5 tips om meer klanten aan te trekken via Instagram en Facebook

5 tips om meer klanten aan te trekken via Instagram en Facebook

Maar liefst 69% van de millennials maakt een foto of video van hun bord voordat ze aan hun maaltijd beginnen. Het delen van uw restaurantbeleving met uw vrienden en volgers lijkt net zo belangrijk te zijn geworden als het eten zelf. Van de presentatie van uw gerechten tot het interieur van uw restaurant; het is allemaal bepalend voor het succes van uw horecazaak op social media.

In deze blog leggen we uit hoe u kunt zorgen dat uw gasten de belangrijkste informatie over uw restaurant meteen kunnen vinden. Daarna verdiepen we ons in de marketing van uw restaurant op social media. Van fotografie tot slim gebruik van hashtags, geo-tags, klantreviews en user-generated content.

Met de volgende vijf tips kunt u uw Instagram- en Facebook-accounts optimaliseren zodat uw restaurant een hit wordt op social media.  

Zorg dat de belangrijkste informatie snel te vinden is

We beginnen bij het begin. Als u wilt zorgen dat bezoekers van uw Facebook- en Instagram-pagina’s een tafeltje reserveren, moet u ze dat zo makkelijk mogelijk maken.

Zet alle benodigde informatie onder het gedeelte “Info” van uw Facebook Business-pagina: uw menu, adres, prijzen, website (met link naar de reservatiepagina) en openingstijden.

Kijk kritisch naar de foto’s die u uploadt

Het oog wil ook wat. Daarmee bedoelen we dat de presentatie van uw gerechten enorm belangrijk is. Een goede foto van een gerecht is afhankelijk van een heleboel factoren. Gelukkig zijn dat allemaal factoren waarop u invloed heeft.

Fotografeer met natuurlijk licht

Goede belichting is de sleutel tot prachtige foto’s. Probeer de foto’s voor uw social media zoveel mogelijk met natuurlijk daglicht te maken in plaats van met kunstmatige belichting. Natuurlijk licht heeft een neutrale kleur en maakt foto’s helder en levendig. Kunstmatig licht daarentegen geeft foto’s een gele of oranje gloed, waardoor het beeld meteen minder aantrekkelijk wordt.

Bistro Tendresse

Speel met kleuren

Kleuren hebben een enorme impact op het gevoel dat een foto oproept. Er zijn verschillende richtlijnen die u kunt volgen voor de kleurstelling van foto’s.

Uw eerste optie is te kiezen voor kleuren die goed bij elkaar passen. In het onderstaande voorbeeld maakt Bar Renard gebruik van bruin, geel en groen en, natuurlijk, millennial pink. Het onderwerp van de foto is duidelijk zichtbaar en past perfect bij de andere kleuren.

Bar Renard

Een andere optie is te kiezen voor contrasterende kleuren om de foto een dynamische, krachtige uitstraling te geven, zoals in het voorbeeld van Bistro Tendresse hieronder. Hun cocktail is een echte eyecatcher.

Bistro Tendresse

Wilt u meer leren over hoe u social media kunt inzetten om uw zaak te promoten?

Lees onze social media guide voor beginners

Zorg voor een onberispelijke presentatie

Ook als u voorwerpen en aankleding gebruikt (daar komen we nog op terug), wilt u dat uw foto’s er goed uitzien. U kunt kiezen voor een minimalistische aanpak, zoals in het voorbeeld van Restaurant Pastel hieronder, of voor een zorgvuldige compositie met meerdere visuele elementen zoals in het voorbeeld van Trois fois Par Jour. Zorg in ieder geval dat elke foto een cleane uitstraling heeft.

Zorg dat uw presentatie op orde is en dat uw gerechten er niet slordig uitzien. Vermijd vlekken. Elke foto is een weerspiegeling van uw restaurant, met als doel mensen over te halen tot een bezoek.  

Restaurant Pastel

Gebruik aankleding

Uw gerechten en drankjes zijn natuurlijk het middelpunt, maar u kunt uw foto’s interessanter maken door het beeld te verfraaien met voorwerpen. Bedenk welke rol de aankleding moet spelen in uw foto. Wilt u dat de voorwerpen passen bij het gerecht of moeten ze juist zorgen voor contrast? U kunt vrijwel alles als aankleding gebruiken. Denk aan bestek, kookgerei, bloemen, tafelkleden, kruiden of de ingrediënten van het gerecht. 

Trois fois par jour
Trois fois par jour

Voeg een menselijk element toe

Met een eenvoudig menselijk element kunt u in een stilstaand beeld de illusie van beweging creëren.

Bistro Tendresse

Bewerk uw foto’s voordat u ze publiceert

Haal foto’s altijd door beeldbewerkingssoftware voordat u ze op social media publiceert.

Voedsel is er in alle kleuren. Met bewerkingssoftware als VSCO of Adobe Lightroom kunt u die kleuren zo bewerken dat ze passen bij wat u wilt uitstralen. Maak uw kleuren bijvoorbeeld helderder of donkerder, vervaag ze of verscherp ze juist. 

VSCO heeft tal van preset fotofilters waarmee u uw foto’s makkelijk kunt aanpassen. Wilt u meer controle, laad uw foto’s dan in Adobe Lightroom, maak uw eigen unieke filter en pas het toe op al uw foto’s, voor een uniforme, herkenbare look. 

Wilt u geen filters gebruiken? Met deze tools kunt u ook de beeldinstellingen per foto aanpassen, zoals de kleurverzadiging, temperatuur, tint en vervaging. 

Gebruik branded en non-branded hashtags

Er staan meer dan 200 miljoen posts op Facebook met de hashtag #food en op het moment van publicatie van dit artikel zijn er 338,558,910 posts op Instagram met diezelfde tag. Hashtags als #food worden ook wel non-branded hashtags genoemd; algemene hashtags die niet specifiek op uw restaurant van toepassing zijn.

Branded hashtags zijn hashtags die specifiek horen bij uw restaurant. Ze worden alleen door uw restaurant gebruikt, of door mensen in verband met uw restaurant. Sweet Green heeft bijvoorbeeld de branded hashtag #sweetlife. 

Zorg dat gasten kunnen inchecken

Instagram heeft een functie om uw lokale doelgroep te bereiken, genaamd geotagging. Daarmee kunnen gasten inchecken bij uw restaurant.

U kunt een locatie maken voor het adres van uw restaurant, zodat elke bezoeker met zijn of haar foto bij uw restaurant kan inchecken. Check zelf ook in met elke foto die u van uw restaurant op Facebook of Instagram plaatst, zodat u er content omheen creëert.

Het resultaat is dat iedereen die op Facebook of Instagram naar uw restaurant zoekt, een mooie mix van user-generated content en uw prachtige foto’s voorgeschoteld krijgt.

Zet klantreviews in

Yelp is niet het enige platform waar gebruikers hun ervaring bij uw restaurant kunnen beoordelen.

Ook Facebook Business-pagina’s hebben een beoordelingssysteem, dat een krachtig bewijs op social media vormt. Mensen laten zich door die beoordelingen overhalen bij u te komen eten, of worden er juist door afgeschrikt. Volgens Statista gelooft 88% van de mensen wat andere gebruikers op Facebook over een bedrijf zeggen.

Mensen zijn geneigd het gedrag van anderen te kopiëren. Als u dus kunt laten zien dat de meeste gasten  een leuke avond hebben gehad in uw restaurant, kunt u uw positieve reviews onder de aandacht brengen en hun waarde maximaliseren.

Bar Renard

Natuurlijk krijgt u alleen positieve reviews als u zorgt voor een consistent geweldige beleving. Richt u op een fantastische service en de positieve reviews zullen binnenstromen.

Maak gebruik van user-generated content

Naarmate uw restaurant meer gasten trekt, kunt u uw social media-accounts inzetten om de content van uw gasten te gebruiken. Als u een locatie voor uw bedrijf heeft gemaakt op Facebook, kunt u erop rekenen dat de gasten in uw restaurant content gaan plaatsen door bij u in te checken en uw hashtags te gaan gebruiken. Daardoor wordt het voor u een stuk eenvoudiger om positieve user-generated content te vinden en die gebruikers te bedanken op uw account. Zoeken naar alle content die uw gasten hebben geplaatst met uw hashtag of locatie doet u zo: 

Als u user-generated content deelt, is het belangrijk dat u ook de maker van eventuele foto’s vermeldt. Dat gebaar wordt zeker gewaardeerd en zorgt dat uw gasten nog positiever gaan denken over uw restaurant. 

In het kort: locals trekken via Instagram en Facebook

In de restaurantsector bent u voor uw succes uiteindelijk afhankelijk van de kwaliteit van uw gerechten en de beleving die u uw gasten biedt.

Serveert u heerlijke gerechten en hebben uw gasten een geweldige avond, dan bereikt u via Facebook en Instagram zowel locals als toeristen die op zoek zijn naar een trendy restaurant in de omgeving. Zorg op beide social media platforms dat u in ieder geval het volgende doet:

  • Zorg dat belangrijke gegevens meteen te vinden zijn
  • Maak het mogelijk om online te reserveren
  • Deel kwaliteitsfoto’s van uw gerechten en drankjes
  • Gebruik hashtags en zorg dat gasten kunnen inchecken
  • Plaats klantreviews op uw pagina’s
  • Maak gebruik van user-generated content

Met bovenstaande tips bent u goed op weg om uw restaurant te veranderen in een lokale hotspot. Veel succes!