8 inspirerende restaurant menukaart designs

8 inspirerende restaurant menukaart designs

Bent u op zoek naar een professioneel ogende menukaart? Lees eerst onze ultieme handleiding voor menu-ontwerp om de ins en outs te leren.

De menukaart van uw restaurant is een van de eerste dingen (naast uw website en interieur) die de aandacht van uw gasten trekt. Samen vormen ze de merkidentiteit van uw restaurant. De best ontworpen menu’s zullen op subtiele wijze invloed hebben op de aankoopbeslissingen van uw gasten terwijl u het merk van uw restaurant luid en duidelijk communiceert.

Maar het creëren van een samenhangend, effectief menu is niet zo makkelijk als het lijkt. Soms heeft u een beetje inspiratie nodig. Daarom hebben we enkele van de beste menu-ontwerpen voor cafés, bakkerijen, bars, quick-service en full-service restaurants op een rijtje gezet.

Het cafémenu

Als het gaat om een inspirerend menu-ontwerp, slaat Daechung Park Cafe de spijker op de kop. Een van de factoren van wat dit menu speciaal maakt, is dat het deel uitmaakt van een samenhangende ontwerpstrategie.

Hun menu, onderzetters, bekers, servetten, typografie en logo hebben allemaal vormgegeven randen, wat ook de onderscheidende eigenschap is van het interieur van het café. Samen vormt het een zorgvuldig vormgegeven, unieke identiteit waarnaar consequent wordt verwezen bij elk belangrijk gast-contactpunt.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Geen valutasymbolen
  • Korte menulijst
  • Unieke uitsparing die past bij de esthetiek van het café
  • Samenhangend kleurenpalet

Quick-service menu

Het menu van Hüngry Beast spant de kroon in deze categorie. Deze informele plek maakt gebruik van biologische ingrediënten om hoogwaardige, gezonde snacks en versgeperst sap te maken, wat ook het ontwerp van hun menu inspireerde.

Hun visuele identiteit heeft veel neutrale ruimte, met een smaakvolle kleurtint om hun no-nonsense, natuurlijke sappen te vertegenwoordigen. Een schoon kleurenpalet en lay-out, wat gecombineerd met een sterk, gemakkelijk leesbaar lettertype resulteert in een menu ontwerp dat net zo vers is als de ingrediënten die ze gebruiken.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Goede balans tussen neutrale en levendige kleuren
  • Korte menulijst
  • Makkelijk leesbaar lettertype

Casual restaurant-menu

Sardine’s menu serveert rustieke Franse en mediterrane gerechten bereid op een houtvuur. Sardine’s menu is goed uitgevoerd vanwege de manier waarop het interieurontwerp van het restaurant gebruikt wordt als inspiratie. De kleuren die ze gebruiken voor hun menu- en visitekaartjes weerspiegelen het tegelpatroon van hun open keuken – het middelpunt van het etablissement. De beelden lijken op kleurrijke, abstracte oceaangolven, het handelsmerk van het Zuid-Franse landschap.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Communiceert over de regionale inspiratie van het restaurant
  • Gebruikt steeds hetzelfde kleurenpalet
  • Evenwicht tussen neutrale en levendige kleuren

Wijnkaart

De in Texas gevestigde wijnbar High Street Wine Co. heeft een prachtig menu gecreëerd dat perfect aansluit bij het onderscheidende interieurontwerp.

Dit menu doet meerdere dingen goed. Gezien het een chique wijnbar is, koos High Street Wine ervoor om vrolijke grafische illustraties te gebruiken om zo een ​​vleugje kleur in een elegante lay-out te injecteren. Bovendien verwijzen de illustraties naar het gemeenschappelijke aspect van de inrichting; ze laten mensen die samen genieten van momenten genieten van een fles goede wijn. Bonuspunten voor merk consistentie: ze gebruiken soortgelijke illustraties op hun onderzetters!

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Injecteert kleur met behulp van grafische illustraties die een verhaal vertellen
  • Categoriseert menu-items in een gemakkelijk leesbaar formaat
  • Gebruik van lokaas (zie hieronder) om bepaalde items aantrekkelijker te maken
  • Indeling van twee pagina’s om de leesbaarheid te vergroten
  • Geen valutasymbolen

Wat is een lokaas?

Een lokaas is wanneer u een duurder item plaatst in de buurt van een item dat u echt wilt dat uw gasten kopen. Door het duurdere item lijken alle items eromheen redelijker geprijsd, waardoor de kans groter is dat deze wordt gekozen. Lees onze ultieme gids voor het ontwerpen van menu’s voor meer trucs voor een aantrekkelijk en winstgevend menu-design.

Fine dining restaurant menu

L’Avenue’s menu is de belichaming van “less is more”. Verwar minimalisme niet met simplisme, dit is een goed doordacht menu. De minimalistische benadering van L’Avenue geeft u meteen het gevoel dat u aan het dineren bent in een chique etablissement. Bonuspunten voor het gebruik van lokazen: ze plaatsen strategisch een fles wijn van $200 naast een fles van $80 – waardoor die er betaalbaarder en aantrekkelijker uitziet.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Smaakvolle, minimale branding
  • Geen valutasymbolen
  • Gebruik van lokazen om bepaalde items aantrekkelijker te maken
  • Vermelding van de herkomst van elk artikel

Seafood restaurant menu

Zeevruchtenrestaurant Topside heeft de menukaart op een bedachtzame manier ontworpen in art-deco stijl. Met het opvallende rode en gouden kleurenschema, gebruiken ze ook minimalistische grafische illustraties om de gerechten te benadrukken die ze willen dat gasten proberen – hun mosselen en venusschelpen.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Indeling van twee pagina’s om de leesbaarheid te vergroten
  • Menu-items categoriseren in een gemakkelijk leesbaar formaat
  • Gebruik van grafische illustraties in plaats van daadwerkelijke foto’s

 Grafisch illustratie gebruik

Columbus-hotspot Alchemy heeft uitstekend werk verricht door het minimaliseren van hun minimalistische menu met kleurrijke grafische illustraties voor elk menu-item. De illustraties helpen bij het balanceren van wat anders een enorme neutrale ruimte zou zijn. We voorspellen dat menig millennials naar deze plek gaat voor een power-bowl na de training, smoothie of avocado toast.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Evenwicht tussen neutrale ruimte met kleuraccenten
  • Indeling van twee pagina’s gebruiken om de leesbaarheid te vergroten
  • Eenvoudig te lezen typografie
  • Geen valutasymbolen

Familie restaurant menu

Restaurants in family-style hebben een menu nodig met genoeg keuzemogelijkheden voor groepen mensen met verschillende smaken. Dat is precies waarom het in Las Vegas gevestigde menu van Sagos goed werkt.

Dit menu had gemakkelijk te druk kunnen aanvoelen vanwege het grote aantal keuzes, maar dat is niet zo. Waarom? Omdat het een relatief neutraal kleurenpalet gebruikt om alle tekst te compenseren, en op strategische wijze donkerblauwe vakken gebruikt om de aandacht te vestigen op bepaalde gerechten.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Zorgvuldig gebruik van eyecatchers (zie hieronder) om aandacht te vestigen op bepaalde gerechten
  • Eenvoudig te lezen typografie
  • Geen valutasymbolen

Wat is een eyecatcher?

Eyecatchers zijn elk type grafisch element (foto, illustratie, dozen met verschillende kleuren, randen, enz.) die de aandacht van uw gasten vestigen op een specifiek gedeelte van het menu. Lees onze ultieme gids voor het ontwerpen van menu’s voor meer trucs voor het ontwerpen van menu’s.

Dat was het!

Elk van de bovenstaande menu’s is sterk om verschillende redenen, maar het belangrijkste leerpunt is dat een doordacht, goed gepland en uitgevoerd menu-ontwerp een groot verschil maakt in hoe uw etablissement wordt ervaren en hoeveel omzet u maakt.

Nu u inspiratie hebt opgedaan voor design, is het tijd om de ins en outs van menu-engineering te leren. Klik hier voor de ultieme gids voor menu-ontwerp.

Wilt u uw eigen geweldige menu samenstellen?

Download onze gratis, aanpasbare menusjablonen