Nieuwe concepten en omzetstromen voor de horeca

Nieuwe concepten en omzetstromen voor de horeca

De corona-maatregelen hebben een grote impact op de horeca. Dit jaar wordt er maar liefst een omzetdaling van 30% tot 40% voor de sector verwacht. Om het hoofd boven water te houden wordt er gezocht naar manieren om extra omzet te genereren. En die manieren zijn er: tijdens de coronacrisis bleek hoe veerkrachtig en creatief horeca-ondernemers zijn. De originele concepten schoten als paddenstoelen uit de grond. Sommigen van deze ideeën waren eenmalig of tijdelijk, anderen zullen niet meer snel van het toneel verdwijnen. 

Concepten waar retail en resto worden gecombineerd bleken de afgelopen weken succesvol te zijn. Wordt dit de toekomst van het ondernemen, of was het slechts een tijdelijke crisis-oplossing? Horeca-ondernemers zijn zich er in ieder geval van bewust dat ze hun bedrijfsmodel moeten evalueren en wellicht nieuwe omzetstromen moeten creëren. Niet alleen om zich voor te bereiden op een eventuele tweede golf, maar ook om hun zaak beter te positioneren en de verloren omzet te compenseren. 

Bent u op zoek naar ideeën voor het introduceren van nieuwe omzetstromen in uw horecaconcept? Laat u inspireren door onderstaande opties:

 

Verkoop uw populairste ingrediënten

In de afwezigheid van restaurants bleek thuis kokkerellen een ware hit. Toprestaurants brachten hun ingrediënten naar de keukens van hun voormalige gasten en zorgden er door middel van recepten en kookvideo’s voor dat men zelf Michelin waardige gerechten op tafel kon zetten. Andere horecazaken kozen ervoor om hun meest kenmerkende ingrediënten te verkopen, zoals spaghettisauzen, pizzadeeg en vleeswaren. Verwacht wordt dat dit soort concepten niet meer verdwijnen. Zo kunnen gasten ook in de toekomst met een beetje van zichzelf, en een beetje van u, zelf thuis aan slag. 

Vino en Friends, een restaurant gelegen in hartje Maastricht, heeft naar hun gasten geluisterd en hebben naast hun restaurant ook een delicatessenwinkel geopend. De winkel zal  bestaan naast het restaurant en een webshop waar ze hun producten en ingrediënten aan de b2b markt verkopen. Op deze manier worden retail en horeca perfect met elkaar gecombineerd. 

 

Afhalen en bezorgen 

Afhalen en bezorgen werd voor de coronacrisis al volop aangeboden, maar door het sluiten van de fysieke restaurants nam de vraag vanuit de gasten flink toe. Sommige restaurants zijn inmiddels weer gestopt met het aanbieden van afhalen en bezorgen, omdat ze zich vol willen storten op de service aan tafel. Andere horecazaken hebben juist gezien dat het bijdraagt aan de omzet en er nog steeds vraag naar is. Peter Van Praet van Bavet blijft, ook nu zijn restaurants weer heropend zijn, nog volop afhalen en delivery aanbieden, want tijdens de crisis is het delivery-aandeel van zijn omzet gegroeid tot ongeveer 35%, en dat wilt hij liever niet meer kwijt. Ook Uiltje Craft Beer, die we al eerder spraken over hoe zij omgaan met corona, hebben besloten om door te gaan met hun drive in pick-up, omdat het een enorm succes bleek te zijn en ze zo extra omzet kunnen genereren. 

Een goede bezorgservice opzetten?

Integreer uw menu met de belangrijkste maaltijdbezorgplatformen en bied uw gasten meer mogelijkheden. Onze experts laten u zien hoe het werkt.

 

Organiseer evenementen

Organiseer een evenement dat aansluit bij uw horecazaak en dat de interesse wekt van uw gasten. Dit hoeft geen wekelijks evenement te zijn, maar kunt u bijvoorbeeld ook één keer per kwartaal of jaar organiseren. Bedenk van tevoren goed wat en wie u wilt bereiken. Wilt u extra omzet genereren of meer naamsbekendheid? Gaat u zich richten op families met kinderen of groepen vriendinnen? 

De events kunnen zo groot of klein zijn als u zelf wilt. Afhankelijk van de grootte kunt u het zelfstandig organiseren of met behulp van partners. Denk bijvoorbeeld aan een muziekshow met diner, of een wijnproeverij of shopping event met hapjes uit eigen keuken. Rond de Tafel pakt het wat groter aan: 5 sterrenchefs hebben hun krachten gebundeld en gaan deze zomer één voor één koken in de Gashouder in Amsterdam. Dit soort grootschalige horecaconcepten doet misschien niet veel voor de omzet, maar komt de naamsbekendheid zeker ten goede.

 

Verkoop merchandise en kookboeken

Is uw horecazaak al uitgegroeid tot een bekend merk of wilt u uw zaak extra promoten? Denk dan eens aan merchandise en het publiceren van kookboeken. The Avocado Show zorgt ervoor dat hun herkenbare logo en roze achtergrondkleur terugkomt in al hun merchandise. Ook een eigen kookboek in samenwerking met de bekende Amsterdamse boekenwinkel MENDO mocht niet ontbreken in hun webshop.

Als u klein wilt beginnen kunt u ook zelf een pocket boekje vol lekkere recepten laten drukken en dat aanbieden in uw restaurant of op uw website. Qua merchandise kunt u denken aan simpele producten, zoals leuke koffiekopjes of een paraplu met daarop uw logo. Het moet in ieder geval passen bij het gevoel dat u wilt uitdragen of bij wat u aanbiedt in uw horecazaak. 

 

Specialiseer in wijnen

Heeft u veel kennis van wijnen en bied u gasten een mooie selectie aan in uw restaurant? Gebruik dan uw kennis eens op een andere manier. Organiseer bijvoorbeeld een (online) wijnproeverij met lekkere hapjes die u thuis laat bezorgen of bied uw beste wijnen aan via uw webshop. Wijnrestaurant Mes Amis heeft dit slim aangepakt door een webshop te maken speciaal voor Limburgse wijnen waar je lekker thuis van kunt genieten. 

 

Originele samenwerkingen

Tijdens corona kwamen de leukste samenwerkingen tot stand, en het heropenen van de horeca hoeft niet meteen het einde te betekenen van de interessante concepten die daaruit zijn ontstaan. 

Gebrouwen door Vrouwen werkte bijvoorbeeld samen met de lokale bloemist, bakker en kaasboer om pakketten samen te stellen die u kon ophalen in hun bar. Naast deze lokale initiatieven gingen ze een samenwerking aan met Hema. Hun Bloesem Blond bier is samen met de Bloesem Blond bier shampoo als pakket te koop in de Hema winkels. 

Belangrijk is dat u nadenkt over het totaalconcept, inclusief met wie u zou willen samenwerken om dat voor elkaar te krijgen. Think out of the box en overtuig partners hoe jullie elkaar kunnen versterken. 

 

Retail en resto, een gouden formule?

Het ene concept heeft meer met retail en events te maken, terwijl het andere concept juist volledig vanuit de passie voor eten ontstaat. De scheidslijn tussen horeca en retail wordt steeds dunner en de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat deze ontwikkeling in een versnelling terecht kwam. Welk horecaconcept of nieuwe omzetstroom u ook kiest, ga voor een horecaconcept dat past bij uw restaurant en bij u als ondernemer.