How-to: het beste horecapersoneel vinden

How-to: het beste horecapersoneel vinden

In de horecawereld zijn er talloze restaurants om uit te kiezen. Vaak kunt u vergelijkbare gerechten op het menu vinden en is het moeilijk om op te vallen. Hoe onderscheidt u uzelf van uw concurrenten? Het antwoord op deze vraag: eersteklas service! De juiste hulpmiddelen, zoals een mobiel kassasysteem, dragen bij aan goede service. Maar het meest belangrijke is goed personeel, die kunnen de gastervaring maken of kraken. Lees hier hoe u de beste talenten voor uw restaurant kunt vinden.

Waarom is het vaak moeilijk om goede werknemers te vinden?

Vanwege het enorme aantal verschillende restaurants heeft goed horecapersoneel een grote selectie potentiële werkgevers. De banenmarkt wordt dus meer gecontroleerd door werknemers en werkzoekenden. Met een employee turnover rate van bijna 70% is de horeca één van de sectoren met de hoogste werknemer omloopsnelheid. Daarom is het de moeite waard om meer tijd te investeren in het zoeken naar werknemers en om een ​​passend rekruteringsproces te creëren, zodat u werknemers vindt die voor een lange tijd bij u zullen blijven werken.

Waar moet u aan denken voordat u op zoek gaat naar een nieuwe werknemer?

Een goed idee hebben van de ideale medewerker is essentieel om later de juiste hiring-beslissing te nemen. Maak om die reden een nauwkeurig profiel en een taakomschrijving voor vacatures om de juiste kandidaten te vinden. Hier moet u in elk geval rekening mee houden:

  • Wie bent u: Hoe ziet uw zaak eruit, hoe is het om met u samen te werken?
  • Uw verwachtingen van werknemers: persoonlijkheid, werkervaring en andere vereisten zoals voedselveiligheidscertificaten
  • Wat kandidaten kunnen verwachten wanneer ze voor u werken.

Overweeg ook om een ​​sollicitatieformulier te maken met specifieke vragen om snel sollicitaties te beoordelen en de juiste kandidaten te kunnen selecteren.

Hoe vindt u de juiste mensen voor uw restaurant?

Het succes van uw zoektocht naar medewerkers hangt niet alleen af ​​van de uiteindelijke selectiebeslissing, maar ook van waar u werknemers zoekt of hoe u uw werknemers evalueert. Structureer uw selectieproces en vergeet niet uw bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor sollicitanten.

1. Personeel zoeken op de juiste plaatsen

  • Website – Als u een website heeft, voeg dan een pagina toe met alle openstaande vacatures, en zorg ervoor dat deze pagina altijd up-to-date is.
  • Sociale media – dit trekt vooral jongere kandidaten aan. Veel horecamedewerkers werken parttime in verschillende ploegen. Daarom is het vaak een goed idee om millennials in dienst te nemen waarvan de schema’s het meest geschikt zijn voor de openingstijden van het restaurant. Voor deze doelgroep adverteer je vacatures het best op sociale media zoals Facebook, Twitter of Instagram.
  • Job-portals zoals Linkedin, Xing of Indeed zijn een andere manier om met weinig budget een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Op vacaturesites zoals Monster, Trovit of Jobat en speciale websites voor de horeca zoals Jobkitchen.be kunt u ook adverteren en professionals vinden.
  • Netwerk – Gebruik contacten van andere lokale bedrijven. Vaak kunt u vacatures plaatsen in supermarkten, universiteiten, cafés of buurthuizen.
  • Referrals zijn vaak een van de belangrijkste bronnen van nieuwe goede werknemers. Referral-programma’s voor uw werknemers, met beloningen na succesvolle werving of proeftijd, zijn zeer succesvol. Het is ook altijd de moeite waard om vrienden en familie, vaste klanten of leveranciers te vragen of ze iemand kennen die werk zoekt in de horeca.

2. Selectieprocedure

Houd bij het beoordelen van sollicitaties rekening met professionaliteit, zorgzaamheid en detailgerichtheid. Deze kwaliteiten zijn immers ook essentieel in de omgang met uw gasten. Sollicitatiebrieven over hoe de kandidaat uw bedrijf kan ondersteunen geven u een goed inzicht in zijn arbeidsethos. Controleer ook hoe lang sollicitanten hebben gewerkt bij andere werkgevers. Als ze elke keer na een paar maanden van job veranderen is dat waarschijnlijk geen goed teken.

Voor het interviewen moet u de juiste vragen voorbereiden. Dit zal u helpen om erachter te komen of de kandidaat de juiste ervaring en kennis heeft voor de taak. Zoek uit of de sollicitant echt klantgericht en een goede teamspeler is.

3. Adverteren op eigen gelegenheid – Verkoop uw bedrijf goed

Omdat er een groot aanbod aan banen is op de arbeidsmarkt, is het aan u om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Als een zelfstandig bedrijf kunt u uw werknemers bijvoorbeeld goede kansen en doorgroeimogelijkheden bieden. Dit ontbreekt vaak in grotere horecagelegenheden, maar zijn een essentieel aandachtspunt voor werknemers.

Benadruk de doorgroeimogelijkheden, de team spirit en voordelen (bonussen of andere “perks” etc.). Of het nu gaat om koks, barmannen, hostessen, obers of restaurant managers; bij het zoeken naar een baan telt dit vaak meer dan het salaris. Deze interesses van een sollicitant helpen u bij het vinden van een goede, trouwe werknemer.

Tip: het is ook de moeite waard om eerst in je eigen team te kijken! Het intern verplaatsen van medewerkers of het wijzigen van de personeelsstructuur verbetert de werkcultuur en voorkomt trainingskosten.

4. Test het personeel

Voor u iemand aanneemt kan u deze potentiële medewerker enkele dagen laten proefdraaien. Dit geeft niet alleen aan hoe goed een sollicitant in een baan functioneert, maar ook hoe hij in het team past, of hij een positieve instelling heeft en dingen snel onder de knie heeft.

Als u de juiste medewerker al hebt gevonden, kunt u hier meer lezen over hoe u uw werknemers permanent kunt houden en hoe u personeelsverloop kunt voorkomen.

Benieuwd hoe u uw horecapersoneel kan behouden?

Lees hier 6 tips om horecapersoneel te behouden.