
U wilt graag een kledingwinkel starten. Of u nu een doorgewinterde zakenman of – vrouw bent, of een beginnende ontwerper: als u zich eenmaal in de wereld van de mode gaat begeven, valt er hoe dan ook veel te leren.
Met goed advies kom je al een heel eind. In dit artikel spreken we daarom met Phil Lanigan, mede-eigenaar van het exclusieve modehuis Lanigan & Hulme.
Met meer dan dertig jaar ervaring in de branche en als kledingmaker voor topmodemerken zoals Hackett en Reiss, is Lanigan de aangewezen persoon om tips te geven. We geven u zeven tips voor het starten van een kledingzaak.
- Zoek een niche en vul deze op
- Stel een duidelijk bedrijfsplan op
- Bouw een aantrekkelijk merk op
- Zet uw waarden en ethos op een rij
- Ken de behoeften van uw markt en pas u hierop aan
- Wees strategisch bij het kiezen van uw locatie
- Investeer in de juiste technologie
[CTA title=”Download de de ultieme kassagids voor kledingwinkels” text=”In deze gids leert u hoe u gebruiksvriendelijke technologie in uw kledingwinkel kunt implementeren voor o.a. workflows, voorraadbeheer, gepersonaliseerde verkoop en nog veel meer.” button-text=”Download gratis” button-link=”/resources/retail/kledingwinkel-gids/”
1. Zoek een niche en vul deze op
Denk, voordat u een kledingzaak start, na over welke nichemarkt u gaat vullen. Door dit vroeg in het proces te doen, kunt u beter nadenken over uw merk, product en doelmarkt.
Een manier om uw nichemarkt te identificeren, is door concurrenten te onderzoeken, hun niche te bepalen en een strategie te formuleren waarmee uw bedrijf zich kan onderscheiden.
Een andere manier is om het zakelijke landschap vast te stellen in de stad waar u uw kledingwinkel wil starten. Is de stad verzadigd met bedrijven die lijken op dat van u, of zijn deze er niet?
Toen ze begonnen, wisten Lanigan & Hulme de bijna niet-bestaande mannenmodewereld van Manchester (UK) in hun voordeel in te zetten.
“We merkten dat er duidelijk een gebrek was aan goed gemaakte herenmode en herenmodeboetieken van eigen bodem. Er was wel vraag maar geen aanbod, dus het was voor ons vrij eenvoudig om die niche te vullen.”
2. Stel een duidelijk bedrijfsplan op
Een kledingwinkel starten en niet plannen, betekent plannen om te mislukken. Zonder een duidelijk plan van hoe uw onderneming zich zal specialiseren, wat u met de onderneming wil bereiken en hoe u winstgevendheid en groei kunt garanderen, kan het starten van een kledingzaak onzeker aanvoelen.
Om investeerders binnen te halen en financiële steun te krijgen, heeft u niet alleen mensen nodig die uw bedrijf serieus nemen, maar die er ook nog eens enthousiast over worden. Daarom is het van essentieel belang dat u een bedrijfsplan opstelt, waarin uw visie duidelijk naar voren komt.
“U moet een solide mission statement hebben”, benadrukt Phil. “Weet wat u wilt doen en voor wie. Veel kledingzaken gaan van start met maar een doel, kleding verkopen, maar ze weten niet wie ze zijn, ze zijn geen eigen merk.”
Daarnaast is het essentieel om een duidelijk traject uit te stippelen van hoe uw zaak inkomsten gaat genereren, en u zult de belangrijkste kosten van het runnen van uw bedrijf op een rij moeten zetten. Phil benadrukt ook het belang van een goede financiële start.
“Als uw kledingzaak financieel niet gezond is, gaat u rommelig van start. U bent alleen maar bezig met waar het geld vandaan moet komen en u werkt niet aan het verbeteren van uw onderneming. Zorg dat u uw financiën op orde heeft. Het eerste jaar is altijd lastig.”
3. Bouw een aantrekkelijk merk op
Uw merk is meer dan alleen de producten die u verkoopt. Het gaat ook om de ervaring die u weet te bieden en wat uw bedrijf onderscheidt van andere soortgelijke bedrijven.
Branding gaat erom dat u uw doelgroep iets geeft wat ze willen. Het gaat om het creëren van een emotionele band tussen uw klanten en uw producten.
U kunt dit doen door een goed verhaal aan uw merk en producten mee te geven, een samenhangend verhaal dat de emoties van mensen aanspreekt en loyaliteit oproept.
Lanigan & Hulme bereikten dit door hun merk te koppelen aan hun geboorteplaats Manchester. Door lokaal in te kopen en te produceren, spreken ze gevoelens van lokale trots en verbondenheid aan.
“Voor ons is herkomst een belangrijk onderdeel van onze branding. Lanigan & Hulme is op de markt gebracht als een Brits merk, onze producten worden ontworpen en geproduceerd in Manchester, de voormalige textielhoofdstad van de wereld. Ons merk sluit aan bij de lokale identiteit, het is iets waar mensen zich aan kunnen hechten en waar mensen trots op kunnen zijn.”
Waarom branding zo belangrijk is bij het starten van een kledingzaak? Door een merkidentiteit op te bouwen, kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf lang meegaat. In een branche waar trends van de ene op de andere dag veranderen, heeft u een consistent verhaal en sterke identiteit nodig om u aan te passen aan nieuwe trends, terwijl u ook uniek weet te blijven.
Zonder een sterk merk zit u vast aan de grillen van de turbulente mode-industrie. Dat wilt u graag, voordat u een kledingwinkel gaat starten, al voorkomen.
“Als u uw product gaat ontwikkelen op basis van modetrends, dan is het heel belangrijk om een merkidentiteit te hebben die consistent en toch aanpasbaar is. Voor Lanigan & Hulme proberen we producten te ontwikkelen die tijdloos zijn – we spelen in op levensstijl, niet op trends. “
4. Zet uw waarden en ethos op een rij
De waarden en het ethos van een onderneming komen overal van pas: van de vraag met wie u moet samenwerken tot aan welke tone of voice u in uw marketing wilt gebruiken. Ze helpen u inzicht te krijgen in wanneer u op de goede weg bent en wanneer u de verkeerde kant opgaat.
Waarden en ethos laten uw klanten zien dat er echte mensen achter uw zaak zitten; het is niet een of ander anoniem bedrijf.
“U moet focus hebben, u moet ergens in geloven en u moet passie hebben voor wat u verkoopt. Als u passie heeft, komt dat ook over op uw klant.
Veel grotere ketens proberen dat te doen en dat kan soms wat geforceerd aanvoelen. Dat is het voordeel van een kleine kledingzaak: we kunnen op een natuurlijkere wijze met klanten werken en een echt gepersonaliseerde ervaring bieden, omdat we echte mensen zijn.”
De waarden van Lanigan & Hulme beïnvloeden al hun beslissingen, tot aan de samenwerking met fabrikanten.
“We zochten fabrikanten uit Manchester. We vonden een fijne katoenfabrikant die in een eeuwenoude katoenspinnerij zat, dit was helemaal in lijn met ons ethos van lokale herkomst. Als je samenwerkt met een fabrikant of leveranciers die aansluiten bij uw eigen waarden, draagt dat alleen maar bij aan uw merk.”
5. Ken de behoeften van uw markt en pas u hierop aan
Vervolgens moet u zich gaan afvragen voor wie uw producten en services bedoeld zijn. Wat voor levensstijl leiden ze? Wat zijn hun wensen op het gebied van kleding?
Bedenk welke leeftijdsgroep u met uw product wil aanspreken. Neem de tijd om een klantprofiel samen te stellen: stel uw ideale klant op, op basis van leeftijd, geslacht, inkomen, locatie en interesses.
Als u uw doelgroep op deze manier vast weet te stellen, kunt u doelgerichter met uw energie omgaan, in plaats van tijd en middelen te verspillen aan een one-size-fits-all-aanpak.
Lanigan & Hulme kozen een voor een doelgroep van goedverdienende mannen van middelbare leeftijd. Ze zetten deze demografische gegevens overal voor in, van productontwikkeling tot inkoop en klantenservice.
“U moet rekening houden met de levensstijl van uw klant, zodat u weet voor wie u koopt als u een product ontwikkelt of voorraad inkoopt. U kunt bijvoorbeeld poloshirts bestellen, omdat u weet dat uw klanten in het weekend golfen, en ‘s avonds hebben ze vervolgens misschien een evenement, waarvoor u smokings inkoopt.’
De behoeften en wensen van uw doelmarkt door en door kennen, maakt het gemakkelijker om de producten die goed verkopen op voorraad te houden, waardoor u zowel tijd als geld bespaart.
Met een modern kassasysteem kunt u verkoopgegevens verzamelen om prestatiestatistieken zoals de doorverkoopsnelheid bij te houden, zodat uw beslissingen over voorraadaankopen kunt nemen op basis van nauwkeurige gegevens.
6. Wees strategisch bij het kiezen van uw locatie
De keuze voor een locatie is belangrijk om succesvol uw doelgroep te bereiken en het omzetvolume te genereren dat u hoopt te bereiken. Het hangt meestal ook sterk samen met uw branding en waarden.
Denk goed na over waar u wilt dat uw zaak staat en hoe dit aansluit bij uw bedrijfsdoelen, de doelgroep en waarden.
Als trots merk uit Manchester koos Lanigan & Hulme er bewust voor om in Manchester hun kledingwinkel te starten. Maar ook binnen Manchester hebben ze strategisch voor een locatie gekozen. Ze kozen een high-end locatie voor hun high-end merk: Manchester’s Royal Exchange.
“We hebben onze locatie gekozen omdat het past bij onze producten: het is een toplocatie en high-end. De winkels om ons heen verkopen producten die een aanvulling zijn op ons assortiment. We zitten naast een winkel die Zwitserse horloges verkoopt en een winkel die premium sigaren verkoopt, dus u kunt zien dat we een bepaald type klant aantrekken.”
7. Investeer in de juiste technologie
Door te investeren in geavanceerde, betrouwbare technologie, kunt u ervoor zorgen dat uw kledingzaak consistent een hoogwaardige klantervaring kan bieden.
Lanignan & Hulme investeerde in het Lightspeed kasssysteem, omdat deze software helpt bij het moderniseren van hun onderneming en het bieden van een echt persoonlijke klantenservice.
Door de klantprofielfuncties van Lightspeed te gebruiken, kunnen ze waardevolle klantgegevens opslaan waarmee ze hun klantervaring kunnen verbeteren, loyaliteit kunnen opbouwen en kunnen stimuleren dat klanten terugkomen.
“Met Lightspeed kunnen we klantgegevens bewaren. Alles, van hun naam en e-mail tot de maat van hun pak en eerdere aankopen. Dus als ze terugkomen, kunnen we ze echt een persoonlijke ervaring geven. Een slimme oplossing als Lightspeed maakt het winkelen gewoon makkelijk voor de klant, en het bieden van service wordt makkelijker voor de winkelmedewerker.”
Een kledingwinkel starten met Lightspeed
Het is niet eenvoudig om een kledingwinkel te starten. Maar met wat deskundig advies en met de juiste technologie, heeft u een betere start dan de meeste anderen.
Wilt u weten wat Lightspeed voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze retail experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.