Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Company

COVID-19 support & tools voor retailers & horeca-ondernemers

COVID-19 support & tools voor retailers & horeca-ondernemers

2020. Het jaar van de lockdown, social distancing, bubbelszelfquarantaine en knuffelbuddies. Voor ondernemers vooral het jaar van sluiten, heropenen, afwachten en aanpassen. COVID-19 raakt ondernemers hard, maar gelukkig zijn er ook een hoop mooie initiatieven tot stand gekomen en wordt er aan alle kanten steun geboden. Niet alleen vanuit de overheid, maar ook door ondernemers en bedrijven. Een overzicht van COVID-19 support:

  1. Overheidssteun voor COVID-19
  2. COVID-19 support vanuit de business
  3. Mentale gezondheidstips voor COVID-19
  4. Lightspeed’s top 3 tips voor horeca-ondernemers & retailers
Disclaimer – De informatie in deze publicatie is van algemene aard en niet bedoeld als advies in de situatie van een specifieke persoon of entiteit. Hoewel we ernaar streven correcte en relevante informatie te bieden, kunnen we niet garanderen dat de informatie in deze blogpost correct is op de datum waarop deze wordt ontvangen of dat deze informatie in de toekomst correct blijft. Niets in deze blogpost is bedoeld als aanvulling op juridisch, financieel, belastingtechnisch of andersoortig advies en deze blogpost is geen vervanging voor advies van je eigen professionele adviseurs.

 

1. Overheidssteun voor COVID-19

De economische en maatschappelijke gevolgen van het coronavirus zijn gigantisch. De Belgische overheid probeert het enorme omzetverlies in veel sectoren, waaronder de horeca en retail, te beperken door de betrokken bedrijven een handje te helpen. Dit zijn de belangrijkste steunpakketten:

A. Tewerkstellingsmaatregelen

  • Tijdelijke werkloosheid COVID-19
  • Aanmoedigingspremie

B.Financiële steun 

  • Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme
  • Federale Crisis-overbruggingsrecht

C. Leningen

  • Crisiswaarborg
  • Uitstel terugbetaling leningen
  • Huurlening

D.Uitstel van betaling

 

A. Tewerkstellingsmaatregelen

Tijdelijke werkloosheid COVID-19

De Tijdelijke werkloosheid COVID-19 regeling liep oorspronkelijk tot 31 augustus, maar is voor sommige sectoren, zoals de horeca, verlengd t.e.m. 31 december 2020. Werknemers die door corona nu geen werk hebben voor hun personeel kunnen van deze regeling gebruik maken. 

Aanmoediginspremie

Werknemers die als gevolg van de coronacrisis een daling van ten minste 20% in economische activiteit hebben, kunnen gebruik maken van de Vlaamse aanmoedigingspremie. Deze is tijdelijk uitgebreid en kan worden aangevraagd tot 31 december 2020 en geldt voor de periode 1 april t.e.m. 31 december 2020. Let op: dit is geen extra premie bovenop tijdelijke werkloosheid en kan dus niet gecumuleerd worden! Je gaat werknemers slechts deeltijds tewerkstellen in plaats van ze te ontslaan. Deze werknemers ontvangen dan – bovenop hun deeltijds loon – een maandelijkse premie van de Vlaamse overheid (tussen de 68 en 172 euro, afhankelijk van de tewerkstellingspercentage. Lees hier meer over de aanmoedigingspremie

 

B. Financiële steun 

Nieuw Vlaams Beschermingsmechanisme

Vlaamse ondernemers die door de maatregelen van 19 oktober hun omzet met 60% of meer zien dalen tussen 1 oktober en 15 november 2020 óf tussen 19 oktober en 15 november 2020, kunnen – voor een van beide periodes – een premie aanvragen waarmee ze deze verliezen deels kunnen opvangen. De premie bedraagt 10 % van de omzet (excl. BTW) en is tevens begrensd in functie van het aantal werknemers. De premie kan t.e.m. 31 december 2020 worden aangevraagd.   

Federale Crisis-overbruggingsrecht

Zelfstandige ondernemers die hun zaak moeten sluiten kunnen gebruik maken van het verdubbelde corona-overbruggingsrecht. Dat betekent dat zelfstandigen zonder gezinslast  € 2.583,4 per maand kunnen ontvangen en zelfstandigen met gezinslast € 3.228,2 per maand. Lees hier de voorwaarden. Per 1 januari komt er een nieuw overbruggingsrecht. De details hiervan zijn nog niet bekend.

 

C. Leningen

Crisiswaarborg

De Vlaamse regering heeft besloten om de bestaande waarborgregeling bij PMV/z uit te breiden. Via de gewone waarborgregeling kunnen ondernemers 75% van nieuwe financieringen laten waarborgen door de Vlaamse overheid, voor een eenmalige premie van 0,5%. Door de coronacrisis is de premie tijdelijk verlaagd naar 0,25%. Zo neemt de Vlaamse overheid een deel van de risicopositie over van de bank. Ook kunnen ondernemers een overbruggingskrediet krijgen voor hun niet-bancaire schulden tot 12 maanden (in plaats van voor schulden tot 3 maanden). En voor zover de bank een uitstel van betaling verleend van minstens 6 maanden, kunnen ook bancaire schulden (kredieten en leasingovereenkomst) geheel of gedeeltelijk gewaarborgd worden onder de deze regeling. Er kan tot eind 2020 gebruik worden gemaakt van deze regeling. 

Uitstel terugbetaling leningen

Ondernemingen die voor de coronacrisis levensvatbaar waren maar nu niet meer, kunnen tot 31 december 2020 uitstel krijgen bij het terugbetalen van leningen en kredieten, zonder extra kosten. Lees er meer over op de website van Febelfin.

Huurlening

Ondernemers kunnen in aanmerking komen voor een huurlening (maximaal 35.000 euro), als ze als gevolg van corona hun locatie gedeeltelijk of volledig moeten sluiten en de huur niet meer kunnen betalen. De Vlaamse overheid betaalt 2 maanden huur, mits de verhuurder ook 1 of 2 maanden huur kwijtscheldt. Je kunt deze aanvraag t.e.m. 1 maart 2021 indienen. 

 

D. Uitstel van betaling

Om de ondernemers tijdens de coronacrisis financiële ademruimte te geven werden er verschillende fiscale steunmaatregelen uitgewerkt, zoals de mogelijkheid om individueel uitstel van betaling van belastingen te bekomen zonder boetes en nalatigheidsinteresten.

Verder biedt ook de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid de mogelijkheid aan werkgevers om uitstel te bekomen voor de werkgeversbijdragen voor hun werknemers.  

 

 

2. Support vanuit de business

Er komt niet alleen COVID-19 support vanuit de overheid, maar er zijn ook een hoop andere initiatieven tot stand gekomen waar jij wellicht van kunt profiteren. Denk aan mogelijkheden om uw onderneming beter zichtbaar te maken, gratis trainingen of webinars. 

 

Horeca COVID-19 support

Horeca is mijn passie

De website Horecaismijnpassie wordt constant geupdate met artikelen die u als horeca-ondernemer kunnen helpen op juridisch gebied. 

Gratis Google trainingen

Google geeft gratis trainingen voor horeca-ondernemers. Tot en met 11 november kunt u elke dag trainingen volgen over het verbeteren van uw online zichtbaarheid, het schrijven van relevante content rondom de feestdagen en online food fotografie. Bekijk de kalender en schrijf u in.

Cadeaukaarten 

Er zijn verschillende websites die cadeaubonnen aanbieden. Zorg ervoor dat uw restaurant zichtbaar is op deze platformen, zodat gasten makkelijk een cadeaubon kunnen kopen. Zo steunen ze niet alleen uw restaurant, maar kunnen ze zichzelf alvast trakteren op een etentje of een etentje cadeau doen tijdens de feestdagen. U kunt uw restaurant bijvoorbeeld aanmelden op Dinngergift.be, resto.be en Resengo. Lipton Ice Tea heeft ook een speciale COVID-19 support actie met Resengo: Koop 1 bon, krijg 2 Lipton Ice Tea gratis. 

Gratis afhaalplatforms

Meld uw restaurant gratis aan op Waarkanikafhalen.be of SteunhorecaVlaanderen als u delivery of afhalen aanbiedt. Gasten kunnen op deze platforms makkelijk per stad bekijken welke restaurants deze services aanbieden.

Nieuwe Facebook & Instagram opties

Facebook en Instagram helpen horeca-ondernemers op weg met de volgende nieuwe COVID-19 support features:

  • ‘Eten bestellen’-sticker: als horeca-ondernemer kunt u nu op Instagram de sticker ‘Eten bestellen’ toevoegen aan uw stories. Dit kan alleen als uw maaltijden aanbiedt via Deliveroo, Takeaway of Uber Eats.
  • ‘Steun het MKB’-sticker: MKB betekent ‘midden & klein bedrijf’, hetzelfde dus als een KMO of lokale shop. Hiermee kunnen mensen de naam van een bedrijf taggen en hun COVID-19 support kenbaar maken.
  • Cadeaubonnen: ondernemers kunnen nu cadeaubonnen aanbieden middels de ‘cadeaubonnen’-sticker. Om dit te kunnen doen moet u wel een partner zijn van Gift up!, Rise.ai of Sumup.
  • Donatie: als onderneming, maar ook als individueel persoon kunt u deze optie gebruiken om een non-profit organisatie te steunen.
  • COVID-19 post: op Facebook kunt u uw post een COVID-19 tag geven, zodat gasten sneller jouw laatste corona-gerelateerde updates kunnen volgen.

Retail COVID-19 support

Voucher bij Orderchamp Marketplace

Retailers kunnen via Orderchamp makkelijk inkopen doen voor hun winkel of webwinkel. U kunt bij meerdere merken tegelijkertijd inkopen en hebt een laag bestelminimum. Door middel van geavanceerde algoritmes zorgt het platform voor een juiste match tussen de retailer en de merken. Lees er alles over in de deze blog over online inkopen. Lightspeed klanten kunnen zich nu aanmelden bij Orderchamp en ontvangen €50 om uit te geven in de Orderchamp Marketplace. 

Wij Kopen Lokaal

De website Wij Kopen Lokaal is gestart uit solidariteit met lokale ondernemers. Van woonwinkels tot bakkers en dierenwinkels, mensen kunnen eenvoudig via deze website lokale ondernemers vinden. Meld u vandaag nog aan. 

Nieuwe Facebook & Instagram opties

Facebook en Instagram helpen retailers op weg door de volgende nieuwe COVID-19 support features:

  • ‘Steun het MKB’-sticker: MKB betekent ‘midden & klein bedrijf’, hetzelfde dus als een KMO of lokale shop. Hiermee kunnen mensen de naam van een bedrijf taggen en hun COVID-19 support kenbaar maken.
  • Cadeaubonnen: ondernemers kunnen nu cadeaubonnen aanbieden middels de ‘cadeaubonnen’-sticker. Om dit te kunnen doen moet u wel een partner zijn van Gift up!, Rise.ai of Sumup.
  • Donatie: als onderneming, maar ook als individueel persoon kunt u deze optie gebruiken om een non-profit organisatie te steunen.
  • COVID-19 post: op Facebook kunt u uw post een COVID-19 tag meegeven, zodat klanten sneller jouw laatste corona-gerelateerde updates kunnen volgen.

 

Lokale COVID-19 support in gemeenten 

Een aantal Belgische gemeenten hebben een lokale website om ondernemers te steunen. Zo konden mensen in Knokke-Heist bijvoorbeeld een waardebon kopen en deze besteden in de deelnemende winkels. Leuven doet nu iets soortgelijks via Steunmee

 

3. Mentale gezondheidstips voor COVID-19

Veel ondernemers ervaren stress tijdens deze coronaperiode, met gezondheidsklachten tot gevolg. Door alle veranderingen, financiële zorgen en onzekerheid over de toekomst is dat ook niet gek. Het is dus niet alleen belangrijk om deze crisis financieel goed door te komen, maar ook mentaal. We zetten een aantal COVID-19 support tips voor u op een rijtje om het hoofd koel te houden:

1. Zorg voor voldoende ontspanning

Uw lijf heeft bij stress een hoop te verduren. Voldoende ontspanning en beweging zorgen ervoor dat u beter kunt omgaan met stress. De een vindt het fijn om te gaan sporten, de ander leest liever een boek. Het is in ieder geval belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé. 

2. Ken uw financiële situatie

Veel ondernemers hebben geldzorgen door de tijdelijke sluiting van hun zaak of door een matige omzet. Coronaregelingen helpen niet alleen financieel, maar ook mentaal. Het brengt meer rust in uw hoofd als u precies weet hoe u ervoor staat en als u weet voor welke coronaregelingen u in aanmerking komt. Laat deze hulp van de overheid niet aan uw voorbij gaan. 

3. Denk in oplossingen en ga uit van uw eigen kunnen

U kunt twee dingen doen: bij de pakken neer gaan zitten of de schouders eronder zetten en denken in oplossingen. Ga bij uzelf te raden waar u goed in bent en gebruik die punten als startpunt bij het brainstormen. Denk out of the box en gebruik daarbij initiatieven van andere bedrijven als voorbeeld. U kunt meer dan u denkt, en als u dat weer gaat voelen komt u ook weer in de juiste positieve ondernemers-vibe terecht. Lukt iets niet? Blijf er dan niet in hangen, maar probeer iets nieuws. Met een positieve mindset kunt u bergen verzetten. 

4. Vraag om hulp

Wacht niet te lang met het vragen om hulp. Er is een speciale corona-infolijn voor psychosociale hulp in het leven geroepen: 0800 14 689. Heeft u lichamelijke klachten? Neem dan contact op met uw huisarts.

Voor psychologische hulp of welzijnstrajecten kunt u terecht bij verschillende ondernemersloketten bij u in de buurt. Ondernemerscoaches luisteren telefonisch naar uw verhaal en kunnen u doorverwijzen naar de juiste mensen. Hier vindt u een lijst van alle erkende ondernemersloketten. 

Ondernemers kunnen daarnaast contact opnemen met het Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW). Zij bieden onder andere psychosociale hulp en financiële begeleiding. Om hier gebruik van te kunnen maken moet een maatschappelijk werker u doorverwijzen. 

Lokale gezondheidssteun

De Vlaamse minister van Welzijn heeft samen met het Vlaams Instituut Gezond Leven een online platform opgericht om mentaal fit te blijven. Tijdens corona is dit platform uitgebreid. Bekijk de website Checkjezelf.be voor tips, informatie en oefeningen. 

Psychosociaal hulp door de gemeente Gent: de gemeente Gent geeft tips voor het psychosociaal welzijn van ondernemers in en rondom de stad.

 

4. Lightspeed’s top 3 tips voor restaurants & retailers

Lightspeed geeft 3 ultieme tips voor zowel horeca-ondernemers, als (online) retailers. 

Horeca

Deze tips kuntu als horeca-ondernemer direct toepassen. Ook belichten we een aantal handige features van ons horeca kassasysteem, waarmee u elke situatie aankunt. 

1. Voeg nieuwe omzetstromen toe

Om omzet te blijven genereren is het belangrijk om over verschillende omzetkanalen te beschikken. Afhalen en bezorgen zijn populair, maar denk ook aan andere creatieve oplossingen, zoals bijvoorbeeld het samenstellen van maaltijdpakketten of het verkopen van merchandise. Dit zijn tools die u kunnen helpen bij het toevoegen van nieuwe omzetstromen: 

  • Delivery: met delivery integreert u uw menu met de belangrijkste maaltijdbezorgplatformen. Zodra een gast via Deliveroo, UberEats of Thuisbezorgd.nl een bestelling doet komt deze direct binnen in jouw kassasysteem. Zo werkt u  efficiënter, voorkomt u fouten en kunt u ook in de toekomst makkelijk delivery aanbieden naast uw tafelservice. Doordat de bezorgplatformen een breed bereik hebben en veel geld besteden aan marketing zijn de commissies hoog. U krijgt er daarentegen wel een groot bereik voor terug. Weet u niet waar u moet beginnen als het gaat om bezorg- en afhaalservices? Lees dan dit artikel: Zo begint u een afhaal- en bezorgservice in uw horecazaak.
  • Order Ahead: met Order Ahead zijn commissies verleden tijd. Met behulp van het eenvoudige online bestelplatform kunnen gasten online hun bestelling doen en deze later op de dag afhalen bij jouw zaak of een afhaalpunt. Benieuwd naar een voorbeeld? Oats Day Long biedt deze service aan op hun website. 
  • eCom voor Restaurants: niet alleen de retail maakt een shift naar online, ook de horeca heeft eCommerce ontdekt. Met een website thema, speciaal gemaakt voor de horeca, kunt u nu het beste van jouw onderneming online presenteren. Verkoop producten, link direct naar bezorgplatformen, laat gasten alvast hun tafel reserveren voor als de horeca weer open mag en koppel uw social media kanalen. Zo blijft u in ieder geval online met uw gasten in contact. 

 

2. Evalueer uw menu-prijzen

Als u dit nog niet tijdens de eerste golf gedaan hebt, is nu het moment om uw menuprijzen nog eens goed onder de loep te nemen. Verdient u genoeg op uw bezorg- en afhaalservices, of draait u ongemerkt verlies? Kunt u uw gerechten op een andere manier bereiden, zodat u meer winst overhoudt?

Ook uw restaurantmenu kunt u nog eens bekijken, zodat u goed bent voorbereid op de heropening. Hebben jouw gerechten een juiste prijs-kwaliteitsverhouding? Zijn alle inkoopprijzen tijdens corona gelijk gebleven? Bekijk hier alle tips om een winstgevend menu te maken

 

3. Zet volop in op marketing om uw gasten te bereiken

Marketing kan u helpen om in contact te blijven met u gasten, maar ook om meer gasten te trekken. Gebruik deze tips om beter zichtbaar te zijn:

  • Social media: update alle ‘over’-secties (of bio’s) van uw social media accounts met een tekst waarin u aangeeft dat gasten nog altijd bij jou terecht kunnen voor bijvoorbeeld afhalen of een cadeaubon voor de feestdagen. Plaats regelmatig stories en posts om bij uw gasten on top of mind te blijven. 
  • Google my Business: het updaten van uw ‘Google My Business’-content moet een prioriteit zijn. Pas uw bedrijfsgegevens zoals locatie, openingstijden en de mogelijkheid om af te halen en te bezorgen aan.
  • SEO en In-app marketing: om beter gevonden te worden op Google is het belangrijk om uw website te optimaliseren. Maak uw website SEO-vriendelijk door bijvoorbeeld kritisch te kijken naar de benamingen van uw gerechten?  

Bied u delivery aan via bestelplatformen? Maak dan gebruik van de in-app marketingfuncties van de bezorgservices.

 

Retail

Deze tips kunt u als (online) retailer direct toepassen. Ook belichten we een aantal handige features van ons Retail kassasysteem en eCommerce platform, waarmee u elke situatie aankan.

1. Creëer een omnichannel ervaring

Social media, webshops, fysieke winkels, het zijn allemaal andere verkoopkanalen, maar dat betekent niet dat de ervaring op deze platformen ook moet verschillen. Juist niet! Klanten verwachten steeds vaker dat de ervaring op alle kanalen hetzelfde is. Met omnichannel tools zorgt u ervoor dat uw voorraad op al uw kanalen gesynchroniseerd is, bereikt u meer klanten en geeft u uw shoppers de flexibiliteit waar ze naar verlangen. Dit zal uw omzet een boost geven. 

Heeft u alleen een fysieke winkel? Dan is dit hét moment om een webshop als extra omzetkanaal toe te voegen. De groei van online shoppen is explosief gegroeid en jij kunt meeliften op dit succes. Ook kunt uw dag en nacht omzet blijven genereren, want uw webshop is immers 24/7 geopend. Wilt u een webshop starten? Lees dan hier hoe u dat stap voor stap kunt doen. 

 

2. Bied verschillende betaalmogelijkheden aan

In Nederland wordt er al jarenlang met pinpassen betaald, maar door de coronacrisis en alle hygiënemaatregelen die daarbij horen is cash geld nóg meer naar de achtergrond verdwenen. Ondernemers hebben veel oplossingen bedacht om hun klanten een snelle, makkelijke en veilige betaalervaring te bieden. 

  • Geïntegreerde betaalprovider: implementeer een geïntegreerde betaalprovider zodat werknemers de pinterminal niet hoeven aan te raken. 
  • Betalen zonder bon: vraag klanten naar hun e-mailadres en verstuur de bon via e-mail. Zo krijgt u niet alleen meer klantdata, maar voorkomt u ook contact. Hier heeft u wel toestemming voor nodig.
  • Pin only: geef in uw winkel aan dat u het liefst pinbetalingen ontvangt. 
  • Online afrekenen – Contactloos ophalen: laat uw klanten in de webshop betalen en het het gekochte product op een later tijdstip bij jouw winkel ophalen. Op deze manier hoeven klanten geen verzendkosten te betalen en ben jij geen tijd kwijt aan het verzenden. Lees deze blog om erachter te komen hoe u contactloos ophalen kunt instellen met Lightspeed.
  • Apple Pay & Google Pay: Met Apple Pay® en Google Pay™ kunnen klanten het standaard afrekenproces in een webshop overslaan. Apple en Google slaan persoonlijke informatie en creditcard- en betaalpasgegevens op waardoor het invullen van de gebruikelijke formulieren niet meer nodig is. Deze veilige betaaloplossingen versnellen het totale afrekenproces, waardoor minder klanten vroegtijdig het winkelwagentje verlaten. 

 

3. Maak gebruik van social Commerce

Social Commerce, het verkopen van producten via social media kanalen, is een nieuwe omzetstroom waar u als retailer bijna niet meer omheen kunt. Uw klanten weten de platformen immers massaal te vinden en nu Instagram en Facebook de services hebben verbeterd wordt er in de toekomst nog veel van verwacht. 

Met Instagram Shopping kunt u uw producten die u verkoopt onder de aandacht brengen door middel van posts en stories. Aan die berichten kunt u Shopping tags toevoegen, zodat social-media gebruikers direct hun aankopen via de Instagram app kunnen doen. Ook op Facebook kunt u uw producten aanbieden en direct verkopen. 

Lightspeed eCommerce klanten kunnen eenvoudig hun producten integreren met hun social media kanalen. Door social commerce toe te voegen als verkoopkanaal wed u niet meer op één paard, maar spreid u uw kansen om omzet te genereren. 

 

Lightspeed is er voor ondernemers

De afgelopen 15 jaar hebben we samen met onze partners, retailers en restaurants altijd een weg weten te vinden in alsmaar veranderende industrieën, constant groeiend in het proces. Dat is nu niet anders. Onafhankelijke ondernemers zijn essentieel, en geven steden hun karakter. Wij geloven dat er ook nu nog steeds manieren zijn waarmee we ons kunnen aanpassen en blijven ondernemen – zelfs nu fysieke bijeenkomsten in openbare ruimtes beperkt mogelijk zijn. 

Om u in deze moeilijke tijden te ondersteunen, werken we regelmatig onze COVID-19 blogs bij en organiseren we webinars waarin u tools en tips krijgt. Wilt u graag weten wat Lightspeed voor jouw onderneming kan betekenen? Schroom u niet en neem vrijblijvend contact op met onze Retail-, Restaurant– of eCommerce-experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp:
Nieuws & Updates

Bekijk meer onderwerpen