Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

Optimaal voorraadbeheer voor fashion retailers

De modesector is een van de grootste industrieën in Europa. Kleding staat in België niet voor niks in de top 3 van hoogste online omzet. De concurrentie zowel offline als online is dan ook moordend. Nu, met de bijkomende omstandigheden van de coronacrisis, komt hier nog een schepje bovenop. 

Binnen de detailhandel zijn kledingwinkels het hardst getroffen. De modesector in België is halverwege het jaar al 1,2 miljard euro omzet misgelopen. Wallonië wordt met 40,25% omzetachterstand ten opzichte van vorig jaar, nog net iets harder geraakt dan Vlaanderen, waar retailers 38,49% achterlopen. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan met tools die u als retailer kunnen helpen om toekomstige tegenslagen het hoofd te bieden en u voor te bereiden op de toekomst. 

Eén van de aspecten die echt verschil kan maken voor uw modezaak is het voorraadbeheer. Ontdek hier welke voorraadbeheer tools u kunnen helpen en hoe uw kassasysteem hier een leidende rol in speelt. 

Wilt u ook slimmer en efficiënter uw kleding verkopen?

Kies voor het fashion retail kassasysteem met ingebouwd voorraadbeheer. Online en offline uw voorraad synchroniseren was nog nooit zo makkelijk. Onze experts geven u graag persoonlijk advies

 

Effectief voorraadbeheer voor fashion retailers

Wist u dat 47% van de consumenten de winkel verlaat zonder aankoop, omdat een product niet op voorraad is? Dat zijn misgelopen potentiële klanten. Fashion retailers krijgen er nog een uitdaging bij: elk seizoen moeten nieuwe producten op grote schaal in het kassasysteem worden geïmporteerd en/of aan de webwinkel worden toegevoegd. Een goed kassasysteem helpt u om snel nieuwe producten in te voeren, inzicht te geven in uw voorraad en deze optimaal te organiseren. Of u nu online, offline of via omnichannel verkoopt – alles kan worden gedaan vanuit één systeem. 

Dit artikel geeft u 6 tips om uw voorraad zo efficiënt mogelijk te organiseren met behulp van uw kassasysteem.  

 

1. Geoptimaliseerd voorraadbeheer

Een georganiseerde voorraad is goed, maar een geoptimaliseerde voorraad is nog beter! Het kennen van uw voorraad is belangrijk voor het succes van uw winkel. U moet weten wat goed verkoopt – de bestsellers – maar ook wat niet verkoopt, of minder dan verwacht. 

Met het instellen van automatische aanvulling en waarschuwingen voor lage bevoorrading houdt u uw voorraad dagelijks op peil. Met deze functie mist u nooit een verkoop. Rapporten vertellen u op de lange termijn welke items u volgend seizoen weer zou moeten aanschaffen en welke items u beter niet meer kunt inkopen. 

Het is altijd moeilijk om te weten waarom iets goed verkoopt of waarom niet. Een item waarvan we denken dat die heel goed gaat aanslaan, verkoopt misschien onder verwachting, en omgekeerd. Daarom is het heel handig om toegang te hebben tot data die ons helpt betere beslissingen te maken in de toekomst. – Lewis & Melly, Louis en Melanie Lemmens

 

2. Geïntegreerde leverancierscatalogi 

Voordat u het door hebt is het alweer tijd om nieuwe kledingstukken en accessoires te selecteren voor het komende seizoen. Dat betekent ook dat u die bestellingen snel bij uw leveranciers moet kunnen plaatsen.

In Lightspeed Retail kunt u rechtstreeks bestellingen plaatsen door te kiezen uit meer dan 3.000 vooraf geïntegreerde leverancierscatalogi. Al uw bestellingen worden rechtstreeks vanaf uw kassasysteem doorgevoerd. Zo combineert u al uw aankopen en overschrijvingen op één hoofdorder. Heeft u meerdere locaties? Geen probleem. Met een masterorder kunt u uw voorraad in één keer aanvullen en organiseren voor meerdere locaties. Als later blijkt dat een kledingstuk op de ene locatie beter loopt dan bij de andere, kunt u een transfer maken.

Bovendien kunt u uw defecte of beschadigde producten snel retourneren aan leveranciers, waardoor ze automatisch uit uw inventaris worden verwijderd.

 

3. Import Tool – 10.000 items in één minuut

Heeft u al uw bestellingen al binnen en liggen er nu tientallen dozen in uw winkel? Het Lightspeed Retail kassasysteem maakt van dit normaliter tijdrovende klusje verleden tijd. 

Met de importtool kunt u maximaal 10.000 items importeren in minder dan een minuut. Dat betekent dat u uw nieuwe collectie nog diezelfde dag kunt verkopen. 

 

4. Aanpassing van categorieën en labels

Het is belangrijk om een voorraadstructuur te creëren die voor u werkt. U kunt bijvoorbeeld elk product categoriseren en labelen om zo nog meer tijd te besparen. 

Sorteer uw artikelen op type, waarbij u het serienummer opgeeft om producten sneller te terug te vinden of kortingen op specifieke producten toe te passen. Tegelijkertijd kunt u de kosten en winstmarges per categorie of label beter in de gaten houden, en aanpassingen maken wanneer dat nodig is. 

 

5. Eindeloze productvariaties 

Heeft u nieuwe T-shirts of broeken in verschillende kleuren en maten? Met voorraadbeheer voor fashion retailers kunt u de verschillende variaties gemakkelijk importeren dankzij geïntegreerde product matrices. U kunt de artikelen die u verkoopt in verschillende varianten configureren, zoals kleur, materiaal, prijs en maat. Zo voorkomt u dubbele producten in uw voorraad en zijn uw producten makkelijker vindbaar. 

 

6. Gesynchroniseerde voorraad – online én offline

Nu het nóg belangrijker is geworden om naast uw fysieke winkel ook online te verkopen, kunt u het beste kiezen voor een geavanceerd systeem dat uw online en offline voorraad synchroniseert. 

Als een klant online ziet dat er nog 10 broeken op voorraad zijn kan hij erop vertrouwen dat die informatie klopt, en de broek bestellen of deze later in de winkel gaan passen. Zodra de klant de broek koopt, wordt de voorraad automatisch op alle platformen aangepast. Vanuit uw backoffice kunt u vervolgens uw verzendingen bekijken, bewerken en organiseren. Zo is uw voorraad altijd up to date. 

Meer weten over hoe omnichannel u kan helpen? Lees dan deze blog met 5 omnichannel tips voor kledingwinkels.

 

Kunt u uw concurrentie aan?

Coronacrisis of niet, bovenstaande tips helpen u te allen tijde om uw voorraad goed te organiseren en zo efficiënt mogelijk te ondernemen. Voorraadbeheer voor fashion retailers vraagt om specifieke functies die inspelen op de behoefte van zowel de retailer als de klant. Zorg ervoor dat uw systeem rekening houdt met seizoenen, productvariaties, de diversiteit aan verkoopplatformen en de hoge omloopsnelheid van de producten. 

Met het Retail kassasysteem van Lightspeed kunt u de sterke online én offline concurrentie aan. Wilt u weten hoe we u kunnen helpen? Neem dan contact op met een van onze experts.