurmarketing? Wereldwijde megamerken zoals Sony en Samsung hebben het in hun voordeel gebruikt met geweldige resultaten.

Geuren worden snel overgedragen naar de amygdala, het deel van de hersenen dat zowel emoties als geheugen controleert. Als iemand iets ruikt wat hij lekker vindt, wordt dat automatisch geregistreerd als een positieve herinnering waardoor hij zich goed voelt. Geur kan een doorslaggevende factor zijn om meer lange termijn klanten aan te trekken.

Smaak

Als uw bedrijf voedsel verkoopt, kunt u klanten de mogelijkheid geven om te proeven. Dit is vergelijkbaar met kleding laten passen. Het is een best practice. 

In zijn boek Invloed: de zes geheimen van het overtuigen laat Robert B. Cialdini, Ph.D., onderzoek zien dat de kracht aantoont van iets gratis weggeven. Of ze het zich nu realiseren of niet, degenen aan de ontvangende kant voelen de behoefte om iets terug te doen, meestal door het product te kopen.

Zicht

Merchandisers moeten bepalen waar en wat een klant in de winkel bekijkt. Ze gebruiken hiervoor de kleuren voor hun psychologische triggers en verlichting, balans, symmetrie en contrast.

 

4. Gebruik ontwerptheorie om uw displays te bouwen

Uw displays zijn een cruciaal onderdeel van uw algehele ontwerp en kunnen de uitstraling van uw winkel maken of breken. Als u enkele belangrijke ontwerptheorieën begrijpt, kunt u displays en etalages inrichten die in het oog springen en passen bij uw winkelontwerp.

Over het algemeen geldt less is more. Als u in een wereld van verkopen per vierkante meter leeft, klinkt dit misschien contra-intuïtief. Uw winkelverkopen per vierkante meter zijn immers van invloed op de inkomsten van uw winkel. Maar de realiteit is dat u klanten wegjaagt als uw winkelontwerp rommelig of druk is.

Houd bij het bouwen van displays rekening met deze vier ontwerptheorieën:

Balans

Het bereiken van balans in uw winkeldisplays is essentieel om uw klanten door uw winkel te leiden en een samenhangende ervaring te bieden. De balans in uw winkel kan symmetrisch of asymmetrisch zijn.

Symmetrische balans maakt gebruik van ontwerpelementen met hetzelfde gewicht, terwijl asymmetrische balans producten met verschillende gewichten gebruikt. Hoewel symmetrische displays consistentie en orde aan uw winkel kunnen toevoegen, kan het gebruik van asymmetrische ontwerpen soms helpen om uw display een interessantere toets te geven, waardoor bepaalde elementen in uw ontwerp meer centraal komen te staan.

Contrast

Door contrast te bieden, kunt u de nadruk leggen op items of displays in uw winkel. Uiteindelijk wilt u niet dat uw klanten verdwalen in een zee van producten. Als u een centraal punt in uw displays heeft, helpt dit de blik van uw klanten naar bepaalde producten of secties te leiden.

Door bepaalde kleurenschema’s te kiezen, kunt u uw displays contrast geven. Het gebruik van zwart-wit, monochromatische kleuren of andere contrasterende kleuren kan ook een verrassing toevoegen aan uw displays.

Witruimte

Niet elke hoek of ruimte in uw winkel hoeft gevuld te zijn met displays of producten. Witruimte of negatieve ruimte is een belangrijk onderdeel van uw winkelontwerp.

Witruimte kan uiteindelijk helpen om bepaalde displays of producten te accentueren, een centraal punt aan uw display toe te voegen en rommel te verminderen. Bij correct gebruik geeft witruimte uw product de ruimte om te ademen.

Pas dit ontwerpprincipe toe op de etalages van uw winkel, op uw kassa en overal in uw winkel.

Retailgiganten zoals Apple hebben de kunst van het creëren van winkelervaringen onder de knie, zozeer zelfs dat hun winkels over de hele wereld onmiddellijk herkenbaar zijn.

Apple staat ook bekend om het gebruik van witruimte. Hun minimalistische en moderne winkeldisplays zijn prachtig eenvoudig, met als doel de producten centraal te houden, zodat klanten ze kunnen gebruiken en voelen zonder rommel te creëren.

Eenheid

Uiteindelijk is samenhang het overkoepelende element dat elke winkel nodig heeft. Door eenheid te creëren tussen al uw winkeldisplays, -decoratie en -design, komt uw winkel visueel samen voor uw klanten en past deze bij uw merk. 

 

Gratis 14 dagen uitproberen?

Nieuwsgierig naar het Retail kassasysteem waarmee u uw onderneming naar een volgend niveau kunt tillen? Probeer de software gratis 14 dagen uit. De proefperiode verloopt automatisch

 

5. Wees gedurfd

Het doel is om productdisplays te maken die klanten aanzetten om te reageren: door een foto te maken en deze op Instagram te delen, interactie te hebben met de producten en ze uiteindelijk te kopen. Om dat te doen, kunt u overwegen om meer te durven met visuele merchandising.

Kijk maar eens wat het athleisure-kledingmerk Outdoor Voices durfde met hun winkel in New England. Gedurfde, contrasterende kleuren met een etalagepop die de marathon loopt.

 

6. Laat het thema van uw winkel terugkomen

Als het gaat om het inrichten van uw etalage, is het belangrijk om te onthouden dat uw etalage slechts een onderdeel is van uw algehele winkelontwerp; zorg ervoor dat het past bij de algehele inrichting, stijl en branding van uw winkel.

Neem bijvoorbeeld een in New York gevestigde winkelier en café Saturdays NYC. De naam zegt het al: ze verkopen kleding die is geïnspireerd op de surfcultuur (en surfplanken). Hun winkel in Melbourne, Australië, laat zien wat hen uniek maakt.

 

7. Leid klanten door uw winkel

IKEA is een wereldwijd voorbeeld geworden van hoe klanten door winkels kunnen worden geleid. Hun doolhofachtige concept groepeert producten op woonruimte en neemt kopers mee op een reis.

Bent u wel eens naar IKEA gegaan om de winkel te verlaten met meer producten dan u had gepland? Hun concept waarbij u over paden door de winkel loopt, betekent dat u niet echt kunt zien wat er gaat komen, waardoor de behoefte ontstaat om op koers te blijven en onderweg steeds weer items meeneemt. U heeft dan het gevoel dat de producten al van u zijn, waardoor de kans kleiner wordt dat u ze weer weglegt voordat u moet betalen.

Hoewel u misschien niet dezelfde ruimte of hetzelfde concept heeft als IKEA, zijn dezelfde regels van toepassing. Door producten met een vergelijkbaar thema te groeperen, wordt uw winkel gemakkelijker te navigeren en kunnen klanten per categorie winkelen en onderweg aanvullende aankopen vinden.

 

8. Voeg interessante signage toe

Met creatieve signage kunt u uw producten duidelijk groeperen en afdelingen maken, klanten vertellen hoe ze gemaakt zijn, aanbiedingen weergeven en meer.

Kijk maar eens hoe Allbirds in-store signage gebruikt om klanten duidelijk te laten zien tot welke categorie hun schoenen behoren. Dit helpt klanten snel te vinden wat ze zoeken en producten te vergelijken (en ze zien er ook echt gaaf uit).

 

9. Groepeer producten die vaak samen worden gekocht 

Een manier om uw winkelervaring te verbeteren, is door uw displays te gebruiken voor cross-selling van bepaalde producten. Door een kassasysteem met rapportagemogelijkheden te gebruiken, kunt u gemakkelijk gegevens vinden over welke producten u via cross-selling wilt verkopen en hoe u uw displays kunt indelen.

Met het rapport ‘Commonly Bought Together’ van Lightspeed Analytics kunt u verschillende combinaties van producten bekijken die klanten in het verleden hebben gekocht, zodat u de perfecte displayopstelling kunt samenstellen en ook uw marketingstrategie voor uw kassasysteem kunt creëren.

Cross-merchandising is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat u klanten meer in hun winkelmandje doen. Door op een handige manier producten te plaatsen die goed bij elkaar passen, maakt u hun winkelreis veel gemakkelijker en geeft u ze ideeën waar ze misschien nog niet eerder aan hadden gedacht.

Als u een kledingwinkel heeft, zorg er dan voor dat u de kleding die etalagepoppen aan hebben binnen handbereik heeft om het winkelen zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de klant. U kunt ook signage gebruiken om klanten een idee te geven van wat ze willen kopen of welke accessoires goed passen bij het product waarnaar ze kijken.

 

10. Vernieuw regelmatig uw productdisplays

Het ontwerp van uw winkel hoeft niet altijd hetzelfde te blijven. Elke keer dat u nieuwe, opvallende voorraad heeft of bij seizoenswisselingen, kunt u overwegen om de merchandising, displays, lay-out en signage van iw winkel te vernieuwen.

Bob Phibbs, een van ‘s werelds toonaangevende experts op het gebied van fysieke detailhandel, vindt dat verkopers hun productdisplays maandelijks moeten bijwerken.

Tijden veranderen, net als uw klanten. Het relevant houden van uw winkel gaat hand in hand met uw ontwerp en hoe en wanneer u deze bijwerkt. Zorg er bij het maken van uw winkelontwerp voor dat u iets kiest dat u in de loop van de tijd kunt aanpassen.

 

11. Budget ontwerpideeën

Er zijn natuurlijk een miljoen manieren om uw winkelontwerp te verbeteren, maar we hebben niet allemaal het geld dat nodig is voor een dure revisie. Hier zijn zes strategische ideeën om u te helpen uw winkelruimte op te fleuren zonder uw budget te overschrijden.

Maak grondig schoon

De helft van het winkelend publiek is wel eens een winkel niet ingegaan, omdat het er van buitenaf vies uitzag. Dit betekent niet dat u alleen uw ruiten moet laten wassen, hoewel dat op zijn minst een tweewekelijkse gewoonte zou moeten zijn. Het betekent grondig te werk gaan en minder zichtbare gebieden schoonmaken, zoals onder apparatuur en de toiletten.

Pas uw verlichting aan

We noemden verlichting eerder in dit artikel, maar het verdient hier ook een vermelding omdat het zo’n snelle en gemakkelijke manier is om uw producten te laten opvallen.

Naarmate lampen ouder worden, kunnen ze een bruinachtig licht afgeven in plaats van een helder witgeel licht. Consumenten reageren goed op fel licht omdat ze de kwaliteit en kleur van uw producten gemakkelijker kunnen beoordelen. Dit is de reden waarom winkelcentra altijd helder verlicht zijn.

Over het algemeen wordt verlichting door veel winkeleigenaren over het hoofd gezien. Edison-lampen, uplighting, spotlights en railverlichting kunnen allemaal worden gebruikt om bepaalde elementen te markeren en de aandacht te vestigen op aanbiedingen. Het kan ook dienen als een belangrijke manier om de toon in uw winkel te zetten.

Ontdek niet-traditionele merchandise-displays

 Gooi de manier waarop u uw producten onder de aandacht brengt om, door niet-traditionele rekken te gebruiken. Denk aan eikenhouten rumvaten, kleding die over een oude fiets hangt of tweedehands planken.

Bedenk dat 25% van alle kleine bedrijven binnen het eerste jaar faalt. Het voordeel hiervan is dat er op elk moment genoeg winkelinrichtingen en parafernalia in omloop zijn. Denk creatief na over hoe u die materialen kunt gebruiken om aan uw visual merchandising behoeften te voldoen. Zelfs als ze in eerste instantie niet perfect lijken te passen, is het verbazingwekkend wat een beetje vindingrijkheid kan doen.

Creëer eenvoudige verkeersdrempels

In de detailhandel zijn verkeersdrempels ontworpen om precies te doen wat ze ook op de weg doen: u afremmen. Kleine tafels en verkooprekken zorgen voor grote verkeersdrempels in uw winkel. Creëer een thema met elk rek en draai het product regelmatig op uw verkeersdrempels om vaste klanten betrokken te houden.

Ontwerp een powermuur

Een effectieve powermuur, traditioneel direct rechts van de klant geplaatst, trekt de aandacht. Geef hier uw uitgelichte voorraad weer, zoals uw populairste items of nieuwste stijlen.

 

De beste visual merchandising is uniek voor uw merk

Uiteindelijk hangt het uiterlijk en ontwerp van uw winkel volledig af van uw producten en uw merk, en hoe u in contact wilt komen met klanten. Neem de tijd om uw merk te begrijpen en vertaal dat naar uw winkelontwerp. Uiteindelijk moet u een ontwerp maken dat bij u past.

Wilt u meer weten over hoe uw kassasysteem het ontwerp van uw winkel kan beïnvloeden? Plan vrijblijvend een gesprek in met een van onze retail experts

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Customer Experience

Bekijk meer onderwerpen