Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

De modesector is een van de grootste industrieën in Europa. Kleding staat in België niet voor niks in de top 3 van hoogste online omzet. De concurrentie – zowel offline als online – is dan ook moordend. Heeft u de juiste tools in huis om deze concurrentie aan te gaan? Een van de aspecten die echt verschil kunnen maken voor uw modezaak is het voorraadbeheer. Ontdek hier welke voorraadbeheer tools voor fashion retailers hierbij kunnen helpen en hoe uw kassasysteem hier een leidende rol in speelt. 

 

Effectief voorraadbeheer voor fashion retailers

Wist u dat 47% van de consumenten de winkel verlaat zonder aankoop, omdat een product niet op voorraad is? Dat zijn misgelopen potentiële klanten. Fashion retailers krijgen er nog een uitdaging bij: elk seizoen moeten nieuwe producten op grote schaal in het kassasysteem worden geïmporteerd en/of aan de webwinkel worden toegevoegd. Een goed kassasysteem helpt u om snel nieuwe producten in te voeren, inzicht te geven in uw voorraad en deze optimaal te organiseren. Of u nu online, offline of via omnichannel verkoopt – alles kan worden gedaan vanuit één systeem. 

 

1. Geoptimaliseerd voorraadbeheer

Een georganiseerde voorraad is goed, maar een geoptimaliseerde voorraad is nog beter! Het kennen van uw voorraad is belangrijk voor het succes van uw winkel. U moet weten wat goed verkoopt – de bestsellers – maar ook wat niet verkoopt, of minder dan verwacht. 

Met het instellen van automatische aanvulling en waarschuwingen voor lage bevoorrading houdt u uw voorraad dagelijks op peil. Met deze functie mist u nooit een verkoop. Rapporten vertellen u op de lange termijn welke items u volgend seizoen weer zou moeten aanschaffen en welke items u beter niet meer kunt inkopen. 

 

Het is altijd moeilijk om te weten waarom iets goed verkoopt of waarom niet. Een item waarvan we denken dat die heel goed gaat aanslaan, verkoopt misschien onder verwachting, en omgekeerd. Daarom is het heel handig om toegang te hebben tot data die ons helpt betere beslissingen te maken in de toekomst. – Lewis & Melly, Louis en Melanie Lemmens

 

2. Geïntegreerde leverancierscatalogi 

Voordat u het door heeft is het alweer tijd om nieuwe producten te selecteren voor het komende seizoen.. Dat betekent ook dat u die bestellingen snel bij uw leveranciers moet kunnen plaatsen.

In Lightspeed Retail kunt u rechtstreeks bestellingen plaatsen door te kiezen uit meer dan 3.000 vooraf geïntegreerde leverancierscatalogi. Al uw bestellingen worden rechtstreeks vanaf uw kassasysteem doorgevoerd. Zo combineert u al uw aankopen en overschrijvingen op één hoofdorder. Alles is gecentraliseerd voor uw gemak.

Bovendien kunt u defecte of beschadigde producten snel retourneren aan leveranciers, waardoor ze automatisch uit u inventaris worden verwijderd.

 

Slimmer en efficiënter uw kleding verkopen?

Kies voor het fashion retail kassasysteem met ingebouwd voorraadbeheer.

 

3. Import Tool – 10.000 items in één minuut

Heeft u al uw bestellingen al binnen en liggen er nu tientallen dozen in uw winkel?  Het Lightspeed Retail kassasysteem maakt van dit normaliter tijdrovende klusje verleden tijd. 

Met de importtool kunt u maximaal 10.000 items importeren in minder dan een minuut. Dat betekent dat u uw nieuwe collectie nog diezelfde dag kunt verkopen. 

 

Voorraadbeheer voor fashion retailers

4. Aanpassing van categorieën en labels

Het is belangrijk om een voorraadstructuur te creëren die voor u werkt. U kunt bijvoorbeeld elk product categoriseren en labelen om zo nog meer tijd te besparen. 

Sorteer uw artikelen op type, waarbij u het serienummer opgeeft om producten sneller te terug te vinden of kortingen op specifieke producten toe te passen. Tegelijkertijd kunt u de kosten en winstmarges per categorie of label beter in de gaten houden, en aanpassingen maken wanneer dat nodig is.

 

5. Eindeloze productvariaties 

Heeft u nieuwe T-shirts of broeken in verschillende kleuren en maten? Met Lightspeed Retail kunt u de verschillende variaties gemakkelijk importeren dankzij geïntegreerde product matrices. U kunt de artikelen die u verkoopt in verschillende varianten configureren, zoals kleur, materiaal, prijs en maat. Zo voorkomt u dubbele producten in uw voorraad en zijn uw producten makkelijker vindbaar.